Arkadaşlar
Yaklaşık RC helikopter modelciliğimin son 5 senesinde gasoline motorlar kullanan helikopter ile uğraşıyorum. Değişik platformlarda incelediğim ve kullanılan veya kullanılmaya çalışılan birçok gasoline motor var. Bunları bir arada toplayarak gasoline helikopterler ile ilgilenmeye başlayacaklar için toplu bir bilgi olmasını istedim. Gözümden kaçan veya sizlerinde mutlaka ekleyecekleriniz olabilir.
1.) Zenoah PUH (Power Unit for Helicopter) Engine
Bu motorlar Komatsu firmasının Zenoah motorlarının helikopter kullanımı için ürettiği daha küçük ve söylenene göre krank şaftı biraz daha iyi balanslanmış motoru. 230, 240, 260 ve modifiye edilmiş daha büyük versiyonları ve değişik Walbro karbüratörü içeren modelleri mevcut. Bu motorlar Century Radikal, Bergen Intrepid, TSA Infusion'nun gasoline versiyonu (uzun süredir çıkacak ama bir türlü piyasaya çıkamadı) ve bazı gazoline dönüşümlerinde kullanılıyor. RC motorlara göre bence bu motorların dez avantajı soğutma sorunları. Soğutma için motora bağlı bir fan kullanılıyor ama bu fan üstden alta doğru motor silindirinin kafasına doğru bir fan shroud yada üfleme yolu içinden hava üflüyor. Buda çoğu zaman yeterli olmuyor. RC format Zenoah motorlarda ise motorun pull startı üstünde çok büyük motorun tüm kasasını silindir kafası ile beraber soğutan bir fan mevcut. Ama tabiki PUH motorun avantajı ise küçük ve hafif olması.
2.) Zenoah RC Engine
Bu motorlar Zenoah'ın RC arabalar için ürettiği ama son zamanlarda birçok helikopter uygulamasında kullanılan motorlar. Bu motorların en son devasa hacimi olan 320 modeli çıktı. Vario helikopter bu motorları Benzin trainer modelinde yıllardır kullaıyor. Ayrıca Helibug ve onun gibi bir çok gasoline çevrimi üreten firmalarıda bu motoru kullanıyorlar. Avantajından üstde biraz bahsettim ama tabiki biraz daha büyük ve ağır. Ama çok iyi soğutuluyor.
3.) OS 15GTHZ ve 15GTHZ-600
OS firmasının gasoline helikopter pazarına girmek için sırayla çıkarttığı motorlar. Önce 700 modelleri için çıkarttığı 15GTHZ ve daha sonra karburatör değişikliği ve bazı modifikasyonlar ile 600 versiyonunu çıkarttı. Ayrıca 600 için OS kendisi Trex 600 conversion kitide çıkardı. Bu motorların özellikle 15GTHZ için bazı sorunları olduğu ve soğutma problemleri nedeniyle piston silindir problemleri yaşadığı birçok forumda tartışılyor. Ayrıca piston ve piston kolu bağlantı rulmanları ve piston kolu bağlantı pimi ilede ilgili sorunlar var. OS aslında nitro motorda çok başarılı ama nitrodan yeniden mühendislik ile bu gasoline motorlara geçişte ilk başlarda sorunlar yaşıyor. Düzeltilirse hacim ve uyum olarak çok uygun motorlar. Temel sorun ısı ve bu ısıyı atmak. Bilindiği gibi gazoline nitroya göre çok daha yüksek ısı üretiyor ve yakıt içinde soğutma için metil alkolde yok.
OS 15GTHZ
OS 15GTHZ 600
4.) Gaui T10, Go Engine 56 ve Rotorstar (Hobbyking kopyası)
Bu motorlar yine nitro motorların değişik adaptasyonlar ile gasoline uyarlama çalışmaları. Gaui'ni NX4 için ürettiği T10 ve sonrasında Raptor 30 ve Trex 600 için taiwan go firmasının motoru ve Rotorstar diye bir firmanın ürettiği Hobbyking'de satılan bir motor. Aslında forumlarda bu üç motorunda temlede aynı motor olduğu ve ufak tefek değişiklikler içerdiği söyleniyor. Değişik forumlarda bu motorlar ile (özellikle Go ve Rotorstar) değişik çevrim çalışmaları mevut. Bu motorların Zenoah'lardan önemli bir farkı yağlama için 10:1 yağ kullanmaları. Bu kadar çok yağ nitrodan çevrilen bu küçük arkadaşların gazın ısısı ile beraber sürtünmeden oluşabilecek problemleri yaşamamsı için kullanılıyor. Daha yeni çıkan bu motorlar için dayanım ve piston silindir sorunları raporlarınıyor. Hatta Go firması daha iyi soğutmak için silindir kafası kocaman bir V2 versiyonu bile çıkardı.
Gaui T10
GO 56
GO 56 Version 2
Rotorstar
Yaklaşık RC helikopter modelciliğimin son 5 senesinde gasoline motorlar kullanan helikopter ile uğraşıyorum. Değişik platformlarda incelediğim ve kullanılan veya kullanılmaya çalışılan birçok gasoline motor var. Bunları bir arada toplayarak gasoline helikopterler ile ilgilenmeye başlayacaklar için toplu bir bilgi olmasını istedim. Gözümden kaçan veya sizlerinde mutlaka ekleyecekleriniz olabilir.
1.) Zenoah PUH (Power Unit for Helicopter) Engine
Bu motorlar Komatsu firmasının Zenoah motorlarının helikopter kullanımı için ürettiği daha küçük ve söylenene göre krank şaftı biraz daha iyi balanslanmış motoru. 230, 240, 260 ve modifiye edilmiş daha büyük versiyonları ve değişik Walbro karbüratörü içeren modelleri mevcut. Bu motorlar Century Radikal, Bergen Intrepid, TSA Infusion'nun gasoline versiyonu (uzun süredir çıkacak ama bir türlü piyasaya çıkamadı) ve bazı gazoline dönüşümlerinde kullanılıyor. RC motorlara göre bence bu motorların dez avantajı soğutma sorunları. Soğutma için motora bağlı bir fan kullanılıyor ama bu fan üstden alta doğru motor silindirinin kafasına doğru bir fan shroud yada üfleme yolu içinden hava üflüyor. Buda çoğu zaman yeterli olmuyor. RC format Zenoah motorlarda ise motorun pull startı üstünde çok büyük motorun tüm kasasını silindir kafası ile beraber soğutan bir fan mevcut. Ama tabiki PUH motorun avantajı ise küçük ve hafif olması.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
2.) Zenoah RC Engine
Bu motorlar Zenoah'ın RC arabalar için ürettiği ama son zamanlarda birçok helikopter uygulamasında kullanılan motorlar. Bu motorların en son devasa hacimi olan 320 modeli çıktı. Vario helikopter bu motorları Benzin trainer modelinde yıllardır kullaıyor. Ayrıca Helibug ve onun gibi bir çok gasoline çevrimi üreten firmalarıda bu motoru kullanıyorlar. Avantajından üstde biraz bahsettim ama tabiki biraz daha büyük ve ağır. Ama çok iyi soğutuluyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
3.) OS 15GTHZ ve 15GTHZ-600
OS firmasının gasoline helikopter pazarına girmek için sırayla çıkarttığı motorlar. Önce 700 modelleri için çıkarttığı 15GTHZ ve daha sonra karburatör değişikliği ve bazı modifikasyonlar ile 600 versiyonunu çıkarttı. Ayrıca 600 için OS kendisi Trex 600 conversion kitide çıkardı. Bu motorların özellikle 15GTHZ için bazı sorunları olduğu ve soğutma problemleri nedeniyle piston silindir problemleri yaşadığı birçok forumda tartışılyor. Ayrıca piston ve piston kolu bağlantı rulmanları ve piston kolu bağlantı pimi ilede ilgili sorunlar var. OS aslında nitro motorda çok başarılı ama nitrodan yeniden mühendislik ile bu gasoline motorlara geçişte ilk başlarda sorunlar yaşıyor. Düzeltilirse hacim ve uyum olarak çok uygun motorlar. Temel sorun ısı ve bu ısıyı atmak. Bilindiği gibi gazoline nitroya göre çok daha yüksek ısı üretiyor ve yakıt içinde soğutma için metil alkolde yok.
OS 15GTHZ
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
OS 15GTHZ 600
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
4.) Gaui T10, Go Engine 56 ve Rotorstar (Hobbyking kopyası)
Bu motorlar yine nitro motorların değişik adaptasyonlar ile gasoline uyarlama çalışmaları. Gaui'ni NX4 için ürettiği T10 ve sonrasında Raptor 30 ve Trex 600 için taiwan go firmasının motoru ve Rotorstar diye bir firmanın ürettiği Hobbyking'de satılan bir motor. Aslında forumlarda bu üç motorunda temlede aynı motor olduğu ve ufak tefek değişiklikler içerdiği söyleniyor. Değişik forumlarda bu motorlar ile (özellikle Go ve Rotorstar) değişik çevrim çalışmaları mevut. Bu motorların Zenoah'lardan önemli bir farkı yağlama için 10:1 yağ kullanmaları. Bu kadar çok yağ nitrodan çevrilen bu küçük arkadaşların gazın ısısı ile beraber sürtünmeden oluşabilecek problemleri yaşamamsı için kullanılıyor. Daha yeni çıkan bu motorlar için dayanım ve piston silindir sorunları raporlarınıyor. Hatta Go firması daha iyi soğutmak için silindir kafası kocaman bir V2 versiyonu bile çıkardı.
Gaui T10
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
GO 56
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
GO 56 Version 2
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Rotorstar
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol