ESC Auto timing - Fixed timing konusu

Bir sure bakamadim foruma, neler donmus neler :) Sarven derdimi sip diye anlamis, burdan bir tiftik burger gunu cikabilir :lol:
Şansına küs, kapandı ora. 1 aya kalmadı aynı yerde başka burger'ci açıldı :lol:. Onu denemedim henüz. Sen gel burger'in kralını yeriz, ayıp ettin.
Thrust, drag konuştuğumuz yerde vektörel birşey yok lafını duyunca orada bıraktım. Bir de ümitsiz vakka olunca karşımdakini de yormayayım dedim.

Bu arada dün daha faydalı birşey yapıp, senin esas sorduğun kısımla, "timing nasıl ayarlanır" hakkında model araba forumlarından birşeyler okudum. Genel yaklaşım motor ısısını takip ederek timing ayarı yapma şeklinde. Bence optimum noktayı bulduktan sonra eğer rpm'e ihtiyaç varsa timing'i o tarafa, eğer tork ihtiyacı varsa da timing'i aksi tarafa kaydırmak güzel bir yöntem olabilir. Benimki sadece fikir türetme tabi. Vantilatöre de sormak lazım :lollol:.

Sıcaklık artışını bence yerde ve kontrollü, kıyaslanabilir bir şeilde yap bence. Mesela yerde 1 dakika tam gazda çalışan motorun sıcaklığını ölç, timing'ler arasını farkı öyle kıyasla derim. En azından sabit parametrelerle kıyaslanabilir bir çıktı elde edersin, tek değişkenin timing değeri olur. Kendine bir sekans da oluşturmayı düşünebilirsin abi. Mesela 1 dk tam gaz, 10 saniye tam gaz rölanti arasında cycle yapmaca, sonra yine 1 dakika tam gaz filan gibi.
 
24.F3A Dunya sampiyonasi teknik raporundan alintidir:

"24th F3A World Championships Technical Report

There is only one simple change worth mentioning surrounding the ESC’s that was new. This is the addition of a proportional brake (now commonly called an F3A brake) to the controllers. Essentially it is identical to the brakes used on RC cars and works by initiating a brake at approximately 5% throttle and increasing braking power to 100% at 0% throttle position. This allows the pilot to control the downline speed with incredible precision. This is a big problem for electric motors as without the brake there is nothing to prevent wind milling on downlines. I managed to trade controllers with a friend and and have since tried out the downline break. It is a major improvement to the system and gives very good control of downline speed in all areas of the flight. It does take a bit of getting used to as it becomes important to now fly the throttle as idle as well which is something that most are not used to doing."

"Brake" fonksiyonundan nasil istifade edildigi ile ilgili fena sayilmayacak bilgi mevcut burada. Ben de cam kenarinda oturunca boyle seyleri okuyorum ... Ama ucusa gidince de tatbik ediyorum... Applied sciences mi diyorlardi, neydi o, hah iste ondan...

ESC 16 ekimde gelecek gibi gorunuyor bir aksilik olmazsa. Sonraki ilk ucus gunum 22'si. Haberdar edecegim gelismelerden.
 
Son düzenleme:
Lakin, aklima takilan konu; bu degerleri hep yuksuz ortamda alip degerlendiriyorlar, acaba yuk altindaki sonuclar da yuksuz haldeki ile paralel olur mu diye dusunuyorum.
Eger net bir yontem bulamazsam, her avans artisinda temkinli temkinli ucup, asiri isinma yoksa bu sefer zorlayip, sicakligi tekrar kontrol etmek; bir problem yoksa da bir ust kademeye gecip islemi tekrarlamak seklinde bir yol izleyip, bir ucus gununu bununla harcamayi planliyorum...

Üst seviye arabacıların kullandığı o motor analizöründen kullanmıyorum, ama timing ayarımı yaparken, tabi eğer yarış koşulları izin veriyorsa, düşük bir avansla başlayıp yarışma koşullarında, yani 5 dklık bir sürüş yapıyorum, sürüş sonunda hızlıca motor sıcaklığını ölçüyorum, limitlerden uzaksam timingi biraz dah arttırıp yeniden deniyorum. Yük olmadan test yapmak fikir vericidir ama bence kesin olan gerçek koşullarda test etmektir. Buarada motoru yakmadan timingi olabildiğince arttırmak her zaman iyidir anlamına da gelmiyor, tüm bu denemeler boyunca doğal olarak zaman da tutuyorum sürüşlerimde, bazen, ki bu pist ve hava koşullarına göre değişir, motor sıcaklığı sorun olmasa da timingi arttırmak sürelerde olumsuz yönde değişime neden olabiliyor. Yani kısacası madem timingle oynamak istiyorsun, oyna, ama havada ve tam bir yarışma koşulunu tekrarlayarak hem uçağın performansı hem de motorun sıcaklığını kontrol ederek oynamak ince ayar yapmak mantıklı. Ayrıca madem bunca ince ayar peşindesin uçağında niye sıcaklık telemetrisi yok diye sorabilir miyim? :)


Fixed prop drag < free spinning prop drag
Bu cepte. Video bunu anlatıyor.

Bu malesef cepte değil, pervanenin hatvesine, kütlesine ve uçuş hızına bağlı değişken bir durum bu. Bazı durumlarda duran pervanenin dragi daha fazla oluyor. Tek bir durum üzerinden genelleme yapmamak gerekir.

Peki rpm'i free spinning halinden daha düşük hızda dönen bir pervanenin mi drag'ı daha fazla yok free spinning prop'unki mi?

Hah işte, ben de bunu çok merak ediyorum (keşke elimin altında bir rüzgar tünelim olsa..) Tabi bu da aynı yukarda olduğu gibi pek çok faktöre bağlı olarak değişecek bir durum bence, basitçe azdır veya çoktur diye kestirip atamayacağımız birşey. Ama açıkçası benim mantığım da Mehmet Beyin yönünde işaret ediyor. Bununlabirlikte her durumda aradaki drag farkının sayılı üst seviye pilotun farkedebileceğinden fazla olmayacağını düşünüyorum, yanılıyor olabilirim, sadece hissiyat o yüzden iddia etmiyorum. Varsa bildiğin bilimsel bir makale tez vs, paylaş da beni rüzgar tüneli yapma derdinden kurtar lütfen :lollol:

"Brake" fonksiyonundan nasil istifade edildigi ile ilgili fena sayilmayacak bilgi mevcut burada.

Bu rapor epey eski olsa gerek.. En azından 11-12 yıl geçmiş üzerinden. Ayrıca tamamen gözleme dayalı gibi görünüyor, en azından net bir ölçüm verisi sunmuyor. Bu seviyedeki pilotların hissiyatlarının kontrollerini gözlemlerinin çok hassas olduğunu biliyor ve takdir ediyorum tabii ki ama yine de veriye dayalı değil gözleme/hissiyata dayalı bir bilgi bu. Açıkçası videodaki "vantilatör deneyi" bile hassaslıktan epey uzak olmasına rağmen "bilimsel olarak" daha kabul edilebilir durumda.. Dediğim gibi gözlemler önemli ve değerlidir, dikkate alınmalıdır ama her durumda bilimsel kanıt değildir, özelliklede ölçümlemenin teknik olarak mümkün olduğu durumlarda.. Sarvene sorduğum gibi, bu konuda yayınlanmış bir bilimsel makale veya tez varsa paylaşın çünkü ciddi anlamda kişisel merak oluştu bende :)

Ben "Brake" yani fren yaziyorum, siz ise "Break" yani kirmak olarak okuyorsunuz.
I managed to trade controllers with a friend and and have since tried out the downline break.

Alıntı yaptığın "rapor" da aynı şeyi söylemiş işe bak :)

:saygilar:
 
Üst seviye arabacıların kullandığı o motor analizöründen kullanmıyorum, ama timing ayarımı yaparken, tabi eğer yarış koşulları izin veriyorsa, düşük bir avansla başlayıp yarışma koşullarında, yani 5 dklık bir sürüş yapıyorum, sürüş sonunda hızlıca motor sıcaklığını ölçüyorum, limitlerden uzaksam timingi biraz dah arttırıp yeniden deniyorum. Yük olmadan test yapmak fikir vericidir ama bence kesin olan gerçek koşullarda test etmektir. Buarada motoru yakmadan timingi olabildiğince arttırmak her zaman iyidir anlamına da gelmiyor, tüm bu denemeler boyunca doğal olarak zaman da tutuyorum sürüşlerimde, bazen, ki bu pist ve hava koşullarına göre değişir, motor sıcaklığı sorun olmasa da timingi arttırmak sürelerde olumsuz yönde değişime neden olabiliyor. Yani kısacası madem timingle oynamak istiyorsun, oyna, ama havada ve tam bir yarışma koşulunu tekrarlayarak hem uçağın performansı hem de motorun sıcaklığını kontrol ederek oynamak ince ayar yapmak mantıklı. Ayrıca madem bunca ince ayar peşindesin uçağında niye sıcaklık telemetrisi yok diye sorabilir miyim? :)




Bu malesef cepte değil, pervanenin hatvesine, kütlesine ve uçuş hızına bağlı değişken bir durum bu. Bazı durumlarda duran pervanenin dragi daha fazla oluyor. Tek bir durum üzerinden genelleme yapmamak gerekir.



Hah işte, ben de bunu çok merak ediyorum (keşke elimin altında bir rüzgar tünelim olsa..) Tabi bu da aynı yukarda olduğu gibi pek çok faktöre bağlı olarak değişecek bir durum bence, basitçe azdır veya çoktur diye kestirip atamayacağımız birşey. Ama açıkçası benim mantığım da Mehmet Beyin yönünde işaret ediyor. Bununlabirlikte her durumda aradaki drag farkının sayılı üst seviye pilotun farkedebileceğinden fazla olmayacağını düşünüyorum, yanılıyor olabilirim, sadece hissiyat o yüzden iddia etmiyorum. Varsa bildiğin bilimsel bir makale tez vs, paylaş da beni rüzgar tüneli yapma derdinden kurtar lütfen :lollol:



Bu rapor epey eski olsa gerek.. En azından 11-12 yıl geçmiş üzerinden. Ayrıca tamamen gözleme dayalı gibi görünüyor, en azından net bir ölçüm verisi sunmuyor. Bu seviyedeki pilotların hissiyatlarının kontrollerini gözlemlerinin çok hassas olduğunu biliyor ve takdir ediyorum tabii ki ama yine de veriye dayalı değil gözleme/hissiyata dayalı bir bilgi bu. Açıkçası videodaki "vantilatör deneyi" bile hassaslıktan epey uzak olmasına rağmen "bilimsel olarak" daha kabul edilebilir durumda.. Dediğim gibi gözlemler önemli ve değerlidir, dikkate alınmalıdır ama her durumda bilimsel kanıt değildir, özelliklede ölçümlemenin teknik olarak mümkün olduğu durumlarda.. Sarvene sorduğum gibi, bu konuda yayınlanmış bir bilimsel makale veya tez varsa paylaşın çünkü ciddi anlamda kişisel merak oluştu bende :)




Alıntı yaptığın "rapor" da aynı şeyi söylemiş işe bak :)

:saygilar:

Ustad adim adim gideyim yorumlarin icin:

Birinci yorumunla ilgili: Sorabilirsin tabii :) Bastan soyleyeyim; amacim ne ince ayar yapmak ne de ESC ile ugrasmak. Elimdeki ESC'de auto timing fonksiyonu mevcut, ancak siparis ettigimde yok. Yeni gelecek olan ESC'de auto timing olsaydi ne konu acardim ne de ayariyla ugrasirdim. Istisnasiz her ucus sonrasinda motoru elimle yoklarim, asiri isinma emaresi yok ve keyifli calisiyor. Gelen ESC de 15 dereceyle baslayip 20 ve 25'i deneyecegim kontollu sekilde. Belirgin bir fark olmazsa dusukte birakirim. Ayari tarif ettigine benzer sekilde yapmayi planliyorum. Lakin baska bir usul var da kaciriyorsam diye konu acma ihtiyaci hissettim. Birkac uretici sattiklari motorlar icin (AJ, T-motor vs) tavsiye ettikleri timingleri vermisler ( benzer motorlarda 15-25 derece arasi) ancak Extreme Flight sattigi Torque 4016 motor icin bu degeri vermemis (namissizlar :)). Ben de motoru kavurmadan (burasi en onemli nokta) kolay ve guvenli bir recete varmi onun arayisindayim. Bir ayar yuzuden modeli hasarlamak maddi olarak bir yana dursun, ucus sezonunda onumuzdeki takribi 32 hafta sonundan yeterince yararlanamamak gibi urkutucu bir fikirden dolayi konu acayim dedim ama konu basligini sanirim "LORD OF THE BRAKES" olarak degistirecegiz bu gidisle :) Diger taraftan, Extreme'e de mail attim, bakalim bir geri donus olacak mi.


Ikinci yorumunla ilgili: Ben bunun teorisini merak etmiyorum (ya da en azindan ilgi alanimin merkezinde degil), farkli model ve motorlarimda Brake fonksiyonunu kullandim. Kulaktan dolma ya da hislerle degil, tecrube ile konusuyorum. Belirgin iki ornek vereyim: Horizon Ultimate2 modelim, ki oldukca agir, tugla gibi bir modeldir. Dalista onun da pervanesi ciddi hizlaniyor idi. Brake oncesi ve sonrasi gece/gunduz gibi olmustu. Uzunca bir sure ucurduktan sonra bir dostum istedi ve su anda Brake aktif olarak ucuslarina devam ediyor. Buna karsilik Twistedhobbies Crack Yak Foamie'de hic bir faydasini gormedim zira pervane hizlanmiyordu dalista (stator ataletinden olsa gerek; miknatisin direncini yenemiyor diye dusunuyorum)

Burada temel amac pervaneyi durdurmak degil, bunu ilk yorumdan beri anlatamadim sanirim (Bunun icin vantilator videosu ile benim durumu bagdastirmak elma armut durumu oluyor). Temel amac, ayni benzin makinedeki gibi motoru rolantide sabit ya da az miktarda hizlanan bir devirde calistirip pervane diskinin olusturdugu direncten azami derecede faydalanmak. Teorik olarak turlu yaklasimlari vardir lakin sahada birkac kademeyi deneyerek dogru noktayi (farkli devirlerde frenlenen pervaneler farkli direnc gosteriyor dalis sirasinda, bu net bir gozlemim. Teorik romatizm isteyen buralarda yelken acabilir belki) yakalamak mumkun oldu benim acimdan bu gune kadar (bazi esclerde soft-medium-hard, bazilarinda daha detayli kademeler mevcut, Jetide idi sanirim, %1 lik artirimlar yapilabiliyor. Ozellikle outrunner motorlarda medium high dereceleri daha cok kullaniliyor zira ataleti yuksek oluyor statorlerinin, inrunnerlarda ise gorece dusuk kademeler daha etkin sonuc veriyor).

Merakini anliyorum, ancak ruzgar tuneli yerine sahaya cikip orta ustu boyutta elektrikli bir akrobasi modelinde deneyince aaaa ne kadar fark var diyeceksin emin olabilirsin (tabi pervanen dalis sirasinda hizlaniyor ise. Sabit kaliyorsa zaten frenle isim(iz) yok)

F3A'da isi bir adim oteye tasiyip, progressive olarak da kullaniyorlar fonksiyonu, zira pervane caplari oldukca buyuk. Farkli suratlerde, farkli pervane hizlariyla degisken direnc saglanabiliyor. Kullanimi standart fonksiyondan farkli. Gaz kolu %20 nin altina indiginde ayni tetikli kumandadaki gibi fren yapiyor (stick pozisyonu 0-20 arasi fren, 20-100 arasi gaz). Musabiklar arasinda yayginca kullanimi var.

Ucuncu yorumun icin: Ben bu konuda isin bilimsel tarafiyla ilgilenmiyorum acikcasi. Benim ya da diger tecrubeli pilotlarin ise yariyor dedigi seye inanmayan olabilir, sorun yok, suphe bilimin olmazsa olmazi. Lakin, merak ediliyorsa bilimsel olarak da arastirabilir. Benim actigim baslik ortada. Brake konusunu arastirmak amacli bir konu acmadim. Konu timing ozelinde.

Orta seviyede akrobasi ucan bir pilot icin dalista hizlanan ya da sabit hiza yakin inen bir modeli kolaylikla farketmek mumkun, oyle cok ust duzey olmaya gerek yok. Birinde selale gibi daliyor digerinde merdivenden iner gibi iniyor ucak. Pervane capi ve motor buyudukce frene daha cok ihtiyac oluyor, kucuk foamie vs gibi modellerde hissedilir bir fark yok zira miknatislarin olusturdugu direnc pervanenin dalista hizlanmasina musade etmiyor sanirim.

Dorduncu yorumun icin: Gozleme dayali oldugu muhakkak, zira her konuyu arastirmak mumkunse de butce ve zaman konulari da gozetince hobi ozelinde uygulanabilir gibi gelmiyor bana. Ben de isterim her sorumun cevabini bir makalede bulmayi ancak kaynaklar kisitli. Denk gelirsen ilgili bir makaleye paylas lutfen, okumak isterim. Dunya sampiyonasi ilk 10 pilot zaten incikle boncukla birbirinden ayriliyorlar, fikirlerini ve yaklasimlarini onemsiyorum.

Besinci yorumun icin: O zaman tinerle toner de ayni seyler diyebilirmiyiz, yoksa oradaki bir imla hatasi mi diyelim ?

"Sokaklarda tonerci cocuklar gorunce benim de icim aciyor :coolxf: Tonerci cocuklarin sorunlari Lazer yazicidan kaynaklaniyor fikrindeysen yaniliyorsun ustad. Senin icin bir elektronik devre tavsiye edebilirim Banggood'dan duzeltmek amacli :saygilar: "

Cumlesinde elmayla armut birbirine girdi di mi :rolleyes: Bana da oyle olduydu :hoppa:

Sanirim "timing" basligi altinda "Brake" fonksiyonunu yeterince konustuk. Konuyla ilgili devam edelim derim mumkunse bundan sonraki postlarda. Ilgisini ceken olursa o konuyu ayri bir baslikta tartismak daha dogru olacak diye dusunmekteyim
 
Son düzenleme:
Evet, akşam üzeri kargom ulaştı.

Yeni ESC karton kargo kutusu içerisinde balonlu şekilde ambalajlanmıştı, herhangi bir hasar zede yok...

Ele alınca baya kemikli bir cihaz. Soğutucu boyutu da güven verici idi ancak havada ne olur ne biter bakacağız.

Eve geçince EC5 soketlerden birinin metal kısımlarını plastiklerinden ayırıp, hızlıca ESC'nin kirmizi ve siyah kablolarını altın kaplama EC5 soket içleriyle lehimledim. Daha sonra da alıcı tesisatını, motor üçlü tesisatını güzelce ve güvenli sekilde modelin üzerine tespitleyip montajı tamamladım...

Konu başlığındaki hadise timing idi. 15 derece olarak geliyor varsayılan değer. Bu değerde sorunsuz çalışıyor motor. Tam gazda yaklaşık 10 saniye kadar beklettim. Ara gazlarda da tepkileri güzeldi.

Freni öncelikle dördüncü kademe olarak programladım, elimle cevirince biraz fazla gibi geldi, üçüncü kademeye düşürdüm...


Uçuş sırasında karar vereceğim bundan sonrasına. Hafta sonu haberdar ederim gelişmelerden

Birkaç fotoyla gönderiyi tamamlıyorum, o zamana kadar kalın sağlıcakla...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Bu arada bir başka platformda yeni ESC'nin bir fonksiyonu olan ve genelde dronecular tarafından tercih edilen "Active Freewheeling" in de benzer bir etki yapacağı tavsiyesi geldi. Daha önce denediğim bir şey değildi, merak ettim açıkçası.. Youtube'da bununla ilgili bir tane video buldum... Videonun ilk kısmında Freewheeling aktif ikinci bölümünde değil...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Hafta sonunu iple çekiyorum :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Evet, sıcağı sıcağına özet geçeyim...Daha net gözlemlerimi ilerleyen süreçte paylaşırım

-Öncelikle konu başlığımız timing idi:
15 derece timingde motor oldukça keyifli. Gaz geçişleri sorunsuz ve motor önceki halinden çok daha serin çalışıyor. Güç konusunda bir tık aşağıda eski haline göre ancak gaz eğrisi oldukça lineer. Bir süre daha bu haliyle kullanmak istiyorum. Daha sonrasında 20 ve 25 dereceleri de deneyebilirim, ya da böyle kalabilir sorun yok.

-İkinci ve asıl heyecan verici hadiseyi freewheeling konusunda yaşadım. Sabah, hadi dedim ilk önce şunu bi deneyeyim brake'den önce, iyiki de öyle yapmışım...

Malum, brake fonksiyonu progresif modda olmayınca (Genelde F3A da kullanılıyor progresif mod), gaz kapalı (%5 lik kısımda) konumda iken çalışıyor yalnızca. Bu arkadaş ise gaz pozisyonunun olduğu konumdaki devire frenletiyor motoru. Hangi pozisyona alırsanız gaz kolunu anında o devre geliyor motor; yani öyle bir kendimi salayım da yavaşlayınca paşamın istediği devre düşerim demek yok. Gaz çubuğu diyelim ki %100 den 40 a düştü; şak diye aniden o devre geliyor motor, gerçekten etkileyici.

Peki uçuştaki hissiyatı nasıl derseniz, onu da şöyle izah edeyim. Hani 5 vitesli manuel bir aracı 80 le giderken 3. Viteste kullanmak gibi düşünün, gaza oturunca ani ivmelenir de gazdan ayağınızı çekince de aynı şekilde yığılır ya, hah işte aynı bu hissiyat. Uçak gaz çubuğuna yapışık yaşıyor... Dalışlarda brake'li halinden farksız davranıyor motor, ancak ara geçişlerdeki brake etkisi çok keyif verici.

İnternette freewheeling'in motor ve escyi daha serin ve verimli çalıştırdığı yazılı idi. Bu konudaki izlenimlerim şöyle:

Motor öncekinden daha serin idi lakin düşük timing sebebiyle olabilir. Bunu yüksek timingde denedikten sonra net olarak soyleyebilirim.

Verimlilik konusunda:
Önceki haliyle 7:30 dakika XA uçuştan sonra indiğimde 3,73-3,74V arası oluyordu hücre gerilimleri (6S 3800mah)

Bugünkü 8 dakikalık uçuştan sonra 3,79V mertebesinde idi hücre gerilimleri.

Yani, timingden veya freewheeling den olsa gerek, uçak daha az tüketiyor

Daha kapsamlı ve tutarlı detaylar, sonraki postlarda gelecek...
 
Evet, yeterince deneyimleme şansı buldum sistemi. Bugün itibariyle 65 sortiyi tamamladık... Bunun yaklaşık 50 sortisi IMAC (100 sekans tekrarı), 15 sortisi ise IMAC/XA karışık uçtum (15 sekans tekrarı, geriye kalan sürede XA-3D uçuş)

Farklı timing açılarını denedim bu süreçte. Öncelikle 30 derece dahil, motor 50C sıcaklığın üzerine çıkmıyor. 30 derece 7 dakikalık uçuştan sonraki hücre voltajlari 3,72. Yani neredeyse kapasitenin tamamını tüketiyorum...

Timing olarak 30,25,20,15 hepsini denedim ve en düşük sıcaklık, en lineer geçiş ve gücün yeterli oluşu nedeniyle 20 derece bıraktım. Üst timing değerlerinde motor muazzam güçleniyor, lakin sıcaklık ve verim kaybı ile birlikte kısa uçuş süresi ve daha sıcak bir batarya olarak dönüşü oluyor size. Daha ağır bir yapıda model olsaydı belki yüksek timinge ihtiyac olurdu, bilemiyorum...

Bu haliye 7:30 dakikalık uçuştan sonra hucre degerim 3,77 ortalamada. 15 den çok farklı değil.

Freewheeling gerçekten mucizevi... Yalnızca dik dalışta değil, aynı zamanda çapraz inişlerde de (cuban sekiz bacaklari, Figur Z bacakları, üçgen loop bacakları vs) muazzam frenleme sağlıyor. Bu da pilot olarak sizin manevraya daha fazla konsantre olmanıza olanak sağlıyor...

Dakika, skor bu şekilde. Selamlar
 
Yeri gelmişken 2 senelik hort :D

Malum fırsat buldukça IMAC uçmaya çalışıyorum. Tonla bahanemle birlikte Rıfat abiye en rahat sunduğum bahane uçağın dalışlarda aşırı hızlanması durumuydu. Uçakta 2 tane paralel bağlı 4s 2000mah pil olunca ve birde tırmanış olan hareketlerin dalışlarında uçağın hızlanmaması mümkün değil! (diye düşünüyordum).

Yine günün birinde Rıfat abiyle uçuştaki problemleri konuşurken en sağlam bahanemi ortaya koydum :laugh: Dedim uçak çok hızlanıyor dalışlarda :lol::lol: Aslında haksız da değilim. 2023 basic sekansının 2. ve 3. hareketinde dik dalış var. Ve 2. hareket alanın bir tarafında, 3. hareket alanın ortasında ve 4. hareket alanın diğer tarafında. Şimdi 2. hareketi yapıp dalışa geçiyorum ve uçak alabildiğine hızlanmış oluyor. Uçak yavaşlayana kadar alanın ortasına çoktan varmış oluyor. Sonra ortadaki harekete başlıyorum ve hareketin bitişi yine dik dalış. Haliyle o hareket bittiğinde uçak yavaşlayana kadar alanın sonuna gelmiş oluyor ve 4. harekete iyice uzakta ve kontrolsüz bir şekilde başlamam gerekiyordu. Velhasıl frenleme özelliği olan bir esc ararken extranın kardeşi ultimate 3d nin escsine baktık. Birkaç fren modu ve 7 çeşit fren gücü seçeneği falan vardı. Birde malum freewhell özelliği. (Spektrum™ AVIAN™ SMART ESC)

Freewhell özelliği aklımda şu şekilde kalmıştı. Helilerde low rpm uçuşlarda ESCnin düşük gazda çalışması sebebiyle ısınmasını engelleyen bir donanım. Teoriğini bilmem ama pratikte müthiş bişey diyerek başlayayım :thumbup: Mantığı şu şekilde çalışıyor. Gaz konumu neredeyse o konuma frenliyor ve o kademede çalışmaya devam ediyor. Mesela düz uçuşta %100 gazdan direk %10 gaza çektiğimde uçak ciddi şekilde yığılıp kalıyor. Arabada vites düşürmüşüm gibi :D Aynı şekilde dalışlarda gazı %10a çekerek daldığımda uçak çok daha yavaş ve kontrollü şekilde iniyor. Daha önce dalıştan çıktığımda 3-4 sn gaz vermeyip yavaşlamasını beklerken, şuan dalıştan çıktıktan 1 sn sonra gaz vermem gerekiyor. Onun dışında uçakla düz uçuşta gazı azalttığımda süzülen uçak şuan frenliyor ve uzamıyor. İniş yaklaşmasında çok rahatlatıyor. Tabi alışmak gerekiyor uçağın bu frenlemesine.

Bu arada konunun ismi mi yanlış içeriği mi emin olamadım :lol::lol:
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Bu arada konunun ismi mi yanlış içeriği mi emin olamadım :lol::lol:

Konu basligi dogruydu da, vantilatorler girince araya bizim timing mevzusu az kalsin araya kayniyordu :coolxf:

Neyse, freewheeling candir... Frenlemedeki farki deneyimlemis olman guzel...
 
Son düzenleme:
Malum fırsat buldukça IMAC uçmaya çalışıyorum. Tonla bahanemle birlikte Rıfat abiye en rahat sunduğum bahane uçağın dalışlarda aşırı hızlanması durumuydu. Uçakta 2 tane paralel bağlı 4s 2000mah pil olunca ve birde tırmanış olan hareketlerin dalışlarında uçağın hızlanmaması mümkün değil! (diye düşünüyordum).
Hep bahane hep bahane @Ali Haydar GÖK :laugh::laugh:
Konu basligi dogruydu da, vantilatorler girince araya bizim timing mevzusu az kalsin araya kayniyordu :coolxf:
Bak ya :lollol:
 
  • Haha
Tepkiler: Ali Haydar GÖK