Arkadaşlar bikaç gün önce yeni kumandanın ayarlarını yaparken bu konuyu açmak aklıma geldi. Hem bir kaynak olur, hem de başkalarının nasıl kullandığını öğrenir, kendimiz de yeni bişeyler deneriz diye düşündüm.
Öncelikle, stick hassasiyeti yada gerginliği demek de doğru, nedir?
Bildiğimiz gibi kumandalarımızın aileron, elevatör ve rudder stickleri yaylıdır, bırakınca kendisini merkezler. Hatta multilerde throttle kontrolünü de yaylı kullananlar var. Çoğu kumandada bu yayların sertlik derecesi ayarlanabilir. Ayarlama biçimi kumandadan kumandaya değişiklik gösterebilir, bazılarında kumandanın arka kapağını açmak gerekirken, yeni kumandaların hemen hepsinde kapak açılmadan da bu ayar yapılabilir. Ayar için manuelden öğrenerek uygun vidayı bulup çevirmek yeterlidir.
Stick hassasiyeti ne işe yarar?
Stick hassasiyetinin/gerginliğinin bize sağladığı şey bir yönde komut verirken, diyelim elevatör, istem dışı olarak araya aileron karışmasını engellemektir. Bu durumda düz mantıkla, parmaklarımız ne kadar hassassa, yay gerginliğine o kadar az ihtiyaç duyarız gibi bir sonuca varabiliriz. Ancak bu alışkanlıklara, tercihe, hissiyata göre kişiden kişiye çok fazla değişiklik gösterecek bir konudur. Yani tamamen mantığa oturtmak gibi bir durum söz konusu değil. Zaten hiçbirimiz robot olmadığımız için, ister istemez stiğin belli oranda bize direnç göstermesi gerekir.
Yine stikleri tutuş şeklimize göre de hassasiyet farklılık gösterir. Genel olarak çift parmak kullananlar (pincher - çimdikçi) daha hafif yay kullanırken, tek parmak kullananlar (thumber - parmakçı) daha sert ayar severler.
Bir başka parametre ise pilotaj seviyemizdeki değişimdir. Pilotaj seviyemiz ilerledikçe daha hassas komutlar verebilme becerimiz gelişir. Yaptığımız hareketler karmaşıklaşır, hızlanır, daha da hassas komutlar verme ihtiyacımız doğar. Bu durumda yay sertliğinin de istediğimiz yönde değişmesi doğaldır, gereklidir. Aynı şekilde uzun süre uçuş yapmadığımız kış mevsiminden sonra, yeni sezona başlarken parmaklarımızın pası silinene kadar biraz daha sert ayarla uçmak işimizi daha kolaylaştırabilir
Sizlerin de kumanda tutuş biçiminizi ve yay sertliği tercihlerini belirtmenizi isterim, ikinci mesaj benim
Öncelikle, stick hassasiyeti yada gerginliği demek de doğru, nedir?
Bildiğimiz gibi kumandalarımızın aileron, elevatör ve rudder stickleri yaylıdır, bırakınca kendisini merkezler. Hatta multilerde throttle kontrolünü de yaylı kullananlar var. Çoğu kumandada bu yayların sertlik derecesi ayarlanabilir. Ayarlama biçimi kumandadan kumandaya değişiklik gösterebilir, bazılarında kumandanın arka kapağını açmak gerekirken, yeni kumandaların hemen hepsinde kapak açılmadan da bu ayar yapılabilir. Ayar için manuelden öğrenerek uygun vidayı bulup çevirmek yeterlidir.
Stick hassasiyeti ne işe yarar?
Stick hassasiyetinin/gerginliğinin bize sağladığı şey bir yönde komut verirken, diyelim elevatör, istem dışı olarak araya aileron karışmasını engellemektir. Bu durumda düz mantıkla, parmaklarımız ne kadar hassassa, yay gerginliğine o kadar az ihtiyaç duyarız gibi bir sonuca varabiliriz. Ancak bu alışkanlıklara, tercihe, hissiyata göre kişiden kişiye çok fazla değişiklik gösterecek bir konudur. Yani tamamen mantığa oturtmak gibi bir durum söz konusu değil. Zaten hiçbirimiz robot olmadığımız için, ister istemez stiğin belli oranda bize direnç göstermesi gerekir.
Yine stikleri tutuş şeklimize göre de hassasiyet farklılık gösterir. Genel olarak çift parmak kullananlar (pincher - çimdikçi) daha hafif yay kullanırken, tek parmak kullananlar (thumber - parmakçı) daha sert ayar severler.
Bir başka parametre ise pilotaj seviyemizdeki değişimdir. Pilotaj seviyemiz ilerledikçe daha hassas komutlar verebilme becerimiz gelişir. Yaptığımız hareketler karmaşıklaşır, hızlanır, daha da hassas komutlar verme ihtiyacımız doğar. Bu durumda yay sertliğinin de istediğimiz yönde değişmesi doğaldır, gereklidir. Aynı şekilde uzun süre uçuş yapmadığımız kış mevsiminden sonra, yeni sezona başlarken parmaklarımızın pası silinene kadar biraz daha sert ayarla uçmak işimizi daha kolaylaştırabilir
Sizlerin de kumanda tutuş biçiminizi ve yay sertliği tercihlerini belirtmenizi isterim, ikinci mesaj benim