Merhaba arkadaşlar, 2015 baharında başladığım FPV uçak yapımı maceramı bu konu altında paylaşmak istedim. FPV uçak yapım işine başladığımda hiçbir şey bilmiyordum. Başlamadan önce forumlarda FPV ile ilgili bilgileri günlerce okuyup su gibi içtim. Artık hazırım dedim ve başladım. Bu süreç bana öğrendiğim birçok bilginin aslında yanlış olduğunu, internette bu yanlış bilgilerin veba gibi yayıldığını öğretti. Bir şeyler yazmaktan da hiç anlamam, her zaman kısa ve net konuşurum. Umarım yazacaklarım hem öğretici olur, hem okurken sıkılmazsınız.
İlk uçağa başlıyoruz. (Mayıs 2015)
Önce işe cnc kanat kesme makinesi ile başladık. Hızlı yapmamız gerekiyordu. Hiç mükemmeliyetçi olmadık. 4 eksen cnc kontrol kartı, çıkma servo motorlar, çekmece rayları ve saplama vidaları topladık, mobilyacıya 30 tl verip mdf parçalar kestirildi. 4 eksen Cnc Kanat kesme makinesi yaptık hazır ettik. Önceleri kesemedik tabii. Kanatlar dalgalı oluyor. Çizimi G koduna dönüştüremiyorum vs. Umutsuzluk…
Tel sıcaklığı, tel gerginliği iyi ayarlanacakmış, çizim programları öğrenilecekmiş. kanat kesme makinesi yapmakla, onu kullanarak kanat kesmek aynı şeyler değilmiş, her şey araştırıldı öğrenildi, kanat kesim işi ve hatta çizim işi hatasız yapılmaya başlandı.
Bu uçak şahıs değil bir kurum adına yapılıyordu. Uçak en az enerji ile havada uzun kalmalıydı, rüzgardan da az etkilenmeliydi. Uçak olarak düşündük taşındık. 120 cm zebro wings’e karar verdik. Uçak bütün gövdesini kanat olarak kullanıyor, bundan verimlisi olamaz herhalde. Sürtünme ve kayıplar az… İlk uçağı kendimize güvenemediğimiz için Ömer UYSAL beye EPP den yaptırdık. Servo, motor, esc de dahil olarak alındı. Uçak gelir gelmez birebir aynısı Cnc kanat kesme makinesinde kesildi, ham olarak kuruma gösterilip bunu yapıyoruz denildi. Sonra da yaptık bitti diyerek İlk uçuş Ömer UYSAL beyin yaptığı uçakla yapıldı. Alkışlar, bravolar, herkes mutlu. Oh be rahatladık. Aynısını biz de yaptık nasıl olsa pek üçkağıtçılık sayılmaz herhalde.
İlk uçuştan sonra sıra video tx i test etmeye geldi. 1000 mw 1.2 ghz lawmate alıcı verici testi stok antenle yerde deneme yapıldı. 3.400 metre de görüntü kayboldu. İyi dedik. Bu antenle yer testinde 3.400 gidiyorsa, biz vericiye clowerleaf, alıcıya da patch anten takarsak havada 15-20 km yi görürüz, Hedef zaten 5 km. olduğu için problem yok.
Haziran 2015
Sıra FPV ekipmanlarını uçağa takmaya geldi. Kumanda alıcı kanadın bir ucuna, video tx kanadın diğer ucuna takıldı. Herkes öyle yerleşmiş, biz de öyle yerleştik. Böyle yapmazsak interferans (girişim) oluşuyormuş. Video tx e enerjiyi verdik ve dünya başımıza yıkıldı. Bizim servolar kıpır kıpır oynuyor. Servo kablolarına Ferit yüzük sarıldı, verici kablolarına da aynısı yapıldı ama olmuyor. Video tx çalışınca Servolar horon tepiyor.
Kurum sıkıştırıyor tabii bu arada. Biz uçağa mobius kamera taktık. Yere görüntü aktarmıyoruz. Uçakta çekip, indikten sonra izletiyoruz. Bende her inişte olmasa da birkaç inişte bir pervane kırıyorum. Esc nin ayarlanması lazım, motor freni ile throttle aşağı çekildiğinde pervane dönmeyecek, bu sayede kırılmayacak. Ama bizde esc programlama kartı yok.
Ayrıca rc uçakla ilgisi olan kimse olmadığından uçağı elden atmayı kimse kabul etmiyor, pervaneden korkuyorlar. Kendim atıp kendim uçuyorum, hatta içimden yaralanacaksam ben yaralanayım diyorum.
Servo probleminden dolayı bu işi bilir dediğimiz insanların telefonları bulunmaya çalışıldı. Önce Onur BOY arandı. Şu anda müsait değilim, ben sizi ararım dedi, 7 ay oldu sağolsun hala arayacak. Belki arayan çoktur, bıkmıştır o da
Mersinden Mesut ESEN arandı. Abi ben o kadar anlamam sizi yanlış yönlendirebilirim. Siz Fikret KIZILKAYA abiyi arayın dedi telefon numarasını verdi.
Fikret bey arandı ve durum anlatıldı. Sizin servolar dijital mi dedi. Ben bilmiyorum abi uçağa gömülü dedim. Aç bakalım dedi. Açtım dijitalmiş abi dedim. Ömer UYSAL bu işi iyi bilir neden öyle bir şey yapmış ki dedi. Onlar olmaz 1.2 den etkilenir o servolar dedi. Fikret bey devam etti. Ayrıca siz neden uçan kanada yöneldiniz. O uçak düz bir uçak. Antenlerin biri yüksekte biri alçakta olsa yada biri gövdede biri kanatta olsa daha iyi olmazmıydı, hem o uçakta kuyruk yok, sana dön şuranın üstünde bir daha geç bakalım deseler aniden dönemezsin, inişlerde pervane kırarsın, uçurması da zordur onun, havada düzgün uçmak için çok dikkat harcadığından yeri izleyemezsin diye devam etti. Sana kuyruklu bir uçak lazım, servoları da hemen değiştirip analog servo al, FPV uçağına ucuz servo olmaz, kaliteli bir şeyler al, bir sürü donanım taşıyorsun. Fİkret beye wing dragonum var abi kuyruğu da var dedim. Güldü ve onu oğluna ver oynasın dedi.
Son olarak fantazi yapacaksan o uçakla devam et, iş yapacaksan kuyruklu ve seni zorlamayan, malzeme yerleşimi kolay olan bir uçağa geç dedi ve kapattı.
Bu arada benim video tx den gözüm korktu ya. 400 mw bir verici ile analog servo edindim ve uçağa taktım. İnterferans problemi ortadan kalktı. İş görür bir uçak var ama Fikret bey söylediklerinde haklı, öğütleri kulağımda. Bu arada Balıkesir Uçak grubu ile tanıştım, burada birçok uçakla ilgilenen arkadaş varmış da haberim yokmuş. Ayrıca hala hiçbir şey bilmiyorum.
Diğer ekipmanların son durumu o tarih itibariyle şöyle
Motor Emax Grand turbo GT2215/09
Pervane APC 9x6 karbon
Esc 40 A emax
Alıcı verici 433 mHz EZUHF diversity
Kumanda Hitec Aurora 9
Servo Turnigy 9 gr analog servo
Batarya turnigy 3S 5000 mah 40-90 C
Quanum V2 google glass gözlük monitör
Otopilot APM 2.5
Kamera Mobius
Devam edecek…
İlk uçağa başlıyoruz. (Mayıs 2015)
Önce işe cnc kanat kesme makinesi ile başladık. Hızlı yapmamız gerekiyordu. Hiç mükemmeliyetçi olmadık. 4 eksen cnc kontrol kartı, çıkma servo motorlar, çekmece rayları ve saplama vidaları topladık, mobilyacıya 30 tl verip mdf parçalar kestirildi. 4 eksen Cnc Kanat kesme makinesi yaptık hazır ettik. Önceleri kesemedik tabii. Kanatlar dalgalı oluyor. Çizimi G koduna dönüştüremiyorum vs. Umutsuzluk…
Tel sıcaklığı, tel gerginliği iyi ayarlanacakmış, çizim programları öğrenilecekmiş. kanat kesme makinesi yapmakla, onu kullanarak kanat kesmek aynı şeyler değilmiş, her şey araştırıldı öğrenildi, kanat kesim işi ve hatta çizim işi hatasız yapılmaya başlandı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu uçak şahıs değil bir kurum adına yapılıyordu. Uçak en az enerji ile havada uzun kalmalıydı, rüzgardan da az etkilenmeliydi. Uçak olarak düşündük taşındık. 120 cm zebro wings’e karar verdik. Uçak bütün gövdesini kanat olarak kullanıyor, bundan verimlisi olamaz herhalde. Sürtünme ve kayıplar az… İlk uçağı kendimize güvenemediğimiz için Ömer UYSAL beye EPP den yaptırdık. Servo, motor, esc de dahil olarak alındı. Uçak gelir gelmez birebir aynısı Cnc kanat kesme makinesinde kesildi, ham olarak kuruma gösterilip bunu yapıyoruz denildi. Sonra da yaptık bitti diyerek İlk uçuş Ömer UYSAL beyin yaptığı uçakla yapıldı. Alkışlar, bravolar, herkes mutlu. Oh be rahatladık. Aynısını biz de yaptık nasıl olsa pek üçkağıtçılık sayılmaz herhalde.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İlk uçuştan sonra sıra video tx i test etmeye geldi. 1000 mw 1.2 ghz lawmate alıcı verici testi stok antenle yerde deneme yapıldı. 3.400 metre de görüntü kayboldu. İyi dedik. Bu antenle yer testinde 3.400 gidiyorsa, biz vericiye clowerleaf, alıcıya da patch anten takarsak havada 15-20 km yi görürüz, Hedef zaten 5 km. olduğu için problem yok.
Haziran 2015
Sıra FPV ekipmanlarını uçağa takmaya geldi. Kumanda alıcı kanadın bir ucuna, video tx kanadın diğer ucuna takıldı. Herkes öyle yerleşmiş, biz de öyle yerleştik. Böyle yapmazsak interferans (girişim) oluşuyormuş. Video tx e enerjiyi verdik ve dünya başımıza yıkıldı. Bizim servolar kıpır kıpır oynuyor. Servo kablolarına Ferit yüzük sarıldı, verici kablolarına da aynısı yapıldı ama olmuyor. Video tx çalışınca Servolar horon tepiyor.
Kurum sıkıştırıyor tabii bu arada. Biz uçağa mobius kamera taktık. Yere görüntü aktarmıyoruz. Uçakta çekip, indikten sonra izletiyoruz. Bende her inişte olmasa da birkaç inişte bir pervane kırıyorum. Esc nin ayarlanması lazım, motor freni ile throttle aşağı çekildiğinde pervane dönmeyecek, bu sayede kırılmayacak. Ama bizde esc programlama kartı yok.
Ayrıca rc uçakla ilgisi olan kimse olmadığından uçağı elden atmayı kimse kabul etmiyor, pervaneden korkuyorlar. Kendim atıp kendim uçuyorum, hatta içimden yaralanacaksam ben yaralanayım diyorum.
Servo probleminden dolayı bu işi bilir dediğimiz insanların telefonları bulunmaya çalışıldı. Önce Onur BOY arandı. Şu anda müsait değilim, ben sizi ararım dedi, 7 ay oldu sağolsun hala arayacak. Belki arayan çoktur, bıkmıştır o da
Mersinden Mesut ESEN arandı. Abi ben o kadar anlamam sizi yanlış yönlendirebilirim. Siz Fikret KIZILKAYA abiyi arayın dedi telefon numarasını verdi.
Fikret bey arandı ve durum anlatıldı. Sizin servolar dijital mi dedi. Ben bilmiyorum abi uçağa gömülü dedim. Aç bakalım dedi. Açtım dijitalmiş abi dedim. Ömer UYSAL bu işi iyi bilir neden öyle bir şey yapmış ki dedi. Onlar olmaz 1.2 den etkilenir o servolar dedi. Fikret bey devam etti. Ayrıca siz neden uçan kanada yöneldiniz. O uçak düz bir uçak. Antenlerin biri yüksekte biri alçakta olsa yada biri gövdede biri kanatta olsa daha iyi olmazmıydı, hem o uçakta kuyruk yok, sana dön şuranın üstünde bir daha geç bakalım deseler aniden dönemezsin, inişlerde pervane kırarsın, uçurması da zordur onun, havada düzgün uçmak için çok dikkat harcadığından yeri izleyemezsin diye devam etti. Sana kuyruklu bir uçak lazım, servoları da hemen değiştirip analog servo al, FPV uçağına ucuz servo olmaz, kaliteli bir şeyler al, bir sürü donanım taşıyorsun. Fİkret beye wing dragonum var abi kuyruğu da var dedim. Güldü ve onu oğluna ver oynasın dedi.
Son olarak fantazi yapacaksan o uçakla devam et, iş yapacaksan kuyruklu ve seni zorlamayan, malzeme yerleşimi kolay olan bir uçağa geç dedi ve kapattı.
Bu arada benim video tx den gözüm korktu ya. 400 mw bir verici ile analog servo edindim ve uçağa taktım. İnterferans problemi ortadan kalktı. İş görür bir uçak var ama Fikret bey söylediklerinde haklı, öğütleri kulağımda. Bu arada Balıkesir Uçak grubu ile tanıştım, burada birçok uçakla ilgilenen arkadaş varmış da haberim yokmuş. Ayrıca hala hiçbir şey bilmiyorum.
Diğer ekipmanların son durumu o tarih itibariyle şöyle
Motor Emax Grand turbo GT2215/09
Pervane APC 9x6 karbon
Esc 40 A emax
Alıcı verici 433 mHz EZUHF diversity
Kumanda Hitec Aurora 9
Servo Turnigy 9 gr analog servo
Batarya turnigy 3S 5000 mah 40-90 C
Quanum V2 google glass gözlük monitör
Otopilot APM 2.5
Kamera Mobius
Devam edecek…