Hoşbulduk kardeşim
Ben bir şekerli türk kahvesi alayım lütfen
İstediğiniz kahve olsun efendim. Türk Kahvesi, arap kahvesi (hiç tavsiye etmem), espresso, kapuçino, latte ne isterseniz var
Kahveler üç oldu
Sana da iki kahve yapıyorum hemen
Tekrar hoşgeldin üstadım , sen kâğıttan kuş yapsan en az 10 bölümlük konu çıkar , o konuda endişeli değiliz Elhamdülillah
Valla kırk bilmem kaç yıllık hayatımda, girdiğim sayısız ders ve toplantıda ve okuduğum onca kitapta hiç bu kadar kibar ve saygılı bir şekilde birisine "geveze" denebildiğini görmemiştim, klavyene sağlık abi
Kesinlikle.... Şöyle bi baktım, forumu çöplüğe çevirmişsin. Bi konu kirliliği almış başını gitmiş!
???
Mesleki deformasyon abim ne yapacaksın idare ediverin işte. Dua edin ki mesleğimin diğer kısmını devreye sokmadım!
Eee bu son zorunlu sessizlik döneminde modelcilik adına neler yaptın bakalım
E başlayalım o zaman çaylar kahveler soğumasın
Bu aralar, hemen hemen tüm pandemi boyunca olduğu gibi, ağılıklı olarak plastik maketlerle ilgilenmekteyim çoğunlukla... Ama uçuş sezonu sonunda geldi, havalar makul seviyede serinledi, biz buharlaşmadan durabiliyoruz birkaç saat, ve daha önemlisi uçaklarımız onları havada tutmaya yetecek yoğunlukta hava geçirebiliyor kanatlarının altından ve üstünden
İki veya üç hafta önceydi sanırımilk kez uçuşa gittim, Hurricane ile 3 keyifli sorti uçarak sezonu açmış bulundum. Bundan sonra da daha sık uçuşa gidilir diye umuyorum, o yüzden Pantheri rafından indirip kapsamlı bir sezon öncesi bakım/kontrolü yapma vakti geliyor. Bu haftasonunu pas geçip takip eden haftasonunda Pantheri sahaya ve gökyüzüne geri döndürmek Ekim ayı hedeflerim arasında
Plastik maket cephesine gelirsek, bu aralar üzerinde çalıştığım 3 maket var. Bu söylediğime inandınız mı? Tabii ki çok daha fazla
ama en çok üzerine eğildiğim 3 maket var diyelim isterseniz
.
Bunlardan ilki 1965 model bir Ford Mustang Fastback 2+2 maketi. Revell marka, 1/24 ölçeğinde. Bu maketi yapmaya başlamam sanırım 6 sene önce falandı. Bu tarafa taşınma işi çıkınca yarım kalmıştı. Bir ara getirmişim yanımda, artık tamamlanma vakti geldi giriştim yakın zamanda. Eşim tam bir mustang hayranıdır, bu maketteki tüm renk seçimlerini de o yapıyor. Ama maketin başına gelmeyen de kalmadı diyebilirim. Zaten 1985 kalıplı bir maket, hayli sıkıntılı. Dahası benim de bazen tutunca tutan mükemmel yapma hevesim nedeniyle 3 kere tüm boya baştan aşağı söküldü makette! En sonunda ilk seçtiğimiz boyayla (Model MAster Acrylic) bir yere ulaşamayacağımızı farkedince de adam gibi kaliteli bir boya kullanmayı teklif ettim (Tamiya Laker serisi) ve eşim de bu rengi seçti. Bu sefer araba kabul edilir bir seviyede boyandı. Aşağıdaki fotoğraflar boyamanın ilk aşamalarından kalma, henüz hiçbir vernik ve parlatmaya tabi tutulmadan önce. Şu anda kaportanın decalleri ve verniği tamamlandı, nihai pasta cila aşamasını beklemekte
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ne derler bilirsiniz, bela yalnız gezmez... Tek sorun boya da değildi. Artık nihai montaja yaklaşırken camların kaporta ile oturmasını test ediyordum ki arka camda ufak bir çizik olduğunu farkettim. Kabul edilemez! hemen o çiziği giderme prosesine başladım, 600-800-1000-1200-1500-2000-2500-3200-4000-6000-8000-12000 numara zımparalarla sırasıyla cama giriştim, ilk kaba zımparalaralamalar ile çizik giderildi, cam eski parlaklığına ve şeffaflığına kavuşturulması için de ince zımparalarla (2000 ve sonrası) parlatmaya girişildi. Tabii ki, tam olmasıgerektiği gibi, son anda, 12000 numara ile çalışırken, çat, cam ortadan kırıldı!!!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Baktım başka çare yok, bu bana bahane olsun diyerekten zaten uzun zamandır aklımda olan termoforming, yani vakumla plastik şekillendirme işine girmenin vakti geldi dedim...
Bir yandan 3D yazıcıyla basmak içinbasit ve küçük bir vakum kutusu ve tablası tasarlarken bir yandan da kırılan camı kalıp/mastar olarak kullanabilmek için gerekli işlemlere başladım.
İlk olarak cama dahtadanbir çerçeve yaptım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra bu çerçeveyi kabaca bir zımparalayarak şekillendirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Vakumun gücü altında kırılmaması için de alt tarafı 30dk lık epoksi ile doldurdum:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Malum, epoksinin kürlenme reaksiyonu egzotermiktir, yani kürlendikçe ısı yayar dahası sıcaklık da reaksiyon hızını arttırır, yani ısındıkça daha hızlı olur, e hızlandıkça da daha çok ısı yayar, daha çok ısı yaydıkça daha da hızlanır... bu böyle gider. Camın içine doldurduğum epoksiyi kendi halinde bırakırsam fazlaca ısınıp camın şeklinin bozulmasına yol açacağı için de bir şekilde sıcaklığı kontrol altında tutmam gerekliydi. Bunu da parçayı küçük bir kabın üzerine koyup reaksiyon boyunca sürekli olarak kaba pipetle soğuk su ekleyerek sağladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bakınız aşağıdaki fotoğrafta karıştırma kabının dibinde kalan epoksi ile camın içindeki epoksi arasındaki renk farkı net bir şekilde görülmekte. Bu sararma epoksinin kürlenmesi sırasında sıcaklığın çok artmasından kaynaklanmakta. Camda da tam hacmin ortasına yakın bir yerde, yani soğutmanın etkisinin ulaşamadığı bölgede ufak bir sararma oldu, ama genel olarak herhangi bir şekil bozukluğu olmadan kürlenmeyi tamamlayabildim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Mastarla ilgili çalışmalar devam ederken vakum kutusunun da tasarımı ve baskısı tamamlandı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tablayı 2mm lik delikler ve kanallarla tasarladım. Aslında bu proses için 3D baskı bir kutu, en azından tabla kullanmak hiç akıllıca değil, zira sıcaklığa maruz kalacak, ancak bu kutu ve tabla çok küçük (100x100mm) olduğu için çok sorun olmaz diyerek ilk deneme amacıyla baskı kullandım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tabla, elektrik süpürgesi ve mastar bir arada.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Mastarın dış yüzeyi de iyice tesviye edildi, sanırım 4000 numaraya kadar zımparalmıştım, hatırlamıyorum
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ve ilk deneme, beyaz ince polisitiren levha ile denedim. Yine üşengeçliğimden adam gibi dahta çerçeve yapmak yerine ABS ile basılmış bir çerçeve yaptım. Şu aşamada ısıtma işlemini sıcak hava tabancası ile yaptığım için bu çok büyük sorun çıkarmadı ama nihai olarak yapacağım özel ısıtma tertibatında ahşap veya metal çerçeve kullanmam şart. Yine bu plastik levha küçük olduğu için sıcak hava tabancası iş görüyor ama kesinlikle doğru yöntem değil
ısınmanın tüm levha boyunca uniform olması en önemli gereklilik.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İLk denemedeki ince plastik mastarın üzerinde bırakılarak bu sefer ilk şeffaf parça denememi yaptım. Ancak vakum altında mastar esneyerek camdaki çatlağı yeniden aktif fay hattına dönüştürdüğü için tam orada sağlam bir iz çıkardı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu sorunu çözmek için mastarın altına 6 mm kalınlıklı sert balsadan bir kaide yaptım, yüzeyi tekrar temizledim ve parlattım ve bu sefer daha kalın plastiklerle (0.6mm vivak/ PETG) yeni denemeler yaptım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonuç şekilsel olarak çok daha iyi oldu, ama görüldüğü üzere camda tam bir uniform şeffaflık söz konusu değil. Bunun nedeni de kullandığım ısıtma yönteminin, yani sıcak hava tabancasının bu işe uygun olmamasından kaynaklanıyor. Evdeki eski bir tost makinasının ısıtıcılarını kullanarak daha derli toplu ve düzgün bir ısıtma sağlayacak bir kutu yapma hedefindeyim, beraberinde yapacağım dahta çerçeve ile birlikte daha düzgün parçalar üreteceğimi düşünüyorum. bu aşamadan sonra da daha büyük bir vakum kutusu ile artık RC uçakların pilot camlarını falan da yapabilecek hale gelmek hedefindeyim.