OS MAX 55 AX-II Havada Stop Problemi

Ozan abi geçmiş olsun çok talihsiz bir gün geçirmişsiniz.İğne ayarında benim prensibim motoru daima hafifçe zengin tarafta bırakmaktır.İğne ayarını her uçuş öncesi tam kapalı pozisyondan 2 veya 2.5 tur açarım.Motoru çalıştırdıktan sonra buji ısıtıcıyı ayırdıktan sonra kumandadan tam gaz verip önce büyük iğneyi yavaş yavaş kısarak motorun en yüksek devire ulaşmasını ve tiz bir ses ile çalışmasını sağlıyorum(çok fazla fakirleştirmeden).Böylece motor tatmin edici güçte ve bol yağlamayla daha sağlıklı çalışmış oluyor.Daha sonra küçük iğneyi kontrol amaçlı rölantide 30 saniye bekletip tam gaz veriyorum kumandadan.Eğer düzgün bir şekilde devirlenip tam gaza ulaşıyorsa küçük iğne ayarı düzgün diye düşünüyorum.Eğer öksüre tıksıra gecikmeli olarak üst devire ulaşıyorsa küçük iğnenin zengin olduğuna karar verip küçük iğneyi bir miktar kısıyorum.Son olarak anlık olarak tam gaz verdiğimde motor aniden stop ediyorsa küçük iğne fakirdir diyip bir miktar açıyorum.Her küçük iğne ayarından sonra büyük iğne ayarı değişeceği için tekrar ayar yapıyorum bu arada(büyük iğne).Son olarak motor rölantideyken Pinch Test(cimcikleme) yaparak karbüratöre giden hortumu cimcikliyorum.Motor 3 - 5 saniye içinde devirin hafifçe artarak stop ettiğini gözlemliyorsam iğne ayarı tamamdır diyorum.Son olarak rölanti ayarını gaz trimiyle yapıp, burun dikme testi yapıyorum.Burun dikme testi de sorunsuz gerçekleşirse kalkışımı yapıyorum.:) Haa, unutmadan her küçük iğne ayarını yaptıktan sonra önce tam gaza çıkıp 5 saniye bekliyorum sonra gazı rölantiye alıp bir miktar daha bekliyorum.Çünkü her iğne ayarından sonra motordan biriken yakıt sebebiyle yeni ayarın etkili olması için biraz zaman geçmesi gerekiyor.

Fakaaat? Rölantide bekleyip (30sn) tam gaza geçerken, stop ettiğini fark ediyorum. 4ncü stop etmeden sonra LSNyi biraz kısıyorum. Buradan sonra her şey saçmalamaya başlıyor ve bezginlikle karışık, diğer motora odaklanıyorum.
Bu arada motor stop ederken nasıl tepki veriyor? Öksürüp tıksırarak mı? Yoksa aniden mi stop ediyor? Küçük iğneyi fazlaca zenginleştirmiş veya fakirleştirmiş olabilir misiniz? Benim nacizane tavsiyem küçük iğneyi fabrika ayarına alıp, zengin taraftan fakir tarafa doğru dikkatli bir şekilde ayarlamaktır.Böylece fazlaca fakir ayara alma ihtimaliniz azalacaktır.
 
geçmiş olsun çok talihsiz bir gün geçirmişsiniz.
Aslında dahası da var o talihsizliğin :lollol: Bizim -uçamadığımız- uçuş alanımız, eski bir göl yatağı. Sivas'ta Cuma günü yağan yağmur sebebiyle bazı yerlerinde toprak çamurlaşmış. Ama yüzeyin 4-5 santim altında bu çamur, yani bakınca görünmüyor. üstü kupkuru. Ben de aldanarak arabayı çamura saplayıverdim! Alandaki ilk 2 saatimiz bununla geçti,..
Evet, gün talihsizdi, ama trajik değildi. Ayarları umursamayıp kalkış yapsam, o zaman tam bir felaket olurdu... Modellerimiz halen tek parça, şükür...:)
Bu arada motor stop ederken nasıl tepki veriyor? Öksürüp tıksırarak mı? Yoksa aniden mi stop ediyor?
Öksürme, tıksırma tam gaza çıkamama, ve yeniden rölantiye dönüp gazı açınca stop şeklinde. Boğulma yani... Onun için HSNyi kısmaya karar verdim. O sırada diğer tarafa geçmiş de olabilirim? Çünkü başta sağlıklı olan diğer veriler de bozuldu bundan sonra. Yarın evin yakınlarında müsait bir yerde denemelere devam edeceğim. Tavsiye çok yerinde: Fabrika ayarlarına geri dönüp oradan başlayacağım.
Benim sorunum ayar hatası gibi halen. Seninki ise ihtimallerin çoğu elendiği halde sürüyor. İçine de baktın... Merakla bekliyorum?
Belki şu Japonlar çözer bu işi:lollol::lollol::lollol:
 
Aslında dahası da var o talihsizliğin :lollol: Bizim -uçamadığımız- uçuş alanımız, eski bir göl yatağı. Sivas'ta Cuma günü yağan yağmur sebebiyle bazı yerlerinde toprak çamurlaşmış. Ama yüzeyin 4-5 santim altında bu çamur, yani bakınca görünmüyor. üstü kupkuru. Ben de aldanarak arabayı çamura saplayıverdim! Alandaki ilk 2 saatimiz bununla geçti,..
Evet, gün talihsizdi, ama trajik değildi. Ayarları umursamayıp kalkış yapsam, o zaman tam bir felaket olurdu... Modellerimiz halen tek parça, şükür...:)

Öksürme, tıksırma tam gaza çıkamama, ve yeniden rölantiye dönüp gazı açınca stop şeklinde. Boğulma yani... Onun için HSNyi kısmaya karar verdim. O sırada diğer tarafa geçmiş de olabilirim? Çünkü başta sağlıklı olan diğer veriler de bozuldu bundan sonra. Yarın evin yakınlarında müsait bir yerde denemelere devam edeceğim. Tavsiye çok yerinde: Fabrika ayarlarına geri dönüp oradan başlayacağım.
Benim sorunum ayar hatası gibi halen. Seninki ise ihtimallerin çoğu elendiği halde sürüyor. İçine de baktın... Merakla bekliyorum?
Belki şu Japonlar çözer bu işi:lollol::lollol::lollol:
Zaten modeli bakması için daha bilgili bir ağabeyime bıraktım.Umarım sorun çözülür.Size de kırımsız uçuşlar dilerim abi.
 
Susturucu iki zamanlı glow motorun çalışması için çok önemli bir elemandır çünkü susturucu içine hapsolup sonra kısmen silindire geri emilen, yanmakta olan karışım, silindir içinde yanmanın devamını sağlayan faktörlerden biridir. Dolayısıyla susturucuyu komple sökmek, motor sorunlarının çözümü konusunda yol göstermeyecektir.

Susturucu karbüratör çapı küçük eskiden üretilen motorlarda yalnızca sesi azaltmaya yarar. Çok önemli bir parça değildir. Bugünkü karbüratör çapı geniş motorlarda ise hem sesi azaltmaya hem y akıt tankına basınç sağlamaya yarar. Karbüratör çapı küçük eski tip motorlarda susturucu çıkarıldığında motorun devri artar. Susturucu içindeki baffle plakasının yakıt tankı basıncını önleyip önlemediğini de kontrol etmelidir.
 
Susturucu karbüratör çapı küçük eskiden üretilen motorlarda yalnızca sesi azaltmaya yarar. Çok önemli bir parça değildir. Bugünkü karbüratör çapı geniş motorlarda ise hem sesi azaltmaya hem y akıt tankına basınç sağlamaya yarar. Karbüratör çapı küçük eski tip motorlarda susturucu çıkarıldığında motorun devri artar. Susturucu içindeki baffle plakasının yakıt tankı basıncını önleyip önlemediğini de kontrol etmelidir.
Sanırım biraz iki zamanlı glow motor çalışma ilke ve ayrıntılarını okumak lazım...
 
...
Yani muamma devam ediyor?
...


Bu motorların sürprizleri bitmiyor. Geçtiğimiz haftalarda doldurma valfi nedeniyle ayar tutmayan motorun, emin olmak için hafta içi depoyu falan da kontrol edip, bujiyi değiştirip, valfi çıkarmıştım. Bu esnada, yakıt filtresi ile karbüratör arasındaki boruyu da biraz daha uzunu ile değiştirmiştim. Ama bugün sahada çalıştırmak istediğimde karbüratöre bir türlü yakıt gelmiyor. Ne olabilir diye bir hayli debelenip, yine depodan şüphelenirken, filtre ile karbüratör arasına biraz daha uzun diye koyduğum yakıt hortumunun yarık olduğunu tesadüfen fark ettim. Meğerse buradan hava alıyormuş. Yarık kısımdan kesip takınca herşey düzeldi. Ama beni de delirtti. :mad:
 
Dikkatimi çeken tek şey motor stoplarının hepsi aynı sürede meydana geldi.
Uzun yıllar önce böyle birşey başıma gelip bana saç baş yoldurmuştu. Sorunun gaz servosundan kaynaklı olduğunu anladığımda motora yaptığım işkenceler için epey vicdan azabı çekmiştim. :laugh: Motor o kadar inatla " Ben masumum !!! " diyorsa radyo ve servonu da bir kontrol et derim. ;)
 
Son düzenleme:
Tamer, susturucuyu çıkarıp uçurmayı dene.
Sakın böyle birşey yapmayın. :eek: Eğer ben oradaysam polis, jandarma, kara kuvvetleri, hava kuvvetleri, SAS / SAT komandoları, özel birlikler........ ne kadar kolluk kuvveti varsa ararım gelip müdahale etsinler diye. :lol: :lollol:

Ne yaptın Levent abi, yazıktır bunlar daha genç önlerinde uzun bir hayat var. :laugh:

Öyle bir ses yok... Ben size o kadarını söyleyip susayim.

Yinede siz bilirsiniz tabi, tecrübe güzel birşeydir. ;D ;D
 
Uzun yıllar önce böyle birşey başıma gelip bana saç baş yoldurmuştu. Sorunun gaz servosundan kaynaklı olduğunu anladığımda motora yaptığım işkenceler için epey vicdan azabı çekmiştim. :laugh: Motor o kadar inatla " Ben masumum !!! " diyorsa radyo ve servonu da bir kontrol et derim. ;)
Türker abi merhabalar.Aslında güzel bir noktaya değindiniz fakat motorun ısınması, ve kalkıştan sonra aynı sürede stop etmesi sebebiyle düşük ihtimal gibi geliyor.Tabi ki benim için her türlü fikir önemli.Modeli kontrol etmesi için bu konuda çok bilgili bir ağabeyime verdim bir de o bakacak.Sorun hala düzelmezse gerekirse servoyu da kontrol ederim.Dün akşam bu konu üzerinde beyin fırtınası yaptım.Motor ısınıyorsa demek ki bir süre sonra motora gelen yakıt miktarı azalıyor olabilir diye düşündüm.Benim aklıma son olarak egsoz üzerindeki basınç hattının olduğu nipelin tıkalı olabileceği ihtimali geliyor.Bakalım inşallah hallolur.Motor hurdaya çıkarsa yeni motor alacak durumum da yok...:rolleyes: Tüm abilerime yardımlarından ötürü minnet duyuyorum.Çok teşekkür ediyorum.
 
Uzun yıllar önce böyle birşey başıma gelip bana saç baş yoldurmuştu. Sorunun gaz servosundan kaynaklı olduğunu anladığımda motora yaptığım işkenceler için epey vicdan azabı çekmiştim. :laugh: Motor o kadar inatla " Ben masumum !!! " diyorsa radyo ve servonu da bir kontrol et derim. ;)
Konuyu tekrar okurken aklıma takıldı.Radyo ve servoyu kontrol et derken nelere dikkat etmeliyim bu konuda bilgilendirebilir misiniz Türker abi? Mekanik olarak takılma veya başka bir problem gözlemlemedim.

Bu arada modeli kontrol etmesi için bir ağabeyime vermiştim.Küçük iğne ayarından deyip ayarladı ve teslim etti fakat tekrar test etme fırsatımız olmadı.Küçük iğne ayarı olasılığı bana mümkün gelmiyor.Neden derseniz daha önce küçük iğne bir miktar zengin taraftaydı rodajdan sonra kısmamıştık o haliyle bile sorunsuz uçuyordum.Birgün aynı ayarla uçarken malum problem meydana gelmeye başladı.Küçük iğneyi küçük adımlarla kısaraktan evde ayar yaptım.Neticede ara gazları mükemmeldi en ufak problem belirtisi yoktu ayarla ilgili.Test ettim yine motor stop etmişti.Ben de bunun üzerine küçük iğneyi açarak ilk durumuna geri getirmiştim sonra ilgili ağabeyime teslim etmiştim ve o ayarladı.Son zamanlarda bir takım sebeplerden dolayı uçuşa gidip tekrar test edemedim.%95 aynı sorunla karşılacağım.Sorunu çözemediğim için kafamı kurcalamaya devam etmekte.Bir de Türker abinin önerisini değerlendireyim diyorum ama gaz servosunda problem olup olmadığını nasıl anlayacağım bilemiyorum.Yerde bir sorun göremiyorum.
 
Tamer, konuyu görünce burada Taner'in bir motordaki durumu aktarmak istedim. Gaz servosu ile ilgisi yok gerçi, ama kesinlikle aklına gelmeyecek bir şey. Bir dönem sorunsuz tıkır tıkır çalışan motor sorun çıkarmaya başladı. Düzgün çalışmıyor, ayar tutmuyor bir türlü. Motoru söküp baktığında ise tesadüfen silindir kafasında içeriden dışarıya doğru uzanan kılcal bir çatlak olduğu ortaya çıkıyor. Senin motorunda da benzer bir durum olabilir belki.
 
Radyo ve servoyu kontrol et derken nelere dikkat etmeliyim bu konuda bilgilendirebilir misiniz Türker abi?
Benim birinci önceliğim servoyu sökerek tüm dişlileri kontrol etmek olurdu. Bazen o küçüçük çarkların dişlerinden bir ikisi kırılıyor, yerde test sırasında herşey normal gözüküyor. Ama sistem yüke binip uçuşa geçildiğinde o kırıklar servonun düzgün çalışmamasına sebep olabiliyor.

İkinci yapacağımda bir range test yapmak olurdu. Kumandayı elime alıp gazı sürekli aynı şekilde açıp kapatarak uzun bir yürüyüşe çıkar servonun başındaki arkadaşımada bir anormallik görürsen ıslık çal derdim. ;)
 
Tamer, konuyu görünce burada Taner'in bir motordaki durumu aktarmak istedim. Gaz servosu ile ilgisi yok gerçi, ama kesinlikle aklına gelmeyecek bir şey. Bir dönem sorunsuz tıkır tıkır çalışan motor sorun çıkarmaya başladı. Düzgün çalışmıyor, ayar tutmuyor bir türlü. Motoru söküp baktığında ise tesadüfen silindir kafasında içeriden dışarıya doğru uzanan kılcal bir çatlak olduğu ortaya çıkıyor. Senin motorunda da benzer bir durum olabilir belki.
Motoru daha önce söküp bakmıştım Ömer abi.Motorun içindeki parçalar neredeyse ilk gün kü gibi yani iyi durumda.Silindir kaplamasında çatlak veya aşınma var mı diye ayrıca kontrol ettim bir problem yoktu.Silindir kafası derken bujiyi taktığımız bloğu demek istiyorsunuz sanırım, onda da problem yoktu.

Benim birinci önceliğim servoyu sökerek tüm dişlileri kontrol etmek olurdu. Bazen o küçüçük çarkların dişlerinden bir ikisi kırılıyor, yerde test sırasında herşey normal gözüküyor. Ama sistem yüke binip uçuşa geçildiğinde o kırıklar servonun düzgün çalışmamasına sebep olabiliyor.

İkinci yapacağımda bir range test yapmak olurdu. Kumandayı elime alıp gazı sürekli aynı şekilde açıp kapatarak uzun bir yürüyüşe çıkar servonun başındaki arkadaşımada bir anormallik görürsen ıslık çal derdim. ;)
Öncelikle geç cevap verebildiğim için kusuruma bakmayın Türker abi.Daha önce sizin başınıza gelen olay acaba benim motor stopunun sebebi olabilir mi diye düşünmeden kendimi alıkoyamadım.Belki de benim motor stoplarının sebebi gaz servosundaki problem olabilir, kim bilir.Birazdan söküp ona da bakarım, hatta sıfır kullanılmamış servo var elimde onu takarım.Motor stop hadiselerinin birinde şöyle olmuştu takribi yarım gazda sakin uçuş yaparken kendiliğinde devir düşüp stop etme eğilimine girdi motor hızlıca ve akabinde stop etmeden geri toparladı.Belki dediğiniz gibi yük altında servo sapıtıyor olabilir diye düşünmeye başladım.Saat gibi sorunsuz çalışan motor durduk yere neden sorun çıkarmaya başlar ki?:rolleyes:

Rage test i de yaparım elbet.Fakat bu olasılık bana düşük gibi geliyor.Çünkü olası kontrolden çıkma durumunda sadece gaz değil tüm kanalların sapıtması gerekirdi diye düşünüyorum.Yanılıyor muyum? Yani en azından buna benzer bir durum yaşamadım mevcut kumandam ile.İlginiz için çok çok teşekkürler.:)
 
Gaz servosunu an itibariyle kontrol için masaya yatırmış durumdayım.Sökmeden önce de bir takım kontroller gerçekleştirdim.Pushrod'da esneme veya zorlanma gözlemlemedim.Fakat şöyle bir şey farkettim servo gövdeye takılı haldeyken servoyu hareket ettirdiğimde bir ses duydum servonun içinden takılma,sürtünme sesi geliyor gibiydi.Acaba Pushrod servo kılıfına mı takılıyor diye düşündüm öyle bir durum yoktu.Her halukarda yeni servo takacağım modelime ama bir de servonun içini açtıktan sonra videodaki gibi dişliyi elimle hafif hareket ettirmeye çalıştığımda videodaki gibi durumla karşılaştım.Dişlilerin bu denli hareket etmesi sizce normal mi?
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Evet, silindir kafası bujiyi taktığımız üst blok.

Servo ise, bence normal, çünkü ortadaki dişli boşta, yatağının destek aldığı bir yer yok.