Üst seviye arabacıların kullandığı o motor analizöründen kullanmıyorum, ama timing ayarımı yaparken, tabi eğer yarış koşulları izin veriyorsa, düşük bir avansla başlayıp yarışma koşullarında, yani 5 dklık bir sürüş yapıyorum, sürüş sonunda hızlıca motor sıcaklığını ölçüyorum, limitlerden uzaksam timingi biraz dah arttırıp yeniden deniyorum. Yük olmadan test yapmak fikir vericidir ama bence kesin olan gerçek koşullarda test etmektir. Buarada motoru yakmadan timingi olabildiğince arttırmak her zaman iyidir anlamına da gelmiyor, tüm bu denemeler boyunca doğal olarak zaman da tutuyorum sürüşlerimde, bazen, ki bu pist ve hava koşullarına göre değişir, motor sıcaklığı sorun olmasa da timingi arttırmak sürelerde olumsuz yönde değişime neden olabiliyor. Yani kısacası madem timingle oynamak istiyorsun, oyna, ama havada ve tam bir yarışma koşulunu tekrarlayarak hem uçağın performansı hem de motorun sıcaklığını kontrol ederek oynamak ince ayar yapmak mantıklı. Ayrıca madem bunca ince ayar peşindesin uçağında niye sıcaklık telemetrisi yok diye sorabilir miyim?
Bu malesef cepte değil, pervanenin hatvesine, kütlesine ve uçuş hızına bağlı değişken bir durum bu. Bazı durumlarda duran pervanenin dragi daha fazla oluyor. Tek bir durum üzerinden genelleme yapmamak gerekir.
Hah işte, ben de bunu çok merak ediyorum (keşke elimin altında bir rüzgar tünelim olsa..) Tabi bu da aynı yukarda olduğu gibi pek çok faktöre bağlı olarak değişecek bir durum bence, basitçe azdır veya çoktur diye kestirip atamayacağımız birşey. Ama açıkçası benim mantığım da Mehmet Beyin yönünde işaret ediyor. Bununlabirlikte her durumda aradaki drag farkının sayılı üst seviye pilotun farkedebileceğinden fazla olmayacağını düşünüyorum, yanılıyor olabilirim, sadece hissiyat o yüzden iddia etmiyorum. Varsa bildiğin bilimsel bir makale tez vs, paylaş da beni rüzgar tüneli yapma derdinden kurtar lütfen
Bu rapor epey eski olsa gerek.. En azından 11-12 yıl geçmiş üzerinden. Ayrıca tamamen gözleme dayalı gibi görünüyor, en azından net bir ölçüm verisi sunmuyor. Bu seviyedeki pilotların hissiyatlarının kontrollerini gözlemlerinin çok hassas olduğunu biliyor ve takdir ediyorum tabii ki ama yine de veriye dayalı değil gözleme/hissiyata dayalı bir bilgi bu. Açıkçası videodaki "vantilatör deneyi" bile hassaslıktan epey uzak olmasına rağmen "bilimsel olarak" daha kabul edilebilir durumda.. Dediğim gibi gözlemler önemli ve değerlidir, dikkate alınmalıdır ama her durumda bilimsel kanıt değildir, özelliklede ölçümlemenin teknik olarak mümkün olduğu durumlarda.. Sarvene sorduğum gibi, bu konuda yayınlanmış bir bilimsel makale veya tez varsa paylaşın çünkü ciddi anlamda kişisel merak oluştu bende
Alıntı yaptığın "rapor" da aynı şeyi söylemiş işe bak
Ustad adim adim gideyim yorumlarin icin:
Birinci yorumunla ilgili: Sorabilirsin tabii
Bastan soyleyeyim; amacim ne ince ayar yapmak ne de ESC ile ugrasmak. Elimdeki ESC'de auto timing fonksiyonu mevcut, ancak siparis ettigimde yok. Yeni gelecek olan ESC'de auto timing olsaydi ne konu acardim ne de ayariyla ugrasirdim. Istisnasiz her ucus sonrasinda motoru elimle yoklarim, asiri isinma emaresi yok ve keyifli calisiyor. Gelen ESC de 15 dereceyle baslayip 20 ve 25'i deneyecegim kontollu sekilde. Belirgin bir fark olmazsa dusukte birakirim. Ayari tarif ettigine benzer sekilde yapmayi planliyorum. Lakin baska bir usul var da kaciriyorsam diye konu acma ihtiyaci hissettim. Birkac uretici sattiklari motorlar icin (AJ, T-motor vs) tavsiye ettikleri timingleri vermisler ( benzer motorlarda 15-25 derece arasi) ancak Extreme Flight sattigi Torque 4016 motor icin bu degeri vermemis (namissizlar
). Ben de motoru kavurmadan (burasi en onemli nokta) kolay ve guvenli bir recete varmi onun arayisindayim. Bir ayar yuzuden modeli hasarlamak maddi olarak bir yana dursun, ucus sezonunda onumuzdeki takribi 32 hafta sonundan yeterince yararlanamamak gibi urkutucu bir fikirden dolayi konu acayim dedim ama konu basligini sanirim "LORD OF THE BRAKES" olarak degistirecegiz bu gidisle
Diger taraftan, Extreme'e de mail attim, bakalim bir geri donus olacak mi.
Ikinci yorumunla ilgili: Ben bunun teorisini merak etmiyorum (ya da en azindan ilgi alanimin merkezinde degil), farkli model ve motorlarimda Brake fonksiyonunu kullandim. Kulaktan dolma ya da hislerle degil, tecrube ile konusuyorum. Belirgin iki ornek vereyim: Horizon Ultimate2 modelim, ki oldukca agir, tugla gibi bir modeldir. Dalista onun da pervanesi ciddi hizlaniyor idi. Brake oncesi ve sonrasi gece/gunduz gibi olmustu. Uzunca bir sure ucurduktan sonra bir dostum istedi ve su anda Brake aktif olarak ucuslarina devam ediyor. Buna karsilik Twistedhobbies Crack Yak Foamie'de hic bir faydasini gormedim zira pervane hizlanmiyordu dalista (stator ataletinden olsa gerek; miknatisin direncini yenemiyor diye dusunuyorum)
Burada temel amac pervaneyi durdurmak degil, bunu ilk yorumdan beri anlatamadim sanirim (Bunun icin vantilator videosu ile benim durumu bagdastirmak elma armut durumu oluyor). Temel amac, ayni benzin makinedeki gibi motoru rolantide sabit ya da az miktarda hizlanan bir devirde calistirip pervane diskinin olusturdugu direncten azami derecede faydalanmak. Teorik olarak turlu yaklasimlari vardir lakin sahada birkac kademeyi deneyerek dogru noktayi (farkli devirlerde frenlenen pervaneler farkli direnc gosteriyor dalis sirasinda, bu net bir gozlemim. Teorik romatizm isteyen buralarda yelken acabilir belki) yakalamak mumkun oldu benim acimdan bu gune kadar (bazi esclerde soft-medium-hard, bazilarinda daha detayli kademeler mevcut, Jetide idi sanirim, %1 lik artirimlar yapilabiliyor. Ozellikle outrunner motorlarda medium high dereceleri daha cok kullaniliyor zira ataleti yuksek oluyor statorlerinin, inrunnerlarda ise gorece dusuk kademeler daha etkin sonuc veriyor).
Merakini anliyorum, ancak ruzgar tuneli yerine sahaya cikip orta ustu boyutta elektrikli bir akrobasi modelinde deneyince aaaa ne kadar fark var diyeceksin emin olabilirsin (tabi pervanen dalis sirasinda hizlaniyor ise. Sabit kaliyorsa zaten frenle isim(iz) yok)
F3A'da isi bir adim oteye tasiyip, progressive olarak da kullaniyorlar fonksiyonu, zira pervane caplari oldukca buyuk. Farkli suratlerde, farkli pervane hizlariyla degisken direnc saglanabiliyor. Kullanimi standart fonksiyondan farkli. Gaz kolu %20 nin altina indiginde ayni tetikli kumandadaki gibi fren yapiyor (stick pozisyonu 0-20 arasi fren, 20-100 arasi gaz). Musabiklar arasinda yayginca kullanimi var.
Ucuncu yorumun icin: Ben bu konuda isin bilimsel tarafiyla ilgilenmiyorum acikcasi. Benim ya da diger tecrubeli pilotlarin ise yariyor dedigi seye inanmayan olabilir, sorun yok, suphe bilimin olmazsa olmazi. Lakin, merak ediliyorsa bilimsel olarak da arastirabilir. Benim actigim baslik ortada. Brake konusunu arastirmak amacli bir konu acmadim. Konu timing ozelinde.
Orta seviyede akrobasi ucan bir pilot icin dalista hizlanan ya da sabit hiza yakin inen bir modeli kolaylikla farketmek mumkun, oyle cok ust duzey olmaya gerek yok. Birinde selale gibi daliyor digerinde merdivenden iner gibi iniyor ucak. Pervane capi ve motor buyudukce frene daha cok ihtiyac oluyor, kucuk foamie vs gibi modellerde hissedilir bir fark yok zira miknatislarin olusturdugu direnc pervanenin dalista hizlanmasina musade etmiyor sanirim.
Dorduncu yorumun icin: Gozleme dayali oldugu muhakkak, zira her konuyu arastirmak mumkunse de butce ve zaman konulari da gozetince hobi ozelinde uygulanabilir gibi gelmiyor bana. Ben de isterim her sorumun cevabini bir makalede bulmayi ancak kaynaklar kisitli. Denk gelirsen ilgili bir makaleye paylas lutfen, okumak isterim. Dunya sampiyonasi ilk 10 pilot zaten incikle boncukla birbirinden ayriliyorlar, fikirlerini ve yaklasimlarini onemsiyorum.
Besinci yorumun icin: O zaman tinerle toner de ayni seyler diyebilirmiyiz, yoksa oradaki bir imla hatasi mi diyelim ?
"Sokaklarda tonerci cocuklar gorunce benim de icim aciyor Tonerci cocuklarin sorunlari Lazer yazicidan kaynaklaniyor fikrindeysen yaniliyorsun ustad. Senin icin bir elektronik devre tavsiye edebilirim Banggood'dan duzeltmek amacli "
Cumlesinde elmayla armut birbirine girdi di mi
Bana da oyle olduydu
Sanirim "timing" basligi altinda "Brake" fonksiyonunu yeterince konustuk. Konuyla ilgili devam edelim derim mumkunse bundan sonraki postlarda. Ilgisini ceken olursa o konuyu ayri bir baslikta tartismak daha dogru olacak diye dusunmekteyim