1/48 ölçekli Hurricane Ödüllü Mini Yarışma
Eveeet, yarışmamız şu an itibariyle sona ermiş bulunmakta.
5 gün boyunca gelen yanıtlara yorum yap(a)mamak ne zormuş yahu
İlgi gösteren, düşnen, araştıran, yazan, eğlencemize katılan herkese sonsuz teşekkürler. Daha önce de yazdığım gibi çok güzel yanıtlar geldi, hatta içlerinde kullanabileceğim yeni fikirler de var, yani bana da faydalı oldu bu iş bayağı
Gelen yanıtlar da oldukça mantıklı ve uygulanabilecek nitelikte. Ama benim bu ipi kullanacağım "benzeştirme" alanımı tam olarak doğru tahmin eden kimse çıkmadı malesef...
Şimdi sırasıyla şu yanıtlara bir yorum yapayım sonra da bu ipi nerede kullanacağımı açıklayayım...
Volkan Güneş' Alıntı:
kokpit üzerinden çıkan anten çubuğu benzeri çubuktan arka rudderin olduğu yere uzanan kablo niyetine bunu gerecek olabilirmisin
Anten kablosunu modele koyar mıyım çok emin değilim, zira pratikte sorun çıkarması kuvvetle muhtemel bir detay. Ama anten direğini söküleybıl takıleybıl yaptığım için bir ihtimal, rudderın tepesindeki bağlantı noktasını da sökülüp takılabilir yapıp anten kablosunu direkle birlikte modelden söker sarıp sarmalarım. Ama bu iş için tercihim misina olacaktır
Burak Küçükerol' Alıntı:
Maksat alternatif cevap olsun, retract yuvalarındaki hortumlara kablolara da kullanacak olabilirsiniz.
Aluminyumdan mamul, kolaylıkla bükülüp şekil verilebilen aynı zamanda oldukça hafif teller var çeşitli çaplarda, bu amaçla bunlar kullanılacak
Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bir tane de ben sallayayım
Ön tarafta bulunan kaplama birleşme bölgeleri arasında kullanarak gerçek uçaktaki şu görüntüyü vermek amaçlı diyelim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
SAyın Adminim, gçstermiş olduğunuz panel birleşim yerlerindeki açıklıklar modelin astarlanması aşamasında, panel çizgilerine 0.4mm genişlikli bir bant çekilip, üzerinden astarla boyanarak, yeterli astar kalınlığı oluştuğu zaman da bantın sökülmesi suretiyle oluşturulacak. Bantın çıktığı yerde 0.4 mm genişlikte ve az bir derinliği olan bir boşluk olacak bu da göstermiş olduğunuz panel çizgilerini görsel olarak benzeştirmek için iyi bir yöntem. Ha tabi, öndeki panelin çizgisini yapmaya gerek olmayacak çünkü o panel zaten kapak olarak sökülebilir takılabilir olacağı için doğal olarak bir boşluk olacak
Türker Akgün' Alıntı:
İniş takımları açma kapama mekanizması hidrolik hortumları.
Bkz: aluminyum tel
Emre Kaman' Alıntı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ben de su kablolar diyorum
Frenler, basınçlı hava hortumları.
Bkz: aluminyum tel, yada bir ihtimal misina.
Sümer Yamaner' Alıntı:
Valla planör yapsa D-Box (umarım yanlış hatırlamıyorumdur) kuvvetlendirmesi derdim ama sanırım pilota kazak örecek.
D-box değil de "joiner box" sağlamlaştırmak için kevler ip sarardık abi
Tropikal uçakta pilota kazak örmek mantıklı olmaz sanırım
Omer Erkan' Alıntı:
I, ıh! Bu dantel ipi. Eşi kokpitin içinde gösterge panelinin üzerinden köşesi aşağıya doğru gelecek şekilde örtmek için dantel örecek! :-\
Bu bihayli yakın bir cevaptı işte, eğer hiçkimse bilemezse "doğru cevap buydu bilemediniz" demeyi planlıyordum, oyunu bozdunuz
Celalettin Yazkan' Alıntı:
Kediyi uçaktan uzak tutmak için önüne atacak
SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Ah keşke evde kedi olsa da uçağa yaklaşmasını dert etsem...
Deniz Tanrıverdi' Alıntı:
Hidrolik hortumları, fren hortumları gibi detayları şekillendirmek için diyecektim ama yanlış olur. O kadar da deli değilsin
Öyle bir şey yapmak istesen "sprue" çekmek tekniği benzeri bir şey yapardın diye düşündüm.
Benin cevabım: Uçağı "emniyete" almak için yerden yüksek bir yere asmak için kullanacaksın...
Üsttekiler için sprue çekmek bir alternatif ama bkz. aluminyum tel
Uçağı emniyete almak için tavana asmak Türkiyedeyken en sevdiğim yöntemdi (tabiki çok daha kalın iplerle
ama burdaki evin tavanı asma, anca 48 ölçek plastik modeli taşıyabilir, 32 den bile şüpheliyim
Tolga ÇAKIR' Alıntı:
bu makrome ip sanırım. Aynı fiber Glas mantığı ile belli bir formda sarıp yapıştırıcı bir sıvı ile malzeme yapımında mı kullanacaksınız acabaa :-\
Aslında felsefe olarak bu da çok yakın bir cevap ama fazlaca geniş olmuş malesef
Levent Suberk' Alıntı:
Rudder kontrol kablosu tabii
Çelik yada kevlar harici bişey kullanmayı tercih etmem açıkçası, hele böyle esnek bir ip, ı ıh
Emre Kaman' Alıntı:
Kanopinin icinde cam citasi veya iste adi her neyse, kanopiye kafes seklini verecek. Mi?
Bu nedir abi inan anlamadım
Deniz Tanrıverdi' Alıntı:
Daha önce düşündüğüm şeyi yazayım o halde :
İniş takımlarında ve kanatlardaki fren ve hidrolik hortumlarını taklit etmek, gösterge panosunda bazı çerçeveler, lövye sapını sarmak, pilot koltuğunu detaylandırmak, anten kablosunu taklit etmek için kullanacaksın muhtemelen.
Hemen hemen hepsi için bir yorum yapıldı sanırım. Ama tekrar edeyim, lövye sapı fikri güzel, uygulayacağım, teşekkür ederim
Burak Küçükerol' Alıntı:
İkinci tahminimi yapayım o vakit
Bir kaç çizimde kanat toplarında vida benzeri dişli bir yapı görünüyor, o görüntüyü verecek olabilirsiniz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Topların yayları fazlasıyla kalın elemanlar, muhtemelen 3D printerla yaparım o detayları...
Levent Suberk' Alıntı:
Şimdi buldum:
arka gövde stringer'ları ip olarak gövde üzerine yapıştırılacak, dop sürülerek boyanacak.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
(Fotoğraf:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
)
Bence benim amacıma en yakın yanıt bu ama yine de tam değil
Bu stringerları belirgin hale getirmek için 0.8mm lik bant şeritler kullanmayı planlıyorum. Ama aynen sizin söylediğiniz gibi stringerların üzerinden buna benzer ip çeken modelciler var.
Omer Erkan' Alıntı:
Daha önceki uydurmam yanıta yaklaştığına göre, bu yapılacak iş kokpit içinde. Tabii dantel olamıyacağına göre, ipin gerçek işlevi olan bir şey. :-\ O zaman, ben diyorum ki pilotun giysileri ve paraşüt çantası vs gibi kuşamlarındaki dikişler yapılacak. Bu birinci tahmin hakkım idi.
İkinci tahminim ise, kokpit içindeki telsiz dahil tüm kablo vs taklitleri yapılacak.
Kokpitteki kablo vs için muhtemelen styrene kullanırım. Belki belli başlıları için de aluminyum tel. Pilotun durumu ise halen muamma, kıyafet kuşam ne olacak henüz belli değil
Hakan Ülgenalp' Alıntı:
Herkes iyi kötü birkaç tahmin yaptı , ben de tahmin hakkımı en sona bıraktım..Özgür hocamın tırnağı olamasam da , az çok bende de scale ve gerçek görünüm hastalığı mevcut...Modelin bırakın dışını , içinde bile görünmeyecek noktalarına kadar birebir full scale görünüm olarak imalatı devam ediyor ve ben bu güzel konuya , bütünlüğü bozarım korkusuyla en küçük bir yorum bile yazamadım..
Şimdi bu kadar titiz ve disiplinli imalatın en önemli yeri bana göre dış görünüşü...Dış görünümde de ne var..Kaporta , perçinler , kaporta parçalarının birleşim yerlerinin oluşturduğı derinlikli çizgiler ,
arka tarafta iç kaburganın , iskeletin üzerine gerilmiş kumaştan belli oluyormuşcasına simüle edilmesi gereken çizgiler falan mevcut.Eğer boya yapılacaksa , bu ip yumağı bana göre kimi yerde kabarık çizgi , kimi yerde derin çizgi efektlerini boya ile verebilmek için kalıp görevi görecek..
Madem sallamak serbest , ben de sallama hakkımı böyle kullanmış olayım...
Hakan Bey siz de altı çizili kısımla son dakikada doğru cevaba fazlasıyla yaklaştınız ama bihayli bir geniş açılı sallama olmamış mı sizinkisi
Evet, gelelim benim bu iple ne yapacağıma. Aslında gelen cevapların çoğundan daha basit bir uygulama yapacağım. Benden deli olanlar var yani içinizde haberiniz olsun
Daha önce bahsetmiştim, kumaş kaplı yüzeylerde kumaşın iskelete tutturulması için çeşitli yöntemler uygulanır, sıklıkla uygulanan yöntem ise "rib stitching" denilen, bir nevi dikerek kumaşı alttaki iskelete tutturmaktır. 2. dünya savaşındaki avcı uçaklarının önemli bir kısmının kontrol yüzeyleri kumaş kaplı idi ve kaplama iskelete bu şekilde tutturulurdu. O yüzden aslında sıklıkla uygulanan bir tekniktir bu anlatacağım teknik de.
Hurricane tayyaresinde kumaş kaplı alanlar birhayli fazla olduğu için her yerde bu yöntemi kullanmamışlar. Sadece elevatörler ve rudderda kaplamayı iskelete "dikmişler". Geri kalan elemanlarda, iskelette dış tarafında olukları olan elemanlar kullanılıp kumaş kaplama yapıldıktan sonra kumaşın üzerinden bu oluklara çitalar yerleştirilip vidalanarak sabitlenirmiş. Düşününce birhayli zaman kazandıran bir yöntem, binlerce uçak yapılmasının gerektiğini akılda tutmak lazım, bir uçakta 10 dakika kazanmak savaşı bile kazandırabilir
Dikiş olayına geri dönersek, kumaş iskelete "dikildikten" sonra hem korumak hem de aerodinamiğini iyileştirmek için üzerinden bir parça daha şerit kumaşla kaplanıp doplanarak bitirilirmiş. Bitmiş halde ise sadece belirli aralıklarla (genelde yaklaşık 2 inç yani 5 cm civarı) kabartılar görülebilmektedir. Misal:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İşte bu ipi kullanarak ben de modeldeki bu küçük kabarıklıkları yapacağım...
Nasıl yapılacağının detayını Hurricane konusunda paylaşacağım. Ama merak edenler için kısaca anlatayım. Bir dahda parçasının iki ucuna belirli aralıklarla (bu modelin ölçeğinde 6-7 mm falan olacak) çiviler çakacağım. Sonra tahtanın üzerine, çivilerin arasına, bildiğimiz düz beyaz fotokopi kağıdı koyacağım. Bunun da üzerine, bahse konu ipi karşlıklı çiviler arasında birbirlerine paralel olacak şekilde gereceğim. Her bir ipin arası kabaca 6-7 mm olacak ki bu gerçek uçakta iki dikiş arasındaki mesafeye denk geliyor aşağı yukarı... İplerin kağıda tam temas etmesini sağladıktan sonra da üzerlerinden beyaz tutkal ile geçerek kağıtla ipin birbirine yapışmasını sağlayacağım. Yapıştırıcı kuruyunca iplere dik doğrultuda 2-3 mm genişliğinde şetirler keseceğim. Bu şeritler elevatör ve rudderda sinirlerin üzerine yatırılıp yapıştırılacak, en son olarak da üzerlerinden daha geniş bir şerit olarak kaplama kağıdı yatırılıp doplanacak (gerçek uçaktaki koruyucu şerit). Çerçeveyi saran diğer ilave şeritler de yapıştırılınca elevatör ve rudderın detaylandırması tamamlanmış olacak ve yerlerine nihai olarak yapıştırılabilecekler.
Açıkçası tam doğru yanıtı veren olmadı, ama bence Levent bey stringerlarla ilgili tahminiyle en çok yaklaşan kişi oldu. Hakan ve Tolga beyler de olayın felsefesine temas ettiler ama Tolga Beyin cevabı çok genel kaldı, Hakan Beyin tüfeğinden çıkan "kuş saçmalarından" birkaç tanesi isabet etti
Bu durumda bana göre en yakın yanıtı veren ve dolayısıyla ödüle de layık olan kişi Levent Bey oluyor
Ödülü kazanamayanlar da lütfen üzülmesin, şöyle teselli edeyim, Levent Bey ödülünü aldığında yüksek ihtimalle ne için olduğunu unutmuş olacak çoktan
Sümer Abi bunun benzeri bir yarışmada 2009 yılında ödül kazanmıştı, o ödül hala yanımda kutuda duruyor