Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

- VolkaN -

Çalışkan Uye
Katılım
16 Mar 2013
Mesajlar
527
Tepkime puanı
518
Konum
Antalya
İlgi Alanı
Uçak
Arkadaşlar bi süredir zagi ve uçaklarla uğraştıgımdan sürekli ağırlık merkezini nası bulurum ayarlarım sorunları yaşamaktaydım, ufak bi excel dosyası hazırladım ölçüleri girerek ağırlık merkezini buluyor, ben bu şekilde kullanıyorum birkaç uçak kanadı ve zagide deneme şansım oldu ama her uçakda deneme şansın tabikide yok,sonuçlardan sorumlu değilim,yanlışlıklar varsa konu kapatılabilir. dosyayı ekliyorum işine yarayanlar kullanabilirler..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

  • CG HESAP.xls
    56 KB · Görülme: 179
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Volkan eline sağlık, paylaşım için teşekkürler :thumbup:

Yanlız anlamadım bir nokta var. O da %MAC (%25-%35) değerine biz değiştirmiyoruz değil mi ? Sadece A,B ve S değerlerini giriyoruz, doğru mudur ?
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Teşekkürler Volkan bey paylaşım için, çok pratik ve kullanışlı bir uygulama. :)

Zagi için gayet anlaşılır fakat uçak için hangi ölçülerin nereye girileceğiyle (A,B,S) ilgili basit bir örnek paylaşabilirseniz sevinirim.
 
Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Volkan eline sağlık, paylaşım için teşekkürler :thumbup:

Yanlız anlamadım bir nokta var. O da %MAC (%25-%35) değerine biz değiştirmiyoruz değil mi ? Sadece A,B ve S değerlerini giriyoruz, doğru mudur ?

internette yaptıgım araştırmada o değerin %25 olması stabil uçuş için tavsiye ediliyor, ama bu deger %25-35 arasında seçilmesi gerekiyormuş. tavsiye edilen 25 ama agrasif ucucam diyenler 35e kadar cıkabilir.
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Türker Akgün' Alıntı:
Teşekkürler Volkan bey paylaşım için, çok pratik ve kullanışlı bir uygulama. :)

Zagi için gayet anlaşılır fakat uçak için hangi ölçülerin nereye girileceğiyle (A,B,S) ilgili basit bir örnek paylaşabilirseniz sevinirim.

aslında örnek tam içinde, A degeri 16 dedigim extra uçagın kanadının tam orta kısmının uzunlugu, 10.5 dedigim B uzunlugu kenar uzunlugu, S değerini sıfır girerek aşagıda resmini verdigim gibi bi kanat şekli elde ediyorsun ve CGsini buluyorsun.

başka bi örnekte A ve B değerlerini aynı girip S sıfır bırakırsan trainer uçaklardaki gibi dikdörtgen kanat profilin agırlık merkezini buluyorsun.
 

Ekli dosyalar

  • örnek.JPG
    örnek.JPG
    5.6 KB · Görülme: 50
Eğer yanlış anlamadıysam uçağın sadece kanadının ağırlık merkezini bulabiliyoruz bu durumda. :rolleyes:
Modelin kuyruk, motor, gövde gibi tüm geometrisini çözmüyor bu formül ?
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Türker Akgün' Alıntı:
Eğer yanlış anlamadıysam uçağın sadece kanadının ağırlık merkezini bulabiliyoruz bu durumda. :rolleyes:
Modelin kuyruk, motor, gövde gibi tüm geometrisini çözmüyor bu formül ?

aslında uçaklarda tüm yükü kanatlar taşıdığı için ağırlık merkezi kanatlara göre bulunuyor benim bildigim, sizin dediğiniz şekilde uçakların kuyruk aksamı, servo yerleri gövde agırlıgı gibi faktorleri içeren daha kompleks hesaplama yöntemleri mevcut, ama bunlarlada denediğimde sonuçlar çok farklı cıkmıyor genelde hep aynı yerlere yakın cıkıyor agırlık merkezi, ondan ben formulu kendi işimi kolaylastıracak şekilde azalttım, sadece kanat şeklininin ölçülerini girerek burdan buluyorum, başdan dedigim gibi bu sadece benim denedigim uçaklarda tuttu, ama garanti vermiyorum :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Melikşah Dengizek
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Volkan Güneş' Alıntı:
......, başdan dedigim gibi bu sadece benim denedigim uçaklarda tuttu, ama garanti vermiyorum :D
Emek vermişsin düşünmüşsün ve bizlerle paylaşıyorsun. Daha ne olsun :bravo:
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Volkan Güneş' Alıntı:
aslında uçaklarda tüm yükü kanatlar taşıdığı için ağırlık merkezi kanatlara göre bulunuyor benim bildigim, sizin dediğiniz şekilde uçakların kuyruk aksamı, servo yerleri gövde agırlıgı gibi faktorleri içeren daha kompleks hesaplama yöntemleri mevcut, ama bunlarlada denediğimde sonuçlar çok farklı cıkmıyor genelde hep aynı yerlere yakın cıkıyor agırlık merkezi, ondan ben formulu kendi işimi kolaylastıracak şekilde azalttım, sadece kanat şeklininin ölçülerini girerek burdan buluyorum, başdan dedigim gibi bu sadece benim denedigim uçaklarda tuttu, ama garanti vermiyorum :D
Tekrar teşekkürler, gerçekten çok pratik bir uygulama. %p
Özellikle daha karmaşık formüllerle hemen hemen aynı sonucu verdiğini tecrübeyle görerek paylaşmanız daha da değerli bence. :saygilar:
 
Volkan bey çok mikemmel bir paylaşım olmuş, bu iş için bir kaç hesaplama aracı mevcut bunlardan en kararlı çalışanı ise bu linkteki programdır
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Delikopter' Alıntı:
Volkan bey çok mikemmel bir paylaşım olmuş, bu iş için bir kaç hesaplama aracı mevcut bunlardan en kararlı çalışanı ise bu linkteki programdır

selam hüseyin , o siteyi biliyorum hatta kullandımda resmide ordan yürüttüm hatta :D , sonra sürekli nete girmim diye kendime bunu yaptım excelde...
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Volkan Güneş' Alıntı:
selam hüseyin , o siteyi biliyorum hatta kullandımda resmide ordan yürüttüm hatta :D , sonra sürekli nete girmim diye kendime bunu yaptım excelde...
Güzel olmuş kardeşim, eline sağlık...
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Öncelikle çok başarılı olmuş:)

Anladığım kadarıyla bu değerler uçağın kanadının geometrik şekline göre kanadın merkezini yani ağırlık merkezini bulmakta. Bize asıl gereken kanadın oluşturduğu yukarı kuvvetin merkezi değil mi? Bu değerlerde bir dikdörtgen kanat profili değerleri girersen ağırlık merkezini beklendiği gibi tam ortada bulacak. Ama bilindiği gibi normal (cessna gibi) dükdörtgen kanat yapısına sahip uçakların ağırlık merkezini bulurken kanadın bombeli olan yani motora yakın tarafına daha yakın olacak şekilde iki parmakla ağırlık merkezi hesapmalası yapılıyor, tam ortadan değil. Düşündüğüm şey senin aslında kanadın ağırlık merkezini bulduğun. Kanadın kaldırma kuvvetini değil ki bize gerekli olan da bu galiba.
 
Uçaklarda ve zagi kanatlarında ağırlık merkezi(CG) bulma

Cemaleddin Karakaş' Alıntı:
Öncelikle çok başarılı olmuş:)

Anladığım kadarıyla bu değerler uçağın kanadının geometrik şekline göre kanadın merkezini yani ağırlık merkezini bulmakta. Bize asıl gereken kanadın oluşturduğu yukarı kuvvetin merkezi değil mi? Bu değerlerde bir dikdörtgen kanat profili değerleri girersen ağırlık merkezini beklendiği gibi tam ortada bulacak. Ama bilindiği gibi normal (cessna gibi) dükdörtgen kanat yapısına sahip uçakların ağırlık merkezini bulurken kanadın bombeli olan yani motora yakın tarafına daha yakın olacak şekilde iki parmakla ağırlık merkezi hesapmalası yapılıyor, tam ortadan değil. Düşündüğüm şey senin aslında kanadın ağırlık merkezini bulduğun. Kanadın kaldırma kuvvetini değil ki bize gerekli olan da bu galiba.

merhaba cemaleddin bey, programı denedinizmi bilmiyorum ama aslında programı çalıştırırsanız ve dikdörtgen kanat profili girerseniz ağırlık merkezini tam ortada bulmadığını görebilirsiniz :D , örnek vermek gerekirse A ve B değerlerini 16 girerseniz ve S değerini 0 bırakırsanız dikdörtgen bir kanat şekli girmiş olursunuz ama ağırlık merkezinin 4 çıktıgını görürsünüz, yani tam ortada değil, tam ortada olması demekden kasdınız bu örnekte 8 çıkması anlamında sanırsam değilmi? bende uçaklar konusunda yeni sayılırım ondan tam anlayamıyorum bazı terimleri bende.
 
kısa süreliğine office programı açamadığım için bakamadım :D açıkçası genelde forumlardan bu kadar kesin bilgi bulmaya alışık olmadığım için şüphe ettim başta ama acele etmişim:) Kanatları bitirip malzemeleri aldığımda ilk iş deneyeceğim. Teşekkürler.