Arkadaşlar helikopterlerimizin vazgeçilmezlerinden ve hayati önem taşıyan threadlock, daha bilinen ismiyle locktite ile ilgili birkaç önemli ayrıntıyı paylaşmak istedim. Konuyla ilgili okuduklarım ve kendi tecrübelerimdir, eksik-hatalı görünen yerleri düzeltmenizden mutlu olurum.
Farklı detayların paylaşıldığı aşağıdaki konumuza da mutlaka bir göz atın :
Loctite Nedir? Çeşitleri Nelerdir? RC Modellerde nerede ve nasıl kullanılır?
Locktite esasen bir threadlock markasıdır. Piyasada en bilinen ürün olduğu için ismi ürünün isminin yerine geçmiştir, Selpak gibi. Bu madde "anaerobic adhesive" yani havasız yapıştırıcıdır. İsmi çalışma şeklini anlatır, bu madde havanın (daha doğrusu oksijenin) olmadığı, metal iyonlarının bulunduğu ortamda sertleşir ve genişler (kürlenir).
Threadlock'un değişik kullanım alanlarına göre değişik güçte çeşitleri vardır. Bunlar genellikle zayıf, orta, sert ve çok sert olarak belirlenir ve çoğu renk kodlarıyla ifade edilir. Genellikle pembe en zayıfı, mavi orta, yeşil sert ve kırmızı çok sert olarak üretilir. Ancak bu renkler markadan markaya değişiklik gösterebilir, mesela şu anda kullandığım kırmızı renkli threadlock mavi özelliğindedir. Bizim modellerde çoğunlukla kullandığımız mavi threadlock el aletiyle sökülebilir özelliktedir. Yeşil ise rulmanları şafta yada rulman yatağına sabitlemek için kullanılır.
Metal-metale vida bağlantılarında çoğunlukla birbirine temas eden (sıkışan) yüzey tüm yüzeyin %15-20'si civarındadır. Bu durumdan dolayı helilerimizdeki titreşim vidaların bir uçuşta bile gevşemesine neden olabilir. Threadlock'un olayı, vida ve vida yatağının dişleri arasındaki boşluğu doldurmasıdır. Sertleşme sırasında genişleyerek metal yüzeydeki mikroskobik boşluklara girer ve kuvvetli bir kayma direnci oluşturur. Vidanın gevşemesini engellemesinin yanı sıra vidayı bulunduğu yere mühürleyerek nemden ve korozyondan da korur.
Threadlock uygulandıktan 15 dk-1saat sonra yerinde sabitlenir, ancak tam sertliğine ulaşması 24 saat alır. Kürlenme için oksijenin olmaması gerekli olduğu için, kürlenme içten dışa doğru olur. Buna göre threadlock'un en dışta kalan fazla kısmı kürlenmez ve uygulandığı yere ulaşılabiliniyorsa kuruduktan sonra fazlasının silinmesi istenmeyen yerlere bulaşmasını engellemiş olur (rulman-şaft sabitlemelerinde olduğu gibi) Çoğu zaman fazla threadlock'un sert ve kırılgan camsı yapısını görürüz frame deliklerinin etrafında. Bu kürlenmemiş, özelliğini kaybetmiş ve dayanıksız bir artıktan başka bir şey değildir.
Şimdi gelelim ipuçlarına;
Sanılanın aksine bol locktite daha sağlam vida demek değil, etrafa bulaşan artık locktite ve sökerken daha fazla sıyıran vida demektir. Locktite'ın fazlası vidanın diş yönü ve diğer ucu kapalı bir yere giriyorsa sıkışan havanın etkisiyle dışarı taşacaktır. Framede kalan ve zamanla kristalleşmiş locktite dayanıma katkı sağlamaz. Dayanım sağlayan locktite vidayı söktüğünüzde toz gibi olan, beyazlaşan locktite'dır. Taşan locktite bearing-bushing gibi hareketli bir parçaya bulaşırsa bu parçaların hareketinde de sorun çıkaracaktır. Diğer yandan M2 gibi çok ince dişli vida ve alüminyum vida yataklarında kullanılan aşırı locktite birkaç sök-taktan sonra vida dişlerinin düzleşmesine, vida yatağının genişlemesine ve yalama olmasına neden olabilir.
Locktite helilerimizin dizaynı gereği çoğu zaman yağlı yüzeylerle iç içe kullanılır, ancak yağ locktite'ın kürlenmesini engeller. Feathering şaft gibi yağlı rulmanların bolca kullanıldığı, yada dfc kolları gibi vidanın rulman şaftı olarak kullanıldığı yerlerde hem yağ ile locktite'ın birbirine karışmamasına, hem de fazla locktite'ın rulmanlara bulaşmamasına özen gösterilmelidir. Bu tarz durumlarda eğer imkan varsa locktite'ın vidaya değil, yeterli miktarda vida yatağına uygulanması işi daha kolay hale getirebilir. Locktite uygulanacak yüzeylerin alkol veya yağsızlaştırıcı sprey ile güzelce temizlenmesi ve nemli, tozlu olmaması çok önemlidir. Şaftlar gibi sonradan yağlanması mümkün olan yerlerde yağlamadan önce en az 1 saat locktite'ın kurumasına izin verilmelidir. TT rulmanlarında ise yeşil locktite'ın tam olarak kuruması için 1 gün beklemek işi garantiye alacaktır.
Sıcaklık ile ilgili olarak düne kadar yanlış bildiğim bir nokta vardı, onu da düzeltmiş olayım. Locktite'ın kürlenmesini hızlandırmak üzere kısa süreli 100-120 derece civarında bir sıcaklık uygulanabilir, bu kürlenmeyi hızlandırır. Kürlenmiş locktite'ı etkisiz kılmak için ise 230 derece civarında bir sıcaklığa ihtiyaç vardır. Bu sıcaklık locktite'ın yapısını bozar ve vidanın/rulmanın serbest kalmasına yardımcı olur.
Locktite uygularken vidanın büyüklüğü ve ne sıklıkla söküm yapılacağına göre miktar belirlemek işin püf noktasıdır. Çoğunlukla vidanın ilk iki dişini kaplayacak kadar locktite kullanmak yeterlidir. Feathering gibi kalın vida kullanılan ve hassas bölgelerde daha fazla kullanılabilir, ölçüt vida yatağının dışına taşmamasıdır.
Farklı detayların paylaşıldığı aşağıdaki konumuza da mutlaka bir göz atın :
Loctite Nedir? Çeşitleri Nelerdir? RC Modellerde nerede ve nasıl kullanılır?
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Locktite esasen bir threadlock markasıdır. Piyasada en bilinen ürün olduğu için ismi ürünün isminin yerine geçmiştir, Selpak gibi. Bu madde "anaerobic adhesive" yani havasız yapıştırıcıdır. İsmi çalışma şeklini anlatır, bu madde havanın (daha doğrusu oksijenin) olmadığı, metal iyonlarının bulunduğu ortamda sertleşir ve genişler (kürlenir).
Threadlock'un değişik kullanım alanlarına göre değişik güçte çeşitleri vardır. Bunlar genellikle zayıf, orta, sert ve çok sert olarak belirlenir ve çoğu renk kodlarıyla ifade edilir. Genellikle pembe en zayıfı, mavi orta, yeşil sert ve kırmızı çok sert olarak üretilir. Ancak bu renkler markadan markaya değişiklik gösterebilir, mesela şu anda kullandığım kırmızı renkli threadlock mavi özelliğindedir. Bizim modellerde çoğunlukla kullandığımız mavi threadlock el aletiyle sökülebilir özelliktedir. Yeşil ise rulmanları şafta yada rulman yatağına sabitlemek için kullanılır.
Metal-metale vida bağlantılarında çoğunlukla birbirine temas eden (sıkışan) yüzey tüm yüzeyin %15-20'si civarındadır. Bu durumdan dolayı helilerimizdeki titreşim vidaların bir uçuşta bile gevşemesine neden olabilir. Threadlock'un olayı, vida ve vida yatağının dişleri arasındaki boşluğu doldurmasıdır. Sertleşme sırasında genişleyerek metal yüzeydeki mikroskobik boşluklara girer ve kuvvetli bir kayma direnci oluşturur. Vidanın gevşemesini engellemesinin yanı sıra vidayı bulunduğu yere mühürleyerek nemden ve korozyondan da korur.
Threadlock uygulandıktan 15 dk-1saat sonra yerinde sabitlenir, ancak tam sertliğine ulaşması 24 saat alır. Kürlenme için oksijenin olmaması gerekli olduğu için, kürlenme içten dışa doğru olur. Buna göre threadlock'un en dışta kalan fazla kısmı kürlenmez ve uygulandığı yere ulaşılabiliniyorsa kuruduktan sonra fazlasının silinmesi istenmeyen yerlere bulaşmasını engellemiş olur (rulman-şaft sabitlemelerinde olduğu gibi) Çoğu zaman fazla threadlock'un sert ve kırılgan camsı yapısını görürüz frame deliklerinin etrafında. Bu kürlenmemiş, özelliğini kaybetmiş ve dayanıksız bir artıktan başka bir şey değildir.
Şimdi gelelim ipuçlarına;
Sanılanın aksine bol locktite daha sağlam vida demek değil, etrafa bulaşan artık locktite ve sökerken daha fazla sıyıran vida demektir. Locktite'ın fazlası vidanın diş yönü ve diğer ucu kapalı bir yere giriyorsa sıkışan havanın etkisiyle dışarı taşacaktır. Framede kalan ve zamanla kristalleşmiş locktite dayanıma katkı sağlamaz. Dayanım sağlayan locktite vidayı söktüğünüzde toz gibi olan, beyazlaşan locktite'dır. Taşan locktite bearing-bushing gibi hareketli bir parçaya bulaşırsa bu parçaların hareketinde de sorun çıkaracaktır. Diğer yandan M2 gibi çok ince dişli vida ve alüminyum vida yataklarında kullanılan aşırı locktite birkaç sök-taktan sonra vida dişlerinin düzleşmesine, vida yatağının genişlemesine ve yalama olmasına neden olabilir.
Locktite helilerimizin dizaynı gereği çoğu zaman yağlı yüzeylerle iç içe kullanılır, ancak yağ locktite'ın kürlenmesini engeller. Feathering şaft gibi yağlı rulmanların bolca kullanıldığı, yada dfc kolları gibi vidanın rulman şaftı olarak kullanıldığı yerlerde hem yağ ile locktite'ın birbirine karışmamasına, hem de fazla locktite'ın rulmanlara bulaşmamasına özen gösterilmelidir. Bu tarz durumlarda eğer imkan varsa locktite'ın vidaya değil, yeterli miktarda vida yatağına uygulanması işi daha kolay hale getirebilir. Locktite uygulanacak yüzeylerin alkol veya yağsızlaştırıcı sprey ile güzelce temizlenmesi ve nemli, tozlu olmaması çok önemlidir. Şaftlar gibi sonradan yağlanması mümkün olan yerlerde yağlamadan önce en az 1 saat locktite'ın kurumasına izin verilmelidir. TT rulmanlarında ise yeşil locktite'ın tam olarak kuruması için 1 gün beklemek işi garantiye alacaktır.
Sıcaklık ile ilgili olarak düne kadar yanlış bildiğim bir nokta vardı, onu da düzeltmiş olayım. Locktite'ın kürlenmesini hızlandırmak üzere kısa süreli 100-120 derece civarında bir sıcaklık uygulanabilir, bu kürlenmeyi hızlandırır. Kürlenmiş locktite'ı etkisiz kılmak için ise 230 derece civarında bir sıcaklığa ihtiyaç vardır. Bu sıcaklık locktite'ın yapısını bozar ve vidanın/rulmanın serbest kalmasına yardımcı olur.
Locktite uygularken vidanın büyüklüğü ve ne sıklıkla söküm yapılacağına göre miktar belirlemek işin püf noktasıdır. Çoğunlukla vidanın ilk iki dişini kaplayacak kadar locktite kullanmak yeterlidir. Feathering gibi kalın vida kullanılan ve hassas bölgelerde daha fazla kullanılabilir, ölçüt vida yatağının dışına taşmamasıdır.