Sıcak Buji, Soğuk Buji Nedir ? Motora göre nasıl bir tercih Yapılır ?
Deniz Tanrıverdi' Alıntı:
"baffle" ın ne olduğuna emin olabilsem cevap vereceğim. Benim anladığım giren havanın çıkabilmesi için gerekli açıklıkların olup olmadığını soruyorsanız, evet.
Baffle ile kastettigim, uçağın önünden motor kaputuna giren havanın doğrudan motor üzerinden geçmesini (soğutmak için) sağlayan yönlendirme plakaları gibi tedbirler.
İçeri giren havanın tekrar kaput dışına çıkabilmesi için yeteri alana sahip açıklıkların olması da tabiki gerekli. Genel prensip çıkış deliklerinin alanının giriş delikleri alanınının en az iki tercihen üç katı olmasıdır.
Dairesel kaput söz konusu olduğunda genellikle yapılan hata "kaputun önü zaten tamamen açık, motor kabak gibi ortada, soğutma için bolca hava alacaktır" diyerek ilave tedbir alınmaz (baffle plakası yapılmaz). Oysa ki kaputa giren havanın çıkacak yeterince alanı olmamasından kaynaklı, kaput içerisinde etkin bir hava akışı oluşmaz. Eğer yeterince büyük bir çıkış deliği açıldıysa bile oluşan hava akımı yeterli olmayabilir çünkü ön taraftan giren havanın büyük bir kısmı motorun üzerinden geçmeyecektir, haliyle soğutmaya hiçbir katkısı olmayacaktır.
Buna ilave olarak, pratikte çıkış için açtığınız delik alanı ön yüzeydeki giriş alanından daha büyük olmayacağı için kaputa giren hava her zaman çıkandan fazla olacaktır, bu da kaput içinde basınç salınımlarına neden olup karbüratörden giren havanın da hızının haliyle miktarının da sürekli değişmesine neden olacaktır...
Çözüm: kaput önündeki açıklık boyut ve şeklinde bir kontrplak parça alınır, bu kontraplak üzerine sadece motor kafası kadar bir alan işaretlenip kesilir (krank için de bir delik açmak gerekeceğini söylemeye gerek yok sanırım
) sonra bu levha yakıttan etkilenmez hale getirilip (epoksi ile "boyamak" en güzel çözüm) kaputun önüne yapıştırılır. Kesilen açıklığın tam motorun kafasının hizasında olması gerekli tabiki. Eğer dilenirse daha estetik görünüm için bu parça boyanabilir de...
Bu parça (baffle) iki işe yarar, en önemli görevi kaputtan içeri giren havanın tamamının silindir kafası üzerinden geçip soğutmaya faydalı olmasını sağlar. İkincil olarak da aslında kaput içine giren havayı sınırlar, (hic bir ise yaramayacak olan havanın içeri girmemesini sağlar) böylece sürekli bir akış sağlamak için gerekli olan çıkış deliklerinin boyutlarının daha makul ve yapılabilir olmasını sağlar... içeri giren hava silindir üzerinden geçip rahatlıkla dışarı atılacağı için de kaput içindeki basınç salınımları engellenmiş olur...
İşin aslı baffle sadece dairesel kaputlarda değil her türlü "hava soğutmalı" motorda çok önemlidir. Örneğin eğer önünde bir çift hava giriş deliği olan kaputa sahip bir model kullanıyorsaniz, motorunuz yatay olarak monteli ve tek silindirli ise, silindirin olmadığı taraftaki hava giriş deliği içerde hava kalabalığı yaratmak dışında hiçbir işe yaramıyordur, kapatın gitsin...
Son olarak, eğer hava girişi ile silindir kafası arasındaki hacim şeklen bir kanal gibi değilse, yada silindir kafası tam olarak deliğin hizasında değilse, ufak balsa yada kontra parçalar kullanarak giriş açıklığından silindir kafasına doğru havayı taşıyan bir kanal yapmak da faydalı olacaktır.
Çok basit olarak özetlersek, silindir kafasının 3-4mm den daha uzağından geçen havanın bize pek faydası yoktur, o hava kaputa girmesin daha iyi
Sent from my iPhone using Tapatalk