Bu sorunun cevabı, birçok gerekçelere bağlıdır.
Bilinen ve itibarlı bir marka uçak almış iseniz, PLAN veya EL KİTABI üzerinde bunlar yazar. Bunlar ilk önce HESAP EDİLMİŞ, daha sonra UÇUŞ TESTLERİ ile düzeltilmişlerdir. Ama günümüzde, hesapsız kitapsız, GEREKLİ UÇUŞ TESTLERİ'nden geçmemiş birsürü uçak ve plan ortalıkta dolaşmaktadır.
Peki ne yapmak lazım?
Ağırlık merkezi için bu soruyu sorduğunuz zaman "kanatın ön tarafından 1/3 kanat genişliğinde uçağı dengele" cevabı alırsınız. Eğer çok özelliği olmayan bir uçak ve uçuş yapıyorsanız ve söyleneni doğru bir yöntem ile doğru şekilde yapmışsanız bu ayar İŞ GÖRÜR. Çoğu zaman bu 1/3 mesafesi kanat uçlarından parmakla tutulur ve TAMAM denir, tabii ölçme şekli yanlış olduğu için, ağırlık merkezinin yerinin doğruluğu da soru işaretidir.
Motor açısı için bu soruyu sorduğunuz zaman genellikle şu cevabı alırsınız. "Motora 3 derece aşağı, 1 derece de sağa açı ver".
Eğer uçak üstten kanatlı ise bu bir miktar iş görürü gibi gözükür ama alttan kanatlı ise ve pervane alışılanın tersine dönüyorsa yani uçağa önden baktığınızda SAAT istikametinde dönüyorsa bir işe yaramaz.
Bunları yaparken NEDEN? yaptığımızı bilir isek daha sağlıklı yaparız ve doğru yapmaz isek başımıza nelerin geleceğini daha iyi tahmin ederiz.
Gelelim AERODİNAMİK TEORİ DETAYINA, Şaka tabi, olabildiğince herkesin anlayabileceği şekilde açıklayacağız. Bakalım becerebilecek miyiz.
Aşağıda bir resim göreceksiniz, ben model uçakla uğraştığınız için bu şekilleri anlayabildiğinizi farzediyorum, anlamıyorsanız öğrenin veya model uçak ile uğraşmayı bırakın.
Bir KÜRE'yi yarıdan kesip, birinin içine, birinin de dışına bir misket koymaya çalışırsanız, içine koyduğunuz en dip noktaya gider ve DURUR, yani KARARLI HALE GELİR Dışına misket koymaya çalışırsanız, koyamazsınız yuvarlanır ve kürenin üzerinden düşer. Aşağıdaki resimde bir kanat kesiti, küreler ile misketleri görüyorsunuz. 4 yani misketin konduğu düz yere kadar olan noktalar bir karalılık taşır (pitch stability) ANCAK sonrasında uçak son derece KARARSIZ olur ve uçağı kontrol edemezsiniz. Bir başka deyiş ile uçağınızın KARARLI olmasını istiyorsanız BURNU AĞIR, akrobasi yapmak istiyorsanız bu ağırlığı arkaya doğru kaydırmanız gerekir. 4'den sonra uçağı uçurabilmeniz ÇOK ZORLAŞIR, 5'de geçmiş olsun, bir naylon torba ile uçağın olduğu yere gitmeniz gerekir.
Genellikle itibar edilebilir planlarda 3 numaranın yeri gösterilir, bazıları da planda bu noktayı işkembeden sallar. Pekiii, %30 her zaman doğru mudur? HAYIR.
Daha doğru olarak ağırlık merkezinin yerini bulmak istiyorsanız, uçağı UÇURMANIZ gerekir.
Uçağı yüksek bir noktaya çıkarıp elevatörü, düz hale getirin, tam gaz verin, elevatörü başarak 45 derece dalışa geçin, uçak yaklaşık 45 derece dalışta aşağı doğru giderken bastığınız elevatörü bırakın. Ağırlık merkezi DOĞRU YERDE ise uçak ÇOK YUMUŞAK bir şekilde dalıştan çıkacaktır.
Eğer elevatörü bıraktığınızda, uçak dalıştan çıkmaya çalışıyorsa, ağılık merkezi olması gerekenden önde, daha fazla dalmaya çalışıyorsa ağılık merkezi çok geridedir.
Aldığınız neticeye göre düzetmeyi ypıp tekrar denemeniz gerekir.
Aşağıdaki resimde 45 derece dalışı da görebilirsiniz.
Motor AÇISI yarın!!
Bilinen ve itibarlı bir marka uçak almış iseniz, PLAN veya EL KİTABI üzerinde bunlar yazar. Bunlar ilk önce HESAP EDİLMİŞ, daha sonra UÇUŞ TESTLERİ ile düzeltilmişlerdir. Ama günümüzde, hesapsız kitapsız, GEREKLİ UÇUŞ TESTLERİ'nden geçmemiş birsürü uçak ve plan ortalıkta dolaşmaktadır.
Peki ne yapmak lazım?
Ağırlık merkezi için bu soruyu sorduğunuz zaman "kanatın ön tarafından 1/3 kanat genişliğinde uçağı dengele" cevabı alırsınız. Eğer çok özelliği olmayan bir uçak ve uçuş yapıyorsanız ve söyleneni doğru bir yöntem ile doğru şekilde yapmışsanız bu ayar İŞ GÖRÜR. Çoğu zaman bu 1/3 mesafesi kanat uçlarından parmakla tutulur ve TAMAM denir, tabii ölçme şekli yanlış olduğu için, ağırlık merkezinin yerinin doğruluğu da soru işaretidir.
Motor açısı için bu soruyu sorduğunuz zaman genellikle şu cevabı alırsınız. "Motora 3 derece aşağı, 1 derece de sağa açı ver".
Eğer uçak üstten kanatlı ise bu bir miktar iş görürü gibi gözükür ama alttan kanatlı ise ve pervane alışılanın tersine dönüyorsa yani uçağa önden baktığınızda SAAT istikametinde dönüyorsa bir işe yaramaz.
Bunları yaparken NEDEN? yaptığımızı bilir isek daha sağlıklı yaparız ve doğru yapmaz isek başımıza nelerin geleceğini daha iyi tahmin ederiz.
Gelelim AERODİNAMİK TEORİ DETAYINA, Şaka tabi, olabildiğince herkesin anlayabileceği şekilde açıklayacağız. Bakalım becerebilecek miyiz.
Aşağıda bir resim göreceksiniz, ben model uçakla uğraştığınız için bu şekilleri anlayabildiğinizi farzediyorum, anlamıyorsanız öğrenin veya model uçak ile uğraşmayı bırakın.
Bir KÜRE'yi yarıdan kesip, birinin içine, birinin de dışına bir misket koymaya çalışırsanız, içine koyduğunuz en dip noktaya gider ve DURUR, yani KARARLI HALE GELİR Dışına misket koymaya çalışırsanız, koyamazsınız yuvarlanır ve kürenin üzerinden düşer. Aşağıdaki resimde bir kanat kesiti, küreler ile misketleri görüyorsunuz. 4 yani misketin konduğu düz yere kadar olan noktalar bir karalılık taşır (pitch stability) ANCAK sonrasında uçak son derece KARARSIZ olur ve uçağı kontrol edemezsiniz. Bir başka deyiş ile uçağınızın KARARLI olmasını istiyorsanız BURNU AĞIR, akrobasi yapmak istiyorsanız bu ağırlığı arkaya doğru kaydırmanız gerekir. 4'den sonra uçağı uçurabilmeniz ÇOK ZORLAŞIR, 5'de geçmiş olsun, bir naylon torba ile uçağın olduğu yere gitmeniz gerekir.
Genellikle itibar edilebilir planlarda 3 numaranın yeri gösterilir, bazıları da planda bu noktayı işkembeden sallar. Pekiii, %30 her zaman doğru mudur? HAYIR.
Daha doğru olarak ağırlık merkezinin yerini bulmak istiyorsanız, uçağı UÇURMANIZ gerekir.
Uçağı yüksek bir noktaya çıkarıp elevatörü, düz hale getirin, tam gaz verin, elevatörü başarak 45 derece dalışa geçin, uçak yaklaşık 45 derece dalışta aşağı doğru giderken bastığınız elevatörü bırakın. Ağırlık merkezi DOĞRU YERDE ise uçak ÇOK YUMUŞAK bir şekilde dalıştan çıkacaktır.
Eğer elevatörü bıraktığınızda, uçak dalıştan çıkmaya çalışıyorsa, ağılık merkezi olması gerekenden önde, daha fazla dalmaya çalışıyorsa ağılık merkezi çok geridedir.
Aldığınız neticeye göre düzetmeyi ypıp tekrar denemeniz gerekir.
Aşağıdaki resimde 45 derece dalışı da görebilirsiniz.
Motor AÇISI yarın!!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son düzenleme: