"ROOKIE" (2m sınıfı yarışma planörü), yapım aşamaları

Katılım
12 Mar 2018
Mesajlar
50
Tepkime puanı
235
Yaş
46
Konum
istanbul
İlgi Alanı
Hiçbiri
Merhaba arkadaşlar, Bu başlıkta ROOKIE 2mt yarışma planörünün kendi yapım aşamalarını paylaşmak istiyorum. Aşağıda eklenmiş fotoğraf ve anlatımlar 2014 yılında piyasaya sürülen ilk versiyon kite aittir ve daha önce hem Türk hem Alman sitelerinde tarafımca yayınlanmıştır. Aradan geçen süre zarfında linkler bozulmuş, anlatımların bütünlüğü kaymış, bu yüzden bu forum sitesinde tekrar yayınlamayı uygun gördüm izninizle.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Model "RBO MODELS" üretimi bir kit, ön sipariş toplama yöntemi ile üretiliyor. Ülkemiz model planör camiasının belkemiği, birçoğumuzun ustası Birol Öner'in tasarlayıp ürettiği ve hem benim hem birçok arkadaşımın keyifle uçurduğu defalarca defalarca kürsü görmüş bir model.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
"Recep Birol Öner Modelleri".
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kit aşağıda göreceğiniz şekilde kutulanmış olarak geliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Kutunun içinden, inşaat planı, inşaat planının A3 e küçültülmüş hali (kılavuz olarak çok işe yarıyor), lazerde kesilmiş tüm parçaların adının ve markasının olduğu bir liste, Balsa ve kontrplaktan kesilmiş parçalar, gerekli çıtalar, pushrodlar, kanca, joiner vb aksam çıkıyor. Sözün özü bu modelin uçar duruma gelmesi için, kaplama kağıdı, servolar, alıcı ve pil dışında ihtiyacınız olacak herşey kutunun içinde özenle istiflenmiş ve paketlenmiş durumda.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Belirtmez isem olmaz, daha önce yaptığım kitlere göre lazer kesimlerde de belirli bir üstünlük var. parçaları ana levhalardan ayırmak için maket bıçağı kullanmam hiç gerekmedi, elle çıtlatarak ayrılabiliyor neredeyse hepsi. RBO models lazer kesim işlerini kime yaptırıyor ise, belli ki işlerinde çok ustalaşmışlar artık.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Biraz modelden bahsetmek istiyorum. 2mt planör yarışmalarına katılmak için tasarlamış bir model. Kanat izdüşüm açıklığı tam 2000mm. Kanat 3 parçadan oluşuyor, düz olan orta kanat ve açılı iki kanat şeklinde.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde Türkiye'de satılmış diğer 2mt planörlere göre kayda değer şekilde uzamış ve kuyruk alanı küçülmüş. En önemli yeniliklerden biri de, kitin içinden çubuk şeklinde balast çıkması ve bu balastın gövde servo bölümünden gövdenin içine sürülerek uzatılarak vidalanması. Bu değişken hava şartlarında kanadı sökmeden çeşitli ağırlıkları takabilme imkanı sağlayacak.

Orta kanadın tek parça olması inşaatı çok kolaylaştırmanın yanında, tek parça spolier yapma imkanı oluyor ve en önemlisi joiner ortada olmadığı için kanat katlama riski daha az olacaktır diye düşünüyorum
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Joinerlar karbon veya çelik olarak opsiyonel satılıyor sanırım. Benim kitimde karbon joinerlar var.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Genelde modellerime gövdeden başlarım fakat bu sefer orta kanat ile başlamak istedim. ORta kanat parçalarını kutudan ayırdım ve plan üzerinde yerlerini denedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



İnşaata başlamadan önce alt ve üst dbox levhalarını zımparalayarak tesviye ettim,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Firar kenarlarını kabaca üçgen hale getirdim, esas şeklini kanadı çattıktan sonra alacak,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kiti elime alır almaz ozalitçiden planı kopyalattım. Sonra inşaatını yapacağım elemanı keserek tezgaha yapıştırdım ve koli bandı ile kapladım. Kanat alt elemanlarını yerlerine toplu iğneler ile monte ettim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sinir altlarına capstringleri yapıştırdım, alt sparı polidol ile alt dbox kaplamasının üstüne yapıştırdım.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kenar kanat ile bağlantı noktasında bir hata yaptım;
Orta kanadın kenar kanatlar ile birleştiği son iki sinirde diğer sinirlere göre bir farklılık var. iki kanadı birleştiren joiner yuvasını oluşturan kontrplak dikmelerden dolayı sondan bir önceki W4 siniri iki parça olmak zorunda. Yani spardan önceki kısım spardan sonraki kısımdan ayrılmalı. (RBO models benimkinden sonra ki kitlerde sanırım bu konu ile ilgili bir revizyon yaptı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ben bu ayrıntıyı atlayıp w4 sinirini tek parça olrak iki tarafta da yerine yapıştırdım. Neyse ki çok önemli bir konu değil, yerinde keserek halledebildim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Siz de kanat birleşimlerindeki sinir, spar arası balsa destekler ve dbox kaplamalar arasındaki ilişkiyi iyice kafanızda çözmeden son iki siniri yerine yapıştırmayın.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha sonra kanat uçlarına doğru olan spar arası balsa destekleri (adını bilmiyorum
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
) yerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sıra geldi tam kanat ortasına. Burası kanadığımızın en çok yük alan noktası, bu yüzden burada biraz daha hassas davranmak lazım. Kitin orjinalinde bu bölgede yine iki spar arasında su yönü spara dik 3mm kalınlığında balsa dikmeler var. Ben bu noktayı güçlendirmek istediğimden bu dikmeleri ikişer tane koydum ve beyaz tutkal ile yapıştırdım. Tek dikme konulup mikrobalon epoksi ile doldurmak ta bir seçenekti ben balsayı tercih ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Daha sonra üst sparı yerine yerleştirip yapıştırdım ve ağırlıklar ve mandallar ile sıkıştırararak yapıştırıcının kurumasını bekledim. Kanat sparları ile ilgili tüm noktalarda polidol kullandım, alifatik tutkal da iyi bir seçenekti ama CA bu bölgelerde bence hiç doğru bir çözüm olmaz
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha sonra iki sparı birbirine bağlayan 1.5mm kalınlığındaki yine su yönü spara dik olan (bu parçaların hepsi kittte lazer ile kesilmiş olarak geliyor) parçaları polidol ile sparların iki tarafına yapıştırarak mandallarla kurumaya bıraktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Tutkalın kurumasını beklerken aradan kuyruk elemanlarını da çıkarayım istedim. Hemen onları da yerlerine toplu iğneler ile tutturarak yapıştırdım, çoğu parça lazerde kesilmiş olduğu için yaklaşık 10 dakikada kuruk elemanları da bitmiş oldu. Burada küçük bir ayrıntı var; özellikle elevatorun uzun yönde giden parçaları taşıyıcı olduğundan bu elemanlara toplu iğneyi batırmak çok akıllıca değil. Fakat elle ve gözle yaptığım kontroller sonucu kitteki balsa seçimi harika olduğu için gayet güzel sertlikteki balsalara iğneleri batırmaktan çekinmedin. Siz yine de kontrol etmeden bu parçalara iğne çakmayın derim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Sırada modelimizin en kritik bölgelerinden birisi var. Kanat joiner yuvalarını yapacağım. Ben modeli ve planı inceledikten sonra kendime göre bir yapım metodu belirledim., herkese tavsiyem planı iyice inceledikten sonra tüm detayları kafanızda çözmeden imalata başlamayın bu noktada.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üzerinde çalışacağımız parçalar, Karbondan jiner dişi parçaları, son kanat siniri, joiner yuvası kenar dikme kontraları.

Önce hücum kenarı tarafındaki kontra dikmeyi 30dk. epoksi ile yerine yapıştırıp, epoksi kendisini tutana kadar bekledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yine 30 dak epoksi ve bebek pudrası
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
ile muhallebi kıvamında bir karışım hazırladım. Doğrusu pudra yerine mikrobalon kullanmak idi ama 3 yılda bir model yapınca insan neyi var neyi yok bilemiyor meğer mikrobalonum bitmiş, ben de pudra kullandım, sonuçta da kemik gibi oldu kuruyunca.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Karışımı kılavuz yuvasının dışındaki çerçevelerin arasına iyice sıvadım. Burada dikkat edilmesi gereken joiner yuvasının içine karışım kaçırmamak.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hiç vakit kaybetmeden parçaları sparlar arasındaki yerine yerleştirdim,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kitin içinden çıkan kanat açı şablonu ile son sinirin açısını kontrol edip, firar kenarındaki dikmeyi de epoksi ile yerine yapıştırarak kurumaya bıraktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra tekrar kanat ortasına döndüm. Kanat bağlama vidasının fazlasını işaretledim ve dremel ile istediğim seviyeye getirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tüm sinir uçlarını tamamlayarak yalancı hücum çıtası olan 1.5mm ince uzun parçayı sinir uçlarına yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu yalancı hücum çıtasının üstünü kanat profilini bozmamak için havifçe sinirlerin formuna göre dikkatlice zımparalamak gerekiyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra üst dbox kaplamasını da yerine polidol ile yapıştırarak kağıt bantlar ile kalıba alarak kurumaya bıraktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat kökündeki pirinç boru desteklerini yanlış yapıştırmıştım, sağolsun önceki mesajlarda Birol abi uyarmıştı beni, planı dikkatlice incelememenin sonucu olarak bu hatayı yapmışım neyseki çok kolay düzelttim, pirinç boruyu yerine epoksi ile yapıştırdım, içine epoksi kaçırmamaya çalışarak
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üst cap stringleri ve spoiler çevresi kaplamaları yapıştırdım, orta kanat meydana çıktı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Orta kanadın hem hücum kenarında hem de kanat uçlarında yer alan fazlalıkları güzelce zımparaladıktan sonra, önce gerçek hücum çıtasını sonra da kontra kapak sinirlerini yerlerine yapıştırdım. Hücum çıtası için CA, kapak sinirleri için ise polidol kullandım. Bu işlemlerden sonra orta kanatta zımpara ve servo montajından başka bir işim kalmadı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Orta Kanat ile işimiz bittiğine göre hemen kenar kanat planlarını tezgaha yatırıp, alt dbox kaplaması ile firar kenarı çıtasını yerine tutturup, alt sparı yerine yapıştırarak kenar kanatlara başladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alt cap stringleri, orta kanat tarafındaki son iki sinir hariç diğer tüm sinirleri yerlerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Önce orta kanat tarafındaki spar arası 5mm balsa dikmeleri yapıştırdım, sonra orta kanatta anlattığım şekilde üst sparı, karbon joiner yuvasını ve kontra dikmeleri yerlerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Geldik kanat uçlarına, burada bir püf noktası var. Kanat ucu 3 kat balsanın birbirine yapıştırılması ve sonra zımparalanması ile oluşuyor. Fakat en alttaki 1.5mm balsayı yerine yapıştırdıktan sonra direk ikinci kalın parçayı yapıştırmamak lazım. Çünkü o zaman kanat ucundaki profilimiz bozulur. Ortada ki kalın parçanın alt tarafını yanındaki sinirle hiza olacak şekilde zımparalamak lazım. Şu şekilde ;


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da kaba tesviyesini yaptıktan sonra şu şekilde ortaya çıktılar;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra çelik kanat pimlerinin kanattan ne kadar dışarı taştığını ölçtükten sonra, açısı karbon joinerlar ile aynı olacak şekilde büktüm. Bükmeden yapıştırılıp, inşaattan sonra da bükülebilir di ama ben önce bükmeyi tercih ettim.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da orta kanatta olduğu gibi çelik pimi yerine epoksi ile yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve yine orta kanattaki sıralama ile, önce yalancı hücum kenarı, sonra dbox üst kaplaması, sonra gerçek hücum çıtası, sonrada kanat kökündeki kapak siniri şeklinde kenar kanat inşaatını da tamamladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Artık sıra geldi gövdeye. Gözde tam anlamıyla lego şeklinde tasarlanmış, tüm parçalar birbirine geçerek oldukça sağlam bir yapı haline geliyor. İlk olarak ana gövde parçalarını kağıt bantlar yardımı ile kuru montaj şeklinde birleştirdim ve tüm parçaların yerlerini kafamda netleştirmeye çalıştım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sonra Elevator, kanat ve balast parçalarının vida karşılığı somunları ve kanca için kitten çıkan sert ağacı epoksi ile yerine yapıştırdım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Gövde yanlarının ne tarafına yapıştırıcı süreceğimi karıştırmamak için, sağ iç, sol dış vb işaretler ekledikten sonra, gövde yanlarını birbirine yapıştırdım. Bu işlem için uhu kullandım çünkü CA çok çabuk kuruduğu için hizalamaya imkan vermiyor, beyaz tutkal veya alifatik tutkal da bu kadar geniş yüzeyde balsayı ıslatarak dalgalanmaya sebep oluyor. Uhu çok iyi sonuç veriyor bu işlem için.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sonra plan ve kesitte görülen yerlere 3x3 destek çıtalarını yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Servo tepsisi ile kanat hücum kenarının önündeki F11 dikmesini, gövde yanına yapıştırarak başladım gövdeyi çatmaya.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sonra diğer gövde yanını da yapıştırdım, plan üzerinde dikliklerinden emin olduktan sonra kağıt bant ve işkenceler ile sıkarak kurumaya bıraktım. Burada kullandığınız yapıştıtıcı çok kritik. Hem parçaları hizalamak için size vakit vermeli hem de kuruduktan sonra gövdede olacak gerilmeleri karşılayacak esnekliğe sahip olmalı. Ben gövdeleri çatarken hep alifatik veya beyaz iskelet tutkalı kullanıyorum ve iyi sonuç alıyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burun kuruyuncaya kadar bekledikten sonra, burun altı kontrası ile kanat bağlantı kontrasını yerlerine yine tutkal ile yapıştırdım. Her aşamada mutlaka diklik ve burulma kontrolü yaptım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sonra kuyruğa kadar olan dikmelerin hepsini yerlerine yerleştirerek kağıt bantlar ile sıktım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövde içinde yer alacak balast ağırlığını ve pushrodları yerlerine yerleştirdim ve kılıfların içinde çelik tellerin sorunsuzca hareket ettiğine ikna oldum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Çift merkez sorunu ile karşılaşmamak için gövde içinde pushrodu sabitleyecek ek balsa çıtalar ile kılıfı hreket edemeyecek şekilde tespit ettim,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Herşeyin yolunda olduğuna ikna olunca, kuyrukta kalan parçaları, burun takozu parçalarını ve kapak sistemini yerine oturtarak gövdenin tüm ahşap parçalarını yerine yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Yoğun bir zımpara çalışmasından sonra Modelimin en sevdiğim görüntüsüne ulaştım. İnanın her seferinde kaplamadan böyle mi bıraksam diye kendi kendime sormuyor değilim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Ve sonra kaplamaları yapıp, servo montajlarını tamamladım.
Rudder kenarı üçgen destekleri yerlerine yapıştırdım. Elevatorü yerine vidalayıp tam yerinden emin olduktan sonra alttan işaretledim ve dönmesini engelleyecek çıtaları da yapıştırarak üçgen hale getirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplamasız ve elektroniksiz zımparalanmış balsa model ağırlığı yaklaşık 450 gram oldu. Kaplamadan 50 gram geldi. 3 adet servo + pil ve alıcı eklenince yaklaşık 610 grama çıktım. Plana göre ağırlık merkezini evde dengeleyince 30 gram kadar buruna ağırlık ekledim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yani toplam uçuş ağırlığı 640 gram oldu. İlk uçuş denemlerinden sonra buruna bir 10 gram daha ilave ettim. Fakat bu kişisel bir tercih oldu. Sırf uçuş anında kendimi daha rahat hissetmek için ekledim, eklemesem de olurdu.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Baştan sonra okuması yine çok keyifli şahane bir konu oldu İlker bey :bravo::thumbup:
Anlaşılan o ki forumun en büyük eksiklerinden birisi olan "Planör" sınıfını sizin değerli katkılarınız sayesinde doldurmuş olacağız :RCKolik:
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Baştan sona hızlıca inceledim, ancak akşam sindire sindire okuyacağım.Şu kadarını belirtebilirim, çok özenli ve tertipli, harika bir çalışma.Emeklerinize sağlık.:RCKolik: