ESM FW190 Türk Hava Kuvvetleri

2023 güncellemesi!

Bu konuda lafı geçen modelin 2012 Ekimindeki erken kaybına çok üzülmüştüm, tabiri caizze birşeyler eksik kalmıştı. O zamanlarda acı da taze olduğu için hemen yenisine girişmek de istemedim ve hep “2023’te Cumhuriyetimizin 100. yılında yeniden yaparım, hatta belki de Brian Taylor planından büyüterek yaparım diyordum. Tabi sonrasında 2015 te Umman’a taşınma ordan buraya taşınma derken bir türlü bu planı canlandıramadım. Geçenlerde artık tamam ufak ufak hazırlıklara başlayayım diyerekten Laser Engines’te Jon’a bir mail atıp yeni FT160 ve FT200 (FT flat twin oluyor :)) motorlarının ölçülerini speclerini falan istedim. O da her zaman olduğu gibi doğru tavsiye verebilmek için hangi model için düşündüğümü sordu. Ben de kısaca hikayeyi anlatınca “Bende bir tane ESM Fw-190 var kutusunda, sadece motor montaj için firewalla delikleri deldim, ama kenara bıraktım satmak istiyorum düşünür müsün?” demez mi! Velhasıl düşünmedim, evet istiyorum dedim hemen :lol::lollol: Dün de aslında bu modeli teslim almaya gitmiştim.

Gitmişken hem FT160 hem de FT200 takıp kaputu oturtup modelde nasıl durduklarına da baktık. İkisi de tamamen kaput içinde kalıyor, montaj delikleri zaten aynı yerlerde, kısacası ikisini de seçebilirim, ama yüksek ihtimalle FT200’ü seçeceğim, zira FW190 buruna ağırlık isteyecek her durumda, üstelik 200 lük motorla daha büyük pervane çevirmek mümkün olacak, ve aralarındaki fiyat farkı yok denecek kadar az. Planım Nisan sonu gibi motoru almak 🤞

Konunun başlığını güncelledim, ilk mesaja ufak bir bilgi notu ekledim, buradan itibaren de yeni modelle ilgili mesajları paylaşıyor olacağim :thumbup:

Geçen sefer 2 sene süren ve Sümer abinin diline düşmeme neden olan ARF toplama süreci sayesinde bu modelde neler yapmam gerektiğini, karşıma çıkacak problemleri vs şimdiden biliyorum 😅 Bu sayede direk modifikasyonlara girişme şansım olacak. Temelde önceki modelle aynı değişiklikleri yapmak niyetindeyim. Ama motor farklı olacak, iniş takımlarında da elektrikli retractlar kullanacağım.

Açıkışı ilk modelimin yapımı sırasında başka bir platformda paylaştığım notlardan alıntılarla yapalım :)

Bu konu boyunca 2011/2012 ile 2023 arasında ileri geri gidiyor olacağız, o yüzden eskilerden yaptığım alıntılara tarih koyup italik karakterle paylaşıyor olacağım


Tarih: 02/01/2011

RV-4 maidenini yaptığına göre yeni kuş artık kutudan çıkabilir :)

Uzun zamandır aklımda bir Türk Hava Kuvvetleri, FW 190'ı yapma isteği vardı. Bu kuşu zaten çok severim (pek çok diğer alaman tayyaresi gibi) bir de Türk Hava kuvvetleri forslarıyla yapılabilecek olması daha bir cezbedici olmuştur hep. Planım Hurricane'den sonra Brian Taylor planından büyütülmüş 1/5 ölçekli bir model yapıp 5 silindir 4 zamanlı radyal motorla şenlendirmekti... Hatta sırf almayı düşündüğüm Magnum/ASP radyal motorun öncüsü olsun, kaliteyi performansı bir görüp değerlendireyim diye çift silindirli ASP 1.60 4 zamanlı boxer motoru almıştım. Bu motoru RV-4 ile kullanmayı planlarken yerli bir model mağazasının ESM modelleri getirttiği haberi ile tüm planlar alt üst oldu...

ESM model Çin'de üretim yapan, ama sadece ve sadece ölçekli modeller, ağırlıklı olarak da ikinci dünya savaşı warbirdleri üreten bir firma. Ürünleri A.B.D. de KMP, İngilterede Y.T. markaları altında yıllardır satılmaktaydı. Ama son bir iki senedir artık kendi markaları ile satılmaya başladılar. Zamanında Ahmet abi bunların modellerini görüp getirtmek için yazışmalar yapmıştı ama sipariş üzerine model üreten bu firma 3-5 tane model satmaya pek yanaşmamıştı. Hatta ben Çin'den sürekli ithalat yapan arkadaşlarım aracılığı ile bu adamlardan model getirtmeye niyetleniyordum ki Türkiyede de satışa çıkacağı haberi geldi.

ESM nin küçük serisindeki uçakları 1.20 4 zamanlı motorlara göre tasarlanmış modeller. Benim elimdeki çift silindirli de 1.2-1.4 4 zamanlı eşdeğerinde olduğu için bu modele güç oalrak yeter diye tahmin ettim. Ayrıca FW190 gerçekte radyal motor kullandığı için geniş ve yuvarlak bir kaputa sahip. Elimdeki motorun tamamen bu kaputun altına gizleyebilirim diye düşündüm. İlk fırsatta motoru da alıp mağazanın yolunu tuttum. (Ürünler stoğa girer girmez gidemediğim için de telefonla arayıp bir tane modeli ne olur ne olmaz diye ayırtmıştım :))

Mağazada motorun modelin kaputunun içine sığıp sığamayacağını kontrol edip, rahatlıkla sığacağını görünce de modeli ve ESM'nin kendi üretimi olan pnömatik retract setini alıp atolyeye tıkıştırdım...

Modelin kutusu aslında boyutuna göre biraz büyük ama herşey çok iyi ve düzgün paketlenmiş, sorunsuz bir şekilde elimize kadar ulaştı.:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Model hakkında manuel kapağında verilmiş olan bilgileri de hemen araya sıkıştırıvereyim...

Boy :1449mm
Kanat Açıklığı :1800mm
Kanat alanı :56,1 dm2
Kanat yüklemesi :103,4g/dm2
Uçuş ağırlığı :5,8kg
Radyo :6 kanal 8 servo
Motor :1.08 2 zamanlı 1.20 4 zamanlı

Özellikle ağırlık bana biraz iyimser tarafta gibi geldi, bakalım ne çıkacak...

Modelin ne kadar ölçekli olduğunu değerlendirmek için ilk ve en basit nokta kanat açıklığı ile gövde boyu oranını gerçek uçağın oranı ile karşılaştırmak...

Modelde bu oran 1800mm/1449mm=1,24

gerçek uçakta ise : 10,51m/9m = 1,17

Rakamların söylediği modelde muhtemelen birazcık olsun kanat alanı kazanmak adına kanat açıklığının biraz arttırılmış olabileceği. Bu ölçülerin yanısıra modelin ne kadar ölçekli olduğunu değerlendirmek amacıyla gövde profilini ve kanat ve kuyrukların planformunu (üst görünümleri) gerçek uçağın çizimleri ile karşılaştıracağım... Bu kısımlar sonra...

Kutudan çıkanları salonda yemek masasına yaydım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modelin gövdesi fiberglass olarak imal edilmiş. Fiber işçiliği daha önce incelediğim CMPro marka modellerden daha iyi.

Kanatlar ilginç bir şekilde üst taraf tamamen balsa levha ile kaplanmış alt ise pencereli yapıda inşa edilmiş. Modelde gövde dışında tüm parçalar solartex olarak algıladığım bir kaplama ile kaplanıp boyanmış. Boya işçiliği güzel sayılabilir. Hatta modele çıkartmaları da yapıştırıp hepsini mat vernikle korumaya almışlar. Bu aslında güzel bişey olmasına rağmen, ben kendi durumu için keşke çıkartmalar yapıştırılmamış olsaydı diyorum... Benim Alman Forslarını sökmem gerekecek bir şekilde. Boyaya zarar vermeden sökebilirsem (çok zayıf ihtimal) işler biraz daha kolaylaşır ama boyayı yenilemek durumunda kalacakmışım gibi plan yapıyorum...

Hazır tüm parçalar kutudan çıkmışken ana parçaları bir araya getirip şöyle bir kucakladım kuşu :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Tarih: 02/01/2011

Modelin dış hatları ile elimdeki çizimleri kabaca bir karşılaştırdım.

Kullandığım yöntem, karşılaştırmak istediğim parçayı olabildiğince uzaktan (distorsiyonu engellemek için) ve yüzeye dik olarak fotoğraflayıp, autocad ortamında çizimler ile üst üste oturtmak...

şimdilik sadece dış hatları ve çok kabaca karşılaştırmak için bişeyler yapıverdim. Aşağıdaki fotoğrafta kırmızı çizgi gerçek uçakla ilgili çizimlerdeki dış hatlardır. (Şu an elimde olan çizimlerin doğruluğu da garanti değil tabiki. Onun için fazla detaya takılmadan kabaca şekle bakıyorum.)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanattaki oturma gayet güzel. Gövdede özellikle ön kısımda sıkıntılar olduğu zaten karşılaştırma öncesi de belli oluyordu. Özellikle kokpit önündeki makinalı yuvası kaputunun şekli açısı külliyen yanlış... Eğer o kaput doğru ise silahların aşağı doğru bir açıyla ateş ediyor olması gerekirdi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
O açının yanlış olması da zaten modelde kokpit bölgesinin yüksek yapılmış olmasından kaynaklanıyor...

Buarada daha önce yazmayı unuttum. Bu model, her ne kadar hiçbir yerinde yazmasa da, uçağın A8 versiyonunun modeli... Bizim Hava Kuvvetlerimizde ise A3 versiyonu kullanılmış. A3 ile A8 gövdeleri arasındaki en belirgin görünüş farkı da zaten bu makinalı yuvası kaputu. A3 lerde 7.92mm çaplı MG17 ler kullanılırken A8 lerden itibaren bunlar 13mm lik Mg131 ler ile değiştirilmiş. Bu daha yüksek kalibreli silahların sığdırılmabilmesi için de hem motor hem makinalı yuvası kaputlarında değişikliğe gidilmesi gerekmiş.
Ben modeli A3e çevireceğimden (en azından daha bir A3e benzesin istiyorum) bu kapağı her şekilde sökme ve yenisini yapma mecburiyetim vardı. İşin iyi yanı, kompozit üretim tekniği gereğince bu kaput parçasını ayrı bir parça olarak üretmiş olmaları... Biraz çaba ile yerinden sökülebilecek birşey yani...
FW190 gerçeği radyal motorlu olduğu için burnu kısa bir model. Bu da bizim modellerimizde ciddi bir kuyruk ağır çıkma problemine yol açıyor. Modeli dengelemek amacıyla buruna eklenecek "ölü" ağırlığın en aza indirilmesi amacıyla olabildiğince herşey önlere doğru monte edilmeli. Benim kullanacağım motor zaten ağır olduğu için burda bir avantaj sağlayacak ama gene de olabildiğince ekipmanları öne doğru monte etmek akıllıca olacaktır. Değişecek olan bu makinalı yuvası kaputu da altında Modelin anahtarlarını, şarj girişlerinin, retractların dolum valfini vs gizlemek için ideal olacak...

A8 ile A3 versiyonları arasındaki görünüş açısından diğer önemli farklar dikey kuyruğun tepesindeki anten direği ve motorun heman arkasındaki soğutma havası çıkış yuvaları. Ama bunlar da çok zorlayacak değişiklikler değil. Görünişte çok kolay farkedilmese de teknik olarak önemli bir diğer fark da A8 gövdesinin A3 ten 15cm daha uzun olması. Bunun bizim modeldeki karşılığı yaklaşık 2,5cm... İyiki gövdeyi kısa yapmışlar diyelim... Bir de A8 yapacak olsak gövde iyice kısa kalacaktı. Burada yaptığım dış hat ve boy-kanat açıklığı karşılaştırmalarında hep A3 versiyonunu baz aldım. Boydaki fark da çok kritik bir durum değil bu durumda.

Genel olarak, model hakkındaki ilk izlenmimi sunacak olursam, işçilik kalitesi çin üretimi bir model için gayet tatminkar diyebilirim. Modelin dış hatları ve görünüşü ise piyasadaki diğer çin işi "sözüm ona ölçekli" modellerin hepsinden çok üstün... Bunlardan daha iyileri anca Top flite, Hangar 9 gibi üreticiler. Kaldı ki Hangar 9 un modellerinde de ciddi ölçek bozuklukları var...

Uzun sözün kısası, eğer modeli Türk hava Kuvvetleri forslarıyla yapmak istemeseydim direk kutudan çıktığı gibi (sadece yeke donanımını değiştirerek) toparlayıp keyifle uçurabilirdim.

Gelelim benim yapmayı planladığım iyileştirme ve eklemelere...

Öncelikle yukarda açıkladığım A3-A8 versiyonları arasındaki farkları düzeltmek için ufak estetik operasyonlar yapılacak.

Model üzerine uygulanmış olan Luftwaffe forsları ve işaretleri sökülecek yada sökemezsem de üzerlerinden yeniden boyama yapılıp Türk Hava Kuvvetleri Forsları boyanacak.

Model için kuyruk tekeri retractı ve kokpit kiti sipariş ettim, iki-üç haftaya kadar onlar da elime ulaşır diye ummaktayım. Böylece biraz daha detaylı bir kokpite ve açılıp kapanabilen bir kuyruk tekeri ile havadaki görüntüyü ciddi bir şekilde iyileştirmiş olacağım. Zaten kitteki kuyruk tekeri çok kötü...

Aileron ve Flaplar için kanat altında, dışardan giden kontrol çubukları öngörümüş, bunları kanat içinden gizli geçirmek için gerekli değişiklikler yapılacak. Bu beraberinde yeni aileronlar yapmamı gerektirebilir ama o da dert değil...

Son olarak da biraz eskitme ile modele daha gerçekçi bir görünüş katma durumu olabilir...


Modelin ağırlığını tahmin etmek için parçaları tarttım:

Gövde (kuyruk parçaları ve kaput ile birlikte) 1775gr
Sağ kanat 720 gr
sol kanat 710 gr
kanat joineri 50gr
kanat servo kapakları 20 gr
ıvır zıvır donanım vs 750gr
kanopi 65 gr
iniş takımı yuvaları, çeşitli fairingler vs 200gr
retractlar ve dikmeler 420gr
retract sisteminin ıvır zıvırları 100gr
motor 1300gr

Bunların toplamı zaten 6kg yapıyor
Bu tartımda ambalajlar veya kullanılmayacak olan sabit iniş takımları vs falan da var tabi ordan bir miktar düşme olacak mutlaka ama sonuçta daha elektrik sistemi, ve ilave edilecek olan kokpit, kuyruk tekeri vs de bunun içinde değil...
Toplamın nereye varacağını göreceğiz ama kesin olan gerçek bir warbird kanat yüklemesine sahip olacağı yaşasın :evil: İniş takımlarına mutluluklar diliyorum :evil:


2023 notu: Modelin uçuş ağırlığı 7kg’ın biraz üzerinde çıkmıştı :evil:
 
Ben de kısaca hikayeyi anlatınca “Bende bir tane ESM Fw-190 var kutusunda, sadece motor montaj için firewalla delikleri deldim, ama kenara bıraktım satmak istiyorum düşünür müsün?” demez mi! Velhasıl düşünmedim, evet istiyorum dedim hemen :lol::lollol: Dün de aslında bu modeli teslim almaya gitmiştim.
Soğuk kış günlerinde takip edeceğiz yeniden canlanan konumuz ve @Özgür Evren Varol kardeşimin yeni modeli hepimize hayırlı olsun. :hoppa:
 
Gecen hafta itibariyle FW-190 üzerinde çalışmaya başlayabildim. Hedef önümüzdeki sene “Standoff scale” kategorisinde yarışmalara bu modelle katılmak. Epey uzun zaman var gibi görünse de bu sefer daha ciddi modifikasyonlara girişmek niyetindeyim. Bu kategoride her sezonun başında (mart sonu gibi) bir “statik puanlama” yapılıyor, sonrasında da sezon içinde bir seri “uçuş” yarışması oluyor. Toplam puanlar da statik skorla uçuş puanının toplamı şeklinde belirleniyor. Yani sezon başındaki statik değerlendirme için model hazır olmazsa tüm sezon çöpe gidiyor gibi saçma bir durum var (Bize göre saçma da bu injilizler 5 sene sonra yiyecekleri akşam yemeğini bile planlayan adamlar, çok da şaşırmıyorum artık). O yüzden de erken başlamakta fayda var...

İşe gövdeyi zımparalayıp mevcut boyayı ve forsları sökerek başladım. 400numara ile sulu zımparayla çok zorlamadı. En alttaki RLM76 (bazı yerlerde kırmızı) veya jel kota ulaşana kadar yüzeyi zımparaladım. Orjinal hal şöyle iken:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Zımpara sonrası bu hale geldi:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu sefer daha ciddi modifikasyonlar yapma niyetindeyim, misal tüm film kaplamaları söküp, iskelete gerekli müdaheleleri yapıp sonrasında cam elyafı epoksi kaplayıp boyamaya niyetliyim. Aslında ilk modelde de bunu yapmak içimden geçiyordu ama o zaman modelin nasıl uçacağını kestiremediğim için bu kadar emek gerektiren bir işe girişmemiştim.

Kaplamaları sökmeye kuyruk elemanları ve kontrol yüzeyleriyle başladım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk olarak Ruddera giriştim, sökme işlemi tahminimden çok daha kolay ve temiz oldu. Bazı filmler geride boyalı bir yapıştırıcı katmanı bırakırlar, sonrasında temizlemek çok zor olur, biraz çekinmiyor değildim açıkçası. Ama bu film çok temiz ve kolay çıktı. Zaten tamamen şeffaf bir film kullanmışlar, sonra dışardam boyamışlar, iç yüzey temiz çıktı haliyle:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatlar da bir güzel soyuldular:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Kaplama sökme işine girişmeden önce tüm parçaları tartmıştım, kaplama sonrasında da yine tarttım. Epey bir ağırlık farkı çıktı, kanatlar üzerinden hesapladığımda yaklaşık 180-190 gram/m2 gibi bir ağırlıktan bahsediyoruz. Açıkçası benim camelyafı epoksi kaplama ve üzerine boyamam da bundan çok daha ağır olmayacak (hatta daha hafif bile çıkabilir). İyi ki söktüm kaplamaları dedirten bir sonuç :thumbup:

Ayrıca, kaplamaları sökmek alttaki iskeleti ve inşaat kalitesini de detaylıca inceleme fırsatı sağladı. Zaten fazla kaliteli bir beklentim yoktu açıkçası, ama beklediğimden de kötü bir işçilik var, özellikle de kuyruk elemanlarında. Tüm kontrol yüzeyleri ve yatay kuyruk çöpe gidiyor, yerlerine yenileri yapılacak.. Neyse ki kanatların durumu kabul edilebilir seviyede, onları da en baştan yapmam gerekmeyecek :evil::lol:
 
Ne yani daha yolun başındayız diye motivasyon şeysi yapamayız diye bir kural mı var, aksine esas şimdi lazım motivasyon ki ortaya çıkan kalitesizliğe rağmen devam etme gücü gelsin!!


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Modifikasyonlara kuyruktan başladım.
Elimdeki referans kitaptaki çizimleri Fusion360’a aktarıp modelin kanat açıklığını baz alarak boyutlarını aktardım.

İlk olarak, gerçek uçakta kuyruk iniş takımının açılma/toplama mekanizmasının olduğu bölmenin kapağını şablon olarak ince bir 3D baskı olarak bastım ve modeldeki çakma kapakla karşılaştırdım:

Modelin orjinal hali:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Scale kapak konumu ve şekli:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da karsilastirma:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk modelimde retractlar pnömatikti, bu modelde elektrikli retractlar olacak. Ya elimdeki pnömatik kuyruk retractını elektrikli bir sisteme çevirmem gerekiyordu ya da sıfırdan yeni bir retract mekanizması yapmam.. Ben tabii ki de ikinci yolu seçtim 🤣 Gerçek uçaktaki gibi bir yay yardımıyla açılan ve bir tel ile çekilerek toplanan bir sistem tasarlıyorum. Gerçek uçakta bu tel gövde içinden geçip sağ kanattaki ana iniş takımına bağlanıyor. İniş takımları açıldığında bu tel boşlanıyor, kuyruktaki yay iniş takımını açıyor. Ana iniş takımları toplanırken bu teli de çekiyor, tel de kuyruk tekerinin toplanmasını sağlıyor. Benim sistemimde teli gövde içinde bir retract aktuatörü ile kontrol etmek niyetindeyim. Ana mekanizma kuyrukta dikeyin içinde olacağı için de bu kapağın da fonksiyonel olması gerekiyor.
Şu aşamada hareket geometrisinin tasarımını bitirdim ve parçaların tasarımına geçmiş durumdayım. Bu haftasonu bir prototip sistem basıp deneyeceğim. Sistemin nihai haline karar verince de parçalar 3D baskı, kompozit ve aluminyumdan işlenme kombinasyonları ile üretilecekler.
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Dikey kuyrukta yapılması gereken bir diğer değişiklik de tepedeki anten bağlantı direği.. Modeldeki direk A-4 ve sonraki versiyonlarda kullanılan sistem. Bizim tayyareler ise A-3 versiyonundan uyarlama ve A-3lerde kullanılan radyoların antenleri bu direk yerine doğrudan kuyruğun tepesindeki bir aparata bağlanıyormuş.Haliyle modelde de gereken değisiklikleri yapmam gerekecek.
İlk modelimde direği kesip yerine basitçe bir balsa parça yapıştırıp göz kararı şekil vererek yapmıştım bu değişikliği:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu modelde biraz da yebi teknolojiden faydalanalım istedim, çizimler üzerinden bir şablon basıp bu şablonla direği kesmem gereken yeri belirledim. Ayrıca direğin önüne eklenmesi gereken kısım için de 3D baskı ile bir parça bastım. Şekillendirmeyi bunu kullanarak yapacağım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rudder için de yine ölçekli çizimleri kullanarak bir şablon bastım ve modelde duruşunu kontrol ettim (ve modelin kendi rudderi ile karşılaştırdım)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Nihai rudder lazerimle keseceğim balsa ve 0.4mm kontraplak parçalarla inşa ediliyor olacak.
 
Kuyrukta yapılması gereken bir diğer değişiklik de yatay stablar. İşin aslı ESM nin parçalarının dış hatları inanılamayacak kadar 'skeyl'. Amma velakin inşaat kolaylığı olması açısından olsa gerek, uçara doğru gereken incelmeyi vermemişler, hadi bunu da sindirelim desek, sağ ve sol parçalar simetrik değil! Üstelik inşaat kalitesi çok kötü. Yine iş başa düştü. Elimdeki çizimleri kullanarak yeni bir stab tasarlayıp şekil ve konum kontrolü için bastım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve modele takıp kit parçalarıyla karşılaştırdım. Uca doğru olan incelme farkı bu fotolarda çok net görünüyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kitten çıkan stab:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da benim tasarımım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstten görünümde fark yok denecek (hatta ihmal edilecek kadar) az.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uca doğru olan incelmeyi daha net görebilmek için:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tasarım şeklen kabul edildi, gövdedeki yerine tam denk gelmesi için birleştirme borusunun gireceği yeri 1mm kadar kaydırmam gerekiyor. Ama bu da sonraya kalacak, öncelikle üretim yöntemime karar vermem gerekiyor.
Hazır tasarımı yapmışkan ilk alternatif olarak 3D baskı kalıp içine balsa/kontra iskeletle kompozit yapma alternatifine giriştim ve kalıbı tasarladım. Bu ilk alternatif olarak cepte duruyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kalıp için bu sefer vakuma girebilecek bir sistem yapma deneysel çalışması içindeyim. Ama şu ana kadar denediğim yöntemlerden yüzde yüz memnun kalmadım.
İkinci alternatif olarak 3D baskı ile modeli (plug) basıp ondan direk epoksi kalıp almayı düşünüyorum. Bu yöntemin sonucu garantili, ama yeni birşeyler öğretmeyecek. Üstelik bir çift kuyruk için değer mi sorusu da var (az sayıda üretimde 3D baskı dişi kalıp en uygun çözüm sonuçta).
Son alternatif de klasik kontraplak-balsa imalat. Tasarım elde olunca gereken parçaları çıkartıp lazerde kesmek çok zor değil sonuçta. Burada ulaşabildiğim hafif balsa seçeneklerini de dikkate alınca muhtemelen en hafif sonuç bu yöntemle elde edilir. Neyse, şimdilik düşünmeye devam, acelesi yok sonuçta, gövde üzerinde çalışmaya devam etmemi engellemiyor bu seçenekler :)
 
Ben sana yakın bir psikiyatri kliniği bakıyorum, dayan :lol:

Dur hemen şunları da yayınlayayım da en ön sıradan yerimi garantileyeyim 🤪


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Gerçek Fw-190’da (ve muhtemelen pek çok başka dönem uçağında) iniş takımlarının açık olduğunu pilotun görebilmesi için kanat üst yüzeyinden çıkan çubuklar vardı. Bu çubuk basit bir mekanizmayla iniş takımlarını açıp kapatan sisteme bağlı olarak hareket ediyordu. Ben modelde de hareketi benzer bir mekanizmayla sağlayınca bu çubuğu eklemek de zor olmadı :)


İniş takımları topluyken:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aşağıdayken:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Mekanizmanın tasarımı ve ilk prototiplerin videolari:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sistemin elle çalışması:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu da ilk hareket seçeneği olan vidalı mille hareket sağlanan hali:
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

İkinci bir seçenek olarak da servo gibi doğrudan döner hareket sağlayan bir dişli sistemli motor kullanmayı deneyeceğim. Mekanik olarak daha basit ama daha ağır bir sistem bu. Ama vidalı milden daha güvenilir olabilir. Son seçenek de dogrudan bir servo kullanmak olacak.