"Brushless motorlar ve çalışma prensipleri" hakkında bilgi vereyim istedim bilmeyenler için klavuz olur.
Brushless motorlar elektrik enerjisi ile çalışan motorlar arasında en son teknolojiye sahip motorlardır.
Kendi sınıfları içinde 2'ye ayrılırlar:
a-) Inrunner
b-) Outrunner
Bunlarında 4 alt kategorisi vardır :
i-) Sensörlü
ii-) Sensörsüz
iii-) Soğutma fanlı
iv-) Soğutma fansız.
Genelde rulmanları saymazsak 3 parçadan oluşurlar:
a-) Stator (Resim:2)
b-) Mıknatısları taşıyan dış kasa (Resim:3)
c-) Ana mil (bu örnek heli ve uçak motorları içindir.)
Brushless (fırçasız) Motorların ARTILARI:
Bu tip motorlar "Brushless (fırçasız)" motorlardır.
-- Dolayısıyla kömür ve konnektör'leri yoktur
-- Sürtünme daha az olduğu için daha sessiz çalışırlar ve aynı güçteki fırçalı motora nazaran daha az akım çekerler.
-- Daha uzun ömürlü ve daha masrafsız motorlardır.
-- Manyetik alanı daha güçlü olan en son teknoloji neodymium mıknatıslarını kullanırlar. (Resim:3)
"Neodymium mıknatısların" en büyük düşmanı ısıdır. 80 derecenin üzerinde performanslarını kaybederler.
"Neodimyum Sinterlenmiş NdFeB Mıknatısların Manyetik Özellikleri" için
Outrunner - Inrunner Motor Farkları:
Brushless motorlarda dönme hareketi heli ve uçak motorlarında mıknatısları taşıyan dış kasada gerçekleşir (Resim:3) Stator bobinleri motor içinde sabittir. Bunlara "Outrunner" denir
Model araba ve tekne motorlarının yapısı farklıdır. Bu motorlarda dönme hareketi mıknatısları taşıyan ana milde gerçekleşir. Bobinler kasada sabittir. Bunlara da "Inrunner" denir.
Brushless (fırçasız) Motorların Çalışma Prensibi:
Bu tip motorlar, modellerimizde kullandığımız fark ederseniz çoğunda özelliklerinde DC akım ibaresi yoktur. Çünkü bu tip motorlar 3 fazlı alternatif akım ile çalışır.(Resim:1)
Bildiğiniz trifaze sanayi motorları gibi ESC'miz pil'den aldığı DC enerjiyi 3 fazlı alternatif enerjiye çevirir. Şimdi belkide kendi kendinize soruyorsunuz "Nasıl oluyor da polarma kutuplaması yokken bu motorlar dönüş yönünü değiştiriyor"
Bu 3 fazın şebeke enerjisindeki ismi RST dir. 3 fazlı motorlar nötr'süz çalışır. RST sıramalası düzgün bağlanmışsa bütün üniversal trifaze motorlar SAAT YÖNÜNDE,
sıralamayı değiştirirseniz TERS YÖNDE döner.
Bizlerin kullandığı "brushless motor" larda da durum böyledir. Bu motorlar büyük sanayi motorlarının minyatürleridir.
İleri/geri özelliği bulunan araba ESC' leri , bu fazların yönünü değiştirerek motor'un dönüş yönünü değiştirir.
Heli ve uçak ESC 'lerindeki program menüsündeki dönüş yönü ayarlaması da aynı işlemi yapar, fazların yerini değiştirir.
Bu motorların stator sargı kuleleri daima her faz için eşit sayıda oluşur. Bizlerin kullandığı helikopter motorlarının bir çoğu 9 kuleli'dir. (Resim:2)
Her 3 kule 1 fazın bağlandığı sargıları içerir ve bu sargılar birer kule atlaması ile sarılmış olup periyodik sıralanmıştır. (Resim:2)
Kaliteli Motor ile Ucuz Motor arasındaki Temel Fark nedir ?
Ayrıca kaliteli motorlarda neodymium mıknatıslar gövde gibi oval ve stator'a daha yakın ve manyetizması turnıgy v.s gibi değil çok daha güçlüdür.
Bu testi bizzat yaptım kalitesiz motorlarda uzak, dolayısıyla manyetik kayıp çok bunu göstermek için 2 yeni foto ekledim konuya (Resim:5) , (Resim:6) Buyrun farkı görün
Gelelim sensörlü ve sensörsüz fırçasız motor'ların farklarına
sensörlü motorlar henüz bunların uçak ve heli için üretilen modellerini görmedim.
daha doğrusu bu tip motorlar genelde devir yönünün aniden değiştiği ve frenleme ve hızlanmanın çok ani hızlı yapıldığı ivmelenmenin çok sık değiştiği otomobil motorlarıdır.
ve sensörlü modeller genelde drift amaçlı yapılan şaselerde kullanılılır.
sensörlü motor'lar genelde araç motorları olduğundan inrunner tipi motorlardır yani mıknatıslar orta dönen stator üzerinde bobinler ve sensörler dış kasadadır.
sensörlü bir motor durağan durumda stop halde iken içindeki sensörler sayesinde stator mıknatıslarının motor içindeki sargılara olan konumunu açısını bilir ivmelenmeyi ve tımıng değerini buna göre ayarlayabilir.
bu sensörler dış kasadaki bobinlerin ürettiği manyetik alanı ölçerek stator için gerekli olan manyetik alanın üretileceği kadar enerjinin esc tarafından ayarlamasını sağlar.
sensörlü motor'larda sensör denen parça 3 adet hall sensör (yani manyetik alan algılayıcı sensör) ve 1 adet temperatüre sensör vardır.
sensörlü motor'un sensör özelliğinden faydalanmak istiyor iseniz kullandığınız esc'de sensör özelliği olmalıdır.
sensörlü motor'larda motor'a enerji veren 3 kablonun dışında 6 kontaklı ve jack'lı bir sensör kablosu vardır.
motor ve esc arasına takılan bu kablo ile esc motor'un çalışma tepkilerini,ısısını izler ona göre tımıng ve gerilim değerlerini ayarlar kullanıcıya daha ince ayar yapma olanağı tanır .
sensör'süz bir motor sensörlü esc ilede çalışır fakat sensör özelliği yoktur.
yani esc ve motor'un birinde sensör özelliği yok ise sistem sensör'süz olarak çalışır.
ekteki foto sensörlü bir motor'a örnektir arkada görünen 6'lı jack sensör çıkışıdır. (Resim :7)
(Resim : 'de sensörlü bir motor'un hall ve temperature sensör'ünü görebilirsiniz.
(Resim :9)'da sensörlü bir motor'un iç görüntüsünü görebilirsiniz.
(Resim :10)'da ise sensörlü bir motor'un iç şemasını görebilirsiniz.
Makalemi sabırla okuyan herkese teşekkür ederim.
Herkese kırımsız uçuşlar dilerim.
Brushless DC motorun nasıl çalıştığını temel olarak güzel özetleyen bir video olmuş Vaktiniz var ise izleyin deriz
NOT: Youtube video ayarlar kısmında TÜRKÇE ALTYAZI yı seçebilirsiniz
Brushless motorlar elektrik enerjisi ile çalışan motorlar arasında en son teknolojiye sahip motorlardır.
Kendi sınıfları içinde 2'ye ayrılırlar:
a-) Inrunner
b-) Outrunner
Bunlarında 4 alt kategorisi vardır :
i-) Sensörlü
ii-) Sensörsüz
iii-) Soğutma fanlı
iv-) Soğutma fansız.
Genelde rulmanları saymazsak 3 parçadan oluşurlar:
a-) Stator (Resim:2)
b-) Mıknatısları taşıyan dış kasa (Resim:3)
c-) Ana mil (bu örnek heli ve uçak motorları içindir.)
Brushless (fırçasız) Motorların ARTILARI:
Bu tip motorlar "Brushless (fırçasız)" motorlardır.
-- Dolayısıyla kömür ve konnektör'leri yoktur
-- Sürtünme daha az olduğu için daha sessiz çalışırlar ve aynı güçteki fırçalı motora nazaran daha az akım çekerler.
-- Daha uzun ömürlü ve daha masrafsız motorlardır.
-- Manyetik alanı daha güçlü olan en son teknoloji neodymium mıknatıslarını kullanırlar. (Resim:3)
"Neodymium mıknatısların" en büyük düşmanı ısıdır. 80 derecenin üzerinde performanslarını kaybederler.
"Neodimyum Sinterlenmiş NdFeB Mıknatısların Manyetik Özellikleri" için
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Outrunner - Inrunner Motor Farkları:
Brushless motorlarda dönme hareketi heli ve uçak motorlarında mıknatısları taşıyan dış kasada gerçekleşir (Resim:3) Stator bobinleri motor içinde sabittir. Bunlara "Outrunner" denir
Model araba ve tekne motorlarının yapısı farklıdır. Bu motorlarda dönme hareketi mıknatısları taşıyan ana milde gerçekleşir. Bobinler kasada sabittir. Bunlara da "Inrunner" denir.
Brushless (fırçasız) Motorların Çalışma Prensibi:
Bu tip motorlar, modellerimizde kullandığımız fark ederseniz çoğunda özelliklerinde DC akım ibaresi yoktur. Çünkü bu tip motorlar 3 fazlı alternatif akım ile çalışır.(Resim:1)
Bildiğiniz trifaze sanayi motorları gibi ESC'miz pil'den aldığı DC enerjiyi 3 fazlı alternatif enerjiye çevirir. Şimdi belkide kendi kendinize soruyorsunuz "Nasıl oluyor da polarma kutuplaması yokken bu motorlar dönüş yönünü değiştiriyor"
Bu 3 fazın şebeke enerjisindeki ismi RST dir. 3 fazlı motorlar nötr'süz çalışır. RST sıramalası düzgün bağlanmışsa bütün üniversal trifaze motorlar SAAT YÖNÜNDE,
sıralamayı değiştirirseniz TERS YÖNDE döner.
Bizlerin kullandığı "brushless motor" larda da durum böyledir. Bu motorlar büyük sanayi motorlarının minyatürleridir.
İleri/geri özelliği bulunan araba ESC' leri , bu fazların yönünü değiştirerek motor'un dönüş yönünü değiştirir.
Heli ve uçak ESC 'lerindeki program menüsündeki dönüş yönü ayarlaması da aynı işlemi yapar, fazların yerini değiştirir.
Bu motorların stator sargı kuleleri daima her faz için eşit sayıda oluşur. Bizlerin kullandığı helikopter motorlarının bir çoğu 9 kuleli'dir. (Resim:2)
Her 3 kule 1 fazın bağlandığı sargıları içerir ve bu sargılar birer kule atlaması ile sarılmış olup periyodik sıralanmıştır. (Resim:2)
Kaliteli Motor ile Ucuz Motor arasındaki Temel Fark nedir ?
Ayrıca kaliteli motorlarda neodymium mıknatıslar gövde gibi oval ve stator'a daha yakın ve manyetizması turnıgy v.s gibi değil çok daha güçlüdür.
Bu testi bizzat yaptım kalitesiz motorlarda uzak, dolayısıyla manyetik kayıp çok bunu göstermek için 2 yeni foto ekledim konuya (Resim:5) , (Resim:6) Buyrun farkı görün
Gelelim sensörlü ve sensörsüz fırçasız motor'ların farklarına
sensörlü motorlar henüz bunların uçak ve heli için üretilen modellerini görmedim.
daha doğrusu bu tip motorlar genelde devir yönünün aniden değiştiği ve frenleme ve hızlanmanın çok ani hızlı yapıldığı ivmelenmenin çok sık değiştiği otomobil motorlarıdır.
ve sensörlü modeller genelde drift amaçlı yapılan şaselerde kullanılılır.
sensörlü motor'lar genelde araç motorları olduğundan inrunner tipi motorlardır yani mıknatıslar orta dönen stator üzerinde bobinler ve sensörler dış kasadadır.
sensörlü bir motor durağan durumda stop halde iken içindeki sensörler sayesinde stator mıknatıslarının motor içindeki sargılara olan konumunu açısını bilir ivmelenmeyi ve tımıng değerini buna göre ayarlayabilir.
bu sensörler dış kasadaki bobinlerin ürettiği manyetik alanı ölçerek stator için gerekli olan manyetik alanın üretileceği kadar enerjinin esc tarafından ayarlamasını sağlar.
sensörlü motor'larda sensör denen parça 3 adet hall sensör (yani manyetik alan algılayıcı sensör) ve 1 adet temperatüre sensör vardır.
sensörlü motor'un sensör özelliğinden faydalanmak istiyor iseniz kullandığınız esc'de sensör özelliği olmalıdır.
sensörlü motor'larda motor'a enerji veren 3 kablonun dışında 6 kontaklı ve jack'lı bir sensör kablosu vardır.
motor ve esc arasına takılan bu kablo ile esc motor'un çalışma tepkilerini,ısısını izler ona göre tımıng ve gerilim değerlerini ayarlar kullanıcıya daha ince ayar yapma olanağı tanır .
sensör'süz bir motor sensörlü esc ilede çalışır fakat sensör özelliği yoktur.
yani esc ve motor'un birinde sensör özelliği yok ise sistem sensör'süz olarak çalışır.
ekteki foto sensörlü bir motor'a örnektir arkada görünen 6'lı jack sensör çıkışıdır. (Resim :7)
(Resim : 'de sensörlü bir motor'un hall ve temperature sensör'ünü görebilirsiniz.
(Resim :9)'da sensörlü bir motor'un iç görüntüsünü görebilirsiniz.
(Resim :10)'da ise sensörlü bir motor'un iç şemasını görebilirsiniz.
Makalemi sabırla okuyan herkese teşekkür ederim.
Herkese kırımsız uçuşlar dilerim.
Brushless DC motorun nasıl çalıştığını temel olarak güzel özetleyen bir video olmuş Vaktiniz var ise izleyin deriz
NOT: Youtube video ayarlar kısmında TÜRKÇE ALTYAZI yı seçebilirsiniz
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol