Ağırlık/ güç oranı

Katılım
19 Kas 2023
Mesajlar
70
Tepkime puanı
72
Yaş
34
Konum
ist
İlgi Alanı
Uçak
Merhabalar. Elimdeki parçaların ağırlıkları ve motor gücü vs ufaktan hesap yapıyordum. Batarya kafama takıldı. Söyle ki batarya kapasitesi arttıkça uçuş süresi de artacak. Ancak kapasiteyle beraber bataryanın ağırlığı da artacak. Bir yerden sonra kapasite artsa da ağırlıktan dolayı süre artmayacak. Bunun maximum uçuş süresi ve optimum (kwh/dakika olarak maximum uçuş) batarya kapasitesi olarak matematiksel hesabı var mı?


Elimdeki parçalar
Motor tgy park300 1380kv 24gr diyor ama 30 çıktı
Esc 20gr
Receiver 4 gr
Byme A 5gr
2s 1550mah pil 77gr
3s 2000mah pil 146gr
Servolar 9gr*2
Karbon çıta 8gr
Pervane yeke vs de gene bi 8-10gr desek

Model gövde+kanatlar (henüz kesmedim 180- 200gr gibi çıkar tahminim)
Toplamda 350gr civarı bir uçuş ağırlığımız olacak gibi.

Batarya kaç mah olmalı ?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Faruk Murat
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Merhabalar. Elimdeki parçaların ağırlıkları ve motor gücü vs ufaktan hesap yapıyordum. Batarya kafama takıldı. Söyle ki batarya kapasitesi arttıkça uçuş süresi de artacak. Ancak kapasiteyle beraber bataryanın ağırlığı da artacak. Bir yerden sonra kapasite artsa da ağırlıktan dolayı süre artmayacak. Bunun maximum uçuş süresi ve optimum (kwh/dakika olarak maximum uçuş) batarya kapasitesi olarak matematiksel hesabı var mı?


Elimdeki parçalar
Motor tgy park300 1380kv 24gr diyor ama 30 çıktı
Esc 20gr
Receiver 4 gr
Byme A 5gr
2s 1550mah pil 77gr
3s 2000mah pil 146gr
Servolar 9gr*2
Karbon çıta 8gr
Pervane yeke vs de gene bi 8-10gr desek

Model gövde+kanatlar (henüz kesmedim 180- 200gr gibi çıkar tahminim)
Toplamda 350gr civarı bir uçuş ağırlığımız olacak gibi.

Batarya kaç mah olmalı ?
Batarya olarak ne kullanmayı düşünüyorsunuz Li ion mu? LiPo mu? LiFePo mu? LiPo batarya üzerinden açıklamaya çalışayım.Bir Uçakta kullanılacak ekipmanlara karar verildikten sonra tahmini uçuş ağırlığı belirlenir.Uçak tipi, uçuş ağırlığı ve istenilen uçuş karakteristiği de göz önüne alınarak motor ve batarya seçimi yapılır.Örnek verecek olursak ben 1 Kilogram ağırlığındaki bir Trainer modeli için 250 - 350 Watt güç aralığında motor tercih ediyorum.Ancak en son yaptığım Trainer modelimde 330 W gücünde motor tercih ettim böylece optimum uçuş süresini ve performansı almış oldum.

Sorunuza gelirsek, batarya seçiminde hücre sayısı(S), kapasite değeri(mAh), ve C değeri gibi parametreler LiPo bataryanın ağırlığını arttırmaktadır.Batarya kapasitesi(mAh) arttıkça uçuş süresi artacak ancak ağırlıkta artacak demişsiniz.Doğru fakat burada kilit nokta olması gerekenden aşırı fazla hücreli, mAh ve C değerine sahip batarya seçmemek.Örneğin 1800mAh kullanmanız gereken batarya yerine 7000mAh batarya kullanırsanız ağırlığı fazla arttırmış olursunuz.1800mAh değil de, 2200-2600mAh batarya kullanmanız sorun oluşturmaz.Hücre sayısına ve C değerine de dikkat etmeniz şartıyla tabi.Sizin modeliniz yanlış görmediysem planör tarzı bir model.Bu verilerden yola çıkarak 100 Watt civarı bir motor yeterli olur diye tahmin ediyorum.

Gelelim uçuş süresini tahmini olarak kabaca nasıl hesaplayacağınıza.Buradaki formül %100 doğru sonuç vermeyebilir çünkü uçuş sırasında hangi gaz aralığında uçtuğunuz ve hava koşulları her şeyi değiştirecektir.Ancak az çok yaklaşık bir değer elde etmenizi sağlayacaktır.8-10 Dakika civarı uçuş süresi fazlasıyla yeterli olacaktır sizin için.Benim tahminim 2S 1500mAh 15C batarya işinizi fazlasıyla görecektir.Belki 1S lik batarya bile iş görebilir denemek lazım.

Uçuş süresi tahmini:

Uçuş süresi (dakika) = 60 x (pil kapasitesi mah/1000) / ortalama akım

Örneğin:
1500mah'lık pil ile ortalama 20 amper akım çekerek yapılacak bir uçuş için
Uçuş süresi = 60 x 1.5 / 20 = 4.5 dakika

Tabii bu işin teorik hesabı. Uçuş sırasındaki ortalama akımı doğru tahmin etmek çok zor. Bu formülden çıkacak sonucun en iyi değer olduğu varsayılabilir.

Not: Bu bilgi Hobbyrc.com sitesinden alınmıştır.Kaynakça'ya aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
Kaynak:
 
Tamer bey selamlar. Türünü yazmayı unutmuşum kusuruma bakmayın ancak büyük oranda LiPo kullanıldığı için lipo üzerinden konuşuyorum. Aslında batarya kapasitesi mah yada (wh)/ çekilen güç V.I (w) sureyi verecek bu hesabı biliyorum ancak benim asil merak ettiğim kapasite/ucus süresi grafiğinin eğimi. Doğrusal olmadığı kesin. Hali hazırda çalışılmış yada formüle edilmiş bir grafiği var mı bunun da diye merak ediyorum.

Bir de hesap yaparken lipoların yuzde kaça kadar boşalacağını hesaplamak gerekiyor? Yada diğer bir deyişle hücre başına 4.2v dan 3.7ye mi indiğini hesaplamak gerekiyor ?
 
Tamer bey selamlar. Türünü yazmayı unutmuşum kusuruma bakmayın ancak büyük oranda LiPo kullanıldığı için lipo üzerinden konuşuyorum. Aslında batarya kapasitesi mah yada (wh)/ çekilen güç V.I (w) sureyi verecek bu hesabı biliyorum ancak benim asil merak ettiğim kapasite/ucus süresi grafiğinin eğimi. Doğrusal olmadığı kesin. Hali hazırda çalışılmış yada formüle edilmiş bir grafiği var mı bunun da diye merak ediyorum.

Bir de hesap yaparken lipoların yuzde kaça kadar boşalacağını hesaplamak gerekiyor? Yada diğer bir deyişle hücre başına 4.2v dan 3.7ye mi indiğini hesaplamak gerekiyor ?
Estağfurullah Ekrem hocam ne kusuru.Aslında bahsettiğiniz grafikle işimiz yok.Olsa bile dediğiniz gibi doğrusal olmazdı.Bu konulara çok takılmayın bence.Örneğin elinizde 1000mAh batarya var diyelim.Bu da 1Ah anlamına gelir.Yani sabit olarak 1A akım çekilerek elimizdeki batarya 1 saat boyunca hizmet verebilir demek.Ancak şöyle bir konu var ne yazık ki bir çok batarya üzerindeki yazan değerlerde çalışamıyor.Örneğin üzerinde 1200mAh yazıyorsa aslında gerçek kapasitesi atıyorum 700mAh olmuş oluyor.Veya 45C yazıyorsa 20C kapasitesinde çalışıyor gibi...:lollol: Ürünün kalitesi de etkileyebiliyor.Elbette 3.7V'un altına indirmemek gerekiyor LiPo bataryaların her hücresini.
 
Tamer'ciğim, 3.7V bir LiPo hücresinin nominal gerilimidir. Sınır olarak 3.7 V'u koyarsan pilin kapasitesinin çok küçük bir yüzdesini kullanmış olursun. Hücre başı 3 V tehlike sınırıdır. 3.3 ile 3.5 arası hedef voltaj olarak alınabilir.
 
Tamer'ciğim, 3.7V bir LiPo hücresinin nominal gerilimidir. Sınır olarak 3.7 V'u koyarsan pilin kapasitesinin çok küçük bir yüzdesini kullanmış olursun. Hücre başı 3 V tehlike sınırıdır. 3.3 ile 3.5 arası hedef voltaj olarak alınabilir.
Haklısınız abi.Bir çok kaynakta 3.7V'un altına inilmemesi tavsiye edildiği için öyle söyledim.Ekrem hocamızın daha önce modelcilik deneyimi var mı bilmiyorum, bilinçli bir modelci ne yapmasını gerektiğini bilir zaten de yeni başlayanlar uçuş süresini fazla uzun tutup limit altına fazla inip bataryaların bozulmasına sebep olabilirler.Dediğiniz gibi 3.3 - 3.5V arası da referans alınabilir elbette.Şuan elektrikli Uçağım yok ancak önceleri uyguladığım bir yöntem vardı.Uçuşa başlarken kumandadan Timer(zamanlayıcı) açıp bir süre sonra indikten sonra bataryayı ölçüm yapıp kaç dakikada 3.8V civarlarına indiğine bakıyordum.Örneğin 13 dk'da indiyse 10 dk uçuş + 3 dk pas geçme gibi durumlar için değerlendiriyordum.Eve gelip Storage modda şarja bağlayınca uzun süreler beklemiyordum hem de fazlasıyla uçmuş oluyordum.:)Ha, illa ki benim yaptığım gibi yapın demiyorum ancak en azından aşırı deşarj etmemiş oluyordum bataryamı.Buzzer kullanmaya da gerek yok hem.:D
 
Tamer'ciğim, 3.7V bir LiPo hücresinin nominal gerilimidir. Sınır olarak 3.7 V'u koyarsan pilin kapasitesinin çok küçük bir yüzdesini kullanmış olursun. Hücre başı 3 V tehlike sınırıdır. 3.3 ile 3.5 arası hedef voltaj olarak alınabilir.
Abi sende haklısın ama zaten 3.7v zor tutturuyoruz genelde 3.5vlara iniyor :lol::lol: Sınırı 3.5v yaparsak inişler biraz çakılmaya dönebilir ;D;D

Bu arada şunu farkettim ben. Eğer pili uçuş sonunda 3.6vdan aşağıda aldıysam hücrelerin dengeleri tamamen bozuluyor. Aralarında 0.2v farklar oluşuyor. Ama 3.7v da iniş yaptığımda en kötü 0.05v civarı fark oluyor. Ve uçuş boyu voltaj düşüklüğünü farketmiyorken 3.6v altına düşmeye başladığında modeldeki güçsüzlüğü farkedebiliyorum.
 
Tamer bey selamlar. Türünü yazmayı unutmuşum kusuruma bakmayın ancak büyük oranda LiPo kullanıldığı için lipo üzerinden konuşuyorum. Aslında batarya kapasitesi mah yada (wh)/ çekilen güç V.I (w) sureyi verecek bu hesabı biliyorum ancak benim asil merak ettiğim kapasite/ucus süresi grafiğinin eğimi. Doğrusal olmadığı kesin. Hali hazırda çalışılmış yada formüle edilmiş bir grafiği var mı bunun da diye merak ediyorum.

Bir de hesap yaparken lipoların yuzde kaça kadar boşalacağını hesaplamak gerekiyor? Yada diğer bir deyişle hücre başına 4.2v dan 3.7ye mi indiğini hesaplamak gerekiyor ?
Sizin istediğiniz grafik her uçağa göre değişir. Sürtünme katsayıları, motor verimliliği, itiş gücü, kanadın kaldırma katsayısı gibi değerler kullanarak hesaplanabilir ama bunları hesaplamak için sanırım rüzgar tüneli gibi şeylere ihtiyacın olur veya ansys gibi analiz programlarında akış analizi ile de bu değerler tahmini yaklaşık bulunabilir ama gerek var mı yok bence uğradığına değmez. Onun yerine iki üç farklı pil alıp deneme yap. Mesela 2 tane 1500 Luk bir tane de 2000lik pil al. İlk önce 1500lüğü tak uçuyor mu uçuyor tamam. Daha sonra 2000liği tak uçuş süren arttı uçak hala stabil mi bunlara bak, uçun süren arttıysa devam 2 tane 1500 lüğü paralel bağla 3000lik olsun onunla dene baktın uçak çok ağır oldu istediğin gibi olmadı o zaman senin 2000 le 3000 arası bir pil kullanman lazım bunu anlarsın.
 
Abi sende haklısın ama zaten 3.7v zor tutturuyoruz genelde 3.5vlara iniyor :lol::lol: Sınırı 3.5v yaparsak inişler biraz çakılmaya dönebilir ;D;D

Bu arada şunu farkettim ben. Eğer pili uçuş sonunda 3.6vdan aşağıda aldıysam hücrelerin dengeleri tamamen bozuluyor. Aralarında 0.2v farklar oluşuyor. Ama 3.7v da iniş yaptığımda en kötü 0.05v civarı fark oluyor. Ve uçuş boyu voltaj düşüklüğünü farketmiyorken 3.6v altına düşmeye başladığında modeldeki güçsüzlüğü farkedebiliyorum.
Yani diyorsun ki örneğin 1.5V kalem pil kullanırken, pil 1.5V olduğunda yenisiyle değişmek gerekir...
 
Yani diyorsun ki örneğin 1.5V kalem pil kullanırken, pil 1.5V olduğunda yenisiyle değişmek gerekir...
Kalem piller hakkında bilgim yok abi. Bitince değiştiriyorum :lol::lol: Dikkat çekmek istediğim şey; malum her şey kağıt üzerinde olduğu gibi net olmuyor. Piller zaten ciddi pahalı. Haliyle risk oluşturacak seviyelere inmeyi hedeflemek herhangi bir aksilik durumunda problem çıkarabiliyor. Birde yük altında voltajın çökmesi durumu var. Bu yüzden güvenli tarafı seçiyorum :)

Bu arada abi bırak 3.7leri 3.6ları, 3.85v ile iniş yapmayı hedefleyenler de var ki tekrar storage moda almasın diye 😁 Kendimizden iyi bakmaya çalışıyoruz pillere :)
 
Son düzenleme:
Kalem piller hakkında bilgim yok abi. Bitince değiştiriyorum :lol::lol: Dikkat çekmek istediğim şey; malum her şey kağıt üzerinde olduğu gibi net olmuyor. Piller zaten ciddi pahalı. Haliyle risk oluşturacak seviyelere inmeyi hedeflemek herhangi bir aksilik durumunda problem çıkarabiliyor. Birde yük altında voltajın çökmesi durumu var. Bu yüzden güvenli tarafı seçiyorum :)

Bu arada abi bırak 3.7leri 3.6ları, 3.85v ile iniş yapmayı hedefleyenler de var ki tekrar storage moda almasın diye 😁 Kendimizden iyi bakmaya çalışıyoruz pillere :)
Pili storage ayarında bırakıp hiç kullanmamak da bir çözüm olabilir. Hem daha güvenli... Ama haklısın, bu camiada bilgiden çok hurafe kabul görüyor.
 
  • Haha
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Dünden beri pillere bakıyorum kafa yoruyorum falan, derken kafamda farklı birsey şekillendi. Benim amacım zaten akrobasi değil. Az akımla yavaş uçup uzun süre havada kalmak, tecrübe kazanmak. Pilin ağırlığı çok da mühim değil gibi +- 20 gram oynuyor bu kombinasyonla. Birazdan multimetre ile ölçeceğim ama motorun çekeceği akım 5-10A arasıdır diye düşünüyorum. Lipo yerine çok daha ucuz li-ion kullanıp 2-3 paketle sahaya çıkmak daha mantıklı geldi. Örnek olarak

2tane 2s yapsam bir saat uçarım gibi duruyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Emre Telci