Kumanda Stick Hassasiyeti - Nedir / Tercihiniz
Hem tek hemde çift parmak kullanabiliyorum. Aslında her uçuşumda ortaya karışık bir kullanım tarzım var. Duruma, pozisyona ve harekete göre değişiyor. Sticklerin hassasiyeti konusunda herkes rahat ettiği şekilde kullanmalı bence. Kendi stick ayarlarım JR ve radiolinkte neredeyse yay yokmuşçasına yumuşak, Dx9 da ise içini açmadığım için çok fazla sert(Arkasından olabildiğince gevşettiğim halde oldukça sert ve benim sticklerimin çok yumuşak olduğunu söylüyorlar). Olması gereken sertliğin dışına çıkılmasına katılmıyorum. Throttle gevşek olmalı. Ne kadar gevşek? Sticki hareket ettirdiğimizde kayarcasına hareket etmeli. Ama gevşek olduğunu da hissettirmemeli. Rasim ve Emre çok güzel örneklemiş. Radyo sallandığında, elimiz titrediğinde vb durumlarda, örneğin parmağımız sticke çarptı diyelim. Parmak sticki ne kadar kaydırdıysa o kadar gitmeli. Fazla gevşek olupta temasın etkisiyle temas alanı dışında bir boşluğa çıkmamalı. Birde Throttle stick i heliler için tırtıksız kullanmalıyız. Rudderda, çift parmak kullananlar için throttle a oranla biraz daha sert, sağ sticke oranla biraz daha yumuşak olmalı. Ama tek parmak kullananlar için biraz daha sert ayarlamak gerektiğini düşünüyorum. Sağ stickte de çift parmak için, tatlı sert ayarlar kullanmak oldukça faydalı. Aynı şekilde tek parmak kullananlarında sağ sticki rudderdan daha sert kullanmamalarını tavsiye ederim. Ayrıca stick hassasiyetlerini eğer hareket çalışıyorsanız, yani antreman yada alıştırma:
Tic-toc için hem rudder hemde cyclic stictlerde sert,
Piro ile ilgili hareketler çalışıyorsanız orta sertlik, (dönüşlere alışana kadar)
Alan turu ve hover çalışıyorsanız mümkün olduğunda yumuşak ayarlar kullanmanızı tavsiye ederim. Alan turu ve hover yazmış olsam da Free style uçuşlarda da tavsiyem budur.
Bütün herşey oturduğunda zaten sert stick kullanmak işkenceye dönüşmeye başlar. Bunlar benim tavsiyem ve gözlemlerim. Çoğu arkadaşımız radyoyu açmak istemez. Ama stick ayarlarının harekete çok fazla etkisi olduğunu belirtmek isterim. Modellerde hareket yaparken yada çalışırken çoğu pozisyonda ne kadar hassas dokunuşlar yapmamız gerektiğini hepimiz biliyoruz. Özellikle alan turları ve çapraz cyclic kullanımlarında modelde yoğun sapmalar yaşıyoruz. Cyclic eksenleri +(Kuzey, Güney, Doğu, Batı) şeklinde yol izliyor. Ama asıl olan 8 farklı pozisyon(K, KD, D, GD, G, GB, B, KB). Düz hareketler sert stickler de çok kolay ve rahat çalışılabilirken geçişli hareketlerde çapraz pozisyonları da kullandığımız için istemsiz kaymalar yada tam olarak istediğimiz hareketi yapamama gibi sıkıntılar yaşıyoruz. Örneğin piro flip gibi hareketleri tam olarak oturtamamanın genel sebebi budur. Neden öyle olduğuna gelince hesaplamasını yapamam ama şöyle anlatabilirim; elevator ekseninde stick en üst(K) yada en alt(G) pozisyondayken 1kg lık bir yay kuvvetine sahip olsun. Aileron ekseni içinde aynısını en sağda(D) yada en solda(B) düşünelim. Stickler düz eksenlerde gidip gelirken 1kg lık kuvvet uygularız. Ama çapraz hareketlerde uyguladığımız güç 2 katına belki de daha üstüne çıkar. Bu güç 0dan 1kg a kadar kademeli arttığı için düz hareketlere oranla çapraz pozisyonlara alışmak çok daha zor hale geliyor. Bu kuvvetlerin 2 stick içinde farklı konumlarda farklı kuvvetlere maruz kaldığını düşünürsek ... Aramızda yan yada dik değilde çapraz tic-toc çalışan var mı? Yada alan turlarında çapraz olarak turlayan?
Tabi başta dediğim gibi hassasiyetlerin alışma, alıştırma yada uçuş tarzına göre kullanılması gerekir. Eğer olmuyor yapamıyorum dediğiniz bir hareket varsa stick hassasiyetleriyle mutlaka oynayın. Gerek sertleştirme, gerek yumuşatma yönünde.
Uzun zaman sadece JR radyoları kullandım. Son olarak listeye birde DX9 ekledim. Şöyle bir durum farkettim, JR ın en sert hali DX9 un en yumuşak haline eşit gibi. Stickler o kadar sertki sert ve düz eksenli hareketleri yapmak kolay olduğu gibi hassas hareketlerde vasat kalıyor. Bu nedenle Kemal'in dediğine katılıyorum. Radyonun arkasındaki bölümlerden neredeyse vidalar boşa çıkana kadar gevşettiğim halde throttle dışındaki eksenlerde yeterince yumuşaklık olmadı. Olması gereken yine Kemal'in dediği gibi yaylar tamamen boşalana kadar gevşemesi. Ancak bu şekildeyken istediğimiz hassasiyeti ayarlayabiliriz. Ama arkadan o kadar ayarlanamıyor maalesef. Belki de bazı modellerde fabrikasyon ayarlar öyledir. Ben yinede radyoyu açıp gevşetme yanlısıyım. Gerekirse yayları değiştiririm.
Not: Bahsi geçen 1kg gerçek değer değildir. Örnek olarak salladım.