Evet yine bir @Yasin_Yanık projesi daha karşınızda Daha önceden @Sumer Yamaner Hocamızın paylaştığı eğitim modelinden bir tane de ben topladım. Hem modeli tanıtmak, hem de fikir alış-verişi olsun diye paylaşayım dedim. Yine fotolar özensiz olmuş, ayrıntılar unutulmuş ya da güzel fotoğraflanmamış v.s... Olduğu kadar demek zorundayım, affola
Burada kit ile birlikte gelen planı görmekteyiz (sağ yarısını). Tek parça, padişah fermanı gibi rulolanmış bir halde, ahşap parçalar ile birlikte geldi. Güzelliği şu: Kanatlar ve kuyruk elemanları ölçekli; yani planı serip yerlerini görerek kolayca ilerleyebiliyorsunuz. Gövde kağıda sığması için, planda küçültülmüş. Zaten gövde, çok fazla anlatma, planda takip etmeye gerek duyulacak bir yapıda değil. Son derece basit ve uyumlu parçalardan oluşuyor. Uçağın gövdesi, kanadın firar hizasından ikiye bölünen, iki ana parçadan oluşuyor. Ön ve arka gövde parçaları ayrı ayrı imal edilip bir araya getiriliyor. Bulabildiğim bir kaç şeysi ekleyelim buraya:
Sipesifikeyşıns:
Kanat açıklığı: 160 cm (Borulu, sabit kılıflı 2 parça)
Gövde: Kuyruktan buruna 126 cm, kuyruktan kovan ucuna 136 cm.
Ağırlık: 2950 gr. (Bu konuya dönücez)
Motor: OS 46 AX / 10.6 Ahşap pervane (Rodaj için)
Servolar: HITEC HS 311 (gaz için); diğerleri 4x HS 485
Son şeyside kanadın fotoğrafını görüyoruz. Uçağımızın en güzel özelliklerinden biri de burda. Sümer Hoca'nın yönlendirmesi ile Yasin kardeşim burada çok güzel bir plan yapmış. Eleronlar telli bir menteşe sistemi ile çalışıyor. Ayrıca klasik trainerlerdeki gibi kanat boyunca değil, bu da görüntüyü daha güzel yapıyor. İşçiliği biraz ince ama planın yan tarafındaki açıklamayı takip edince sorun yok. Ben yine de arayıp destek aldım kendisinden sağ olsun. Aslında kanat inşaatında ilginç bir iş becerdim. "En zor yeri burası" demişti Yasin; ben de özene bezene ilk kanadı yaptim. Son aşamada, herşey yapıştırıldıktan sonra teli yuvaya göndermeniz, onun da takılmadan yerine gitmesi gerekiyor. Teli yolladım sıfır hata! Eleron mükemmel çalışıyor! "Pehh o kadar da değilmiş" dedim. Sonra maalesef araya uzuuuun bir ara girdi, çalışmaya diğer kanattan başladım. İşte o zaman şu tecrübeleri edindim: Bu gibi simetrik parçaların inşaatının arasını fazla açmamak lazımmış... Edinilen tecrübe, -hele de not alınmıyorsa- unutuluyormuş... Bir de "bu iş kolay" deyip konsantrasyonu düşürmemek lazımmış Velhasıl 2. aileronda çuvalladım, ama bir-iki zımpara ile durumu kurtardım.
Modelimin en sevdiğim özelliklerinden biriyle devam edeyim: Kuyruk elemanları tamamen sökülüp takılabiliyor. Hem de gayet sağlam bir yapısı var. Dönüş ve yükseliş kanatçıklarının klevislerini, ve kuyruğun üstündeki 3 tane vidayı sökerek, yatay-dikey stabları gövdeden ayırabiliyorum. Bu açıdan çok pratik.
Model kontrplak malzemeden kesilmiş. Kesimler mükemmel! Parçalar yap-boz gibi birbirine oturuyor. Kuru birleştirme ve hizalama çok kolay oldu, çünkü her parça yanındaki parçaya birden fazla yerden bağlantılı. Kendisine iletmiştim ama bir kez de buradan söylemek isterim; Yasin kardeşim çok güzel bir kit hazırlamış
İlk "kit toplama" tecrübem olmasına rağmen yine de rahat duramadım ve "ben bu modelde ne değişiklik yapabilirim?" diye bir kaşıntı tuttu beni Bazısını Yasin'e danışarak; yer yer de irticalen bir takım uyarlamalar-değiştirmeler yaptım. Bunlarda hal-i hazırda elimde bulunan malzeme de etkili oldu. Mesela motorun duruş açısına taktım kafayı! Bütün Eğitim modellerinde motor, dik (düz) durur. "Şart mıdır?" dedim kendi kendime. Bu pozisyonda dikkat edin; depo hep karbüratör hattının aşağısında kalır. Ya da benim gözlemlediğim tüm trainerlerde böyle. Depo konumlandırmanın amentüsü ihmal edilir. O zaman, motorun Yasin tarafından belirlenmiş konumunu bozmadan karbüratör hattını aşağı almalıyım dedim. Aslında daha çok, motorun klasik duruşta, egzost çıkışının üstte ve sağ kanadı yağlayacak pozisyonda olmasına taktım! Bu ikinci bahaneye kim bilir daha neler ekledim bilmem ama sonunda motoru sola doğru çapraz yerleştirmeye karar verdim.
İkinci fotoda görüldüğü gibi klank hattı karb. hattına yaklaşmış oldu. (Elimdeki kalemin ucu depo ortasını gösteriyor)Yine 8 mm. kadar hizalı değil, ama ilk haline göre daha iyi. Egzost çıkışı da sağ gövde altına doğru verilmiş oldu. Belki keyfe-keder bir değişiklik, belki hiç gereği yoktu... Lakin tecrübe oldu. Şimdiye kadarki kullanımlarımda, motor pozisyonları içinde, 45 derece (yan) ya da buradaki gibi üst çapraz duruşun daha pratik olduğunu deneyimledim. Bu deneyimime de sadık kalmış oldum. Sonuç şeysi:
Sonra depoyu yerleştirirken gaz ve ön teker yönlendirme teline yer kalmadığını fark ettim. Eğitim modellerinde hep gördüğümüz o burun yapısı malum, çok dar... Servo kolları da çok yukarıda kalıyordu. Kalın, esnemesi daha az telleri bükerek, ip ve CA ile ekleyerek şöyle bir çözüme gittim:
Bu yaptığım telleri birbirine ekleme konusuna güvenmeyen arkadaşımız var ise içi rahat olsun Başka uçaklarda da kullandığım gayet sağlam bir yöntem. Uygulamayı güzel yaptıktan sonra bu çaptaki uçaklarda sorun olacağını sanmam. Hazır telleri eklemeye elim alışmışken bu yöntemi başka yerlerde de uyguladım. Sonra sonra... İpi sararken "saaar saar sar makaraaayı, çöööz çöözz çöz makaraaayı...." şeklindeki çocuk tekerlemesinin kafamda daha fazla tınlamaya başladı! N'oluyo? demeye kalmadı fark ettim ki fena hastalanmışım! Yok öyle değil Evi dolanan ağır bir grip! Benim çalışma yaklaşık bir ay yine durdu Bu verdiğim aralar çalışmanın süresini maalesef çok uzattı. Bu model tecrübemde "planlama" ve o plana "doğabilecek aksilikleri hesaba katma konusunda" çok şey öğrendim.
Modelin burnu ve ön cam, depoyu yerleştirdikten sonra normalde yerine yapıştırılıyor. Ben ön taraftan bir destek çıtası ile yapıştırıp, kapağı açılır hale getirdim. Yine olmasa da olur idi ama böylece depoda sorun olursa falan ulaşılabilir oldu. Deponun arkasında kalan boşluğa pili koyunca CG de tam yerine geldi. Aç-kapa anahtarını da buraya koyacağım. Yani işlevsel de oldu. Tırnaklı-geçmeli, kolay açılıp kapanan bir şekil yaptım, umarım havada beni terk etmez
Elektroniği kontrol ettikten sonra kaplamaya başladım. İlk kez bir modeli tamamen kaplamış oldum. Zımpara ve seviye hatalarını görüp dersler çıkardım. İstediğim kadar güzel olmadı ama fena da değil bence... Rengine karar verirken son uçağım Seagull PC-6 Pilatus Porter ile geçen sezon geçirdiğimiz vakitler etkili oldu. Bayılmıştım gümüş-gri tonların görünümüne, parlamalarına, metal çağrışımlara... O sebeple ana rengi böyle oldu. Sonra da kendisine kuyruk numarasını verdim:
Ana iniş tekerleklerine bakarsan Piper-Cub. Kanat alt uçlarında, burunda ve rudder daki sarıya bakarsan o bir "Luftwaffe-Trainer" (kullandığım sarı da "piper sarısı", RLM04 değil çaktırmayın...) Ortaya karışık şöyle bir şey çıktı, son motivasyon şeysilerini de paylaşıp kapatayım yavaş yavaş:
Velhasıl ortaya böyle bir şey çıktı... İlk kez (plan-kesim hariç) sıfırdan bir model yapmış oldum. Bir konu hariç her şey içime siniyor. O konu da ağırlık konusu. Piyasadaki benzer boyuttaki eğitim modelleri 2300-2500; en fazla 2700 gram. Ağırlığı takip ederek ilerlememe rağmen, göz göre göre 3 kg civarına geldi. Yapıştırıcı miktarına dikkat ettim. Kapak için ve bir kaç küçük eklemem (vida-tel vb.) oldu ama; hepsini topluyorum 40- 50 gram etmiyor. Tekerlekleri küçültsem birkaç bir şey yapsam bile 100 gram eksiltebiliyorum 46lık motor için sorun olacağını sanmam ama uçuşu "mermi gibi" mi olacak acaba? Bu malzemenin kontrplak olması ile ilgili olabilir sanıyorum. Heyecan ve sabırsızlıkla ilk uçuş gününü bekliyoruz
Konu çok uzamış kusura bakmayın. Anca bu kadar toparlayabildim. Dikkatinizi çeken bir durum, bir aksilik görürseniz lütfen bahsini açın. Hem Yasin kardeşimin de Ar-Ge çalışmalarına katkımız olur böylece.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Burada kit ile birlikte gelen planı görmekteyiz (sağ yarısını). Tek parça, padişah fermanı gibi rulolanmış bir halde, ahşap parçalar ile birlikte geldi. Güzelliği şu: Kanatlar ve kuyruk elemanları ölçekli; yani planı serip yerlerini görerek kolayca ilerleyebiliyorsunuz. Gövde kağıda sığması için, planda küçültülmüş. Zaten gövde, çok fazla anlatma, planda takip etmeye gerek duyulacak bir yapıda değil. Son derece basit ve uyumlu parçalardan oluşuyor. Uçağın gövdesi, kanadın firar hizasından ikiye bölünen, iki ana parçadan oluşuyor. Ön ve arka gövde parçaları ayrı ayrı imal edilip bir araya getiriliyor. Bulabildiğim bir kaç şeysi ekleyelim buraya:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sipesifikeyşıns:
Kanat açıklığı: 160 cm (Borulu, sabit kılıflı 2 parça)
Gövde: Kuyruktan buruna 126 cm, kuyruktan kovan ucuna 136 cm.
Ağırlık: 2950 gr. (Bu konuya dönücez)
Motor: OS 46 AX / 10.6 Ahşap pervane (Rodaj için)
Servolar: HITEC HS 311 (gaz için); diğerleri 4x HS 485
Son şeyside kanadın fotoğrafını görüyoruz. Uçağımızın en güzel özelliklerinden biri de burda. Sümer Hoca'nın yönlendirmesi ile Yasin kardeşim burada çok güzel bir plan yapmış. Eleronlar telli bir menteşe sistemi ile çalışıyor. Ayrıca klasik trainerlerdeki gibi kanat boyunca değil, bu da görüntüyü daha güzel yapıyor. İşçiliği biraz ince ama planın yan tarafındaki açıklamayı takip edince sorun yok. Ben yine de arayıp destek aldım kendisinden sağ olsun. Aslında kanat inşaatında ilginç bir iş becerdim. "En zor yeri burası" demişti Yasin; ben de özene bezene ilk kanadı yaptim. Son aşamada, herşey yapıştırıldıktan sonra teli yuvaya göndermeniz, onun da takılmadan yerine gitmesi gerekiyor. Teli yolladım sıfır hata! Eleron mükemmel çalışıyor! "Pehh o kadar da değilmiş" dedim. Sonra maalesef araya uzuuuun bir ara girdi, çalışmaya diğer kanattan başladım. İşte o zaman şu tecrübeleri edindim: Bu gibi simetrik parçaların inşaatının arasını fazla açmamak lazımmış... Edinilen tecrübe, -hele de not alınmıyorsa- unutuluyormuş... Bir de "bu iş kolay" deyip konsantrasyonu düşürmemek lazımmış Velhasıl 2. aileronda çuvalladım, ama bir-iki zımpara ile durumu kurtardım.
Modelimin en sevdiğim özelliklerinden biriyle devam edeyim: Kuyruk elemanları tamamen sökülüp takılabiliyor. Hem de gayet sağlam bir yapısı var. Dönüş ve yükseliş kanatçıklarının klevislerini, ve kuyruğun üstündeki 3 tane vidayı sökerek, yatay-dikey stabları gövdeden ayırabiliyorum. Bu açıdan çok pratik.
Model kontrplak malzemeden kesilmiş. Kesimler mükemmel! Parçalar yap-boz gibi birbirine oturuyor. Kuru birleştirme ve hizalama çok kolay oldu, çünkü her parça yanındaki parçaya birden fazla yerden bağlantılı. Kendisine iletmiştim ama bir kez de buradan söylemek isterim; Yasin kardeşim çok güzel bir kit hazırlamış
İlk "kit toplama" tecrübem olmasına rağmen yine de rahat duramadım ve "ben bu modelde ne değişiklik yapabilirim?" diye bir kaşıntı tuttu beni Bazısını Yasin'e danışarak; yer yer de irticalen bir takım uyarlamalar-değiştirmeler yaptım. Bunlarda hal-i hazırda elimde bulunan malzeme de etkili oldu. Mesela motorun duruş açısına taktım kafayı! Bütün Eğitim modellerinde motor, dik (düz) durur. "Şart mıdır?" dedim kendi kendime. Bu pozisyonda dikkat edin; depo hep karbüratör hattının aşağısında kalır. Ya da benim gözlemlediğim tüm trainerlerde böyle. Depo konumlandırmanın amentüsü ihmal edilir. O zaman, motorun Yasin tarafından belirlenmiş konumunu bozmadan karbüratör hattını aşağı almalıyım dedim. Aslında daha çok, motorun klasik duruşta, egzost çıkışının üstte ve sağ kanadı yağlayacak pozisyonda olmasına taktım! Bu ikinci bahaneye kim bilir daha neler ekledim bilmem ama sonunda motoru sola doğru çapraz yerleştirmeye karar verdim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İkinci fotoda görüldüğü gibi klank hattı karb. hattına yaklaşmış oldu. (Elimdeki kalemin ucu depo ortasını gösteriyor)Yine 8 mm. kadar hizalı değil, ama ilk haline göre daha iyi. Egzost çıkışı da sağ gövde altına doğru verilmiş oldu. Belki keyfe-keder bir değişiklik, belki hiç gereği yoktu... Lakin tecrübe oldu. Şimdiye kadarki kullanımlarımda, motor pozisyonları içinde, 45 derece (yan) ya da buradaki gibi üst çapraz duruşun daha pratik olduğunu deneyimledim. Bu deneyimime de sadık kalmış oldum. Sonuç şeysi:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra depoyu yerleştirirken gaz ve ön teker yönlendirme teline yer kalmadığını fark ettim. Eğitim modellerinde hep gördüğümüz o burun yapısı malum, çok dar... Servo kolları da çok yukarıda kalıyordu. Kalın, esnemesi daha az telleri bükerek, ip ve CA ile ekleyerek şöyle bir çözüme gittim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu yaptığım telleri birbirine ekleme konusuna güvenmeyen arkadaşımız var ise içi rahat olsun Başka uçaklarda da kullandığım gayet sağlam bir yöntem. Uygulamayı güzel yaptıktan sonra bu çaptaki uçaklarda sorun olacağını sanmam. Hazır telleri eklemeye elim alışmışken bu yöntemi başka yerlerde de uyguladım. Sonra sonra... İpi sararken "saaar saar sar makaraaayı, çöööz çöözz çöz makaraaayı...." şeklindeki çocuk tekerlemesinin kafamda daha fazla tınlamaya başladı! N'oluyo? demeye kalmadı fark ettim ki fena hastalanmışım! Yok öyle değil Evi dolanan ağır bir grip! Benim çalışma yaklaşık bir ay yine durdu Bu verdiğim aralar çalışmanın süresini maalesef çok uzattı. Bu model tecrübemde "planlama" ve o plana "doğabilecek aksilikleri hesaba katma konusunda" çok şey öğrendim.
Modelin burnu ve ön cam, depoyu yerleştirdikten sonra normalde yerine yapıştırılıyor. Ben ön taraftan bir destek çıtası ile yapıştırıp, kapağı açılır hale getirdim. Yine olmasa da olur idi ama böylece depoda sorun olursa falan ulaşılabilir oldu. Deponun arkasında kalan boşluğa pili koyunca CG de tam yerine geldi. Aç-kapa anahtarını da buraya koyacağım. Yani işlevsel de oldu. Tırnaklı-geçmeli, kolay açılıp kapanan bir şekil yaptım, umarım havada beni terk etmez
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Elektroniği kontrol ettikten sonra kaplamaya başladım. İlk kez bir modeli tamamen kaplamış oldum. Zımpara ve seviye hatalarını görüp dersler çıkardım. İstediğim kadar güzel olmadı ama fena da değil bence... Rengine karar verirken son uçağım Seagull PC-6 Pilatus Porter ile geçen sezon geçirdiğimiz vakitler etkili oldu. Bayılmıştım gümüş-gri tonların görünümüne, parlamalarına, metal çağrışımlara... O sebeple ana rengi böyle oldu. Sonra da kendisine kuyruk numarasını verdim:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ana iniş tekerleklerine bakarsan Piper-Cub. Kanat alt uçlarında, burunda ve rudder daki sarıya bakarsan o bir "Luftwaffe-Trainer" (kullandığım sarı da "piper sarısı", RLM04 değil çaktırmayın...) Ortaya karışık şöyle bir şey çıktı, son motivasyon şeysilerini de paylaşıp kapatayım yavaş yavaş:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Velhasıl ortaya böyle bir şey çıktı... İlk kez (plan-kesim hariç) sıfırdan bir model yapmış oldum. Bir konu hariç her şey içime siniyor. O konu da ağırlık konusu. Piyasadaki benzer boyuttaki eğitim modelleri 2300-2500; en fazla 2700 gram. Ağırlığı takip ederek ilerlememe rağmen, göz göre göre 3 kg civarına geldi. Yapıştırıcı miktarına dikkat ettim. Kapak için ve bir kaç küçük eklemem (vida-tel vb.) oldu ama; hepsini topluyorum 40- 50 gram etmiyor. Tekerlekleri küçültsem birkaç bir şey yapsam bile 100 gram eksiltebiliyorum 46lık motor için sorun olacağını sanmam ama uçuşu "mermi gibi" mi olacak acaba? Bu malzemenin kontrplak olması ile ilgili olabilir sanıyorum. Heyecan ve sabırsızlıkla ilk uçuş gününü bekliyoruz
Konu çok uzamış kusura bakmayın. Anca bu kadar toparlayabildim. Dikkatinizi çeken bir durum, bir aksilik görürseniz lütfen bahsini açın. Hem Yasin kardeşimin de Ar-Ge çalışmalarına katkımız olur böylece.