Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
6,273
Tepkime puanı
12,103
Yaş
43
Konum
İzmir
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar helikopterlerimizin vazgeçilmezlerinden ve hayati önem taşıyan threadlock, daha bilinen ismiyle locktite ile ilgili birkaç önemli ayrıntıyı paylaşmak istedim. Konuyla ilgili okuduklarım ve kendi tecrübelerimdir, eksik-hatalı görünen yerleri düzeltmenizden mutlu olurum.

Farklı detayların paylaşıldığı aşağıdaki konumuza da mutlaka bir göz atın :

Loctite Nedir? Çeşitleri Nelerdir? RC Modellerde nerede ve nasıl kullanılır?

Locktite esasen bir threadlock markasıdır. Piyasada en bilinen ürün olduğu için ismi ürünün isminin yerine geçmiştir, Selpak gibi. Bu madde "anaerobic adhesive" yani havasız yapıştırıcıdır. İsmi çalışma şeklini anlatır, bu madde havanın (daha doğrusu oksijenin) olmadığı, metal iyonlarının bulunduğu ortamda sertleşir ve genişler (kürlenir).

Threadlock'un değişik kullanım alanlarına göre değişik güçte çeşitleri vardır. Bunlar genellikle zayıf, orta, sert ve çok sert olarak belirlenir ve çoğu renk kodlarıyla ifade edilir. Genellikle pembe en zayıfı, mavi orta, yeşil sert ve kırmızı çok sert olarak üretilir. Ancak bu renkler markadan markaya değişiklik gösterebilir, mesela şu anda kullandığım kırmızı renkli threadlock mavi özelliğindedir. Bizim modellerde çoğunlukla kullandığımız mavi threadlock el aletiyle sökülebilir özelliktedir. Yeşil ise rulmanları şafta yada rulman yatağına sabitlemek için kullanılır.

Metal-metale vida bağlantılarında çoğunlukla birbirine temas eden (sıkışan) yüzey tüm yüzeyin %15-20'si civarındadır. Bu durumdan dolayı helilerimizdeki titreşim vidaların bir uçuşta bile gevşemesine neden olabilir. Threadlock'un olayı, vida ve vida yatağının dişleri arasındaki boşluğu doldurmasıdır. Sertleşme sırasında genişleyerek metal yüzeydeki mikroskobik boşluklara girer ve kuvvetli bir kayma direnci oluşturur. Vidanın gevşemesini engellemesinin yanı sıra vidayı bulunduğu yere mühürleyerek nemden ve korozyondan da korur.

Threadlock uygulandıktan 15 dk-1saat sonra yerinde sabitlenir, ancak tam sertliğine ulaşması 24 saat alır. Kürlenme için oksijenin olmaması gerekli olduğu için, kürlenme içten dışa doğru olur. Buna göre threadlock'un en dışta kalan fazla kısmı kürlenmez ve uygulandığı yere ulaşılabiliniyorsa kuruduktan sonra fazlasının silinmesi istenmeyen yerlere bulaşmasını engellemiş olur (rulman-şaft sabitlemelerinde olduğu gibi) Çoğu zaman fazla threadlock'un sert ve kırılgan camsı yapısını görürüz frame deliklerinin etrafında. Bu kürlenmemiş, özelliğini kaybetmiş ve dayanıksız bir artıktan başka bir şey değildir.

Şimdi gelelim ipuçlarına;

Sanılanın aksine bol locktite daha sağlam vida demek değil, etrafa bulaşan artık locktite ve sökerken daha fazla sıyıran vida demektir. Locktite'ın fazlası vidanın diş yönü ve diğer ucu kapalı bir yere giriyorsa sıkışan havanın etkisiyle dışarı taşacaktır. Framede kalan ve zamanla kristalleşmiş locktite dayanıma katkı sağlamaz. Dayanım sağlayan locktite vidayı söktüğünüzde toz gibi olan, beyazlaşan locktite'dır. Taşan locktite bearing-bushing gibi hareketli bir parçaya bulaşırsa bu parçaların hareketinde de sorun çıkaracaktır. Diğer yandan M2 gibi çok ince dişli vida ve alüminyum vida yataklarında kullanılan aşırı locktite birkaç sök-taktan sonra vida dişlerinin düzleşmesine, vida yatağının genişlemesine ve yalama olmasına neden olabilir.

Locktite helilerimizin dizaynı gereği çoğu zaman yağlı yüzeylerle iç içe kullanılır, ancak yağ locktite'ın kürlenmesini engeller. Feathering şaft gibi yağlı rulmanların bolca kullanıldığı, yada dfc kolları gibi vidanın rulman şaftı olarak kullanıldığı yerlerde hem yağ ile locktite'ın birbirine karışmamasına, hem de fazla locktite'ın rulmanlara bulaşmamasına özen gösterilmelidir. Bu tarz durumlarda eğer imkan varsa locktite'ın vidaya değil, yeterli miktarda vida yatağına uygulanması işi daha kolay hale getirebilir. Locktite uygulanacak yüzeylerin alkol veya yağsızlaştırıcı sprey ile güzelce temizlenmesi ve nemli, tozlu olmaması çok önemlidir. Şaftlar gibi sonradan yağlanması mümkün olan yerlerde yağlamadan önce en az 1 saat locktite'ın kurumasına izin verilmelidir. TT rulmanlarında ise yeşil locktite'ın tam olarak kuruması için 1 gün beklemek işi garantiye alacaktır.

Sıcaklık ile ilgili olarak düne kadar yanlış bildiğim bir nokta vardı, onu da düzeltmiş olayım. Locktite'ın kürlenmesini hızlandırmak üzere kısa süreli 100-120 derece civarında bir sıcaklık uygulanabilir, bu kürlenmeyi hızlandırır. Kürlenmiş locktite'ı etkisiz kılmak için ise 230 derece civarında bir sıcaklığa ihtiyaç vardır. Bu sıcaklık locktite'ın yapısını bozar ve vidanın/rulmanın serbest kalmasına yardımcı olur.

Locktite uygularken vidanın büyüklüğü ve ne sıklıkla söküm yapılacağına göre miktar belirlemek işin püf noktasıdır. Çoğunlukla vidanın ilk iki dişini kaplayacak kadar locktite kullanmak yeterlidir. Feathering gibi kalın vida kullanılan ve hassas bölgelerde daha fazla kullanılabilir, ölçüt vida yatağının dışına taşmamasıdır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Eline sağlık Emre, çok güzel ve derli toplu bir yazı olmuş :thumbup: :bravo: Hemen indeks ilave edelim :RCKolik:

Bu arada özellikle yeni başlayan ve bu konuda tecrübeli olmayan arkadaşlar için tamamlayıcı konu olarak daha önceli paylaşım konumuza buradan da bir link vermiş olalım ;)



Bu arada şu an senin kullandığın rengi kırmızı ama özelliği mavi olan ürünü merak ettım doğrusu. Ürünün linki var mı ??
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Mehmet abi sitenin resminde de mavi görünüyor ama bendeki ürün kırmızı renkli :D



Bu arada ben konuyu açmadan "threadlock" ve "locktite" olarak arama yaptım, çünkü aklımda kalmıştı böyle bir konu olduğu, ama konu başlığındaki yazımı tutturamamışım :D hatta şaşırdım yanlış mı hatırlıyorum diye.. İstersen bunu öbür konuyla birleştir. :)
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Emre Kaman' Alıntı:
Bu arada ben konuyu açmadan "threadlock" ve "locktite" olarak arama yaptım, çünkü aklımda kalmıştı böyle bir konu olduğu, ama konu başlığındaki yazımı tutturamamışım :D hatta şaşırdım yanlış mı hatırlıyorum diye.. İstersen bunu öbür konuyla birleştir. :)
Konular arası link verdim ;)
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Emre abi çok güzel yazı olmuş teşekkürler :saygilar:
Bende 700'de Feathering shaftı açmayı planlıyordum (damperler eskimiş , pal tutucular yukarı aşağı oynuyor) , geçen akşam denedim ama ısı vermeden açmak imkansız , yalama yapar diye fazla zorlamadım.
Lehim için kullanılan ısıtma tabancalarından kullansam yardımcı olurmu ki ? Komple rotoru ısıtmak zorunda kalacağım ama işe yarar diye düşünüyorum ;D Vidaların olduğu yeri ısıtacak aletim yok ne yazıkki. Lehim aleti var ancak , vidayı ısıtması çok zaman alır kendisini zor ısıtıyor :lollol:
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Büyük modellerde o vidaları açmak baya zorlayıcı olabiliyor. Fabrikalar daha değişik bi madde kullanıyorlar, şeffaf, baya sert. Ben eski X5'in rotoru sökerken baktım çok sert, align hex'lerle değil eski hk hexlerle yüklendim ve iki tane 3mm hex kırdım kökünden. Sonra daha sağlam L şeklindeki alyanlar ve mengene yardımıyla açmıştım :D Önce öyle bir dene istersen. Koca rotoru 200 derecelere çıkarmak baya sağlam havya ister, üstelik rotor da kararabilir. En azından damperler erir, şafta yapışır, daha fazla iş çıkarır. Kaliteli alyanla denersen o vidaların yalama olması çok kolay değil.
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Eline sağlık Emre çok güzel bir konu olmuş. :bravo:
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Emre Kaman' Alıntı:
Büyük modellerde o vidaları açmak baya zorlayıcı olabiliyor. Fabrikalar daha değişik bi madde kullanıyorlar, şeffaf, baya sert. Ben eski X5'in rotoru sökerken baktım çok sert, align hex'lerle değil eski hk hexlerle yüklendim ve iki tane 3mm hex kırdım kökünden. Sonra daha sağlam L şeklindeki alyanlar ve mengene yardımıyla açmıştım :D Önce öyle bir dene istersen. Koca rotoru 200 derecelere çıkarmak baya sağlam havya ister, üstelik rotor da kararabilir. En azından damperler erir, şafta yapışır, daha fazla iş çıkarır. Kaliteli alyanla denersen o vidaların yalama olması çok kolay değil.

Abi açık konuşayim acayip şekilde zorladım ama banamısın demedi. Bende L alyan ile denedim ama olacak gibi değil :lol:
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Doğukan önceki konulardan birinde duymuştım en az 7-10 dakika arası tutarsan işe yarayabilir.

Birde bu havya ile ısıtma işinde aklıma takılan bir şey var buradan sorayım belki deneyen olmuştur, ısıtmak isteğimiz vidaya havya çok az temas eder ve ısı transferi yavaş ve verimsiz olur ama vidanın başına termal macun veya lehim vs uygulayıp havya yı bastırsak daha fazla ısı tranferi sağlayıp daha verimli ısıtmak mümkün mü? acaba bunu deneyen var mı?
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Locktite uyguladığımız vidalari, çıkardıktan sonra temizlemek için ne kullanabiliriz ? Bayağı bakindim ama göremedim yazılmışsada affola :saygilar:
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Mustafa Çoban.' Alıntı:
Doğukan önceki konulardan birinde duymuştım en az 7-10 dakika arası tutarsan işe yarayabilir.

Birde bu havya ile ısıtma işinde aklıma takılan bir şey var buradan sorayım belki deneyen olmuştur, ısıtmak isteğimiz vidaya havya çok az temas eder ve ısı transferi yavaş ve verimsiz olur ama vidanın başına termal macun veya lehim vs uygulayıp havya yı bastırsak daha fazla ısı tranferi sağlayıp daha verimli ısıtmak mümkün mü? acaba bunu deneyen var mı?

Bir sene gecikmeli oldu cevap ama, ben denedim :D Vida başını lehimle doldurup denedim, m3 ve sıyırmış bir vidaydı, hiç faydası olmadı :D

Mustafa Hacılar' Alıntı:
Locktite uyguladığımız vidalari, çıkardıktan sonra temizlemek için ne kullanabiliriz ? Bayağı bakindim ama göremedim yazılmışsada affola :saygilar:

Ben uygun ölçüde pafta kullanıyorum, vida sıfır gibi oluyor, ancak piyasadaki pafta setleri pahalı ve en küçük M3'den başlıyor. M2 M2,5 M3 scorpionun pafta setinde mevcut. Daha ucuz, hatta bedava ama uğraşlı yöntem ise vidayı yakmak. Önüne bir mum (tea candle) alıp, vidaları alyanın ucunda 15-20 sn yakıyorsun, biraz soğuyunca alkolle/kolonyayla temizliyorsun. Küçük dişli vidalarda pafta kadar temiz olmuyor ama iş görüyor. :)
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Mustafa Hacılar' Alıntı:
Locktite uyguladığımız vidalari, çıkardıktan sonra temizlemek için ne kullanabiliriz ? Bayağı bakindim ama göremedim yazılmışsada affola :saygilar:
Ben yakıyorum. Sonra da kolonya ile siliyorum.

Düzeltme: cevap yazılmış zaten :)
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Mustafa Hacılar' Alıntı:
Locktite uyguladığımız vidalari, çıkardıktan sonra temizlemek için ne kullanabiliriz ? Bayağı bakindim ama göremedim yazılmışsada affola :saygilar:
Yok Mustafa bu konuda herhangi bir paylaşım olmadı henüz.

Arkadaşları bilemem ama ben şahsen kolonya ve selpak kullanıyorum temizlemek için. Öyle hepsini temizlemiyor ama şu ana kadar bir sıkıntı da yaşamadım :)

NOT: Ben yazarken Cahit ve Emre cevap yazmışlar... Yakma kısmını ben de ilk defa duyuyorum %p
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Ahaha :D en önce ben yazdım :yuppi: :yuppi: :lollol: :lollol:

Aslında Henkel'in anti-loctite bir solüsyonu varmış, adını numarasını falan bulmuştum, ama Türkiye'de bulamamıştım.
 
Threadlock (Locktite) Kullanımı ve Özellikleri

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Yok Mustafa bu konuda herhangi bir paylaşım olmadı henüz.

Arkadaşları bilemem ama ben şahsen kolonya ve selpak kullanıyorum temizlemek için. Öyle hepsini temizlemiyor ama şu ana kadar bir sıkıntı da yaşamadım :)

NOT: Ben yazarken Cahit ve Emre cevap yazmışlar... Yakma kısmını ben de ilk defa duyuyorum %p
Yakmayı ben nereden öğrendim hatırlamıyorum. Ya bu forumda biri yazmıştı. Ya da bi videoda gördüm.