Ağırlık/ güç oranı

Bence kitin üreticisi ne diyorsa o tip batarya kullanın. Dediğiniz Li-Ion pilleri puntalatması, sonra da puntalı haliyle sarj etmesi sıkıntı. Ayrıca bir saatlik uçuş süresi bir model uçak için çok uzun süre. Bir defa uçurun dediğimi anlarsınız. Zaten 3-4 dakikadan sonra bitse de insek havasına giriyorsunuz. O alete bir saat boyunca odaklanmak çok zor iş diyeyim.
 
  • Beğen
Tepkiler: ekrem mutluer
Süre noktasında katılıyorum. Durmadan 1 saat uçak uçurmak zor iş.

Lion pil olabilir. Bende punto makinesi var. Eğer konnektörleri falan temin ederseniz yaparız 3s bir lion.

Birde normal bir trainer ile başlamamak noktasında emin misiniz? :)
 
@Berat Yıldırım bey dediğinizde son derece haklısınız ben de aralıksız bir saat uçmayı planlamıyorum. O kadar uzun uçuş süresi fpv yada hava fotoğrafçılığı falan dersek gerekli.

Diğer yandan 5dakikada bir pil uyarısı al hadi inişe geç olayını da ben sevmiyorum. En azından 20 dk dayanması lazım sıkılırsak daha erken ineriz 🙂

@Ali Haydar GÖK bey az önce denedim 8*4 pervane, 2s pil ile 3A çekiyor motor. 6.5*4 ile de asagi yukarı aynı çıkıyor. 3S ile deneyemedim konnektor değişik çıktı Tamiyanin büyüğü gibi. 18650 2C Çin malı 18650 li-ion bile yetiyor gibi duruyor ki 5C olan fazla fazla işimi görür. Liponun 4te biri fiyatına geliyor. Ben bi 4-5 tane alıp deneyeceğim.

Trainer konusunda şöyle; ben pratikte aşinalığım kalmasa da, elime en son kumanda 15sene önce almış olsam da tamamen yabancı sayılmam, şu kutu profilden hallice piperlardan 15sene önce çok parçaladım onlardan hevesimi aldım diyelim 🙂

Yanlış anlaşılmasın gereksiz aşırı özgüven falan duymuyorum, simülatörde de uçup kaçmıyorum, sadece trainer modeller gözüme hoş gelmiyor sıkıldım sanırım.
Yoksa kendime güvensem kıyacam paraya alacam bi kompozit F5K ama o tecrübe de yok cesaret de.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Lion pil alacaksanız bildiğim tek pil powerxtra 30a. Tavsiye edebilirim. Söylediğiniz diğer pilleri bilmiyorum. Üstadlar farklı pilleri de tavsiye edebilirler. Dediğiniz piller hakkında bilgim yok. Yeterli olur mu bilmiyorum.
 
Merhabalar. Elimdeki parçaların ağırlıkları ve motor gücü vs ufaktan hesap yapıyordum. Batarya kafama takıldı. Söyle ki batarya kapasitesi arttıkça uçuş süresi de artacak. Ancak kapasiteyle beraber bataryanın ağırlığı da artacak. Bir yerden sonra kapasite artsa da ağırlıktan dolayı süre artmayacak. Bunun maximum uçuş süresi ve optimum (kwh/dakika olarak maximum uçuş) batarya kapasitesi olarak matematiksel hesabı var mı?


Elimdeki parçalar
Motor tgy park300 1380kv 24gr diyor ama 30 çıktı
Esc 20gr
Receiver 4 gr
Byme A 5gr
2s 1550mah pil 77gr
3s 2000mah pil 146gr
Servolar 9gr*2
Karbon çıta 8gr
Pervane yeke vs de gene bi 8-10gr desek

Model gövde+kanatlar (henüz kesmedim 180- 200gr gibi çıkar tahminim)
Toplamda 350gr civarı bir uçuş ağırlığımız olacak gibi.

Batarya kaç mah olmalı ?
Model teyyareler icin ucus tipine gore tavsiye edilen guc/agirlik oranlari (watt/kg genelde) var buradaki guc kismindan endurans hakkinda tahminde bulunmk mumkun. Ama illa analitik olarak incelemek gerekirse ve en basit haliyle:

Duz ucus durumunda: ucagin agirligi X yercekimi ivmesi = 0.5 X ucak kanat alani X kaldirma katsayisi X hava yogunlug X knat ustunden gecen hava hizinin karesi olark aciklanabilir. Buradan anlasilacagi uzere motor ve pervanenin yapmasi gereken sabit kanatli teyyareyi airfoil yonunde hareket ettirerek kanadin kaldirma kuvveti urtmesini saglamak. Bu yuzden en az 1/1 agirlik thrust orani yakalamak sart degil. Yine ayni formule bakarsan kaldirma kuvveti ucus hizinin karesi ile dogru orantili ve bu sekilde cok kucuk kanat alani olmasina ragmen buyuk pillerle gayet guzel ucuyorlar. Senin soruna gelirsek eger ucagin ne kadar agirsa duz minimum ucus hizi o kadar artacak ve endurans o kadar dusecek. Ama ayni sekilde pil buyudukce kapasitesinin (watt/saat) artacagindan hangi pili secemeliyimin cevabini pillerin birim girlik basina dusen enerji yogunlugu olacaktir. Bir fikir vermesi acisindan asagidaki grafigi inceleyebilirsin.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Lion piller enerji yogunlugu bakimindan hem hacim hem de agirlik mukayesesi olarak ondeler. Hala lipo pillerin C dgerini yakalayamasa bile bircok arkadas yuksek discharge orani gerektirmeyen fpv uygulamalarinda lion kullaniyor. Ben de denemek icin 6s2p pil ve dusuk kvli motor kullanarak 2 metrelik bir trainer ucurdum. Birincisi teoride discharge 60 olmasi gerekirken esc telemetisinde 50nin ustune cikmadigini gordum. Ikinci sorun ise 12 tane pilden olusan bir battery pack pek de ucuz olmuyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kemal baloglu
Model teyyareler icin ucus tipine gore tavsiye edilen guc/agirlik oranlari (watt/kg genelde) var buradaki guc kismindan endurans hakkinda tahminde bulunmk mumkun. Ama illa analitik olarak incelemek gerekirse ve en basit haliyle:

Duz ucus durumunda: ucagin agirligi X yercekimi ivmesi = 0.5 X ucak kanat alani X kaldirma katsayisi X hava yogunlug X knat ustunden gecen hava hizinin karesi olark aciklanabilir. Buradan anlasilacagi uzere motor ve pervanenin yapmasi gereken sabit kanatli teyyareyi airfoil yonunde hareket ettirerek kanadin kaldirma kuvveti urtmesini saglamak. Bu yuzden en az 1/1 agirlik thrust orani yakalamak sart degil. Yine ayni formule bakarsan kaldirma kuvveti ucus hizinin karesi ile dogru orantili ve bu sekilde cok kucuk kanat alani olmasina ragmen buyuk pillerle gayet guzel ucuyorlar. Senin soruna gelirsek eger ucagin ne kadar agirsa duz minimum ucus hizi o kadar artacak ve endurans o kadar dusecek. Ama ayni sekilde pil buyudukce kapasitesinin (watt/saat) artacagindan hangi pili secemeliyimin cevabini pillerin birim girlik basina dusen enerji yogunlugu olacaktir. Bir fikir vermesi acisindan asagidaki grafigi inceleyebilirsin.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Lion piller enerji yogunlugu bakimindan hem hacim hem de agirlik mukayesesi olarak ondeler. Hala lipo pillerin C dgerini yakalayamasa bile bircok arkadas yuksek discharge orani gerektirmeyen fpv uygulamalarinda lion kullaniyor. Ben de denemek icin 6s2p pil ve dusuk kvli motor kullanarak 2 metrelik bir trainer ucurdum. Birincisi teoride discharge 60 olmasi gerekirken esc telemetisinde 50nin ustune cikmadigini gordum. Ikinci sorun ise 12 tane pilden olusan bir battery pack pek de ucuz olmuyor.
Mehmet bey çok teşekkür ediyorum. Konuya verilerle net bir açıklama getirmişsiniz, çok güzel ozetlemissiniz elinize sağlık. Li-ion lipo ya göre halen ucuz kalıyor. Liion için eskiden 7dolara 18650 Panasonic alıyordum. 10 yıldır powerbank olarak kullandıklarım yaşıyor halen. Yakın zamanda ise 3 dolara aspilsan satılmaya başladı aynı kapasitede. Sipariş ettim ama test etme fırsatım olmadı henüz. Hem ucuz hem yerli hem de tsk geliştirme vakfının diye tercih edilebilir.

Bir de yazınızdan anladığım kadarıyla formül kanat alanıyla doğrusal hız in ise karesiyle orantılı. Bu bağlamada yavaş uçmak istiyorsam kanat alanını ciddi arttırmam gerekiyor. Aynı zamanda kanadın daha fazla kaldırma kuvveti üretmesi için de alt konkav bir profil seçmem gerekiyor. ?
 
Bir de yazınızdan anladığım kadarıyla formül kanat alanıyla doğrusal hız in ise karesiyle orantılı. Bu bağlamada yavaş uçmak istiyorsam kanat alanını ciddi arttırmam gerekiyor. Aynı zamanda kanadın daha fazla kaldırma kuvveti üretmesi için de alt konkav bir profil seçmem gerekiyor. ?
Airfoil secimi başlı başına bir buyuk bir tartışma konusu ancak modellerimizin kanat kriş uzunluğu goz onune alınınca yavas ucmak için dusuk reynolds sayısında etkin calısan kaldırma katsayısı nispeten yuksek bir profil secmekte fayda var. Ayrıca airfoil belirlenen hucum acısında urettiği kaldırma kuvveti(Cl) arttıkca suruklenme(drag) katsayısı(Cd) da artacaktır. Artan suruklenme aynı hıza ulasmak için daha fazla guc tuketimi gerektirecektir. Aynı şekilde suruklenme kuvveti hizin karesi ile dogru orantılı.
Airfoil yanında kanat şekli de cok onemli, ozellikle de aspect ratio denilen en boy oranı. Aspect ratio'nun da sorunu yapısal sorunlar. Uzun, ince ve aynı zamanda sağlam bir kanat insa etmek, zeki, çevik ve ve aynı zamanda ahlaklı bir fitbocu bulmak kadar zor olmasa da buna yakın bir sorun olarak gorulebilir.

Daha fazla açıklayıcı olması için aspect ratio ve camber değerlerinin kaldırma katsayısına olan etkisini ozetleyen grafiği aşagıya ekliyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Dünden beri pillere bakıyorum kafa yoruyorum falan, derken kafamda farklı birsey şekillendi. Benim amacım zaten akrobasi değil. Az akımla yavaş uçup uzun süre havada kalmak, tecrübe kazanmak. Pilin ağırlığı çok da mühim değil gibi +- 20 gram oynuyor bu kombinasyonla. Birazdan multimetre ile ölçeceğim ama motorun çekeceği akım 5-10A arasıdır diye düşünüyorum. Lipo yerine çok daha ucuz li-ion kullanıp 2-3 paketle sahaya çıkmak daha mantıklı geldi. Örnek olarak

2tane 2s yapsam bir saat uçarım gibi duruyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Merhaba, hocam ben yeni başladım arasıra sim çalıloyorum ilk uçağımı yaptım model olarak foam cup 140cm kanat açıklığı olan bi model pil dahil 1200gr civarı, hatta hızımı alamyıp bitanede geçen haftada bu YouTube kendinyap kanalındaki eğitim modelinden yaptım kanat açıklığı 108 cm ilk uçağımda sunnysky 2814 900kv motor küçük modelde 1400kv turuncu motor kullandım. Sağolsun forumdaki arkadaşlardan çok bilgi edindim uçağı yaparken , daha uçurmaya cesaret edemedim gerçi havalarda soğuk gidiyor, pil konusunu araştırmıştım bende liion pillerden 3s batarya yaptım aspilsan (2900 mah 8c) ve Orion (3000mah 10C) piller aldım birçok şekilde test ettim bu pilleeri.
Çok akım çekmeyecek bi sistem kullanıcaksanız bu piller çok iyi iş görüyor datashet lerinde 2.5 V a kadar deşarj edilebileceği yazzıyor 3 V a kadar gayet performans veriyorlar zaten altına inince esc korumaya geçiyor gerçi ben onu esc menüsünden kapattım çünki anlık 3v tun altına inse pilde daha kapasite olmasına rağmen esc korumaya geçip %40 performansta çalışıyor.
Gelelim akım konusuna ilk uçağım motoru 13x6.5 pervane 3s te 30A çekiyor Orion piller tam gaz yüklenmede lk 1 dk 30A aspilsan da 1 dk civarı 25A veriyor gerçi bu pillerden sürekli 30A çekilen test videoları var ancak 3V tun altına düşüyorlar bizim sistemler voltaj düşünce 30A çekmeye devam etmiyor tabi apilsan anlık 28-30 A veriyor ancak üretici 25A tavsiye ettiğinden ben fazla yüklenmedim aspilsan daha az ısınıyor Orion çok ısınıyor tabi uçuş sırasında sürekli 30A çekilmeyecek.
Örneğin 2. Uçağımın motoru 8x4 pervaneyle Max 8A çekiyor 700-750 gr civarı güç veriyor uçağın pil dahil ağırlığı 675gr civarı oldu böyle bi sistem bu pilleri asla zorlamaz.
Gazı 10A sabitleyip sürekli çalıştırdım Orion piller 11 dk boyunca çalıştı aspilsan 9,5 dk he bu süre pillerin bittiği değil 9V tun altına düştüğü zaman dilimi, bu an itibarıyla 5A çekseniz 9V ta düşmeden çalışmaya devam ediyorlar.
Bende bu bahaneyle üstadlara bi soru yöneltmek isterim sahada hiç tecrübem olmadığından merak ediyorum mesela benim 140cm kanatlı eğitim modeli (1200gr) normal şartlarda uçarken ortalama hangi gaz seviyesinde gider daha doğrusu motor kaç Gr çekiş gücünde uçurur bu ağırlıktaki modeli?ortalamasını merak ediyorum bu anlamda ne kadar akım çekeceğini hesaplamak isriyorum mesela 13x6 pervane 4.5A de 500gr 2A de 250 Gr 9A de 750 Gr 13A 1000gr itki üreriyor benim amatörce testlerim bu şekilde çıktı.
 
  • Beğen
Tepkiler: ekrem mutluer