Pilot RC Extra NG 115" IMAC Edition

3dholicpilot

Tecrübeli Uye
Katılım
9 Mar 2019
Mesajlar
1,145
Tepkime puanı
2,315
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Konuyu başlatalım efendim :)


Fikri hazırlık ve planlama safhası



2024 yılı Körfez şampiyonasında yüz güldüren sonuçlar aldıktan sonra, emektarın da yaklaşık 1000 sorti ve neredeyse 5 dolu dolu sezon uçtuğunu da göz önünde bulundurarak acaba daha ciddi, boyutları IMAC için daha müsait bir uçak için bir projeye mi girişsem diye kasıntı tutmaya başladı... Manrico, Nisan ayında Al Ain'de bir müsabaka organize edeceğini ve katılmamın mutlu edeceğini söyledi... Projenin başlaması için de güzel bir vesile oldu... Toplamda 4 aylık bir zaman vardı önümde ve Ramazan ayı boyunca antrenman yaparım hevesiyle projeye girişme kararı aldım...


Öncelikle, emektarı emekliye ayırmak yerine, Frsky Xact Brushless FBUS servolar ile güncelledim... Dolayısıyla hayatının geri kalan kısmını da yine taze elektroniklerle ama daha az yorularak geçireceğini umuyorum emektarın...


Gelelim yeni modele...


2024 Türkiye şampiyonasında kullandığım Skywing NG 104" ten oldukça memnun kaldım... Lakin hem körfez ülkelerindeki ortalama rüzgar hızını (18 km/h), hem de Unlimited sekanslarını göz önünde bulundurarak %40 ve üzeri ölçekli bir müsabaka modeli inşa etmek için kolları sıvadım...


Açıkçası öncelikli tercihlerim Krill Extra LX, Model Power Slick, Carden Pro Composite modelleri olsa da maalesef hem Ukrayna konusundan dolayı Krill'in hobi üretimi yapmıyor olması, hem ModelPower'in 15 aylık termin süresi, hem de Carden Pro'nun anca Amerika'dan sipariş ediliyor ve astronomik rakamları nedeniyle alternatif tercihler aramaya koyuldum....


Tam da bu esnada, Gonzo ekibinden Ajmal, hocam indirimli verebileceğimiz uçak listemiz var dedi, tabi ki ARF kit almayı düşünmem falan derken 115" görünce ufaktan bir gözüm kaymadı değil...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sipariş ve imalatlar aşaması


Rakam da makul sayılacak bir seviyede idi ancak malum bu boyutta uçağın kargosu gümrüğü vs nasıl olur diye düşünmeye başladım. Bir yandan da uçağın stableri oldukça büyüktüler... Pilotrc'nin sahibi olan Tony ile temasa geçtim, bana bu uçak için counterbalance'ları iptal edip biraz da hareketli yüzeyi ufaltılmış bir stab imal edebilir misin diyince, yaparım cevabını aldım... Bu iştahımı iyice kabarttı.... Zira bu kritik bir hamle olacaktı uçak için...


Paralelinde, ekipteki arkadaşlarımdan sevgili Hamad, bu uçağın modeli ne dedi, dedim NG... A, ben geçen sene Extreme'den bir NG getirmek için izin yazısı çıkarmıştım, senin için kullanabilirim ben vazgeçtim demesiyle aynı gün siparişi geçtim... 22 Aralıkta yola çıkan kargo 26 Aralık'ta Hamad kargo gelmiş diye mesaj attı... Havalara uçtum tabi... Var mı kırık çarık bir şey, yok... :):):)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Oh, tereyağından kıl çeker gibi oldu bu iş, şimdi kalan siparişleri geçebilirim diye başladım araştırmaya...


Neyse, ilk iş modeli eve getirdim...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Unboxing Videosunu da şuraya bırakayım

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hızla bir kurulum yapıp, uyumsuz bir parça var mı görmek istedim... Parçalar yeni oluşu dolayısıyla zor geçiyor olsalar da yerlerine pek bir sorun göremedim açıkçası...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Servo tercihi için, Frsky'dan Ben ile uzun uzun görüştükten sonra yeni seri konusunda ısrarcı oldu... Emektarda da yaklaşık bir 150 sorti deneme fırsatı bulduğum Xact serisi servolardan memnun kalınca, haydi dedim böyle olsun...

9 adet Xact 6505 Brushless Servo yaklaşık 1 hafta içerisinde elime geçti...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tesisat için hem servo sayısının fazlalığı hem de telemetri için ek kablolamayı hesaba katarak Power Box Maxi kablolardan yana oldu tercihim...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kuyruğa çekilecek kablolar kabaca 90 gram civarı geldi... Farklı bir 20AWG kablo kullandığımda, bu izolenin ağırlığından dolayı kabaca 70 gram kadar daha artıyor maalesef...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Malum kablolamaları titreşimden hasar almasın diye kablo çorabından geçirmek popüler uygulama ancak, eğer tek tek çoraba geçirirsem her bir çorap 17 gram ek ağırlık yapıyordu... Ben de düşünüp taşınıp, nasıl olsa servoları FBUS'ta çalıştıracağım, adreslemeyi yaptıktan sonra hangi fişe hangi servonun takılı olduğunun bir önemi yok diyerek tekli harness tesisat çekmeye karar verdim... Hem derli toplu oldu hem de çorabın ağırlığından da kurtulmuş oldum...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatlarda çift servo var malum. Acaba FBUS sinyali iki servo için tek kablodan alıp, artı eksiği çoğaltarak yalnızca 3 pinli bir bağlantı mı yapayım derken, İstanbul'da hazır Powerbox Kanat uzatma harnesslerimin olduğu aklıma geldi... İtalya seyahati sonrası eve uğrayıp evden biraz kablo tesisat malzemesi toparladım :) Tercihim MPX'lerden yana oldu...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Buraya kadar her şey usul usul ilerliyor gibiydi ancak kritik bir karar vermem gerekiyordu... Bu uçağa ne motor takacaktım ? :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Klasik alternatifler DA170, GP178, DLE170 iken sevgili Sacha Cecconi'nin başımın etini yemesiyle 4 silindir mi taksam acaba fikri kafamda belirdi... DA200 tabi ki en güzel tercih gibi göründü ama birkaç DA kullanıcısıyla görüştükten sonra ya bunlarda da krank hafif sorunlu ama işte güzel motor cevabını alınca biraz deştim konuyu... Baya baya 150-200 sortide bir servis gerekiyor cevabını aldım... E peki siz nasıl yapıyorsunuz diyince arkadaşa, DA benim işyerime giderken yol üzerinde, sabah bırakıyorum ertesi gün alıyorum cevabını aldım... Arizona'da değiliz kardeşim :):) şansımıza küselim o zaman...

Diğer alternatiflerden MVVS 190 ve ZDZ 224 ile ilgili de maalesef pek iyi şeyler duymadım son kullanıcılarından... Sacha'ya tekrar dönüp ne alıyoruz diyince DLE 222 al, derdi tasası yok, ben 2024'te yarışma performansında 350 sorti yaptım, hiçbir sorun da yaşamadım dedi... Dumur oldum... Peki nereden bulacağız, napacağız derken ben sana Çin'deki arkadaşın irtibatını vereceğim, konuşun o sana bir şekilde yollar dedi... Dediği gibi de yaptım, direkt temasa geçtim ve siparişi geçtim...

Bu bölgede herhangi bir ses kısıtı yok, dolayısıyla Canister egzoz gibi oyuncaklı bir setup yerine stock egzoz ile devam ederim diye düşündüm... Ancak bir yandan da güzel bir pervane ile sesi bir miktar keser miyim, yırtma sesininin önüne geçer miyim acaba diye de düşünmeye başladım...

Şimdi 4 silindir makine yaklaşık 1 kilo kadar ağır 2 silindir olanlara göre, dolayısıyla ağırlığı kuyruğa kaydırmak gerekecek, en güzeli alıcı ve bataryaları arkaya alayım dedim... Ufaktan başladım mock-up'lar yapmaya... Bir yandan da Firewall'ın kısaltılması gerekiyordu, malum 4 silindir makine 2 silindirlere göre uzun... Kabaca 74-75 mm kadar geri çekmem gerekecekti... Aman canım, modelci adamız yaparız dedik geçtik bu kısmı...


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tabii bu bölgesi oldukça zayıf uçağın, zira genellikle burası kullanılmıyor montajlar için... Ben bir plate tasarlarım buraya nasıl olsa dedim geçtim... En azından yer var, ondan eminiz...
İlk denemeler başarılı olunca buraya adam akıllı bir tray tasarlamak gerekti, Fusionda şöyle birşeyler çizdim

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Tasarladığım plate'i sevgili Dr. Ghassan bastı 3 boyutlu yazıcısında...
Hemen montajını yaptım, gayet güzel oldu ancak 2 ya da 3 revize yaptım üzerinde ve birkaç baskı sonucunda nihai haline getirdik... Alıcıyı, kablo demet gözlerini ve bataryayı sabitlediğim, istenildiğinde civatalı olan kolayca sökülebilecek yapıda bir plate...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol





Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor yönetimi için Frsky AES tercih ettim... Advanced Engine Suite güzel bir gereç...

Tek bir cihazla, hem kill switch, hem RPM, hem sıcaklık, hem de akış sensör bilgilerini telemetri olarak almanızı sağlıyor...Bunlar için alıcıyla arasında yine FBus tek bir kablo yeterli oluyor...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


AES için update konusu biraz gıcık zira böyle Frankestein bir kablo uydurmam gerekti, içinden çıkan kabloyla bu pek mümkün olamıyor
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




Malesef Tony stablarin imalati konusunda bastaki hevesinde degildi... Once cin bayramindan sonra yapabilirim derken, biraz tansiyonun yukselmesi ile, tamam oncesinde yetistirip gondericem cevabini aldim... Neyse ki bayram oncesi yetistirdi ancak tabi ki bayram kaynakli aksamalar ile elime ancak 15 gun sonra gecebildi stabler... Fena olmamislar gibi gibi

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor siparişine yeniden dönersek...
Siparişi geçtikten birkaç gün sonra da motorun yola çıktığı bilgisi geldi... Buraya kadar her şey normal... Aradan geçen 7-8 günün ardından, Çin'deki aktarma istasyonundan gelen bir mail canımızı sıktı... Burada taşınamaz/yasaklı ürün bulunduğundan 7 gün içinde iadesi ya da imhası şeklinde bir bilgi geldi... Hamad baya bir yazıştıysa da maalesef olumlu bir cevap alamadık ve motor yeniden göndericiye iade oldu, tabii ek masraflar da bana kaynamış oldu...


Sağ olsun Çin'deki arkadaş alternatif yollar aramaya koyuldu... Neyse, yaklaşık 15 günlük bir gecikmenin ardından motoru Dubai'ye gönderebileceğinin bilgisini verdi... Peki dedim, oradan da bir şekilde getirtirim dedim...


Neyse, motor Çin'den yeniden yola çıktı ancak varış zamanında Çin tatili olduğu ve Dubai'deki arkadaşı da Çin'e bayram tatiline gittiğinden 1 hafta daha kaybettik, nakliyesi de 2 hafta tuttu... Neyse, döndüğü gün kargo edecekken bu sefer de Abu Dhabi'den çağırdılar vs. gibi bir mesaj gelince benim saçlar ufaktan elektriklenmeye başladı... Sert bir konuşmanın ardından motorum Gonzo'ya teslim oldu... Gonzo'dan Bashar ile görüştüğümde memnuniyetle yardımcı olacağını ancak ilk kargo teslimatının 1 hafta sonunda olacağını söyledi (Gonzo şehir dışında bir bölgede olduğu için günlük kargo teslimatları maalesef olamıyor)... Peki dedim... Yaklaşık 1,5 aylık bir gecikmeye mal oldu... Hal böyle olunca, yukarıda bahsettiğim 4 silindir motoru takmak için firewall'ın kısaltılma işlemini de erteledim, zira motoru getiremezsem 2 silindir takmak dışında pek bir alternatifim kalmıyordu... Kesip biçtikten sonra da çok daha büyük külfet olacaktı benim... Neyse ki motorumuz da çok gecikmeli de olsa elimize ulaştı...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Aynı hafta sonunda ölçme, çizme, biçme işleri için hazırlıklarımı yapıp, firewall kısaltma işlemini gerçekleştirdim...
Birkaç amacım vardı; birincisi, görünümü orijinal tutmak, ikincisi kitteki firewall'u bozmadan kullanmak ve mümkünse biraz ağırlıktan tasarruf edebilmek... Hepsine ulaştım gibi :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Firewall arkasındaki iskelete hem yapıştırıcı hem de alüminyum köşe bentler ile bağlıydı...
Hasarlamadan çıkarmak büyük işkence oldu ancak başardım bir şekilde...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tertemiz firewall'umuzu elimize aldık...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İçten bakışta da bilmeyen biri için orijinal görüntüsünü de korumuş olduk
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Firewall'u yerine oturtup açı kontrollerini yaptıktan sonra birkaç punto ile yapıştırdım ve civatalarını sabitledim... Fena olmadı... Asıl amacın, kenardaki kulakların da efektif olarak çalışacağı şekilde bir yaka malzemesi idi... Aa, orijinallerini kullanayım dedim, güzel de fikir oldu... Sıkır sıkır oturdular yerlerine ufak müdahaleler ile
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yaka malzememiz yerli yerinde...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonraki adım, motorun yerine yerleştirilip, cowling ve spinner ile birlikte hizalanması idi... Dikey şekilde uçağı bir yere sabitleyip, hassas halde motoru civatasız yerine koyup ölçü almak vs canımı çıkardı... Gerçekten çok saç baş yolduran bir iş ancak fena iş çıkarmadım gibi gibi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Diğer yandan motor elime ulaştığına göre pervaneyi de sipariş edeyim artık derken, elimdeki spinner 2 palli, o zaman 2 pal bir pervane bakayım en pratiginden dedim... Sacha ile konuşurken Mejzlik 32x12 Evo LF bu işin ilacı, başka pervane bakma dedi... Hemen sipariş geçeyim dedim... Rakam yüksek Mejz pervanelerde ancak asıl sorun sonrasında... Mejz bana bulundugunuz ülkeye gönderim yapamıyoruz diye yazdı... Peki shop and ship ile kendime yollatırım diyince de size Exvat fatura kesemeyiz bu durumda, zira iç transfer olacak cevabı geldi... Hal böyle olunca, hem VAT ödeyip, hem üzerine çifte kargo ödeyip, hepsinin üzerine buraya geldikten sonra hem gümrük hem de tekrar VAT ödeyince fatura pavyon hesabına doğru evrilmeye başlayınca vazgeçtim bu işten...


Bir yandan Andrew Jesky, Jason Shulman, Joseph Tavora, Jacop Campbell gibi 4 silindirle IMAC uçan diğer pilot arkadaşlara danıştığımda onlar da 3 palın güzel tercih olacağını söylediler... Baktım ettim DA200'lerde çoğunluk Falcon 29x12x3 pal kullanıyorlar ve mutlular... Bu alet DA200'e göre biraz daha güçlü olduğundan, uçak da aslında 200cc için değil de 170cc için imal edildiğinden, hafifliğinin de avantajını kullanarak motoru biraz daha yükleyip, pervane sesini iyice bertaraf edip gaz kontrolüyle keyifli bir model olur yaklaşımıyla Falcon Almanya'dan 29.5x12x3 palli pervaneyi sipariş geçmeyi planladım... Ancak buna uygun bir spinnerım yoktu... Hemen Tony ile irtibata geçtim ve bana daha önce Skywing'te yaptırdığım gibi bir 3 pal spinner imal edip edemeyeceğini sordum. Hallederiz, 1 hafta sonra spinnerin hazır cevabı gelince pervaneyi Falcon'dan, spinner'ı Tony'den sipariş geçtim...


Birkaç gün sonra, arkadaş 'abi kargonuz geldi' diyince tamam posta kutusuna bırakiver dedim, abi pek sığacak gibi değil diyince, abartma canım dedim... Bir geldi, pervane değil baya sandıkla kargo etmişler!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pizza tri-lama :)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Spinner'i de oturttugumuza göre sıra artık cowling'i ikiye bölmeye geldi... Bu da yine riskli işlerden biriydi, hem boyaya zarar verme ihtimali, hem de eksenden kayık kesim ihtimali bunaltıcı olsa da bir hafta sonu oturup bu işe daldım... Önce kağıt bant ile dönüp, taslak çizimleri yapmaya başladım...


Amacımız nihayetinde üst ve alt parçalar olarak ikiye ayrılacak ve silindirlerin orta hizasından geçecek bir baffle'a imkan tanıyacak bir kesim olması... Örneği var mı? Maalesef yok... DLE 222 ile bu modelden daha önce montaj yapan olmamış
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kesim sonrası iç kısımlarına kontraplak bantlar dönüp, iğneli somunlu flanşlar ile birlikte montajlarını tamamladım... Çok can sıkıcı bir işti ancak güzel şekilde bitirebildim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Nihai görüntü bu şekilde oldu... Ancak alüminyum civataları sevmedim. Yerlerine titanyum olanlar geçtiler sonrasında
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Motor yerindeydi artık, üstte göreceğiniz ateşleme kutusunu yine 3 boyutlu yazıcıdan bastırıp onun da montajını yaptım üst kısma

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Artık sıra baffle imalatına gelmişti... Örnek mi ? YOK...

Valide ile konuştum, terzi kalıpları ile çalışabilirsin gibi bir yorum gelince, kartonlari alıp kes biç bantla şeklinde yap boz parçalar ile kalıpları çıkardım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Daha sonra bu kalıpların fotoğraflarını çekip, Fusion'a kanvas olarak atıp çizimlerini yaptım... Oblik çekiyor olsa da kameralarımız, üç aşağı beş yukarı tutar diyip kesimlerini lazerde 1.5 mm'lik kontraplaktan yaptırdım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kesimden bu şekilde geldi malzemeler
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tek tarafı, yerine alıştırma çalışmaları...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Diger taraf...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kafa girişlerini blokaj şeklinde değil, açılı şekilde ve akışa destek olacak şekilde yapayım dedim. Bu sefer baya bir kes-biç işim çıktı... Ancak sonuç fena olmadı gibi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu sırada spinner konusunda da gelişmeler oldu... Öncelikle Tony, 1 hafta sonra hazır dediği spinner'in fotoğrafını yolladı... Yahu bu 2 palli, diyince, pardon benim hatam, hemen düzeltip yenisini imal ettireceğim dedi... 1 hafta daha kaybettik... Neyse, sonrasında posta etti spinner'ı
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kargo geldi, açtım ve süprizzzzz... Spinner hatalı boyutta... Uçağa takınca muhtemelen kelebek konmuş gibi duracağı aşikar... Tabi bu sefer yine tansiyonu yüksek bir iletişim sonrası Tony'den özür mesajları gelmeye başladı yine...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Artık durma şansım yoktu... Baffle işi de hallolduğuna göre, artık cowling'in altına geçip egzoz vs. işlemlerini yapayım dedim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Birkaç taslak çizim vs. yaptım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra dairesel form yerine daha uyumlu bir kesim yaptım, cowling ve egzoz çıkışlarıyla
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçağın kuyruk teker sistemi bulup bulabileceğimiz en saçma sistem, bir yay var, ne boyu tutuyor, ne sistemin çalışması sağlıklı ama vakit yok!!! Artık bunları düşünme zamanı değil! Tony efendi yine yapmış yapacağını !!!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Egzozlar ben istemememe rağmen smoke nipple'ları ile ve nipple'lar açık geldiler... By-pass mı yapsam falan derken RTV ile tıkarım diye düşündüm...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




RTV sonrasi smoke nipplelarinin halleri...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol





Yakıt hattını mümkün mertebe egsozlardan uzak tutmaya ve sabitlemeye çalıştım. Bu karbüratörler fabrikadan diyafram nipple ları ile geliyorlar, dolayısıyla onları da gövde içerisine taşımak gerekiyor. Benzin hortumlarının dışına yüksek sıcaklığa dayanan fiber tüpler geçirdim, uçlarını da double tube makaron ile kapadım...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kelebek konmuş temalı büyük boyutlu spinner'ımızı uçağa montajladıktan sonra bir moral fotoğrafı çektik...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sabah kalktım ve sürpriz, spinner çatlamış... Tony nasıl oluyor bu iş, 2 parmakla sıktım ve threadlocker kullandım diye sordum, yine gak ve guk şeklinde tatmin edici açıklamalar geldi... Neyse, yeni spinner'ı hazırlıyorum merak etme dedi...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Artık yavaş yavaş aksiyon zamanıydı, motorun ilk çalıştırması ve rodaja başlamak için uçağı sahaya götürdüm, tiril tiril boyası ve süsüyle...

Vuruyorum çalışmıyor, vuruyorum çalışmıyor... Tesisattan mı soketten mi, onu kontrol, bunu kontrol... Yok, her şey olması gerektiği gibi... Soruyorum ediyorum, kimseden tatminkar cevap yok... Benim sağ omuz iptal, ekipteki herkese 10’ar dakika pervaneye vurma antrenmanı verdim, onlar da pert... Ama motorda tık yok... Sacha vur biraz daha reed’den yakıt gitmemiştir falan diyor halen... Dedim Sacha yeri golledim neredeyse... Yakıt değil sorun... Neyse, soktuk her şeyi sahada... Spinner, pervane cowl vs... Ateşleme kafalarını sokup farklı bujilere taktım... Ateşleme var... E yakıt da var, bu deyyus niye çalışmıyor arkadaş???

Hamad geldi, uğraşmayalım, ofisten UAV spinner’ini alıp getireyim, DLE 170 için kullandığımız bir tane var, o işimizi görür, starter ile vurup çalıştırırız dedi... Hadi dedim yapalım...

Taktık spinner’ı ama gün de bitmiş oldu...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Starter'la da çalışmıyor, yok arkadaş, mümkün değil...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


En sonunda Türk işi, dur dedim şu ateşleme sensörlerinin soketlerini yer değiştireyim... Pattt, çalıştı... Manual'de yazanla gerçek hayat maalesef tutmuyor!! DLE'ye hoşgeldiniz!!!

Bu arada hazır cowl'u sokmuşken, ateşleme kablolarının üzerine yanmaz bez geçirdim, safety wire ile de sıktım... Güzel ve fonksiyonel oldular...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


E motor da çalıştığına göre, cowling'i toplayalım, sonraki gün biraz yerde çalıştırıp maiden'i yaparız nasıl olsa dedik...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Yerde 1 depoluk (5-6 defada) rölanti ile 2500 devir arası çalıştırma sonra motor pek keyifli çalışmıyor olsa da Maiden'i yaptık... 18 Mart 2025, hem Çanakkale şehitlerimizi andığımız hem de ilk uçuşunu yaptığım anlamlı bir gün oldu benim için...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Maiden uçuş videosunu da şuraya bırakıyorum

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ancak maalesef motor pek keyifli değildi... Motor cansız, 4 silindirden aldığım hararet telemetri verileri de iç açıcı değildi... Silindirin biri 135 dereceye kadar yükselmişti uçuş sırasında... Biraz daha devam etsem zarar verme ihtimalim vardı belki de, bilemiyorum... Segmanı kaynatmadan, uçuşu kısa kesip yere indim ve ne yapabilirim diye düşünmeye başladım... Daha önce Sacha, Baffle'ın bu hali yeter diyordu ancak tekrar telefondaştığımızda sanki bir air-box güzel olur dedi...

Dedim hangi pasajda satılıyor bu Airbox :))

Zaten onca vakit kaybından sonra bir de bununla uğraşacak olmak gerçekten sabır testi olmaya başladı iyiden iyiye...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İnat ettim, akşam 6'da başladığım imalatı, sabaha karşı 5:30 gibi bitirip eve uğrayıp duşumu alıp ofise geçtim... Yaptığım Airbox, silindirin tam 4mm üzerinden geçiyor, fotoğraftan da anlaşılacağı gibi fotoğrafın sağ üst köşesindeki silindirin pozisyonu dolayısıyla baya girintili çıkıntılı bir yapıya sahip, ön kısımda ise tam hava girişlerine kasmadan ve kısa kalmadan oturması gerekiyor... Bununla bitiyor mu peki? Tabii ki hayır, ayrıca sökülür takılır olması da olmazsa olmazlardan!!! Hepsini aynı anda düşünüp, çizip, kesip biçip, imal etmek... Evet kabul ediyorum, biraz inat galiba :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Akşam üzeri iş çıkışı da Ramazan olmasının avantajıyla pistin hafta içi açık oluşunu fırsat bilip tekrar denedim... Sıcaklıklar marjinal şekilde azaldı... En kötü durumda 25 derecelik iyileşmeler oldu... Bu moralimi yükseltti ise de o bahsedilen güçten de, rölantiden de, orta banttan da eser yoktu motorda... İyiden iyiye canım sıkılmaya başladı... Dedim bir tekrar sökeyim, gözden kaçan bir şey mi var? Hazır sökmüşken yakıt sistemini tekrar tekrar gözden geçirdim... Zaten çift safety-wire vardı yakıt hortumlarının üzerinden... Onların da üzerine makaromun etrafından bir tur daha safety wire döndüm... Hava alma ihtimali sıfır!

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İyi her şey güzeldi, hararet de daha iyi artık ama uçakta tad yok... Nasıl edeceğim, vakit de yok, ne setup yapabildim, ne de zevkini alabiliyorum derken hem Sacha hem de Çin'deki elemanla iletişim kurdum yeniden...

En kötü fabrika ayarlarına dön, tekrar deneyelim iğne ayarını dedi... Peki dedim, en azından güvenli olur bu şekilde ilerlemek... Hazır yeri gelmişken, uçaktaki çift deponun stratejik bir amacı var... Her karbüratöre bir tank bağlı durumda... Yani öndeki ve arkadaki silindirlerin karbüratör akışlarını görmem mümkün oluyor indikten sonra...

Neyse, ayar konusuna dönersek, fabrika 1.5 tur ana iğne, 1.25 tur da ufak iğne diyor katalogunda... Ayarladım 4 iğneyi de, çalıştırdım... Ama yarabbi, iyice berbat oldu ayar...

E iki silindir olsa tek karbüratör, oyna oyna bul yerini... Bu alet üstüne bir de çift karbüratör... Aldık başımıza belayı...

Sacha'ya soruyorum, fabrika ayarlarında iyi çalışması lazım diyor, diğer eleman emin değilim, yerinde bakmak lazım diyor...

Asıl konu da şu... İğne ayarı yapmak için uçağın altına tamirci gibi uzanıp, içeriye flash tutup ayar yapmam gerekiyor... Koca bir günü eğil kalk ile verilen tavsiyelere uyarak geçirdim, işin kötüsü bu karbüratörler Walbro gibi değil, 1/32 ayar yapman lazım, bir tık bir tık ilerleyeceksin dendi... Birkaç kalkış yaptım, uçak havada patırdıyor, üst bant berbat, orta bant yok vs...

Gitgide moralim bozuldu... Çünkü makine REZALET...

Sonraki gün, haydi dedim, tekrar dene şunu... Sakince yeniden sıfırla iğneleri... Önce zenginleşirsin güvenli tarafta kalırsın... Başladım fabrika ayarıyla, aynı şekilde berbat çalışıyor... Hafif zenginleştim... Devir iyice düştü... Tamam dedim, fakir deneme zamanı geldi... Yağım da kaliteli, bir depo yerde birkaç depo da havada uçtu, sorun olmaz kısmam diyerek başladım 1/32 adımlarla kısmaya...

Devir hafif hafif canlanmaya başladı ama tabii hep minik adımlarla ilerliyorum, hani hassas ya karbüratör!!!

1.5 tur dedikleri iğneyi, motor güzel çalışıncaya kadar ayarladım ve geldiğim nokta 0.7 tur !!!!! Ulan bu nasıl fabrika ayarı! Bu nasıl kullanım kitapçığı!!! Ne ateşleme kutularının sekansı doğru, ne iğneler doğru...

Neyse ki motor kendine gelmeye başladı... Şimdi çift karbüratör olması dolayısıyla her ayarın bir şekilde senkron şekilde yapılması ve teyidi amacıyla hem tanktaki tüketime hem de birkaç kombinasyonla (mesela ön karbüratörü arkayla birlikte fakirleştirdik ve güzel ayar oldu gibi, bu sefer arkayı biraz daha fakir ve biraz daha zengin şekilde deneyerek hangi noktanın optimum olduğunu da gözlemlemek gerekiyor) ayarlanması gerekiyor.

Maalesef bu karın ağrıtan, can sıkıcı sürecin sonrasında şu an motor gayet iyi çalışmaya başladı... Dün itibariyle 60 litreyi tamamladım motorda... Performansı daha iyi, ilk günlere nazaran artık... Titreme olayı şaşırtıcı!!! Servoların ömürleri sanırım 2 kattan fazla uzayacak bu şekilde, çünkü neredeyse bir otomobil motoru edasında çalışıyor makine... Orta bandı çok çok pürüzsüz.... Üstler canlandılar iyice... Rölanti de çok güzelleşti artık...

Temel problem, 2 ayı bulan gecikmeler silsilesi sonucu, özellikle motor ve motora bağlı olan sipariş/imalatların sarkmasıyla birlikte uçağın tamamlanma zamanı oldu... Motor gelmeden pervane sipariş etmedim zira 2 silindirde aynı pervaneyi kullanamıyorum, aynı şekilde motor gelmeden motor box'ı kesmek istemedim, zira 2 silindir kullanırsam zaten motor deliklerini delip yarım saatte motoru uçağa monte etmem mümkün olabilirdi, aynı şekilde motor gelmeden cowling bölme işlemini yapmadım, zira 2 silindirde yine cowl bölmeye ihtiyacım olmayacaktı hiçbir zaman...

Özetle 4 silindirli, pürüzsüz çalışan, orta bandı lineer ve güçlü bir motor ile, stableri IMAC için uygun olan counterbalance'siz stableri ile 3 palli pervanesiyle hem scale hem de olabildiğince sessiz bir IMAC modeli çıkarmaktı yola çıkarkenki amacım... Buna ulaştım, ancak yarışma takvimine maalesef uymam pek mümkün olmadı... Uçağın stabil hale gelmesi kabaca Ramazan sonunu buldu ve setup yapmak için vaktim çok çok dar... Birkaç gün sonra uçağı Dubai'ye transfer edilmek üzere teslim etmem gerekiyor, zira müsabaka 4-5-6 Nisan'da, bayramdan hemen sonra...

Yarışmaya gelirsek. IMAC 2025 Al-Ain Open, tüm dünyadan pilotları ağırlayacak... Ben katılabilirsem, Unlimited kategoride uçan ilk Türk olacağım kısmetse... Unlimited kategorisi şampiyonlar ligi...

Spencer'dan Andie'ye, Sacha'dan, Yuhei'ye, Gioelle'den Santiago'ya.... Hem ülke şampiyonları, hem NATS, hem de TAS kupalı dünyaca ünlü pilotlarla boy ölçüşeceğim... Kaçıncı olduğumun herhangi bir önemi yok bu aşamada, zira maalesef yoğun iş yaşantısının yanında bir de bu aksaklıklarla uğraştım ve uçağım keyifli bir hale geldi...

Adım Hıdır, elimden gelen budur... Kısmet bakalım, gelişmelerden haberdar ederim :)

Merak edenler için kurulum özetini şuraya bırakayım:

Uçak: Pilot RC Extra NG 115" (IMAC Edition oldu, stabler ve 4 silindir modifikasyonları ile)
Motor: DLE 222
Egzoz: Stock 2 in 1 çift egzoz
Servolar: Frsky XAct Brushless 6505 FBUS
Motor Yönetim: Frsky Advanced Engine Suite
Alıcı: Frsky TDR18
Switch: Frsky Remote NFC (uçağı kumandadan açıp kapatıyorum, herhangi bir mekanik switch yok)
Pervane: Falcon 29.5x12x3 palli
Tesisat: Servo kabloları Powerbox Premium MAXI 20 awg, Telemetri kabloları Powerbox Premium 22 awg
Soketler: Powerbox servo soketleri
Aileron tesisatı: Powerbox "One4two" hazır soketleri, MPX Aliexpress housingleri
Spinner: Pilot-RC Custom 5" 3 pal
Alıcı Batarya: 2 adet Venom 2S 2500 mah

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
@3dholicpilot abi yazdıklarını bı nefeste okudum😍🤩
Heyecanını sanki yaşadım, motorun referans bilgileri beni çok şaşırttı.
Yeni modelinle nice başarılı yarışmaların olur inş
En önemlisi de keyifli bı model olur
Hobimizde sen de disiplin ön planda olsada
Benim açımdan Keyif ön planda😎
Kirimsiz uçuşlarrrrr🤗
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
@3dholicpilot abi yazdıklarını bı nefeste okudum😍🤩
Heyecanını sanki yaşadım, motorun referans bilgileri beni çok şaşırttı.
Yeni modelinle nice başarılı yarışmaların olur inş
En önemlisi de keyifli bı model olur
Hobimizde sen de disiplin ön planda olsada
Benim açımdan Keyif ön planda😎
Kirimsiz uçuşlarrrrr🤗
Kenan kardeşim keşke bir nefeste okuduğun gibi bir çırpıda hallediverebilseydim ben de süreci ama malesef karın ağrıtıcı oldu baya
Tek kelime ile muhteşem :saygilar::halay:

Yarışma hali ne olur bilinmez ama biz bu noktaya kadar anlattığınız ile bile gurur duyduk, umarım derece ile de taçlanır, şimdiden başarılar
Tek kriter var benim açımdan, elimden gelenin en iyisini yaptım mı sorunun cevabı... EVET ise hiç mesele yok...

Yine yapacağını yapmışsın üstad :heartxf::thumbup:

Güzel haberlerini bekliyoruz :hoppa:
Eyvallah üstadım, var ol...
 
Hem elimden geldiğince metni ve kurguyu Türkçe karakterlerle düzelttim, hem de atlamış olduğum görselleri, unboxing ve maiden videolarını ekledim...

Şu an daha derli toplu oldu konu...

Gözünüze çarpan bir şey olursa uyarın, düzeltelim :)
 
Maşallah demekten başka bir şey aklıma gelmiyor. 🧿 Umarım yarışma tarafında da istediğin heyecanı yaşar ve güzel sonuçlar alırsın. :RCKolik:

En üst düzeyde yapıyorsun bu sporu tebrik ediyorum :bravo: :bravo: :bravo:
 
Maşallah demekten başka bir şey aklıma gelmiyor. 🧿 Umarım yarışma tarafında da istediğin heyecanı yaşar ve güzel sonuçlar alırsın. :RCKolik:

En üst düzeyde yapıyorsun bu sporu tebrik ediyorum :bravo: :bravo: :bravo:

Sağolasın hocam, amin...

Açıkçası Manchester United, Chelsea, Real Madrid, Barcelona, Dortmund gibi takımların olduğu bir lige Pendikspor olarak gidiyorum... Tam olarak açıklaması budur... Aralarında olmak bile şeref...

Çok sıkı herifler var... Bir kısmını canlı izledim... Özellikle TAS şampiyonluğu olan Spencer, Çekyalı Marek ve üçüncü kuşak modelcilerden Japon Suzukiyi merak ediyorum... İyi tecrübe olacak...
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Rıfat hayırlı olsun dostum. Güle güle, kazasız belasız, keyifle uç.
Çok güzel dökümante etmişsin, keyifle okudum. İşçilik zaten 10 numara 5 yıldız. Unboxing videosunda duvardaki fotoyu görünce duygulandım. Kürsüyü kaçırdığım YTÜ Indoor Fun-fly yarışma kürsü fotosu. Good old days :D

Valla 4 silindir iyi cesaret. Bu arada FrSky'a geçmişsin. Motor kontrol ünitesi de ilk defa gördüğüm ama yazını okuyunca nimet olduğu gördüğüm bir yenilik olmuş.
Yalnız şuna şaşırdım, bir power distribution ünitesi kullanmıyorsun sanırım. Bu yeni elektroniklerde gerek mi yok?
Bu arada engine box, firewall o bölgeler vernikli mi? Değilse 2 kat bir vernik yapsan hiç fena olmaz.

Aslında bir de rudder pull pull sistemini nasıl yaptığını anlatsan harika olur. Sen zaten offset'li kollar ve çapraz bağlantı yapmışsındır. Offset miktarını nasıl buldun, nasıl ayar yaptın vs, ondan da bahset bence.

Son olarak, o bek teker nedir yav. Gözüm kanadı :lol:.
 
Rıfat hayırlı olsun dostum. Güle güle, kazasız belasız, keyifle uç.
Çok güzel dökümante etmişsin, keyifle okudum. İşçilik zaten 10 numara 5 yıldız. Unboxing videosunda duvardaki fotoyu görünce duygulandım. Kürsüyü kaçırdığım YTÜ Indoor Fun-fly yarışma kürsü fotosu. Good old days :D

Valla 4 silindir iyi cesaret. Bu arada FrSky'a geçmişsin. Motor kontrol ünitesi de ilk defa gördüğüm ama yazını okuyunca nimet olduğu gördüğüm bir yenilik olmuş.
Yalnız şuna şaşırdım, bir power distribution ünitesi kullanmıyorsun sanırım. Bu yeni elektroniklerde gerek mi yok?
Bu arada engine box, firewall o bölgeler vernikli mi? Değilse 2 kat bir vernik yapsan hiç fena olmaz.

Aslında bir de rudder pull pull sistemini nasıl yaptığını anlatsan harika olur. Sen zaten offset'li kollar ve çapraz bağlantı yapmışsındır. Offset miktarını nasıl buldun, nasıl ayar yaptın vs, ondan da bahset bence.

Son olarak, o bek teker nedir yav. Gözüm kanadı :lol:.
Sagolasin hocam, daha guzelleri senin olsun insallah...

Ulen Unboxing'de baka baka duvardaki kursu fotosuna mi takildin... Gidigim belirgin artik mesela, ona hic laf etmiyorsun :lol::lol::lol::lol: Kupayi vereyim sana canin sagolsun, Adana'dakievde, genclik odamda duruyor halen....

Saka bir yana, biraz da kilo verdim unboxing'ten beri... Gidigim kuculdu onu farkettim ben de...

Frsky'a gecis olayi baya oldu aslinda... Konu da acmistim... Turkiye'de Jeti, burda Frsky tum sistem...

AES guzel gerec evet... RPM, Sicaklik, hatta sensor baglarsan yakit debisi vs tek kutu uzerinden...

Power distribution board'a ihtiyac yok, zira alici powersafe... Hem alici, hem de distribution board olarak calisiyor, uzerine bir de ikili bataryasi var, soft switchli... Ben soft switch'in NFC uzaktan kumandali olan versiyonunu kullaniyorum... Artik fiziki bir switch de yok... 30/60A rated sistem ama Xact Brushless'lar acaip sekilde az amper cekiyorlar... Savox 2290 larin 7 servoyla 4000 mahlik packler ile 6 sorti yaptigi yerde, ben 9 servo ve 2500 mah packlerle 7 sorti yapiyorum (IMAC Unlimited 12 dakika/sorti) o kadar diyeyim...

Vernik tabi ki var motor Box'ta...

Rudder pull pull evet ama servolar kuyrukta :lol: Bildigin aileron balance yapar gibi bunlari da balance edebiliyorsun... Ama ben mekanik olarak ayarladim... Tum end pointler esitken hicbir yer kasmiyor :coolxf: 2.5 saat ugrasmisimdir yalnizca rudder ile :evil:
 
  • Sevdim
Tepkiler: kenan özendi