Önce klasik bir örnek vereyim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Elevatörün uç kısmında ileriye uzanan parça (balance tab) ne işe yarıyor?
Diyelim ki elevatör çekiyoruz. Yani elevatörün arka kısmı yukarı kalkıyor, bu uçtaki parça aşağı iniyor. Bu aşağı inen parça, elevatör menteşe hattının ilerisinde olduğu için, buraya çarpan hava onu daha da aşağı bastırıyor, yani daha fazla up elevatör vermeye itiyor. Tabii bu parçanın boyutu hassas bir şekilde hesaplı. Sadece bizim kokpitten verdiğimiz kontrole ek bir kuvvet uygulayarak güçlendiriyor. Aynen otomobildeki "power steering" ya da hidrolik direksiyon mantığı gibi. Tabii bu sistemler hidrolik pompalarla kontrol edilen yolcu uçaklarında değil Piper Super Cub, Cessna vs gibi küçük uçaklarda kullanılıyor.
Gelelim konumuzdaki uçağa. Uçağın ağırlık merkezi nerede? Kaldırma merkezinin önünde olmalı. Bunu belirleyen şey de kanat. Kanadın kordunun 1/3 ön kısmı ile 2/3 arka kısmının kesişme bölgesinde diyelim. Normalde yani klasik bir uçakta, kanat çok daha ileride olacaktı. Ağırlık merkezi de ileride olmak zorundaydı. Bu uçakta ise kanat geride olunca kabul edilebilir ağırlık merkezi de geride. Peki ağırlık merkezi ile elevatör arasındaki mesafe nasıl? Normalden çok çok daha kısa. Yani bu uçağa pitch hareketi yaptırabilmek için elevatörün kuyruğa uygulaması gereken tork normalden çok çok daha fazla. İşte burundaki sistem aynen ilk örneğimdeki "balance tab" gibi etki ediyor. Nasıl mı? Uçağın düz uçtuğunu düşün. Elevatör çekelim. Ne oldu? Up pitch verdik değil mi? O zaman öndeki yüzeyin hücum açısı ne oldu? Arttı! Yani burnu kaldıran ekstra bir kuvvet oluştu.
Elektronikten anlayan ya da transistör mantığını bilenler vardır aramızda. Klasik transistör, düşük bir akımla büyük bir akımı kontrol etmeye yarayan bir elemandır. Yani bir kuvvetlendime özelliği vardır. İşte burada da öndeki yüzey elevatör hareketini kuvvetlendiren bir sistem.
Umarım yeterince açıklayıcı olmuştur.