Modelcinin Güvenlik Standartları
EMNİYET KURALLARI
1. Bu hobinin birinci kuralı her zaman EMNİYETTİR. Bu yüzden modeli pistte emniyet şeridi ön tarafında ve tam başınızın üstünden geçemeyecek şekilde uçurmalıyız.
2. Uçağa verilecek olan komutlar uygularken çok ani, sert etkilerden kaçınmalıyız. Yavaş, ivmeli komutlar vermeliyiz. Aksi halde uçak kontrolü kaybolur.
3. Model uçak uçururken bir gözümüzün ucuyla devamlı kumandadaki kırmızı renkli kuşağı takip etmeliyiz. Bu kuşak bize rüzgârın o an estiği yönü gösterir.
4. İniş ve kalkışlar her zaman rüzgâra karşı yani rüzgâr uçağın önüne doğru eserken yapılmalıdır.
5. Uçuş anında rüzgâr modelin arkasına doğru esiyor ise uçak hız kazanır. Bu durumda biraz gaz (throttle) kesmeliyiz.
6. Uçuş anında rüzgâr modelin önüne doğru esiyor ise uçak hız kaybeder. Bu durumda biraz gaz (throttle) vermeliyiz.
7. Kalkış anında uçağa bir anda değil de ivmeli gaz verip uçağın hızlanmasına imkân vermeliyiz. Bu arada rudder komutu vererek uçağı pist üzerinde doğru bir düzlem üzerinde yol almasını sağlamalıyız. Uçak belirli bir hıza geldiğinde yükseliş komutu (elevator - sağdaki çubuğun geriye doğru çekilmesi) verirken yine bir anda değil de ivmeli, yavaş olarak komut vermeliyiz.
8. Uçuş anında gaz throttle komutu verirken ani, sert komutlardan kaçınmalıyız. Aksi halde motorun durması söz konusu olabilir.
9. Uçağı, güneşin bulunmadığı alanda uçurmakta fayda vardır. Aksi halde güneş ışığı gözümüze vurur ve uçağın ne tarafa gittiğini fark edemeyiz. Bu duruma rotasyon kaybı denir.
10. Uçak uçururken 15-20 dk zaman dilimi içinde kalmak gerekir. 20dk. yı geçen uçuşlarda dikkat kaybı söz konusu olabilir. Eğer yanınızda bir eğitmen var ise her zaman kendisine kulak vermelisiniz. Sadece eğitmenin söylediği “bende” (kontrolün eğitmende), “sende” (kontrolün sizde) kelimelerine dikkat ediniz.
11. Bir pilot uçak uçururken kendisi ile konuşmamak ve dikkatini dağıtacak hareketlerden kaçınmalıyız.
Her işin bir ciddiyeti, kuralı olmalı ve bu kurallar disiplinli bir şekilde uygulanmalı diye düşünüyorum. Daha önce yaptığım araştırmalarda ben de emniyet kuralları başlığı altında bir metne rastlayarak bunu kaydetmiştim. Şimdi de sizlerle paylaşmak istedim.