Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Delikopter' Alıntı:
Cahit bahsettiğin modelin bir resmi varmı, çift motorlu diyince benim aklıma kargo uçakları gibi hem sağ kanatta hem sol kanatta motoru olan uçaklar geliyor

Aslında zaten öyle. Kanatlarının altında birer motor var. Videosu altta




Modelin ismi FT Cruiser. Ben uçak elimdeyken full gaz verdiğimde dahi uçakta sağa ya da sola yatma isteği hissetmiyorum. Benim pervaneler aynı yöne dönüyor. Tabi ki bu pervaneleri kullanarak, motorların birinin yönünü değiştirsem uçak kendi ekseni etrafında döner. Benim derdim eğer uçuşta sorun olacaksa pervanelerden birini ters pervane ile değiştirip motorun da dönüş yönünü değiştirmek.
 
Ynt: Ynt: Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Arkadaşlar,

Lütfen katılmıyor olsak bile başkaların fikirlerine saygılı olalım ve özellikle yaş olarak bizlerden büyük üyelerimize hitap ederken daha dikkatli ve özenli davranalım
Pm attim abi her ikinize de.gelen pmler cevaplandi.herkese iyi forumlar.

Turkcell T20 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Cahit Kaş' Alıntı:
Aslında zaten öyle. Kanatlarının altında birer motor var. Videosu altta




Modelin ismi FT Cruiser. Ben uçak elimdeyken full gaz verdiğimde dahi uçakta sağa ya da sola yatma isteği hissetmiyorum. Benim pervaneler aynı yöne dönüyor. Tabi ki bu pervaneleri kullanarak, motorların birinin yönünü değiştirsem uçak kendi ekseni etrafında döner. Benim derdim eğer uçuşta sorun olacaksa pervanelerden birini ters pervane ile değiştirip motorun da dönüş yönünü değiştirmek.

Videoda sıkıntı yok gibi, biraz bekleyelim mutlaka dogru bilgiye sahip bir üye cvp verecektir.
 
Ynt: Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Surc-i lisan ettiysem affola. Bu arada dogru cevap ustadlardan birinde.
:D :D

Turkcell T20 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Arkadaşlar,

Benim yıllar önce, fırçasız motorlar henüz yokken, çift motorlu bir denemem olmuştu. Pervanelerin dönüş yönü de aynıydı. Uçuşunda bir sorun algılamadım, algılayacak fırsat da olmadı aslında. Çünkü, piyasadan temin ettiğim teyp motoru türünden oldukları için motorların güçleri yetmemişti. Youtube'daki videosu aşağıda;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şimdi olayı bir başka yönden bakarak incelersek, elektrikli uçuşların henüz hayal olduğu yıllarda patlarlı çift motorlu modeller yapılıyordu. Ve bu motorların ters dönüşlüsü yok! Yani tüm patlarlı motorlar saat yönünün tersine dönerler. O zaman taktığımız iki motorun pervaneleri de aynı yöne dönmek zorunda. Burada çift motordan söz ederken, kanatlara takılan çift motoru kastediyoruz. Buradan, pervanelerin aynı yönde dönmesinin sorun yaratmadığını çıkarabiliriz. Ancak, burada şöyle bir sorunla karşılaşıyoruz; biri havada stop ederse ne olur? Uçak duran motorun tarafına doğru dönme eğilimine girer! İşte bu etkiyi azaltmak için de sağ kanattaki motora 2 derece sağ açı, sol kanattaki motora da 1 derece sola açı veriliyor. Bilindiği gibi, tek motorlu uçaklarda da pervanenin geriye bastığı hava spiral bir yol izlediği için, modeli yapısına göre, sağa ve aşağıya doğru 2-3 derecelik açı veriyoruz.

Şimdiye kadar hiç patlarlı çift motorlu denemem olmadı. Yukarıda yazdıklarım çeşitli kaynaklardan edindiğim bilgilerdir.

Şimdi gelelim helikopterin kuyruk rotoruna;

Uçaklar ile helikopterler birbirlerinden tamamen farklı hava araçlarıdır. Helikopterden farklı olarak uçakların pervaneleri gövde eksenine dik dönerler ve helikoptere göre çapları çok küçüktür. O nedenle pervane bir yöne dönerken, uçağı da öbür yöne çevirmeye çalışan kuvvet de küçüktür. (Spitfire, P-51, Messershmit gibi 2. Dünya savası avcı uçaklarında çok güçlü motorların yarattığı torku yenmek için, pilotların sürekli rudder basmaları nedeniyle aksayarak yürüdükleri söylenir.) Ancak, helikopterde rotor gövde eksenine paralel döndüğünden ve yarattığı tork çok daha yüksek olduğundan, bunu yenmek için kuyruk rotoru vardır. (Kuyruk rotorunu bulup, bu sorunu çözene kadar rahmetli Igor Sikorsky yıllarca uğraşmıştır.)

Senin soruna gelince; bence uçuşunda bizim algılayabileceğimiz bir sorun olmayacaktır, elindeki pervaneleri tak gitsin! Bakalım ne olacak? :-\
 
  • Beğen
Tepkiler: Ebru Tuna
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Vay be Ömer Abi çok güzel bir video. Taner Abiyle birlikte tam bir nostalji rüzgarı...

Bu konuda tecrübem yok, hiç çift motorlu uçağımda olmadı. Fakat glow (nitro) motorlarla uçan abilerimin rudder'a motorlardan birinin susması ihtimaline karşı gyro koyduklarını hatırlıyorum.
Malum o zamanlarda glow (nitro) motorların susması çok olağan bir olaydı. :laugh:

Onun dışında Ömer abinin söylediklerine aynen katılıyorum. Yalnız brushless motorların ters yöne dönmeleri uçak üzerinde meydana getirdikleri torkların sıfırlanması için bence mantıksızda değil. Bir bilgiye veya tecrübeye dayanarak söylemiyorum lütfen bir tavsiye olarak algılanmasın. Böyle bir modelim olsa merağımdan denerdim ne olacak diye. :lollol:
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Omer Erkan' Alıntı:
Arkadaşlar,

Benim yıllar önce, fırçasız motorlar henüz yokken, çift motorlu bir denemem olmuştu. Pervanelerin dönüş yönü de aynıydı. Uçuşunda bir sorun algılamadım, algılayacak fırsat da olmadı aslında. Çünkü, piyasadan temin ettiğim teyp motoru türünden oldukları için motorların güçleri yetmemişti. Youtube'daki videosu aşağıda;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şimdi olayı bir başka yönden bakarak incelersek, elektrikli uçuşların henüz hayal olduğu yıllarda patlarlı çift motorlu modeller yapılıyordu. Ve bu motorların ters dönüşlüsü yok! Yani tüm patlarlı motorlar saat yönünün tersine dönerler. O zaman taktığımız iki motorun pervaneleri de aynı yöne dönmek zorunda. Burada çift motordan söz ederken, kanatlara takılan çift motoru kastediyoruz. Buradan, pervanelerin aynı yönde dönmesinin sorun yaratmadığını çıkarabiliriz. Ancak, burada şöyle bir sorunla karşılaşıyoruz; biri havada stop ederse ne olur? Uçak duran motorun tarafına doğru dönme eğilimine girer! İşte bu etkiyi azaltmak için de sağ kanattaki motora 2 derece sağ açı, sol kanattaki motora da 1 derece sola açı veriliyor. Bilindiği gibi, tek motorlu uçaklarda da pervanenin geriye bastığı hava spiral bir yol izlediği için, modeli yapısına göre, sağa ve aşağıya doğru 2-3 derecelik açı veriyoruz.

Şimdiye kadar hiç patlarlı çift motorlu denemem olmadı. Yukarıda yazdıklarım çeşitli kaynaklardan edindiğim bilgilerdir.

Şimdi gelelim helikopterin kuyruk rotoruna;

Uçaklar ile helikopterler birbirlerinden tamamen farklı hava araçlarıdır. Helikopterden farklı olarak uçakların pervaneleri gövde eksenine dik dönerler ve helikoptere göre çapları çok küçüktür. O nedenle pervane bir yöne dönerken, uçağı da öbür yöne çevirmeye çalışan kuvvet de küçüktür. (Spitfire, P-51, Messershmit gibi 2. Dünya savası avcı uçaklarında çok güçlü motorların yarattığı torku yenmek için, pilotların sürekli rudder basmaları nedeniyle aksayarak yürüdükleri söylenir.) Ancak, helikopterde rotor gövde eksenine paralel döndüğünden ve yarattığı tork çok daha yüksek olduğundan, bunu yenmek için kuyruk rotoru vardır. (Kuyruk rotorunu bulup, bu sorunu çözene kadar rahmetli Igor Sikorsky yıllarca uğraşmıştır.)

Senin soruna gelince; bence uçuşunda bizim algılayabileceğimiz bir sorun olmayacaktır, elindeki pervaneleri tak gitsin! Bakalım ne olacak? :-\

Çok teşekkürler. O zaman ilk fırsatta uçuş denemesi yapıcam.
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Türker Akgün' Alıntı:
Vay be Ömer Abi çok güzel bir video. Taner Abiyle birlikte tam bir nostalji rüzgarı...

Bu konuda tecrübem yok, hiç çift motorlu uçağımda olmadı. Fakat glow (nitro) motorlarla uçan abilerimin rudder'a motorlardan birinin susması ihtimaline karşı gyro koyduklarını hatırlıyorum.
Malum o zamanlarda glow (nitro) motorların susması çok olağan bir olaydı. :laugh:

Onun dışında Ömer abinin söylediklerine aynen katılıyorum. Yalnız brushless motorların ters yöne dönmeleri uçak üzerinde meydana getirdikleri torkların sıfırlanması için bence mantıksızda değil. Bir bilgiye veya tecrübeye dayanarak söylemiyorum lütfen bir tavsiye olarak algılanmasın. Böyle bir modelim olsa merağımdan denerdim ne olacak diye. :lollol:

Teşekkürler Türker Bey. Ben de ters bir pervane alabilirsem denicem.
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Uçağın flitetest.com daki yapım videolarını tekrar inceledim. Ama bu konudan bahsettikleri bir yer yakalayamadım. Sanırım pervanelerin aynı yöne dönmesi sorun çıkarsa idi, bu hususa özellikle dikkat çekerlerdi.
 
Ynt: Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Ömer abi tüm detayları paylaşmış bize söyleyecek bişey kalmamış :)

Ömer abinin belirttiği gibi eskiden terse dönen ep motor yoktu, glowda zaten yok :)

Ayrıca motorlardan biri susarsa uçak dönmesin diye motorlar gövde olabildiğince yakın konumlandırılırdı , ayrıca elevatör ve rudder tasarımı farklılık gösterir

HTC One X cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Ynt: Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Bu uçağın rudderlarına dikkat ederseniz tek motor dursada rüzgarı tam motorun arkasından aldığı için kontrolü daha kolay olacaktır

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


HTC One X cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Ynt: Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Mesut AKIN' Alıntı:
Bu uçağın rudderlarına dikkat ederseniz tek motor dursada rüzgarı tam motorun arkasından aldığı için kontrolü daha kolay olacaktır

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


HTC One X cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi

hayallerimin uçağı. uygun pist bulduğumda alacağım ilk model B-25 :)
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Şimdi düz mantıktan gidelim, Nitro yada benzin motorlarda ters döönüş elde edilebilirmi ? bence imkansız, pal açıları ters pervane bulunurmu ? bence oda imkansız, o halde neden kendimizi yoralımki ;D
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Konu ile ilgili facebook tarafında Nevzat Yerlikaya abimizin yorumu ;

Motorlardan biri ters olmalı ve pervanede ters tip olmalıdır .Motolar ikisi birden ya içe yada dışa doğru çalışmalıdırlar
 
Çift motorlu uçaklarda pervane dönüş yönü

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Konu ile ilgili facebook tarafında Nevzat Yerlikaya abimizin yorumu ;

Motorlardan biri ters olmalı ve pervanede ters tip olmalıdır .Motolar ikisi birden ya içe yada dışa doğru çalışmalıdırlar

aynı yöne dönen iki motor ve uçan uçak ;) 32. sn de pervanelerin ikiside aynı yöne dönüşe sahip olduğu ve 34.sn de ise motorların aynı yöne döndüğü görülüyor

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol