Rıfat abi eksik olmasın, kaçırmaz
Kacirsaydim Rifat abi olmazdim zaten
Spinlerim sıkıntılı. Çünkü stall edemiyorum uçağı.
Evet ve hayir... Ideal olani stall olman ve spini gerceklestirmen. Ancak elindeki ucagin kanat yuklemesi dusuk, diyelim ki stall ettin, kararli sekilde kafa dusuruyor, ama yalpalamiyor ve cok kisa surede kanat ucar hale geliyor... Peki nasil hareket etmeli ?
Simdi, IMAC bizim temel amacimiz ne kural kitapcigina bakarsak... Gercek ucaklardaki hareketleri taklit etmek. Bu tartisilabilir bir konu. Bu soyleme cok taraftar degilsem de, spora daha cok insan kazandirmak icin bu soylemde kalmaktan baska da care yok gibi, sahsi gorusum. Konuya donelim, taklit ederken, aerodinamik sartlari yerine getir demiyor (aslinda demek istiyor da diyemiyor, zira modellerin davranisiyla buyuk olcekli ucaklarin davranislari arasinda fahis farklar var). Peki ne diyor ?
Stall olacaksin ve kafa dusecek... Zorlama girisler sifir alir diyor....Peki nasil yapabilirim eldeki ucakla bunu ?
Kanat devrilmiyor ok, ama yeterince hucum acisi saglarsan stall olabiliyor... Stall olunca kafa dusuyor mu ? Evet... Eger kendiliginden yikilmiyor ve yine eger rudder verince yikilmiyorsa, ufaktan aileronla yikabilirsin... Ama yine ayni noktadayim, stall olduktan sonra yani kafa dusmeye basladiktan sonra ! Kural kitapcigi, kanat ve burun ayni anda dusebilir, ya da burun dusup kanat sonra dusebilir diyor... Ama once kanat duserse sifir basiyor hakem...
Buyuk IMAC modellerinin davranislariyla (170-200 cc) gercek ucaklarinki baya baya benzesmeye basliyor, snap cikislarindaki stall ve spin girisindeki stall lar nefis ve belirgin olusuyor.... Hem pilota, hem hakeme keyif veriyor, hem de tam olcekli ucaga oldukca yakin aerodinamik kosullar saglanabiliyor...
Peki, sorunu biraz daha baska bir yerden ele alalim. Bu frankestein F3A ucaklarinda ne yapiyorlar diye bakalim... Hepi topu 20 derece elevator atimi var, kanatlar nasil stall oluyor, ne yapiyor belli degil... Ne yapiyorlar peki ?
Biri Ingiliz, biri Amerikali FAI F3A'da ilk 20'de ucan iki pilota sordugumda sunu soylediler:
Bizim ucaklar zor kafa dusuruyor, hele ki ruzgarsiz havada yavaslatip kafa dusmesini beklemek hayal kurmakla esdegger... Bu sebeple ucagi olabildigince yavaslatip, hucum acisini yuksek tutuyoruz, ulasabildigimiz en dusuk hizda ise, bir switch ile tuttugumuz elevatoru pat diye birakmasini saglayip kafa hareketini hakeme gosteriyoruz ve spine basliyoruz. Bu kandirmaca degil mi ? Evet... Ama yapacak birsey yok... Bir karakterini iyilestirince, diger karakterinden feragat ediyorsun, hele ki F3A'da... Tam bir Jungle...
Umarim her iki gorusu de yeterince tarifleyebilmisimdir...
Buyuk bir IMAC modeliyle gercek aerodinamik kosullara oldukca yakin manevra yapmak mumkun. Bu nedenle, benim acimdan IMAC candir, gerisi heyecan...
Edit: Videodaki spine baktım. Kanat yatırmışım. Tamamen fiyasko
Eğer sabredip düz uçuşa devam etseydim yukarıda anlattıklarım olacaktı. Ama videoyu yaptığım bu uçuş tam konsantre güzel bir uçuş değildi.
Yukardakileri uygularsan, dogru yolu bulacaksin... En guzeli 200cc bir IMAC ucagi ucurmak ama pek kolay is degil, en azindan benim boyum halen yetmiyor (muhafaza etme ve tasima gibi ciddi eziyetlerinin olmasi bakimindan)
200 cc lik ucagi edinene kadar da yukaridakileri uygulamaya devam... Kolay olmadigini biliyorum ama baska da sansin yok...