Great Planes P51 D Mustang

Great Planes P51 D Mustang

Mesut AKIN' Alıntı:
Ömer abi eline sağlık sabırla bekliyoruz devamını :) uçuşu nezaman gerçekleştircez o gün yanında olmak istiyorum :)
Mesut, şu an için bir uçuş alanı olmadığı için herhalde Hazirana kadar Solakların açılışını bekleyeceğiz. Ama emin ol, seni mutlaka haberdar edeceğim.

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
...
Neyse yapımcısı bu dizi çok tuttuğu için eminim ki, yakın bir zamanda yenisini çekmeye başlar :laugh:
...
Öncelikle sabrın, sonra da emeğin için seni canı gönülden bir kez daha tebrik ediyoruz abi :bravo: Bu arada final kısmını da bekliyoruz :)

Teşekkürler Mehmet. Ama şu an için yakında yeni bir dizi çekimi görünmüyor. Eldeki ufak tefek onarım bekleyenlere ağırlık vereceğim.

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
Ömer abi nihayet çok güzel bir şekilde finale getirdin modeli.Nihayet derken , sıkılma anlamında değil tabii ki , zira bu model daha aylarca sürse sabırla beklerdik. :halay: :halay:
Ustalara birşey öğretilmez , onlardan sadece öğrenilir ama şu mikrofil sıkıntına şaşırdım abi.İlla mikrofil olması şart mı yüzey dolgu malzemesinin.Şu bildiğimiz polyester macunu bir denesen , hem çok sert olur, hem suyla falan salmaz , hem istersen solventli boyalarla bile boya , yine sorun olmaz diye düşünüyorum.Zımparaya gelir, dilediğin pürüzsüz yüzeyi elde edersin ve kaplama da sanırım mükemmel yapışacaktır.
Ancak bu benim tahminim tabii ki , denemedim hiç , daha doğrusu balsa inşaat yapmadım , Sen yine bu dediğimi biliyorsundur abi ama ben bi fikir verme açısından , belki faydası dokunur diye önerdim.Çünkü bu kadar emekle imal edilen ve bu kadar güzel bir model , mikrofil midir nedir , uygun olmayan bir malzeme yüzünden heba olamaz,üzülürüm çok.
Ellerine sağlık Ömer abi ............. :bravo: :bravo:

Hakan kardeşim, önerin için sağol. Micro Fill'in böyle bir şeye neden olacağını ben de tahmin etmemiştim. Çünkü Towerhobbies'den aldığım ve bu iş yapılmış bir malzeme. Elimde polyester macun var, ama denemedim. Nedeni de, çift bileşenli olması yüzünden kullanım zamanını ayarlayamamak ve ayrıca, kuruduğunda sert olması nedeniyle zımpara yaparken macundan önce etrafındaki yumuşak balsanın aşınması korkusu. Bir de ağır bir malzeme sanırım. Daha sonra, Taner ile konuşurken başka bir su bazlı ahşap macunu önerdi. Artık bir dahaki sefere onu deneyeceğim.

Türker Akgün' Alıntı:
Ömer Abi eline sağlık. :bravo:

Bizim için üzücü esasında bu konunun bitiyor olması, keyifle forum boyu takip ediyorduk. :'( Ama bir diğer taraftan bu modelin uçuşunu izleme düşüncesi de sabırsızlandırıyor bizi. :laugh:

İsterdim ki aynı modelden bir tane de ben yapsaydımda, sonra ikisini bir yanyana koysaydık. :lollol: O zaman ustalık nasıl birşeymiş daha iyi anlaşılacaktı. :saygilar:

Gerçi bende " Benim yaptığım zaten free style ondan böyle oldu. " derdim. :lol:

Türker, çok teşekkürler. Senin de ne kadar titiz biri olduğunu ve sabırla Trex 700'ü toplamadaki ustalığını biliyoruz. :bravo:
 
Great Planes P51 D Mustang

Ömer abi ozaman sizi bu taraflara davet edelim, hep bizmi gelicez kocaeline buyrun sizde gelin bizim misafirimiz olun :) :thumbup: :thumbup:
 
Great Planes P51 D Mustang

Şimdi devam edelim;

Kanadın kaplamasına alt kısımdan başlıyoruz, ama sonradan yatay dengesini ayarlarken üstten fazla ağırlık koymamak için kanadı ortasından tutup dengesine bakıyorum. Sonrada hafif kalan sol taraf kanat ucuna içten bu vidaları koydum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplama bittikten sonra eleron menteşelerini yerlerine taktım. Menteşeleri CA ile yapıştırmış olsam da her zaman tüm menteşeleri toplu iğne çakarak çıkmamalarını garanti altına alırım. Toplu iğneleri, alttan çıkmayacak boyda kestim ve menteşeyi delip geçecek şekilde çaktım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplama işimiz tamamen bittiği için motor bölmesini de yakıta karşı vernikledim. Kullandığım vernik yıllar önce bir model mağazasından aldığım Humbrol marka vernik. Ama bildiğimiz yat verniği de olur sanırım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Öte yandan, ufak ufak servo, depo, motor montajına da başladım. Tabii, son halini alıp yerlerine oturtuncaya kadar defalarca tak sök yapmak gerekiyor.
Deponun oynamaması için, depo bölmesinin stropor ile beslenmesi;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Depodan söz açılmışken, beni en çok uğraştıran şeylerden birisi, depoya takılı yakıt borularını, içten, motor duvarındaki deliklerden geçirmekti. El girmez, alet girmez, tam bir baş ağrısı. Ama demokrasilerde çareler tükenmez, çok kolay bir yol buldum, buyrun anlatayım;
Önce motor duvarındaki, silikon boruların geçeceği deliklerden içeri doğru iki tel geçirdim ve depoya bağlı boruları bu tellerin uçuna geçirdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra, üzerini sıkıca elektrik bandı ile telin üzerine doğru giderek sardım. Böylece hem borunun çapını daraltmış oldum, hemde telin ucuna çıkmıyacak şekilde sabitlemiş oldum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da depoyu yerine doğru iterken, telleri de geriye doğru çektim ve boruların uçlarının deliklerden çıkmasını sağladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da bu işler esnasında tezgahın hali...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servoların takılması falan dedim ya, push rod'ların hazırlanmasından söz edelim o zaman. Bildiğiniz gibi gövdedeki boruları daha önce gövde inşaatı sırasında yerleştirmiştik. Push rod tellerinin, boruların içinde rahat kaymasını sağlamak için, kutudan çıkan dışı çıkıntılı borudan kısa boncuklar kestim ve yaklaşık 5'er cm aralıklarla tellerin üzerine yerleştirdim. Sıkıca geçtiği için yapıştırmaya gerek kalmadı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Herhangi bir yere sürtmeden rahat çalışması için, gaz telinin şeklini ayarlayana kadar motoru da defalarca takıp sökmek zorunda kaldım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve elektronik montajımız bitti...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da gösterge panelimiz, bir şey göstersin diye pil göstergesini oraya koydum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Neyse, biraz ara verelim doz aşımı olmasın...
 
Great Planes P51 D Mustang

Mesut AKIN' Alıntı:
Ömer abi ozaman sizi bu taraflara davet edelim, hep bizmi gelicez kocaeline buyrun sizde gelin bizim misafirimiz olun :) :thumbup: :thumbup:

Mesut, davetin için çok teşekkürler. İlk fırsatta, güzel bir havada, mutlaka... :)
 
Great Planes P51 D Mustang

Büyük bir keyifle izliyorum. Ellerinize sağlık.
Bir iki noktada görüş bildireyim dedim. Ben de menteşelerimi hep bu şekilde pinlerim ama kopacakları zaman pin falan dinlemediklerini de gördüm. Kontrol yüzeyinin ilgili yüzeye (kanat, stabilize) minimum aralıkla montajı (flutter riskini azaltmak açısından) ve doğru menteşeye doğru yapıştırıcı uygulanması (çok zaman CA menteşenin epoksi ile monte edildiğini gördüm) çok önemli.
Genelde alıştığımız uygulama, yakıt hortumlarının firewall'daki 15 - 20 mm çaplı bir delikten motora ulaştırılmalarıdır. Sizin yöntem biraz değişik. Titreşim ve katlanma riskleri açısından daha mı güvenli daha mı riskli açıkçası fikir yürütemedim. Sizin bu yaklaşımı tercih sebebiniz nedir acaba?
Depo hortumları konusunda bir önerimi de iletmek isterim sırası gelmişken. Benim tüm nitro depolarımda clunk hattı yeşil, doldurma hattı sarı ve egzost basınç hattı kırmızıdır. Kendinize standart bir renk kodu oluşturursanız, hangisi hangisiydi sorusu ortaya çıkmaz. Bu yöntemi tüm arkadaşlara hararetle öneririm.
 
Great Planes P51 D Mustang

Bu kez bayağı kısa bir ara oldu, devam edelim;

Biliyorsunuzdur, çıkartmaları yapıştırırken suyla ıslatırsanız yerine kolaylıkla yerleştirebilirsiniz. Sonra da yumuşak bir bez ile sıyırıp altındaki suyu aldınızmı, sonuç mükemmel.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir de şu motor kaputunu boyama derdimiz vardı, değilmi! Tam üç kez boyamak zorunda kaldım. İlkinde gazete kağıdının üzerinde boyamıştım, kurusun diye bahçede beklerken rüzgar gazete kağıdını uçurup üzerine yapıştırmış, üzerine tekrar bir kat attım. Bu sefer de portakal kabuğu gibi oldu, tamamen zımparalayıp, yeniden boyamak zorunda kaldım. Ama bu kez içine gazete kağıdı doldurup bir sap yapıp elimde boyadım. Elma şekeri gibi oldu.
Önce elimde Casati'nin sprey boyası vardı, onunla boyamıştım. Ama bitince aynısından bulamadım, aynı renk kodu ile Raykon buldum, onunla boyadım. Sonra da üzerine, yakıttan etkilenmemesi için, yine Raykon'un sprey verniğini attım.
Daha önce renk ve vernikten etkilenme durumunu görmek için, elimdeki boyaları şeffaf plastikte denedim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Verniği biraz kalın mı oldu ne? Ertesi gün kurudu diye elime aldım, sıkıca tutunca kimi yerlerinde parmak izlerim kaldı. Ama artık sıkıldım, olduğu kadar...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İniş takımlarının kapaklarını yapıp yapmamak arasında gidip geldim. Biliyorum, otlara takılıp, sıkıntı yaratacak!...Ama sonradan, "yapayım", resimlerini çektikten sonra, uçuş esnasında çıkarırım dedim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine sizlerle paylaşmak istediğim faydalı bir bilgi; klavuzunda anlatıyor. Kanadın oturacağı yere yumuşak bir yastık oluşturması ve içine yakıt vesaire girmemesi için! Kanadın gövdeye denk gelen yerini ince bir naylon ile bantlayıp kapatıyoruz (Ben badana yaparken yerlere serilen ince naylonlardan kullandım). Sonra gövdede kanat yatağına bildiğimiz nalburlarda satılan ve banyolarda falan kullanılan silikon sıkıyoruz. Ve kanadı yerine oturtup kurumaya bırakıyoruz. Ertesi gün bantları söküp kanadı ve koyduğumuz naylonu çıkarıyoruz. Kuruyan silikon yerinde kalıyor ve güzel bir yastık oluşturuyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelimizin üzerinde yapacak bir şeyimiz kalmadığı için, artık ayarlarımıza geçiyoruz. Klavuzda önerilen değerlere göre yönlendirme yüzeylerimizin atımlarını ayarlıyoruz. Bu iş için Great Planes'in ölçü aleti çok kullanışlı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Great Planes P51 D Mustang

Sümer Yamaner' Alıntı:
Büyük bir keyifle izliyorum. Ellerinize sağlık.
Bir iki noktada görüş bildireyim dedim. Ben de menteşelerimi hep bu şekilde pinlerim ama kopacakları zaman pin falan dinlemediklerini de gördüm. Kontrol yüzeyinin ilgili yüzeye (kanat, stabilize) minimum aralıkla montajı (flutter riskini azaltmak açısından) ve doğru menteşeye doğru yapıştırıcı uygulanması (çok zaman CA menteşenin epoksi ile monte edildiğini gördüm) çok önemli.
Genelde alıştığımız uygulama, yakıt hortumlarının firewall'daki 15 - 20 mm çaplı bir delikten motora ulaştırılmalarıdır. Sizin yöntem biraz değişik. Titreşim ve katlanma riskleri açısından daha mı güvenli daha mı riskli açıkçası fikir yürütemedim. Sizin bu yaklaşımı tercih sebebiniz nedir acaba?
Depo hortumları konusunda bir önerimi de iletmek isterim sırası gelmişken. Benim tüm nitro depolarımda clunk hattı yeşil, doldurma hattı sarı ve egzost basınç hattı kırmızıdır. Kendinize standart bir renk kodu oluşturursanız, hangisi hangisiydi sorusu ortaya çıkmaz. Bu yöntemi tüm arkadaşlara hararetle öneririm.

Sümer bey, teşekkür ederim.
Menteşeler konusunda haklısınız. Eğer boşluk fazla ise, flutter kaçınılmaz. Ben burada, neredeyse hiç boşluk bırakmamaya çalışırım. Şu ana kadar kontrol yüzeylerinde hiç gevşeme, kopma gibi bir durumla karşılaşmadım. Hatta bu modelde ilk kez, eleronlarda alttan, bildiğimiz 3M kırtasiye tipi bant çekerek boşluğu tamamen kapattım. Klavuzunda, bunu yapmanın uçuşta %20'ye varan iyileşme sağladığını belirtiyor.

Yakıt hortumu konusunda ise, iki neden var; ilki, motor duvarında, motor yatağının bağlandığı kalın bir parça var. Bu, 10-15 mm'lik bir delik açmayı zorlaştırıyor. Kaldı ki, geniş bir delikte bile silikon boruları geçirmek yine de zor oluyor. Zaten planda gösterdiği de bu şekilde. İkincisi, yakıt hortumlarının deliklerini genellikle tam çapında tutar, biraz sıkı geçme olmasını sağlarım. Böylece motor bölmesinden depo kısmına olası yakıt sızıntısını en aza indirmeye çalışırım.
Farklı amaçlar için değişik renk hortum kullanımı ise çok mantıklı. Ama ben şimdiye kadar, dolumu karbüratöre giden hortumdan yaptığım için, ayrı bir hortum bağlamadım. Egsoz basınç borusu ise zaten belli. Ama önerinizi aklımın bir köşesine yazdım.
 
Great Planes P51 D Mustang

Bir kere, elma şekeri çok lezzetli görünüyor. :)
Depo konusunda şöyle şeyler oluyor. Siz depoyu normal pozisyonda tutuyor ve kafanızdan "sağdaki clunk, soldaki basınç" diye tanımlıyorsunuz örneğin. Sonra depoyu "ters" durmakta olan uçağa doğal olarak ters çevirip takıyorsunuz ve bir anda hatlar karışıyor. Çok basit bir konu ama inanılmaz sayıda sorun yaşandığına bizzat şahit oldum. Ya da sahada bir sorun nedeniyle depoyu söküyorsunuz ve aceleyle hatları karıştırıyorsunuz. O nedenle renk kodlaması bir ek güvenlik tedbiri oluyor. İnsanın da içi rahat oluyor.
NOT: Bana laf yetiştireceğinize çalışın ve uçağınızla ilgilenin kardeşim! :D :p :lol:
 
Great Planes P51 D Mustang

Ve modelimiz ortaya çıktı!... Ama durun, sürprizler bitmedi;
Birincisi, bu model için özel olarak aldığım 70mm'lik alüminyum burunluğun somunu motor şaftına geniş geldi. Yani, burunluğun konisini üstten vidalayacağımız ve önce motor şaftına takıp sıktığımız somun! O nedenle, elimde mevcut 63mm'lik siyah burunluğu takmak zorunda kaldım. Ama biraz küçük kaldı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar da eğer alüminyum burunluk ile olsaydı...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İkinci sürpriz ise, ağırlık merkezini ayarlarken ortaya çıktı. Burun çok ağır olmuş! Kuyruğa kurşun koyarak dengelemeye kalksam, 50gr'a yakın ilave yapmam gerekecek ve boşuna ağırlık olacak. Ben de, öne deponun altına koyduğum pilin yerini değiştirerek yapmaya karar verdim. Ve tabii yine, motoru sök, depoyu sök, servoları sök, tekrar hepsini yerine yerleştir bir sürü iş...Ama sonuçta öyle bir yer buldum ki pile, 1 gr ağırlık ilave etmeden model dengeye geldi. Bu sayede, olması gereken ağırlığı yaklaşık 2.700 gr (6 Lbs) olan model, yaklaşık 2.250 gr ile bitmiş oldu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pili de gövdedeki bölmeye kablo bağı ile sıkıca sabitledim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Resimlerden gördüğünüz gibi, bir tek şey kalmıştı; kanopideki çerçeveler. Bunun için, elimle yapamıyacağım için, önce iç taraftan maskeleme bandı ile bantladım. Ama kavisleri vermek ve iç tarafa bantları yapıştırmak da pek kolay olmadı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bunlar da kanopimizin boyanmış hali. Pilotumuz ise, çocukların küçüklükten kalma oyuncaklarından, idare edeceğiz artık!...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve nihayet;

BİTTİ!

Hadi hepinize geçmiş olsun!...
 
Great Planes P51 D Mustang

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bir kere, elma şekeri çok lezzetli görünüyor. :)
Depo konusunda şöyle şeyler oluyor. Siz depoyu normal pozisyonda tutuyor ve kafanızdan "sağdaki clunk, soldaki basınç" diye tanımlıyorsunuz örneğin. Sonra depoyu "ters" durmakta olan uçağa doğal olarak ters çevirip takıyorsunuz ve bir anda hatlar karışıyor. Çok basit bir konu ama inanılmaz sayıda sorun yaşandığına bizzat şahit oldum. Ya da sahada bir sorun nedeniyle depoyu söküyorsunuz ve aceleyle hatları karıştırıyorsunuz. O nedenle renk kodlaması bir ek güvenlik tedbiri oluyor. İnsanın da içi rahat oluyor.
NOT: Bana laf yetiştireceğinize çalışın ve uçağınızla ilgilenin kardeşim! :D :p :lol:

Sümer bey, bunlar çok doğru tesbitler! Ama ben genelde sahada sorun çözmeye uğraşmam, evde sakin kafa ile yapmaya çalışırım. Biliyorum, hem kafa karışıyor, hem de sorun tam çözülmüyor. Bu yüzden sahaya yedek model ile gider, onunla uçuş yaparım. Ama renk kodlaması aklımda!... ;)

Not: Aşağıda gördüğünüz gibi boş durmuyorum, çalışınca oluyor!... :lol: :lollol:
 
Great Planes P51 D Mustang

Harika oldu. Ellerinize sağlık.
Siyah spinner ile de idare eder ama aluminyum çok güzel durmuş. Bence arkadaşlarda mutlaka uygun bir spinner nut bulunur. Ya da bir tornacı çok kolayca yapabiliyor.
 
Great Planes P51 D Mustang

Ellerinize sağlık. Hayran kalmamak elde değil.
 
Great Planes P51 D Mustang

Omer hocam ellerinize saglik. Basindan sonuna muhtesem bir yazi dizisi oldu. Model cok guzel gorunuyor. Insallah kazasiz kirimsiz ucusunu da goruruz. :saygilar: