Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( Pralel Sarj yontemiyle )

Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( PAralel Sarj yontemiyle )

Bu sorun aynı marka ve aynı değerli pillerimi eşim şarja bağlarken olmuştu ben telefonda tarif ediyordum. tahminim,
Pilin ikincisini takarken soketi tam paralel değilde makas gibi tek tarafında başlayarak takmasi sonucu olmuştu, sizinki öyle olabilir.

SM-G900F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( PAralel Sarj yontemiyle )

Levent Suberk' Alıntı:
Paralel bord'daki soket lehimleri sağlam olmayabilir. Soğuk lehim denen bağlantısızlık varsa, soket pini ile baskılı devrenin bakır yolu arasındaki hava direnç oluşturur. Bu direncin oluşturduğu ısı ile de baskılı devre yanabilir. Aynı şey balans soketleri içinde geçerli. Balans sokete takılan kablo sadece crimp edilerek değil de lehim yapılarak takılması gerekir, ancak bazı üreticiler lehim yapmıyor.

Koku duman vs yi görünce balans soketinden pili biraz panik ve biraz da hızlıca söktüğüm için mi bilmem ama paralel balans board un balans soket pinlerinden biri, pilin balans soketinde kalmıştı. Zaten 2. fotoğraf da görüleceği üzere 4S balans soketlerinden birisinde ( üst sıradaki ) 1 pin eksik. Bu da sizin savınız güçlendirmekte gibi.


Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Kesin emin olmamakla beraber bence problemin kaynagi baska bir sey.

Normalde evde pilleri baglamadan once Kesinlikle sarj cihazinin enerjili oldugundan emin olurum. Fakat sahada jeneratorle sarj ederken kac defa jenerator durdugu icin piller parallel bagli iken sarj cihazi enerjisiz kaldi. Bu durumlarin hicbirinde cok sukur bir sikinti olmadi. Ama sunu da belirteyim parallel bagli piller birebir birbirinin ayni idi.

Ozetle yasanan sorunun sebebini ben de merak ediyorum. Bakalim arkadaslarimizim yorumu ne olacak.

Pilleri bağlamadan önce şarj cihazında enerji mi olmalı kesinlikle? Çünkü benim örneğimde eğer power supply ı sebeke bağlamış ve dolayısıyla şarj aletine enerji vermiş bile olsaydım, şarj işlemini başlatmadığım için yine de bir avantaj olur muydu?

Teşekkürler... :saygilar:
 
Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( PAralel Sarj yontemiyle )

Pilleri paralel bord'a bağlamadan önce şarj cihazına güç verilmelidir. Şarj cihazını açtıktan sonra paralel bord'a önce pilin güç çıkışı soketini takmak, daha sonra balans soketlerini takmak gerek. Önce balans soketleri bağlanırsa balans soketi kabloları amperaja dayanmayabilir ve yanabilir.

Ayrıca paralel borda takılacak pillerin mümkün olduğunca aynı gerilim seviyesinde olmasına dikkat etmek gerekiyor. Piller aynı gerilim seviyesinde değilse, yüksek gerilime sahip olan pil düşük gerilim seviyesindeki pili doldurmaya çalışıyor.
 
Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( PAralel Sarj yontemiyle )

Levent Suberk' Alıntı:
Pilleri paralel bord'a bağlamadan önce şarj cihazına güç verilmelidir. Şarj cihazını açtıktan sonra paralel bord'a önce pilin güç çıkışı soketini takmak, daha sonra balans soketlerini takmak gerek. Önce balans soketleri bağlanırsa balans soketi kabloları amperaja dayanmayabilir ve yanabilir.

Ayrıca paralel borda takılacak pillerin mümkün olduğunca aynı gerilim seviyesinde olmasına dikkat etmek gerekiyor. Piller aynı gerilim seviyesinde değilse, yüksek gerilime sahip olan pil düşük gerilim seviyesindeki pili doldurmaya çalışıyor.
Sanırım benim yaşadığım olayı birebir anlatan bir durum.Önce balance takip sonra güç kablosunu takmıştım en son power supply açmaya fırsat olmadan balance board tutuşmuştu.

HTC Desire 820 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( PAralel Sarj yontemiyle )

Levent Suberk' Alıntı:
Pilleri paralel bord'a bağlamadan önce şarj cihazına güç verilmelidir. Şarj cihazını açtıktan sonra paralel bord'a önce pilin güç çıkışı soketini takmak, daha sonra balans soketlerini takmak gerek. Önce balans soketleri bağlanırsa balans soketi kabloları amperaja dayanmayabilir ve yanabilir.

Ayrıca paralel borda takılacak pillerin mümkün olduğunca aynı gerilim seviyesinde olmasına dikkat etmek gerekiyor. Piller aynı gerilim seviyesinde değilse, yüksek gerilime sahip olan pil düşük gerilim seviyesindeki pili doldurmaya çalışıyor.

Levent Abi teşekkürler,

Bu durumda benim paralel balans bordunun suçu yok diyebilir miyiz (yoksa soğuk lehim konusundan dolayı yine de sıkıntı olabilir mi) ?Ali expreste alışveriş yaptığım satıcıya söyleyeyim de yenisini göndermesin bari garip, 10 kere özür dilediler, yenisini gönderelim para iadesi yapalım, hediye kuponu verelim vs.
 
Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( PAralel Sarj yontemiyle )

Bence paralel bord arızalı. Çünkü şarj etmeye çalıştığınız pillerin gerilimleri yaklaşık olarak birbirine eşitti. Çok fazla bir gerilim farkı yoktu. Ben olsam yeni bir bordla değiştirilmesini isterdim. :)
 
Farkli MAh degerleri bir arada sarj edilbilir mi ? ( PAralel Sarj yontemiyle )

Yeni başlayan modelcilere yararlı olması için, Li-Po pillerin paralel bord ile şarj sırası şu:

1- Şarj cihazına güç verilmeli.
2- Pilin -veya pillerin- güç çıkışı soketleri (Deans / XT 60 gibi) paralel bord'a takılmalı.
3- Pilin -veya pillerin- balans soketi paralel bord'a takılmalı.

Pilleri paralel bord'dan çıkarırken:
1- Pilin -veya pillerin- balans soketleri çıkarılmalı.
2- Pilin -veya pillerin- güç çıkışı soketleri (Deans / XT 60 gibi) çıkarılmalı.
3- Şarj cihazı güç düğmesinden kapatılmalı.

Paralel bord ile şarj ederken, paralel bord'a takılan pillerin arasında fazla bir gerilim farkı olmamasına dikkat edilmelidir.
 
Selam,

Dun bizim whatsapp grubuna yazdigim arastirmayi sizinle paylasmak isterim. Forumlari aradim ve paralel board kullanimi hakkinda olan bu foruma eklemek istedim. Eger daha once yazildiysa kusura bakmayin.

Bu Ohm kanunu kadar arastirdim. Yani iki pili paralel bagladigin zaman ikisinin arasindaki akim transferine Ohm kanunu deniyor. Ve sarja baslamadan paralel board a baglanan iki pilin arasindaki akim transferi anlik da olsa acaip yuksek amperlere cikiyor. Formullerle onlarin hesaplarini falan yaptim. Acikcasi is tehlikeli olabilir.

Simdi Ohm kanunu derki iki pili paralel baglarsaniz yuksek voltajli bir dusuk voltajli pili hemen sarj etmeye baslar. Peki bu iki pil arasindaki akim gucu yani Amper kac olur. Pilleri sirayla takiyorsun. 1. Pili taktin problem yok, 2. Pili taktigin anda iki pilden hangisi yuksek voltda ise o digerini sarja basliyor dedigim akim da ordan oluyor zaten. Ve o iki pili bir iki dakika board da tutun ikisi birbirini balansliyor.

Simdi diyelim iki tane 6S pille ucus yapildi ve parallel board da sarj edilcek.

Ucus sonrasi
  1. Pil ortalama 3.80V toplam pil voltaji 22.8V
  2. Pil ortalama 3.83V toplam pil voltaji 22.98V

Bunun formulu de bu

I = V/R yani Akım = Gerilim/Direnç

Buna gore gerilimi olcmek icin iki pilin arasindaki voltaj farkini aliyoruz
22.98 - 22.8 = 0.18V
Direnc icinde pillerin ic direnci 4mili ohm diyelim yani direnc o zaman 0.004 Ohm oluyor. Formule koydugumuzda

Akim yani amper = 0.18/0.004 + 45 Amper oluyor

Yani bu iki pili parallel board da bir birine bagladigimiz zaman saniyenin de altinda bir sure icinde kablolarda 45Amper lik bir akim oluyor. Bu da Revolectrix boardun ustundeki sigortalari yakmaya yeterli arkadaslar.

Simdi ucus sonrasi 4 pil var diyelim.

  1. Pil 22.8V
  2. Pil 22.9V
  3. Pil 22.75V
  4. Pil 22.85V

Bunlari yuksek voltajdan daha az voltaja gore sirayla bagliyorsun

Sira o zaman 2 - 4 - 1 - 3

Ama asil puf noktasi bu pilleri baglarken sadece balance kablolarini baglamak.. cunku o zaman maksimum amper akisi 6 da biri oluyor. Yani piller birbirini degilde hucreler birbirlerini balanceliyor. Eger kirmizi siyah kablolari baglarsaniz o zaman iki pil arasinda amper yuksek oluyor

Simdi dedigimi kesinlikle onermiyorlar. Iki pil arasindaki volt farkinin en fazla 0.02V olsun diyorlar.

Yapilmamasi gereken bir ornek ise diyelim iki bilimiz var ve yanlislikla bir dolu bir yari dolu pil taktik. Sahada bazen boyle seyler hepimizin basina gelmistir.

  1. Pil 4.20V
  2. Pil 3.80V

4.20 - 3.80 = 0.40V
Diyelim bu pillerin direnci 4mili ohm yani 0.004 Ohm

O zaman akim 0.40/0.004 = 100 Amper oluyor

parallel board daki sigortalar hemen atar hatta board alev bile alabilir.

En iyisi sahada yada evde dikkatli olup paralel sarja baslamadan voltajlari kontrol edip gerekirse tek tek sark etmek yada voltajlari birbirine yaklastirdiktan sonra paralel sarj etmek.

Teşekkürler
 
Simdi dedigimi kesinlikle onermiyorlar. Iki pil arasindaki volt farkinin en fazla 0.02V olsun diyorlar.
Paylaşım için teşekkürler Mehmet bey. Yazdıklarını ve hesap doğru. Sadece küçük bir ekleme yapayım. Sanki hesapta kullanılan iç direnç değerli biraz fazla düşük.

Kısaca paralel şarj edilecek piller arasındaki voltaj farklının bu kadar yani 0,02v kadar yakın olmasına gerek yok diye biliyorum. Biri 3.8 diğeri 3.9 olsa da pratikte sorun yaşamadığımı hatırlıyorum.
 
Paylaşım için teşekkürler Mehmet bey. Yazdıklarını ve hesap doğru. Sadece küçük bir ekleme yapayım. Sanki hesapta kullanılan iç direnç değerli biraz fazla düşük.

Kısaca paralel şarj edilecek piller arasındaki voltaj farklının bu kadar yani 0,02v kadar yakın olmasına gerek yok diye biliyorum. Biri 3.8 diğeri 3.9 olsa da pratikte sorun yaşamadığımı hatırlıyorum.

Merhaba Mehmet Bey. Akıl akıldan üstündür haklısınız. :) 6S pil için 4 milli Ohm gerçekten gerçekçi değil. 10 - 12milli Ohm high-end piller için daha gerçekçi. O zaman da tabiki sonuçlar lehimize değişiyor. Düzeltme için teşekkür ederim.