RC Model Uçak Kiti Toplama Sırasında Nelere Dikkat Etmeliyim

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Menteşe konusu çok çok önemli. Oradan başlayalım. Öncelikle yeni başlayan arkadaşlar nedense bu CA menteşeleri pek bir küçümserler ve ilk fırsatta plastik menteşelerle değiştirmekten söz ederler. Burada da aynısı olmuş.
CA menteşe dediğimiz menteşeler inanılmaz güvenilir nesenelerdir. Örneğin halen uçurmakta olduğum 2 metre kanatlı 11 kg Sea Fury'nin aileron menteşeleri CA menteşe!
CA menteşeler konusunda sanırım bir bilgi eksikliği var. Videodaki kanuşmadan ciddi bir hatalı uygulama izlenimi aldım. Sanki menteşeye CA damlatıp sonra yerine oturtulmuş gibi bir izlenim oluştu bende.
CA menteşenin çok sıkı bir yarığa girmesi lazım. Ortasına bir toplu iğne batırıp iki tarafta eşit menteşe parçası kaldığından emin oluruz. Kontrol yüzeyinin konumunu kontrol ettikten sonra bir tarafa saptırıp diğer taraftan ince CA damlatırız bolca. İnce CA hızlı bir şekilde derinlere ulaşıp menteşeyi sabitler. Sonra kontrol yüzeyini ters tarafa yatırıp diğer taraftan CA uygularız. Toplu iğneleri çıkarırız. Bitti! Daha güvenli olsun istersek iki taraftaki menteşe yarıklarının tam ortalarından 1.5 mm matkapla bir cm kadar delik deleriz. CA böylece daha derine işleyebilir.
Plastik menteşeler ise hemen hiçbir zaman düzgün monte edilemedikleri için sıklıkla kırıma yol açarlar. Ya da ekleme epoksi kaçar ve menteşe kilitlenir. Kısaca belalı bir iştir. Deneyim ister.
Ben olsam...
Sorunlu olan tüm kontrol yüzeylerinin menteşelerini maket bıçağı ile kesip kontrol yüzeyini ayırırdım. Sonra var olan yuvaların hemen yanına en ince maket bıçağı ile yarıklar açıp kaliteli CA menteşeler uygulardım. Bu iş şakaya gelmez.
Gelelim servo yekesi - pushrod bağlantılarına...
Kullanılan quick link'ler güzel ama onların doğru montajı çok önemli. Öyle monte edilmeli ki hem sallanmayacak kadar sıkı hem de kolayca dönecek kadar gevşek olsunlar. Ayrıca tepelerindeki tespit vidalarına (setuskur, set screw) son ayarlar sonrası mutlaka Loctite gibi bir sabitleyici uygulanmalı.
Son ayar, verici sıfır bir modele ayarlanmış halde alıcıya enerji verilerek yapılmalı. TÜm servo yekeleri servo gövdesine 90 derece duracak şekilde monte edilmeli. Ayar sonrası fazla pushrod kısımları 1-2 cm pay bırakılıp kesilmeli. Özellikle aileron servosunun pushrod ucunu bükersen gövde içinde bir şeylere takılma riski var.
Kontrol yüzeylerine takılan yekeler çok iyi sabitlenmeli. Vidaları sıkamamış olmayı anlayamadım ama kabul edilemez. Vidaların fazlalıklarını dakesip atmak uygun olur. Temel kuralımız şudur: Kontrol yüzeyinde yekenin en dış ya da bir içteki deliği, servoda yekenin en iç ya da bir dıştaki deliği kullanılmalıdır. Böylece servonun tüm hareket alanını kullanmak ve kumanda sisteminin çözünürlüğünden azami istifade etmek mümkün olur. Tersini yaparsak servonun küçücük bir hareketi büyük bir kontrol yüzeyi sapmasına yol açarak kumanda hassasiyetini bozar.
Şimdilik akılma gelenler bunlar...
Haa bu arada... Kanadın iki parçası arasındaki boşluklara takılma. Eğer içteki birlşetirici parçayı bolca epoksilediysen sorun olmaz. Bantlar işini görür. Birleştirici parçayı (joiner) takmayı unuttuysan iş kötü!!!

Bu mesaj asagidaki konudan Yonetim tarafindan tasinmistir.

 
İlave edeceğim üç nokta var:

1- Fiber bandın kanada ilave bir dayanıklılık verebilmesi için, fiber elyaf yönünün kanadın boyuna olması gerekirdi. Çünkü o elyaflar bandı boyuna çekmeye karşı dayanıklı hale getirir. Yani bant enine elyaflı olsaydı anlamlı olurdu. Mevcut haliyle çok bir işe yarayacağını sanmıyorum.

2- Sevolar ile gelen küçük pirinç yüksükler alttan yukarı doğru takılmalı. Öyle mi bilmiyorum. Ayrıca motor titreşiminin servolara mümkün olduğunca az ulaşmasını sağlamak adına, servolar mümkün olduğunca servo yuvalarına değmemeli ve vidaları ölümüne sıkılmamalı. Lastik takozların az biraz esnemesine izin verilmeli.

3- Yakıt doldurma için gövde yanlarından ayrıca bir boru çıkarmana gerek yok. Karbüratöre giden boruyu aynı zamanda yakıt doldurmak için de kullanabilirsin.