Planör üzerine : Uçurma Teknikleri

Aslında sürekli karıştırılan ve kolayına kavranamayan bir konu var burada. Uçak havada uçarken hiçbir zaman bir yerinden rüzgar almaz. Ne arkasından ne de yanından. Abuk sabuk kontrol komutu verilmezse (örneğin bir yana rudder basıp sonra yatış eğilimini ters tarafa verilen aileronla düzeltip, oluşan kaldırma kaybını da elevatör çekerek telafi etmek gibi) uçak "rüzgarı" daima karşıdan alır.
Rüzgarın etkileri ya ani değişimlerinde ya da uçağın yere teması halinde ortaya çıkar. Çünkü rüzgar yere göre hareket etmektedir. Uçak ise o rüzgarın hava kütlesi içinde düz bir şekilde uçmaktadır.

"Rüzgar altı" ya da "downwind" meydan turu patterninde piste paralel ve pistin karşı tarafında uçulan bacağı ifade eder temelde. Pistten rüzgara karşı havalanan uçak iki adet 90 derecelik dönüş yaparak downwind bacağına girer. Yukarıda anlattıklarıma göre hatalı da olsa rüzgarı arkadan almakta olduğu söylenir bu durumda.

Şimdi gelelim sorudaki asıl rüzgar altı olayına.

Planör ile uçuyoruz. Normalde bizim yerden algıladığımız hız ve yön, uçağın hava içindeki hareket vektörü ile uçağın içinde bulunduğu hava kütlesinin (rüzgar) hareket vektörünün vektöryel toplamına bağlıdır. Dolayısıyla planörü rüzgara doğru normal uçuş hızında uçurduğumuzda çok daha yavaş uçuyor gibi görünecektir. Ama 180 derece dönüş yaptığımızda planör hızlanır ve biz de muhtemelen içgüdüsel olarak elevatör çekip yavaşlatırız. Bu esnada hava hızı ciddi olarak düşmüş olur ve artık kontrol yüzeylerinen çevresinden komutlara yanıt verecek kadar hava geçmiyor olabilir. Böyle bir durumda planör kumanda dinlemeyecektir. Yapılacak tek şey, burun basıp hava hızı kazandıktan sonra kontrolü geri kazanmaktır.

Sümer abi, ben senin yaptığını yapmıştım bi kere: aynı bir tuğla gibi uçmuştum. Taş gibi....

Knife Edge niyetiyle kalkışmıştım ama rudder yerine elevatör basmıştım. Rudder'ı da yanlış yöne verince gökyüzünden düşüverdi :D ...
Köpükten kendim uçak yaptığım ve yeni başladığım zamanlardı. Yoktu ki başımızda bir büyük....
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Yapım aşamalarını dikkatle takip ettim çok titiz ve güzel bir çalışmayla ortaya çok güzel bir model çıktı, küçük ama bence önemli bir detaydan bahsetmek istiyorum;
Dönüşleri hep rüzgara doğru yapman gerekiyor, dikkat edersen ilk denemede sağa doğru gidiyorsun sola doğru dönüyorsun model yükselme eğilimine giriyor ve sola doğru kayıyor fakat sonra yine sağ gidip yamaç tarafından dönmeye çalışıyorsun rüzgar arkanda kalıyor ve yamaca çıkıyor model, hep burnu rüzgara doğru dönmelisin.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Çok güzel bir branş uygun yamaç ve rüzgarda çok keyifli bir uçuş;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol