Verimli Li-Po dengeleme, saklama.

Katılım
8 Nis 2015
Mesajlar
136
Tepkime puanı
133
Yaş
46
Konum
İZMİR
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar bu konu ile ilgili aşağıdaki gibi bir devre düşündüm.Bu sayede dolu pil deşarj olurken boş pil şarj oluyor ve kısa bir süre sonra eşit voltajda (dolayısıyla yaklaşık %50 lik eşit şarjda) dengeleniyorlar.:)
Bu ortalama voltaj,saklama (storage)voltajına eşit veya çok yakın bir değerde oluyor.Gerekirse kontrol edip şarj cihazıyla duzeltiyoruz.
Boylece amacımıza çok çabuk ulaşırken "boşa enerji harcamamış" oluyoruz...
Çünkü dolu ve boş pil arasında 6S için max 3v potansiyel farkı oluyor ve buna karşılık çok küçük bir direnç değeri kullanarak bu işlem için ısı üretmek zorunda kalmiyoruz.
Dikkat edilecek husus kullanılacak direnç değeri hesaplanırken,arzu ettiğimiz şarj değerinin üstüne çıkmamak.
Devre coklanarak üç dört lipo için kullanılabilir.

Bu olay ihtiyaç olarak karşımıza çok çıkmakta.Ucusa gidiyoruz fakat boş ve dolu pillerle geliyoruz,doluya deşarj, boşa şarj gerekiyor.Sizcede ideal bir çözüm olabilir mi?:saygilar:




Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Mehmet bey, güzel bir düşünce olmuş. Yalnız kaç Ohm direnç kullanılacağı nasıl hesap ediliyor?

Pil paketinin içinde bir pil diğerlerinden daha düşük gerilimde ise bu bağlantı pil paketinde bir sıkıntı yaratır mı?
 
Mehmet bey, güzel bir düşünce olmuş. Yalnız kaç Ohm direnç kullanılacağı nasıl hesap ediliyor?

Pil paketinin içinde bir pil diğerlerinden daha düşük gerilimde ise bu bağlantı pil paketinde bir sıkıntı yaratır mı?
Levent bey direnç hesaplanırken,lipolarda deşarj akımı önemsenmez fakat sağlıklı şarj akımının genellikle 1c nin üzerinde olmaması beklenir.
Bu durumda örneğin 6s 4000mA pil için dolu ve boş pil arasındaki voltaj farkı 3v olduğuna ve 1c değeri 4A olduğuna göre;
3V/4A=0,75 ohm olur.
0,75 ohm luk direnç şarj akımının hiçbir zaman 4000mA i geçmeyeceği güvenli aralığı belirler.
Dolu pilimiz 4A ile deşarj olurken boş pilimiz yine 4A ile şarj olur.Taa ki her iki pil de orta noktayı bulana kadar.
Bu hesap her S ve C değerli pil için basitçe yapılabilir.

Bu yöntem şarj cihazının balans ucu kullanılmadığı durumlarla aynıdır.Pillere düzenli balans yapıldığında hiçbir risk içermez.Zaten şarj cihazı storage modunda iken balans kullanmıyor diye biliyorum.Yani süreç aynı işliyor.
 
Son düzenleme:
Güzel bir düşünce, bunun daha ilerisi Sümer abinin de dediği gibi balans kablosundan hücreleri dengeleme.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Solakoğlu
Merhaba ,

çabanı takdirle karşılıyorum fakat birincisi lipo piller hücreden hücreye bu şekilde dengeleme
yapamazsın sadece voltajını düşürebilirsin.ama hücre voltajlarını tam olarak istediğin seviyeye tada
storage moduna alamazsın, mantıken aslında hepsinin aynı anda deşarj olması gerekiyor normalde
fakat bazen pil hücrelerinden kaynaklanan sorunlar nedeni ile tam olarak şarj deşarj olmamaktadırlar.
tavsiyem forumda yayınladığın yazının başına uyarı niteliğinde bir bilgilendirme yazman.

saygılarımla
 
Merhaba ,

çabanı takdirle karşılıyorum fakat birincisi lipo piller hücreden hücreye bu şekilde dengeleme
yapamazsın sadece voltajını düşürebilirsin.ama hücre voltajlarını tam olarak istediğin seviyeye tada
storage moduna alamazsın, mantıken aslında hepsinin aynı anda deşarj olması gerekiyor normalde
fakat bazen pil hücrelerinden kaynaklanan sorunlar nedeni ile tam olarak şarj deşarj olmamaktadırlar.
tavsiyem forumda yayınladığın yazının başına uyarı niteliğinde bir bilgilendirme yazman.

saygılarımla

Mesut bey selamlar.
Teknik konularda yanlış olduğundan şüphe duyduğum mevzuatı yayinlamam,emin olun. Hem bu konularda uzman arkadaşlar var, onların önünde istediğiniz gibi yazamazsiniz:)
@Sumer Yamaner abi :saygilar:var mesela,konuda teknik hata bulsaydi uyarirdi hemen.

Burada bahsedilen hücre dengeleme olayı değil,onu şarj esnasında balansla yapıyoruz.Bunun yanında şarj cihazları storage modda zaten balans yapmazlar, toplam voltajı denetleyip ortalama seviyeye getirirler.(XS x 3,85)
Duyarlılığınız için teşekkür ederim.
Lakin uygulama şu anda başarılı gözüküyor:)
 
Son düzenleme:
Mesut bey selamlar.
Teknik konularda yanlış olduğundan şüphe duyduğum mevzuatı yayinlamam,emin olun. Hem bu konularda uzman arkadaşlar var, onların önünde istediğiniz gibi yazamazsiniz:)
@Sumer Yamaner abi :saygilar:var mesela,konuda teknik hata bulsaydi uyarirdi hemen.

Burada bahsedilen hücre dengeleme olayı değil,onu şarj esnasında balansla yapıyoruz.Bunun yanında şarj cihazları storage modda zaten balans yapmazlar, toplam voltajı denetleyip ortalama seviyeye getirirler.(XS x 3,85)
Duyarlılığınız için teşekkür ederim.
Lakin uygulama şu anda başarılı gözüküyor:)
Her ne olursa olsun, işlemden önce hücrelerin tek tek gerilimleri kontrol edilmeli ve herhangi bir hücrede ciddi fark varsa önce bir balans şarj yapılmalı. Yine işlem süresincd ara ara balans soketlerinden hücre gerilimleri kontrol edilmeli.
 
Her ne olursa olsun, işlemden önce hücrelerin tek tek gerilimleri kontrol edilmeli ve herhangi bir hücrede ciddi fark varsa önce bir balans şarj yapılmalı.

Evet abi daha ideal dengeleme için balans uçları da tercih edilebilir ama bunun için yapılacak devre tasarımı sana ait :saygilar:

Yanlız uygulama çok güzel görünüyor,bir taşla üç kuş;
-En az 100w güce dayanacak büyük deşarj dirençleri ve ısıya dönüşen kayıp enerji,
-Aynı şekilde boş pili storage ye getirmek için harcanacak enerji,
-Bu işlemler için kullanılacak zaman ortadan kalkıyor.:)
 
Son düzenleme:
Ama storage durumundan tam şarjlı duruma getirmek için enerji harcanacak. Boş pili şarjlı pile bağlayınca, şarjlı pil boşalıyor. Bu şarjı azalmış pili tekrar şarj için enerji harcanacak. Herhangi bir enerji tasarrufu olmuyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Solakoğlu
Ama storage durumundan tam şarjlı duruma getirmek için enerji harcanacak. Boş pili şarjlı pile bağlayınca, şarjlı pil boşalıyor. Bu şarjı azalmış pili tekrar şarj için enerji harcanacak. Herhangi bir enerji tasarrufu olmuyor.

Sanırım işin doğrusu şu; :)
Bu bağlantıda dolu pil enerjisinin yarısını boş pile aktarıyor ve ikiside storage ye yaklaşıyor, hiç enerji kullanmadan.
Normalde ise dolu pili storage ye kadar deşar ediyoruz,enerjisi ısı ya dönüşüyor. Boşu ise yeni enerji ile storageye çıkartıyoruz.
Yani fark boş pili storage ye çıkaracak enerji sadece,birde bu işlemler için kullanılacak zaman.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Enerji ve zaman tasarrufu konusunu anlayamadım.

Yukarıdaki her iki yöntemin sonucunda storage ye gelmiş iki pil elde ediyoruz.
Sonuç aynı olduğu halde İlk işlemde enerji sarfiyatı yokken, klasik yöntemde dolu pile deşarj, boş pile şarj cihazı ile storage ye gelmesi için şarj veriliyor.
Yani bu şarj ekstra enerji demek.
Zaman konusuna gelince, uçuştan 10dk sonra daha sahada iken dengeleme bağlantısı yapılırsa piller eve varmadan dengeye gelmiş olur.
Şarj ve deşarj ünitesi kutusundan bile çıkmaz,en iyi ihtimalle tabi :)