Tekmofes ve duronculukla ugrasan ogrenci arkadaslar, "dizayn ettigimiz teyyarenin drag coefficent (Turkcesi sürükleme katsayısı) bulmak istiyoruz ama bizim hic ruzgar tunelimiz olmadi, ne yapabiliriz?"diye sorunca "siz herhalde ortaokul fizik derslerinde uyuyordunuz" diye kizdiktan sonra asagida anlatacagim cozumu onerdim. Eve gecince de ilk prototipi olusturdum. Baskalarina da faydasi olabilir diye burada paylasiyorum.
Bastan soyleyim bu sistem kesinlikle ruzgar tunelinin yerini almayacagi gibi cok hassas sonuclar uretmeyecektir. Ayrica motorlar kapali iken test edilebilir , havanin kaldirma kuvveti dahil edilmemistir ve sensor hatalari gozardi edilmistir.
Cozum ortaokul fizik derslerinde ogrendigimiz yagmur yagarken neden balistik semsiyeler kullanmiyoruz sorusuna indirgenebilir. Malum yagmur damlalari, kendilerine etki eden yercekimi kuvveti ve suruklenme kuvvetleri esit oldugu zaman terminal velocity yani ulasabilecekleri en yuksek hiza cikiyorlar. Bu sayede de daha fazla hizlanamayip bizlere yagmur altinda yurume keyfi sagliyorlar. Biz de ucagi yeteri kadar yuksege cikardikdan sonra, motor(lari) kapatip, dik dalisa gecirip, ulasabilecegimiz maksimum hizi(terminal velocity) olcersek, ilk once ucaga etki eden surukleme kuvvetini oradan da surukleme katsayisini elde edebiliriz.
Yukaridakini formula edersek eger, olctugumuz en yuksek hizda, ucaga etki eden yer cekimi ile(Fg), aksi yonde etki eden surukleme kuvveti(FD) esit durumda ve ivme sifir olacaktir.
a(ivme) = 0, Fg=FD
Surukleme katsayisi = 2 x ucagin kutlesi x yercekimi ivmesi / havanin yogunlugu x ucagin kesit Alani x terminal velocity'nin karesi
Goruldugu uzere burada ucagin hizini ve havanin yogunlugunu olcmek gerek. Bunlari yapmak icin de
M5stick QMP6988 barometre ve SHT30 termometre ile yuksekligi havasicakligini kompanse ederek olcuyor. Birim zamandaki yukseklik degisiminden de dalis hizini hesapliyor. Buna ek olarak AT6558+MAX2659 GPS ayni sekilde yukseklik olcumu yapiyor. (GPS alitimetre verisi barometre altimetresi ile kiyaslanarak hava yogunlugunu da hesaplamak icin kullanilabilir)Termometre ise barometre uzerinden yapilan yukseklik olcumune ve hava yogunlugu hesaplanmasina yardimci oluyor. Bunlara ek olarak SH200Q IMU ucagin roll ve pitch acilarini olcerek dik dalis yapilip yapilmadigini teyid ediyor.
Kodlama bilgim kisitli oldugu icin bunlari sadece uiflow adinda gorsel, blok tabanli bir platform uzerinden yapiyorum. M5stick sd kart icermiyor ve bu yuzden sadece maksimum verileri degiskenler uzerinden kaydedebiliyorum. Eminimki kodlama bilgisi daha iyi olanlar baska platformlar kullanarak daha iyi sistemler uretebilirler. Arduino ile olcum verilerini frsky telemetri uzerinden kumandaya gondermek mumkun. Arduino ogrenirsem bu bir sonraki asama olabilir.
Ayrica ucagin kesit alanini hesaplamak icin cesitli yontemleri kullanmak mumkun. Bence kesit alanindan ziyade ucaga eden tum surukleme kuvveti onemli oldugundan ikisinin carpimini referans olarak kullanmak daha mantikli olacaktir kanisindayim. Illa kesit alani da lazim diyenler, iphone lidar veya fotograflama teknikleri ile deneyebilirler.
Olcum cihazi pil dahil 40 gram altinda ve oldukca kucuk ( 48.2mm x 25.5mm x 13.7mm).
Bastan soyleyim bu sistem kesinlikle ruzgar tunelinin yerini almayacagi gibi cok hassas sonuclar uretmeyecektir. Ayrica motorlar kapali iken test edilebilir , havanin kaldirma kuvveti dahil edilmemistir ve sensor hatalari gozardi edilmistir.
Cozum ortaokul fizik derslerinde ogrendigimiz yagmur yagarken neden balistik semsiyeler kullanmiyoruz sorusuna indirgenebilir. Malum yagmur damlalari, kendilerine etki eden yercekimi kuvveti ve suruklenme kuvvetleri esit oldugu zaman terminal velocity yani ulasabilecekleri en yuksek hiza cikiyorlar. Bu sayede de daha fazla hizlanamayip bizlere yagmur altinda yurume keyfi sagliyorlar. Biz de ucagi yeteri kadar yuksege cikardikdan sonra, motor(lari) kapatip, dik dalisa gecirip, ulasabilecegimiz maksimum hizi(terminal velocity) olcersek, ilk once ucaga etki eden surukleme kuvvetini oradan da surukleme katsayisini elde edebiliriz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yukaridakini formula edersek eger, olctugumuz en yuksek hizda, ucaga etki eden yer cekimi ile(Fg), aksi yonde etki eden surukleme kuvveti(FD) esit durumda ve ivme sifir olacaktir.
a(ivme) = 0, Fg=FD
Surukleme katsayisi = 2 x ucagin kutlesi x yercekimi ivmesi / havanin yogunlugu x ucagin kesit Alani x terminal velocity'nin karesi
Goruldugu uzere burada ucagin hizini ve havanin yogunlugunu olcmek gerek. Bunlari yapmak icin de
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
kullanarak basit bir olcum cihazi yaptim.M5stick QMP6988 barometre ve SHT30 termometre ile yuksekligi havasicakligini kompanse ederek olcuyor. Birim zamandaki yukseklik degisiminden de dalis hizini hesapliyor. Buna ek olarak AT6558+MAX2659 GPS ayni sekilde yukseklik olcumu yapiyor. (GPS alitimetre verisi barometre altimetresi ile kiyaslanarak hava yogunlugunu da hesaplamak icin kullanilabilir)Termometre ise barometre uzerinden yapilan yukseklik olcumune ve hava yogunlugu hesaplanmasina yardimci oluyor. Bunlara ek olarak SH200Q IMU ucagin roll ve pitch acilarini olcerek dik dalis yapilip yapilmadigini teyid ediyor.
Kodlama bilgim kisitli oldugu icin bunlari sadece uiflow adinda gorsel, blok tabanli bir platform uzerinden yapiyorum. M5stick sd kart icermiyor ve bu yuzden sadece maksimum verileri degiskenler uzerinden kaydedebiliyorum. Eminimki kodlama bilgisi daha iyi olanlar baska platformlar kullanarak daha iyi sistemler uretebilirler. Arduino ile olcum verilerini frsky telemetri uzerinden kumandaya gondermek mumkun. Arduino ogrenirsem bu bir sonraki asama olabilir.
Ayrica ucagin kesit alanini hesaplamak icin cesitli yontemleri kullanmak mumkun. Bence kesit alanindan ziyade ucaga eden tum surukleme kuvveti onemli oldugundan ikisinin carpimini referans olarak kullanmak daha mantikli olacaktir kanisindayim. Illa kesit alani da lazim diyenler, iphone lidar veya fotograflama teknikleri ile deneyebilirler.
Olcum cihazi pil dahil 40 gram altinda ve oldukca kucuk ( 48.2mm x 25.5mm x 13.7mm).
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son düzenleme: