Öncelikle tüm babaların babalar gününü kutlarım.
Dominomun mekanik montaj ve ayar işlerinin bittiğini düşünüyorum. Mekanik ayarların doğruluğundan emin olduktan sonra kumanda ayarlarını yapacağım.
Bu zamana kadar yaptığım işleri, fotoğraflar ekleyerek ve sizleri de sıkmadan kısaca anlatmak, yanlış/eksik yaptığım ya da hiç yapmayıp unuttuğum konuları sizlerin değerlendirmesine sunmak istiyorum. Vakit ayırıp olumlu ya da olumsuz her türlü yorumlarınızı, eleştirilerinizi ve tavsiyelerinizi esirgemezseniz sevinirim. Yaptığınız her yorum, eleştiri ve tavsiyenin benim için yol gösterici olacağını -bu güne kadar olduğu gibi- ve bunları kesinlikle dikkate alacağımı bilmenizi isterim. Biraz resmi oldu sanki.
Ve başlıyorum.
1. İniş Takımı: Arka tekerleri gövde altındaki hazırlanmış yerine kılavuzdaki gibi sıkıca monte ettim, sağlamlıklarından eminim. Ön teker hareketinde sıkıntı yaşadım. Pushrod çok kasıldığı için servoyu baya zorluyordu, pushrodun çıktığı deliği biraz genişleterek servoyu rahatlattım. Taksi manevrasında uçağın düz gitmesi için uçağı yere koyup elle ittirmek suretiyle ön tekeri hizaladım. Ayrıca ön dikme yeke vidasını ve 3 tekerin de iç ve dış tarafındaki vidaları CA ile sabitledim.
2. Hareket Yüzeyleri: Dikey ve yatay stabların gövdeye montesini, kanatların da birbirine montesini kılavuzdaki gibi sadece vidalarıyla yaptım, herhangi bir yapıştırıcı kullanmadım. Baya sıkı ve sağlam oldular diyebilirim. Rudder yekesinde sıkıntı yaşadığım için yandan çıkan pushrodu üste aldım ve servoyu rahatlattım. Gerek rudder, gerekse elevatör yekelerini menteşe hizasında sabitledim, şu an hepsi sıkıntısız ve rahatça hareket ediyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Aileronla ilgili bir sorun var ki nasıl çözeceğim bilmiyorum. Tam düz konumda olmasına rağmen, çıta yamuk olduğu için uç tarafı hafif aşağıda kalıyor. Bu durumun uçuşa olumsuz etki edip etmeyeceği konusunda pek fikrim yok.
Bir de kanatın gövdeye montajı için olan vida setindeki şu 4 siyah somunu hiçbir yere uyduramadım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
3. Servolar: Mevcut 4 adet analog standart servomla ve hareketleriyle ilgili şimdilik bir sıkıntı yok. Hepsi gayet rahat bir şekilde çalışıyor. Montajlarını, lastik takoz ve yüksükleri kullanarak, hiçbir yeri yuvaya temas etmeyecek şekilde yaptım. Sonra söküp vida deliklerine CA damlatıp tekrar monte ettim. Gaz servosu hariç EPA ayarlarını yapmadım. Kalanların EPA ayarlarını da yapacağım. Kumandamda (FlySky fs-i6x) throttle cut özelliği yokmuş, ona biraz üzüldüm. Motor stopu her seferinde trim ile yapacağım. Ayrıca pushrodları servo tarafında olabildiğince iç deliklere taktım. Daha içe takınca servo cızırtı yapıyor. İleri geri hareket eden pushrod kılıflarını CA ile sabitledim. Servolar konusunda içime sinmeyen bir şeyler var, %100 emin değilim. Sanki uçuşta sıkıntı çıkaracak gibiler. Emin olmadan da uçmak istemiyorum. Zaten istesem de uçamam şu an.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
4. Batarya: Rudderden sonra beni en çok uğraştıran kısım bu oldu. Daha önce bahsettiğim tek punta kaynakçıyla anlaşamadım. Pil puntalama işi yatınca, ben de pil yuvaları ve AA şarjlı pil alarak kendi bataryamı yaptım. Bence güzel oldu, sağlıklı bir şekilde işini yapıyor. 3'lü ve 2'li pil yuvalarını sırt sırta yapıştırıp 5 pilli NiMh batarya yaptım. Pil yuvalarının vidalı kapakları olduğu için pillerin dışarı çıkma gibi riski de yok. Zaten gövde içine yerleştirirken cırtcırtlı bant kullandım. Aynı bataryadan kumandam için de yapacağım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hazır bu kadar uğraşmışken bir de buji kızdırıcı yapayım dedim. Çin'den 1 ay önce sipariş ettim ama geleceği, gelse de çalışacağı meçhul... Benimki bujiyi kızdırdı ama motoru çalıştıracak mı bilmiyorum. Ama izlediğim videolardakinin aynısı oldu.
Alıcıyı da, altına ince süngerimsi bir tabaka koyarak bataryanın üstüne cırtcırtla sabitledim ve bu oluşan kütleyi, uçağımın içine titreşimden etkilenmeyecek şekilde yerleştirdim. Bu arada on-off switch kullanmadım. Sağlam sürgülü switch bulamadım, elimdeki normal switchi de, titreşimden olumsuz etkilenmesi riskinden dolayı tavsiye edilmediği için takmadım. Alıcının boş bir kanalına servo uzatma kablosu takarak, bataryayı her seferinde oraya takıp çıkaracağım. Eğer aşağıdaki switchi tak derseniz onu da ayarlarım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
5. Yakıt Deposu: Sızdırmazlık testi yaptıktan sonra, uygun malzemelerle titreşim yalıtımını da yaparak yerleştirdim.
6. Motor (O.S. 46AX): CG'ye olumlu katkı sağlaması için motor mountun olabildiğince uç kısmına monteledim. Montaj için M3 2,5mm vida ve fiberli somun, egzoz montajında da yaylı rondela kullandım. Gerek bu bahsettiğim vidalarda, gerekse motor üzerindeki diğer vidalarda CA vb. kimyasal sabitleyici kullanmadım. Ancak monte etmeden önce motor üstündeki tüm vidaların (buji dahil) sıkılıklarını kontrol ettim. Az kalsın hızımı alamayıp küçük iğne vidasını da sıkacaktım ki, sanırım benim gibi bilmez birisi çıkar diye, üretici orayı allen yapmamış. Allen olmayanlara hiç dokunmadım. Zaten vakti geldiğinde bolca oynayacağım onlarla. Motor montajıyla ilgili sıkıntım olduğunu söyleyemem.
7. Pervane: 2 adet 11X6, 1 adet 11X8 pervane almıştım. 11X6 olanlardan birinin, daha önce fotosunu gönderdiğim balans aleti ve sprey vernik vasıtasıyla balans ayarını yaptım. Spinner ile birlikte çok sıkı bir şekilde monte ettim. Bu konuda da herhangi bir olumsuzlukla karşılaşmadım, sıkıntı yok gibi...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
8. CG ve Yatay Denge: Uçağın boş depoyla ağırlığı 2.650 gr. Yakıt doldurduğumda ve denge için ağırlık taktığımda 3.000 gr civarı bir uçuş ağırlığına ulaşacak.
Motoru o kadar uca monte etmeme ve bataryayı da deponun hemen arkasına yerleştirmeme rağmen CGyi tutturamadım. Aslında şu an tam dengede, teraziye aldığımda yere tam paralel duruyor ama önümde saygıyla başını hafiften eğmesi gerekiyor.
Yatay denge de aynı şekilde, hafif bir müdahale istiyor. Evde uygun malzeme bulamadığımdan, ilk fırsatta lastikçiye uğrayıp onu da halledeceğim.
Yazımı elimden geldigince kısa tutmaya çalıştım ama yine de biraz uzun oldu, kusura bakmayın.?
Şu an için hepsi bu kadar. Bitmesini hiç istemediğim bir süreçti bu yapım işi ama sonuna geldim. Bu yüzden biraz üzgünüm. Belki uçmayı bilmediğim için belki de bu konularda çok titiz olduğum için yapım aşamasını bu kadar uzun tuttum, fazlaca oyalandım ama tabiri caizse tadı damağımda kaldı diyebilirim. Bir süre bu uçağımla uçtuktan sonra artık ikinci uçağıma aynı şevkle başlarım. Bu arada her an motor maiden gelebilir. Uçuşa daha çoooook var...
Yakıt nasıl kokuyor acaba??