Modelde rudder kullanıyor musunuz?

Başlığa bakınca neyi dedim, kırk fikirle girdim, sonra anlaşıldıki “Çubuk” muş. Rudder çubuğunu kullanmalı. Öğrenmesi alışması çaba istiyor.
 
Kusura bakmayın abiler ama rudder kullanılmalı, yan rüzgarda naapardık yoksa falan yazan arkadaşların rudderin işlevini ve yan rüzgar konusunu anlamamış olduklarına bahse girerim. :lol:
Bahse girmene gerek yok abi, ben uçaktan zaten anlamadığımı her zaman söylüyorum :lollol::lol:
 
  • Haha
Tepkiler: İbrahim Özdemir
Kusura bakmayın abiler ama rudder kullanılmalı, yan rüzgarda naapardık yoksa falan yazan arkadaşların rudderin işlevini ve yan rüzgar konusunu anlamamış olduklarına bahse girerim. :lol:

Uçak kendini yan rüzgara karşı dengeler ve crab hareketi yapar, olması gereken de budur ve bunu rudder yapmaz. Ancak crab hareketini dengelemek ve özellikle inişte uçağı düzlemek için (eğer belli bir piste inilecekse) sağlam bir rudder çok faydalı olur. Yetersiz rudder nedeni ile flare esnasında pistten çıkan uçağımız oldu.

Ki yarışmada da yanlış rudder nedeni ile birçok uçak rotadan saptı. Zira, piste sürekli crosswind durumu vardı. Attığım videonun sonunda uçağımızın otonom inebilmesinin bir sebebi de, öncesinde düşe düşe rudderdaki ayarı bulabilmemiz oldu. Otonom inen ender takımlardan olduk. Çoğu son dakika manuele geçip uçağı piste çarptı. (Kurallar gereği uçağın ilk başta asfalt piste değmesi gerekiyor.)
 
Rudder kesinlikle kullanılmalıdır.Sadece inişte yan rüzgarda kullanılır diye düşünmemek lazım.İnişte,kalkışta hatta havada dönüşlerde bile kullanırız.Sümer hocamın dediği gibi bir Uçak nasıl uçar ve Rudder'ın mantığını kavramak gerekir öncelikli olarak.Örnek vermek gerekirse havada bazen Uçağımızın aileron ile belli bir tarafa dönüşte sağırlaştığını farkederiz ve Rudder ile destekleyerek daha yumuşak dönüş yaparız.Bir başka örnek vermek gerekirse Uçağımızda Stall Spin(Perdovites: Dikine stall) hadisesi gerçekleştiğinde roll ekseninde hızlı bir şekilde dönüşe geçer.Dönme yönünün ters yönüne Rudder ile dümen uygulanmadığında uçağımızı stall dan kurtarmak imkansızdır.Kısacası her Pilotun hakim olması gereken önemli bir konudur.Saygılar
 
Havada uçmakta olan bir uçak için "rüzgar" diye bir kavram yoktur. Bundan başlayalım adım adım ilerleriz.

Rüzgar havanın yere göre hızıdır. Ancak bu hız yerdeki ya da havadaki hava aracına göre görecelidir. Bu görecelilik nedeniyle de yer hızı, uçağın asıl hızı ve rüzgar hızı gibi kavramlar karıştırılır. Yerde kullandığımız rüzgar kavramı ya da hızını, havadaki araca göre kullanamayız, ancak rüzgarın araca etkisi olur. Ya da hareket eden hava kütlesinin işte. Headwind, Tailwind, crosswind... Bunlar havacılıkta kullanılan kavramlar. Bazen havada asılı kalan Cessna videoları olur. Orada da uçağın yere göre hızı sıfırdır ancak içinde bulunduğu hava kütlesine göre hızı, kanatlarının kaldırma kuvveti üretmesine yeterlidir.

Bu konuyu uzatmaya gerek var mı? Amacımız tartışmak mı, bizden sonra konuyu görecek kişilere faydalı bilgiler bırakmak mı? :D Rudder, rüzgar, hava hızı... Bu kavramları iyi kötü kendini veren her insan anlar. Hiç yoksa modeli çakılınca "Neden çakıldı acaba?" diye kafa patlatır.

Neyse, herkese iyi forumlar ve kırımsız uçuşlar diliyorum.
 
"Rüzgar" hava kütlesinin YERE GÖRE hareketidir. Bir uçak bir hava kütlesi içinde uçarken onunla birlikte hareket ettiği için "rüzgarı" daima karşıdan alır. O aldığı hava akımı da rüzgar değildir zaten. Havacılıkta "tailwind", "headwind", "crosswind" gibi kavramlar kullanılır ama bunların temeli kavranamadığında uçağın havada yandan rüzgar alabileceğini düşünenler çıkıyor işte! O nedenle en temel kavramlardan başladım. Yani rüzgarın tanımından.
Uçağınız yere değmediği sürece yan rüzgar alamaz. Bu da bir sonraki adımımız olsun... Haa eğer temel ve gerçek bilgiden rahatsız oluyorsanız susarız sorun yok.
 
"Rüzgar" hava kütlesinin YERE GÖRE hareketidir. Bir uçak bir hava kütlesi içinde uçarken onunla birlikte hareket ettiği için "rüzgarı" daima karşıdan alır. O aldığı hava akımı da rüzgar değildir zaten. Havacılıkta "tailwind", "headwind", "crosswind" gibi kavramlar kullanılır ama bunların temeli kavranamadığında uçağın havada yandan rüzgar alabileceğini düşünenler çıkıyor işte! O nedenle en temel kavramlardan başladım. Yani rüzgarın tanımından.
Uçağınız yere değmediği sürece yan rüzgar alamaz. Bu da bir sonraki adımımız olsun... Haa eğer temel ve gerçek bilgiden rahatsız oluyorsanız susarız sorun yok.

"Susma, sustukça ....."

Amaç tartışmak değil. Öğrenmek.
 
"Rüzgar" hava kütlesinin YERE GÖRE hareketidir. Bir uçak bir hava kütlesi içinde uçarken onunla birlikte hareket ettiği için "rüzgarı" daima karşıdan alır. O aldığı hava akımı da rüzgar değildir zaten. Havacılıkta "tailwind", "headwind", "crosswind" gibi kavramlar kullanılır ama bunların temeli kavranamadığında uçağın havada yandan rüzgar alabileceğini düşünenler çıkıyor işte! O nedenle en temel kavramlardan başladım. Yani rüzgarın tanımından.
Uçağınız yere değmediği sürece yan rüzgar alamaz. Bu da bir sonraki adımımız olsun... Haa eğer temel ve gerçek bilgiden rahatsız oluyorsanız susarız sorun yok.
Abi okuyup anlamaya çalışıyorum, çok keyifli oluyor. Ama öğrenip pratiğe dökmek için uçak falan kırıp bol bol düşünmem gerekiyor. Bu biraz benden kaynaklı sanırım :D Açıkçası forumda bu konu ile alakalı yazılar okumuştum keyifle. Şuan da tam son cümleye kadar keyifle okumaya devam ediyordum :D
 
Abi okuyup anlamaya çalışıyorum, çok keyifli oluyor. Ama öğrenip pratiğe dökmek için uçak falan kırıp bol bol düşünmem gerekiyor. Bu biraz benden kaynaklı sanırım :D Açıkçası forumda bu konu ile alakalı yazılar okumuştum keyifle. Şuan da tam son cümleye kadar keyifle okumaya devam ediyordum :D

Uçağın havadaki hareketini anlamak zor gerçekten. Log kayıtlarından oluşturulan 3D görüntüler, bir nebze yardımcı olabiliyor.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Bu konu ne zaman açılsa aynı şeyi bozuk plak gibi yazıyorum söylüyorum, ikinci üçüncü baskı olanlar kusura bakmasın, hatta mesaja bile bakmasın, diğerleri için başlıyorum...

Modelciliğimin yanı sıra asuman aşkımın bir sonucu olarak, nadiren de olsa uçuş yapan PPL sahibi bir genel havacılık pilotuyum. Nadiren uçuyorum çünkü brövem FAA yani Amerikan brövesi ve Amerika dediğiniz de ha diyince gidilecek kadar yakın değil malesef. Velhasıl o nadir mutlu anlar gerçek olup da Cessna 172 kokpitindeki yerimi alıp, uzun bir aradan sonra ilk uçuşumu yaptığım günün ertesi gününde yürümekte zorlanıyorum! Bacaklarım o derece çalışmış, haliyle de ağrımış oluyor (hamlık var ya :D ) Sonraki günlerde yavaş yavaş hamlığı atıyorum ama fiziken bacaklarımdaki yük azalmıyor. Namussuz C172 sürekli ama sürekli rudder basmayı gerektiriyor. Gazı açarsan da basman gerekiyor gazı kapatsan da, dönerken, yükselirken, alçalırken, düz uçarken, inerken, kalkarken, taksiyi söylemeye bile gerek yok herhalde.. hele bir de forward slip vardır ki en sevdiğim şeydir! Kısacası, o arkaya rudder koyan mühendislerin birbildiği var kesinlikle! Havacılık tarihi boyunca "anti-rudder lobisi" tarafından birkaç kere "rudder kötüdür, rudder yüzünden insanlar ölüyor, bakın ruddersız da uçak olur" gibisinden ifadelerle çeşitli ruddersız uçak modelleri üretilmiştir ama çok şükür ki bu ruddersız uçak konsepti tutmamıştır. İnsanlar rudder yüzünden değil doğru bir şekilde rudder kullanmayı bilmedikleri için öldüler, ve eğer rudder olmasaydı sadece "Gimli Glider" vukuatında bile bir dolu insan ölürdü, oysa ki pilotun planörcü geçmişi ve uçağın rudderı olması sayesinde burunları bile kanamadı :thumbup: (Evet forward slip yine, özellikle seçtim, kabul, çok seviyorum ama napayım :laugh:)

Ha modelde bu kadar rudder kullanmaya gerek var mı derseniz, tabii ki var! Sonuçta model de aynı fizik kurallarına tabi, ama fark şurada, kullanmadığınız zaman aynı derecede olumsuz etkisi olmuyor, tabi yaptığınız şey modeli havada amaçsız bir şekilde bir o yana bir bu yana götürmekse. Akrobasi uçuyorsanız, 3D uçuyorsanız, yarışma planörü uçuruyorsanız, funfly uçuyorsanız, scale uçuyorsanız, warbird uçuruyorsanız o zaman o rudder kullanılacak demektir :)
 
Haa eğer temel ve gerçek bilgiden rahatsız oluyorsanız susarız sorun yok.
Abi isteyen okur ve anlamaya çalışır, benim gibi :D, isteyen es geçer. Sen üşenmeyip yazdıktan sonra inan okuyup kafa yoran ve yeni şeyler öğrenen illa ki olur ;)