Konuyu başlatalım efendim 
Fikri hazırlık ve planlama safhası
2024 yılı Körfez şampiyonasında yüz güldüren sonuçlar aldıktan sonra, emektarın da yaklaşık 1000 sorti ve neredeyse 5 dolu dolu sezon uçtuğunu da göz önünde bulundurarak acaba daha ciddi, boyutları IMAC için daha müsait bir uçak için bir projeye mi girişsem diye kasıntı tutmaya başladı... Manrico, Nisan ayında Al Ain'de bir müsabaka organize edeceğini ve katılmamın mutlu edeceğini söyledi... Projenin başlaması için de güzel bir vesile oldu... Toplamda 4 aylık bir zaman vardı önümde ve Ramazan ayı boyunca antrenman yaparım hevesiyle projeye girişme kararı aldım...
Öncelikle, emektarı emekliye ayırmak yerine, Frsky Xact Brushless FBUS servolar ile güncelledim... Dolayısıyla hayatının geri kalan kısmını da yine taze elektroniklerle ama daha az yorularak geçireceğini umuyorum emektarın...
Gelelim yeni modele...
2024 Türkiye şampiyonasında kullandığım Skywing NG 104" ten oldukça memnun kaldım... Lakin hem körfez ülkelerindeki ortalama rüzgar hızını (18 km/h), hem de Unlimited sekanslarını göz önünde bulundurarak %40 ve üzeri ölçekli bir müsabaka modeli inşa etmek için kolları sıvadım...
Açıkçası öncelikli tercihlerim Krill Extra LX, Model Power Slick, Carden Pro Composite modelleri olsa da maalesef hem Ukrayna konusundan dolayı Krill'in hobi üretimi yapmıyor olması, hem ModelPower'in 15 aylık termin süresi, hem de Carden Pro'nun anca Amerika'dan sipariş ediliyor ve astronomik rakamları nedeniyle alternatif tercihler aramaya koyuldum....
Tam da bu esnada, Gonzo ekibinden Ajmal, hocam indirimli verebileceğimiz uçak listemiz var dedi, tabi ki ARF kit almayı düşünmem falan derken 115" görünce ufaktan bir gözüm kaymadı değil...
Sipariş ve imalatlar aşaması
Rakam da makul sayılacak bir seviyede idi ancak malum bu boyutta uçağın kargosu gümrüğü vs nasıl olur diye düşünmeye başladım. Bir yandan da uçağın stableri oldukça büyüktüler... Pilotrc'nin sahibi olan Tony ile temasa geçtim, bana bu uçak için counterbalance'ları iptal edip biraz da hareketli yüzeyi ufaltılmış bir stab imal edebilir misin diyince, yaparım cevabını aldım... Bu iştahımı iyice kabarttı.... Zira bu kritik bir hamle olacaktı uçak için...
Paralelinde, ekipteki arkadaşlarımdan sevgili Hamad, bu uçağın modeli ne dedi, dedim NG... A, ben geçen sene Extreme'den bir NG getirmek için izin yazısı çıkarmıştım, senin için kullanabilirim ben vazgeçtim demesiyle aynı gün siparişi geçtim... 22 Aralıkta yola çıkan kargo 26 Aralık'ta Hamad kargo gelmiş diye mesaj attı... Havalara uçtum tabi... Var mı kırık çarık bir şey, yok...


Oh, tereyağından kıl çeker gibi oldu bu iş, şimdi kalan siparişleri geçebilirim diye başladım araştırmaya...
Neyse, ilk iş modeli eve getirdim...
Unboxing Videosunu da şuraya bırakayım
Hızla bir kurulum yapıp, uyumsuz bir parça var mı görmek istedim... Parçalar yeni oluşu dolayısıyla zor geçiyor olsalar da yerlerine pek bir sorun göremedim açıkçası...
Servo tercihi için, Frsky'dan Ben ile uzun uzun görüştükten sonra yeni seri konusunda ısrarcı oldu... Emektarda da yaklaşık bir 150 sorti deneme fırsatı bulduğum Xact serisi servolardan memnun kalınca, haydi dedim böyle olsun...
9 adet Xact 6505 Brushless Servo yaklaşık 1 hafta içerisinde elime geçti...
Tesisat için hem servo sayısının fazlalığı hem de telemetri için ek kablolamayı hesaba katarak Power Box Maxi kablolardan yana oldu tercihim...
Kuyruğa çekilecek kablolar kabaca 90 gram civarı geldi... Farklı bir 20AWG kablo kullandığımda, bu izolenin ağırlığından dolayı kabaca 70 gram kadar daha artıyor maalesef...
Malum kablolamaları titreşimden hasar almasın diye kablo çorabından geçirmek popüler uygulama ancak, eğer tek tek çoraba geçirirsem her bir çorap 17 gram ek ağırlık yapıyordu... Ben de düşünüp taşınıp, nasıl olsa servoları FBUS'ta çalıştıracağım, adreslemeyi yaptıktan sonra hangi fişe hangi servonun takılı olduğunun bir önemi yok diyerek tekli harness tesisat çekmeye karar verdim... Hem derli toplu oldu hem de çorabın ağırlığından da kurtulmuş oldum...
Kanatlarda çift servo var malum. Acaba FBUS sinyali iki servo için tek kablodan alıp, artı eksiği çoğaltarak yalnızca 3 pinli bir bağlantı mı yapayım derken, İstanbul'da hazır Powerbox Kanat uzatma harnesslerimin olduğu aklıma geldi... İtalya seyahati sonrası eve uğrayıp evden biraz kablo tesisat malzemesi toparladım
Tercihim MPX'lerden yana oldu...
Buraya kadar her şey usul usul ilerliyor gibiydi ancak kritik bir karar vermem gerekiyordu... Bu uçağa ne motor takacaktım ?


Klasik alternatifler DA170, GP178, DLE170 iken sevgili Sacha Cecconi'nin başımın etini yemesiyle 4 silindir mi taksam acaba fikri kafamda belirdi... DA200 tabi ki en güzel tercih gibi göründü ama birkaç DA kullanıcısıyla görüştükten sonra ya bunlarda da krank hafif sorunlu ama işte güzel motor cevabını alınca biraz deştim konuyu... Baya baya 150-200 sortide bir servis gerekiyor cevabını aldım... E peki siz nasıl yapıyorsunuz diyince arkadaşa, DA benim işyerime giderken yol üzerinde, sabah bırakıyorum ertesi gün alıyorum cevabını aldım... Arizona'da değiliz kardeşim
şansımıza küselim o zaman...
Diğer alternatiflerden MVVS 190 ve ZDZ 224 ile ilgili de maalesef pek iyi şeyler duymadım son kullanıcılarından... Sacha'ya tekrar dönüp ne alıyoruz diyince DLE 222 al, derdi tasası yok, ben 2024'te yarışma performansında 350 sorti yaptım, hiçbir sorun da yaşamadım dedi... Dumur oldum... Peki nereden bulacağız, napacağız derken ben sana Çin'deki arkadaşın irtibatını vereceğim, konuşun o sana bir şekilde yollar dedi... Dediği gibi de yaptım, direkt temasa geçtim ve siparişi geçtim...
Bu bölgede herhangi bir ses kısıtı yok, dolayısıyla Canister egzoz gibi oyuncaklı bir setup yerine stock egzoz ile devam ederim diye düşündüm... Ancak bir yandan da güzel bir pervane ile sesi bir miktar keser miyim, yırtma sesininin önüne geçer miyim acaba diye de düşünmeye başladım...
Şimdi 4 silindir makine yaklaşık 1 kilo kadar ağır 2 silindir olanlara göre, dolayısıyla ağırlığı kuyruğa kaydırmak gerekecek, en güzeli alıcı ve bataryaları arkaya alayım dedim... Ufaktan başladım mock-up'lar yapmaya... Bir yandan da Firewall'ın kısaltılması gerekiyordu, malum 4 silindir makine 2 silindirlere göre uzun... Kabaca 74-75 mm kadar geri çekmem gerekecekti... Aman canım, modelci adamız yaparız dedik geçtik bu kısmı...
Tabii bu bölgesi oldukça zayıf uçağın, zira genellikle burası kullanılmıyor montajlar için... Ben bir plate tasarlarım buraya nasıl olsa dedim geçtim... En azından yer var, ondan eminiz...
İlk denemeler başarılı olunca buraya adam akıllı bir tray tasarlamak gerekti, Fusionda şöyle birşeyler çizdim
Tasarladığım plate'i sevgili Dr. Ghassan bastı 3 boyutlu yazıcısında...
Hemen montajını yaptım, gayet güzel oldu ancak 2 ya da 3 revize yaptım üzerinde ve birkaç baskı sonucunda nihai haline getirdik... Alıcıyı, kablo demet gözlerini ve bataryayı sabitlediğim, istenildiğinde civatalı olan kolayca sökülebilecek yapıda bir plate...
Motor yönetimi için Frsky AES tercih ettim... Advanced Engine Suite güzel bir gereç...
Tek bir cihazla, hem kill switch, hem RPM, hem sıcaklık, hem de akış sensör bilgilerini telemetri olarak almanızı sağlıyor...Bunlar için alıcıyla arasında yine FBus tek bir kablo yeterli oluyor...
AES için update konusu biraz gıcık zira böyle Frankestein bir kablo uydurmam gerekti, içinden çıkan kabloyla bu pek mümkün olamıyor
Malesef Tony stablarin imalati konusunda bastaki hevesinde degildi... Once cin bayramindan sonra yapabilirim derken, biraz tansiyonun yukselmesi ile, tamam oncesinde yetistirip gondericem cevabini aldim... Neyse ki bayram oncesi yetistirdi ancak tabi ki bayram kaynakli aksamalar ile elime ancak 15 gun sonra gecebildi stabler... Fena olmamislar gibi gibi
Motor siparişine yeniden dönersek...
Siparişi geçtikten birkaç gün sonra da motorun yola çıktığı bilgisi geldi... Buraya kadar her şey normal... Aradan geçen 7-8 günün ardından, Çin'deki aktarma istasyonundan gelen bir mail canımızı sıktı... Burada taşınamaz/yasaklı ürün bulunduğundan 7 gün içinde iadesi ya da imhası şeklinde bir bilgi geldi... Hamad baya bir yazıştıysa da maalesef olumlu bir cevap alamadık ve motor yeniden göndericiye iade oldu, tabii ek masraflar da bana kaynamış oldu...
Sağ olsun Çin'deki arkadaş alternatif yollar aramaya koyuldu... Neyse, yaklaşık 15 günlük bir gecikmenin ardından motoru Dubai'ye gönderebileceğinin bilgisini verdi... Peki dedim, oradan da bir şekilde getirtirim dedim...
Neyse, motor Çin'den yeniden yola çıktı ancak varış zamanında Çin tatili olduğu ve Dubai'deki arkadaşı da Çin'e bayram tatiline gittiğinden 1 hafta daha kaybettik, nakliyesi de 2 hafta tuttu... Neyse, döndüğü gün kargo edecekken bu sefer de Abu Dhabi'den çağırdılar vs. gibi bir mesaj gelince benim saçlar ufaktan elektriklenmeye başladı... Sert bir konuşmanın ardından motorum Gonzo'ya teslim oldu... Gonzo'dan Bashar ile görüştüğümde memnuniyetle yardımcı olacağını ancak ilk kargo teslimatının 1 hafta sonunda olacağını söyledi (Gonzo şehir dışında bir bölgede olduğu için günlük kargo teslimatları maalesef olamıyor)... Peki dedim... Yaklaşık 1,5 aylık bir gecikmeye mal oldu... Hal böyle olunca, yukarıda bahsettiğim 4 silindir motoru takmak için firewall'ın kısaltılma işlemini de erteledim, zira motoru getiremezsem 2 silindir takmak dışında pek bir alternatifim kalmıyordu... Kesip biçtikten sonra da çok daha büyük külfet olacaktı benim... Neyse ki motorumuz da çok gecikmeli de olsa elimize ulaştı...
Aynı hafta sonunda ölçme, çizme, biçme işleri için hazırlıklarımı yapıp, firewall kısaltma işlemini gerçekleştirdim...
Birkaç amacım vardı; birincisi, görünümü orijinal tutmak, ikincisi kitteki firewall'u bozmadan kullanmak ve mümkünse biraz ağırlıktan tasarruf edebilmek... Hepsine ulaştım gibi
Firewall arkasındaki iskelete hem yapıştırıcı hem de alüminyum köşe bentler ile bağlıydı...
Hasarlamadan çıkarmak büyük işkence oldu ancak başardım bir şekilde...
Tertemiz firewall'umuzu elimize aldık...
İçten bakışta da bilmeyen biri için orijinal görüntüsünü de korumuş olduk
Firewall'u yerine oturtup açı kontrollerini yaptıktan sonra birkaç punto ile yapıştırdım ve civatalarını sabitledim... Fena olmadı... Asıl amacın, kenardaki kulakların da efektif olarak çalışacağı şekilde bir yaka malzemesi idi... Aa, orijinallerini kullanayım dedim, güzel de fikir oldu... Sıkır sıkır oturdular yerlerine ufak müdahaleler ile
Yaka malzememiz yerli yerinde...
Sonraki adım, motorun yerine yerleştirilip, cowling ve spinner ile birlikte hizalanması idi... Dikey şekilde uçağı bir yere sabitleyip, hassas halde motoru civatasız yerine koyup ölçü almak vs canımı çıkardı... Gerçekten çok saç baş yolduran bir iş ancak fena iş çıkarmadım gibi gibi
Diğer yandan motor elime ulaştığına göre pervaneyi de sipariş edeyim artık derken, elimdeki spinner 2 palli, o zaman 2 pal bir pervane bakayım en pratiginden dedim... Sacha ile konuşurken Mejzlik 32x12 Evo LF bu işin ilacı, başka pervane bakma dedi... Hemen sipariş geçeyim dedim... Rakam yüksek Mejz pervanelerde ancak asıl sorun sonrasında... Mejz bana bulundugunuz ülkeye gönderim yapamıyoruz diye yazdı... Peki shop and ship ile kendime yollatırım diyince de size Exvat fatura kesemeyiz bu durumda, zira iç transfer olacak cevabı geldi... Hal böyle olunca, hem VAT ödeyip, hem üzerine çifte kargo ödeyip, hepsinin üzerine buraya geldikten sonra hem gümrük hem de tekrar VAT ödeyince fatura pavyon hesabına doğru evrilmeye başlayınca vazgeçtim bu işten...
Bir yandan Andrew Jesky, Jason Shulman, Joseph Tavora, Jacop Campbell gibi 4 silindirle IMAC uçan diğer pilot arkadaşlara danıştığımda onlar da 3 palın güzel tercih olacağını söylediler... Baktım ettim DA200'lerde çoğunluk Falcon 29x12x3 pal kullanıyorlar ve mutlular... Bu alet DA200'e göre biraz daha güçlü olduğundan, uçak da aslında 200cc için değil de 170cc için imal edildiğinden, hafifliğinin de avantajını kullanarak motoru biraz daha yükleyip, pervane sesini iyice bertaraf edip gaz kontrolüyle keyifli bir model olur yaklaşımıyla Falcon Almanya'dan 29.5x12x3 palli pervaneyi sipariş geçmeyi planladım... Ancak buna uygun bir spinnerım yoktu... Hemen Tony ile irtibata geçtim ve bana daha önce Skywing'te yaptırdığım gibi bir 3 pal spinner imal edip edemeyeceğini sordum. Hallederiz, 1 hafta sonra spinnerin hazır cevabı gelince pervaneyi Falcon'dan, spinner'ı Tony'den sipariş geçtim...
Birkaç gün sonra, arkadaş 'abi kargonuz geldi' diyince tamam posta kutusuna bırakiver dedim, abi pek sığacak gibi değil diyince, abartma canım dedim... Bir geldi, pervane değil baya sandıkla kargo etmişler!
Pizza tri-lama
Spinner'i de oturttugumuza göre sıra artık cowling'i ikiye bölmeye geldi... Bu da yine riskli işlerden biriydi, hem boyaya zarar verme ihtimali, hem de eksenden kayık kesim ihtimali bunaltıcı olsa da bir hafta sonu oturup bu işe daldım... Önce kağıt bant ile dönüp, taslak çizimleri yapmaya başladım...
Amacımız nihayetinde üst ve alt parçalar olarak ikiye ayrılacak ve silindirlerin orta hizasından geçecek bir baffle'a imkan tanıyacak bir kesim olması... Örneği var mı? Maalesef yok... DLE 222 ile bu modelden daha önce montaj yapan olmamış
Kesim sonrası iç kısımlarına kontraplak bantlar dönüp, iğneli somunlu flanşlar ile birlikte montajlarını tamamladım... Çok can sıkıcı bir işti ancak güzel şekilde bitirebildim
Nihai görüntü bu şekilde oldu... Ancak alüminyum civataları sevmedim. Yerlerine titanyum olanlar geçtiler sonrasında
Motor yerindeydi artık, üstte göreceğiniz ateşleme kutusunu yine 3 boyutlu yazıcıdan bastırıp onun da montajını yaptım üst kısma
Artık sıra baffle imalatına gelmişti... Örnek mi ? YOK...
Valide ile konuştum, terzi kalıpları ile çalışabilirsin gibi bir yorum gelince, kartonlari alıp kes biç bantla şeklinde yap boz parçalar ile kalıpları çıkardım...
Daha sonra bu kalıpların fotoğraflarını çekip, Fusion'a kanvas olarak atıp çizimlerini yaptım... Oblik çekiyor olsa da kameralarımız, üç aşağı beş yukarı tutar diyip kesimlerini lazerde 1.5 mm'lik kontraplaktan yaptırdım
Kesimden bu şekilde geldi malzemeler
Tek tarafı, yerine alıştırma çalışmaları...
Diger taraf...
Kafa girişlerini blokaj şeklinde değil, açılı şekilde ve akışa destek olacak şekilde yapayım dedim. Bu sefer baya bir kes-biç işim çıktı... Ancak sonuç fena olmadı gibi
Bu sırada spinner konusunda da gelişmeler oldu... Öncelikle Tony, 1 hafta sonra hazır dediği spinner'in fotoğrafını yolladı... Yahu bu 2 palli, diyince, pardon benim hatam, hemen düzeltip yenisini imal ettireceğim dedi... 1 hafta daha kaybettik... Neyse, sonrasında posta etti spinner'ı
Kargo geldi, açtım ve süprizzzzz... Spinner hatalı boyutta... Uçağa takınca muhtemelen kelebek konmuş gibi duracağı aşikar... Tabi bu sefer yine tansiyonu yüksek bir iletişim sonrası Tony'den özür mesajları gelmeye başladı yine...
Artık durma şansım yoktu... Baffle işi de hallolduğuna göre, artık cowling'in altına geçip egzoz vs. işlemlerini yapayım dedim
Birkaç taslak çizim vs. yaptım
Sonra dairesel form yerine daha uyumlu bir kesim yaptım, cowling ve egzoz çıkışlarıyla
Uçağın kuyruk teker sistemi bulup bulabileceğimiz en saçma sistem, bir yay var, ne boyu tutuyor, ne sistemin çalışması sağlıklı ama vakit yok!!! Artık bunları düşünme zamanı değil! Tony efendi yine yapmış yapacağını !!!
Fikri hazırlık ve planlama safhası
2024 yılı Körfez şampiyonasında yüz güldüren sonuçlar aldıktan sonra, emektarın da yaklaşık 1000 sorti ve neredeyse 5 dolu dolu sezon uçtuğunu da göz önünde bulundurarak acaba daha ciddi, boyutları IMAC için daha müsait bir uçak için bir projeye mi girişsem diye kasıntı tutmaya başladı... Manrico, Nisan ayında Al Ain'de bir müsabaka organize edeceğini ve katılmamın mutlu edeceğini söyledi... Projenin başlaması için de güzel bir vesile oldu... Toplamda 4 aylık bir zaman vardı önümde ve Ramazan ayı boyunca antrenman yaparım hevesiyle projeye girişme kararı aldım...
Öncelikle, emektarı emekliye ayırmak yerine, Frsky Xact Brushless FBUS servolar ile güncelledim... Dolayısıyla hayatının geri kalan kısmını da yine taze elektroniklerle ama daha az yorularak geçireceğini umuyorum emektarın...
Gelelim yeni modele...
2024 Türkiye şampiyonasında kullandığım Skywing NG 104" ten oldukça memnun kaldım... Lakin hem körfez ülkelerindeki ortalama rüzgar hızını (18 km/h), hem de Unlimited sekanslarını göz önünde bulundurarak %40 ve üzeri ölçekli bir müsabaka modeli inşa etmek için kolları sıvadım...
Açıkçası öncelikli tercihlerim Krill Extra LX, Model Power Slick, Carden Pro Composite modelleri olsa da maalesef hem Ukrayna konusundan dolayı Krill'in hobi üretimi yapmıyor olması, hem ModelPower'in 15 aylık termin süresi, hem de Carden Pro'nun anca Amerika'dan sipariş ediliyor ve astronomik rakamları nedeniyle alternatif tercihler aramaya koyuldum....
Tam da bu esnada, Gonzo ekibinden Ajmal, hocam indirimli verebileceğimiz uçak listemiz var dedi, tabi ki ARF kit almayı düşünmem falan derken 115" görünce ufaktan bir gözüm kaymadı değil...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sipariş ve imalatlar aşaması
Rakam da makul sayılacak bir seviyede idi ancak malum bu boyutta uçağın kargosu gümrüğü vs nasıl olur diye düşünmeye başladım. Bir yandan da uçağın stableri oldukça büyüktüler... Pilotrc'nin sahibi olan Tony ile temasa geçtim, bana bu uçak için counterbalance'ları iptal edip biraz da hareketli yüzeyi ufaltılmış bir stab imal edebilir misin diyince, yaparım cevabını aldım... Bu iştahımı iyice kabarttı.... Zira bu kritik bir hamle olacaktı uçak için...
Paralelinde, ekipteki arkadaşlarımdan sevgili Hamad, bu uçağın modeli ne dedi, dedim NG... A, ben geçen sene Extreme'den bir NG getirmek için izin yazısı çıkarmıştım, senin için kullanabilirim ben vazgeçtim demesiyle aynı gün siparişi geçtim... 22 Aralıkta yola çıkan kargo 26 Aralık'ta Hamad kargo gelmiş diye mesaj attı... Havalara uçtum tabi... Var mı kırık çarık bir şey, yok...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Oh, tereyağından kıl çeker gibi oldu bu iş, şimdi kalan siparişleri geçebilirim diye başladım araştırmaya...
Neyse, ilk iş modeli eve getirdim...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Unboxing Videosunu da şuraya bırakayım
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hızla bir kurulum yapıp, uyumsuz bir parça var mı görmek istedim... Parçalar yeni oluşu dolayısıyla zor geçiyor olsalar da yerlerine pek bir sorun göremedim açıkçası...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Servo tercihi için, Frsky'dan Ben ile uzun uzun görüştükten sonra yeni seri konusunda ısrarcı oldu... Emektarda da yaklaşık bir 150 sorti deneme fırsatı bulduğum Xact serisi servolardan memnun kalınca, haydi dedim böyle olsun...
9 adet Xact 6505 Brushless Servo yaklaşık 1 hafta içerisinde elime geçti...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tesisat için hem servo sayısının fazlalığı hem de telemetri için ek kablolamayı hesaba katarak Power Box Maxi kablolardan yana oldu tercihim...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kuyruğa çekilecek kablolar kabaca 90 gram civarı geldi... Farklı bir 20AWG kablo kullandığımda, bu izolenin ağırlığından dolayı kabaca 70 gram kadar daha artıyor maalesef...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Malum kablolamaları titreşimden hasar almasın diye kablo çorabından geçirmek popüler uygulama ancak, eğer tek tek çoraba geçirirsem her bir çorap 17 gram ek ağırlık yapıyordu... Ben de düşünüp taşınıp, nasıl olsa servoları FBUS'ta çalıştıracağım, adreslemeyi yaptıktan sonra hangi fişe hangi servonun takılı olduğunun bir önemi yok diyerek tekli harness tesisat çekmeye karar verdim... Hem derli toplu oldu hem de çorabın ağırlığından da kurtulmuş oldum...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kanatlarda çift servo var malum. Acaba FBUS sinyali iki servo için tek kablodan alıp, artı eksiği çoğaltarak yalnızca 3 pinli bir bağlantı mı yapayım derken, İstanbul'da hazır Powerbox Kanat uzatma harnesslerimin olduğu aklıma geldi... İtalya seyahati sonrası eve uğrayıp evden biraz kablo tesisat malzemesi toparladım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Buraya kadar her şey usul usul ilerliyor gibiydi ancak kritik bir karar vermem gerekiyordu... Bu uçağa ne motor takacaktım ?
Klasik alternatifler DA170, GP178, DLE170 iken sevgili Sacha Cecconi'nin başımın etini yemesiyle 4 silindir mi taksam acaba fikri kafamda belirdi... DA200 tabi ki en güzel tercih gibi göründü ama birkaç DA kullanıcısıyla görüştükten sonra ya bunlarda da krank hafif sorunlu ama işte güzel motor cevabını alınca biraz deştim konuyu... Baya baya 150-200 sortide bir servis gerekiyor cevabını aldım... E peki siz nasıl yapıyorsunuz diyince arkadaşa, DA benim işyerime giderken yol üzerinde, sabah bırakıyorum ertesi gün alıyorum cevabını aldım... Arizona'da değiliz kardeşim
Diğer alternatiflerden MVVS 190 ve ZDZ 224 ile ilgili de maalesef pek iyi şeyler duymadım son kullanıcılarından... Sacha'ya tekrar dönüp ne alıyoruz diyince DLE 222 al, derdi tasası yok, ben 2024'te yarışma performansında 350 sorti yaptım, hiçbir sorun da yaşamadım dedi... Dumur oldum... Peki nereden bulacağız, napacağız derken ben sana Çin'deki arkadaşın irtibatını vereceğim, konuşun o sana bir şekilde yollar dedi... Dediği gibi de yaptım, direkt temasa geçtim ve siparişi geçtim...
Bu bölgede herhangi bir ses kısıtı yok, dolayısıyla Canister egzoz gibi oyuncaklı bir setup yerine stock egzoz ile devam ederim diye düşündüm... Ancak bir yandan da güzel bir pervane ile sesi bir miktar keser miyim, yırtma sesininin önüne geçer miyim acaba diye de düşünmeye başladım...
Şimdi 4 silindir makine yaklaşık 1 kilo kadar ağır 2 silindir olanlara göre, dolayısıyla ağırlığı kuyruğa kaydırmak gerekecek, en güzeli alıcı ve bataryaları arkaya alayım dedim... Ufaktan başladım mock-up'lar yapmaya... Bir yandan da Firewall'ın kısaltılması gerekiyordu, malum 4 silindir makine 2 silindirlere göre uzun... Kabaca 74-75 mm kadar geri çekmem gerekecekti... Aman canım, modelci adamız yaparız dedik geçtik bu kısmı...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tabii bu bölgesi oldukça zayıf uçağın, zira genellikle burası kullanılmıyor montajlar için... Ben bir plate tasarlarım buraya nasıl olsa dedim geçtim... En azından yer var, ondan eminiz...
İlk denemeler başarılı olunca buraya adam akıllı bir tray tasarlamak gerekti, Fusionda şöyle birşeyler çizdim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tasarladığım plate'i sevgili Dr. Ghassan bastı 3 boyutlu yazıcısında...
Hemen montajını yaptım, gayet güzel oldu ancak 2 ya da 3 revize yaptım üzerinde ve birkaç baskı sonucunda nihai haline getirdik... Alıcıyı, kablo demet gözlerini ve bataryayı sabitlediğim, istenildiğinde civatalı olan kolayca sökülebilecek yapıda bir plate...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motor yönetimi için Frsky AES tercih ettim... Advanced Engine Suite güzel bir gereç...
Tek bir cihazla, hem kill switch, hem RPM, hem sıcaklık, hem de akış sensör bilgilerini telemetri olarak almanızı sağlıyor...Bunlar için alıcıyla arasında yine FBus tek bir kablo yeterli oluyor...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
AES için update konusu biraz gıcık zira böyle Frankestein bir kablo uydurmam gerekti, içinden çıkan kabloyla bu pek mümkün olamıyor
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Malesef Tony stablarin imalati konusunda bastaki hevesinde degildi... Once cin bayramindan sonra yapabilirim derken, biraz tansiyonun yukselmesi ile, tamam oncesinde yetistirip gondericem cevabini aldim... Neyse ki bayram oncesi yetistirdi ancak tabi ki bayram kaynakli aksamalar ile elime ancak 15 gun sonra gecebildi stabler... Fena olmamislar gibi gibi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motor siparişine yeniden dönersek...
Siparişi geçtikten birkaç gün sonra da motorun yola çıktığı bilgisi geldi... Buraya kadar her şey normal... Aradan geçen 7-8 günün ardından, Çin'deki aktarma istasyonundan gelen bir mail canımızı sıktı... Burada taşınamaz/yasaklı ürün bulunduğundan 7 gün içinde iadesi ya da imhası şeklinde bir bilgi geldi... Hamad baya bir yazıştıysa da maalesef olumlu bir cevap alamadık ve motor yeniden göndericiye iade oldu, tabii ek masraflar da bana kaynamış oldu...
Sağ olsun Çin'deki arkadaş alternatif yollar aramaya koyuldu... Neyse, yaklaşık 15 günlük bir gecikmenin ardından motoru Dubai'ye gönderebileceğinin bilgisini verdi... Peki dedim, oradan da bir şekilde getirtirim dedim...
Neyse, motor Çin'den yeniden yola çıktı ancak varış zamanında Çin tatili olduğu ve Dubai'deki arkadaşı da Çin'e bayram tatiline gittiğinden 1 hafta daha kaybettik, nakliyesi de 2 hafta tuttu... Neyse, döndüğü gün kargo edecekken bu sefer de Abu Dhabi'den çağırdılar vs. gibi bir mesaj gelince benim saçlar ufaktan elektriklenmeye başladı... Sert bir konuşmanın ardından motorum Gonzo'ya teslim oldu... Gonzo'dan Bashar ile görüştüğümde memnuniyetle yardımcı olacağını ancak ilk kargo teslimatının 1 hafta sonunda olacağını söyledi (Gonzo şehir dışında bir bölgede olduğu için günlük kargo teslimatları maalesef olamıyor)... Peki dedim... Yaklaşık 1,5 aylık bir gecikmeye mal oldu... Hal böyle olunca, yukarıda bahsettiğim 4 silindir motoru takmak için firewall'ın kısaltılma işlemini de erteledim, zira motoru getiremezsem 2 silindir takmak dışında pek bir alternatifim kalmıyordu... Kesip biçtikten sonra da çok daha büyük külfet olacaktı benim... Neyse ki motorumuz da çok gecikmeli de olsa elimize ulaştı...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Aynı hafta sonunda ölçme, çizme, biçme işleri için hazırlıklarımı yapıp, firewall kısaltma işlemini gerçekleştirdim...
Birkaç amacım vardı; birincisi, görünümü orijinal tutmak, ikincisi kitteki firewall'u bozmadan kullanmak ve mümkünse biraz ağırlıktan tasarruf edebilmek... Hepsine ulaştım gibi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Firewall arkasındaki iskelete hem yapıştırıcı hem de alüminyum köşe bentler ile bağlıydı...
Hasarlamadan çıkarmak büyük işkence oldu ancak başardım bir şekilde...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tertemiz firewall'umuzu elimize aldık...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İçten bakışta da bilmeyen biri için orijinal görüntüsünü de korumuş olduk
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Firewall'u yerine oturtup açı kontrollerini yaptıktan sonra birkaç punto ile yapıştırdım ve civatalarını sabitledim... Fena olmadı... Asıl amacın, kenardaki kulakların da efektif olarak çalışacağı şekilde bir yaka malzemesi idi... Aa, orijinallerini kullanayım dedim, güzel de fikir oldu... Sıkır sıkır oturdular yerlerine ufak müdahaleler ile
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yaka malzememiz yerli yerinde...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonraki adım, motorun yerine yerleştirilip, cowling ve spinner ile birlikte hizalanması idi... Dikey şekilde uçağı bir yere sabitleyip, hassas halde motoru civatasız yerine koyup ölçü almak vs canımı çıkardı... Gerçekten çok saç baş yolduran bir iş ancak fena iş çıkarmadım gibi gibi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Diğer yandan motor elime ulaştığına göre pervaneyi de sipariş edeyim artık derken, elimdeki spinner 2 palli, o zaman 2 pal bir pervane bakayım en pratiginden dedim... Sacha ile konuşurken Mejzlik 32x12 Evo LF bu işin ilacı, başka pervane bakma dedi... Hemen sipariş geçeyim dedim... Rakam yüksek Mejz pervanelerde ancak asıl sorun sonrasında... Mejz bana bulundugunuz ülkeye gönderim yapamıyoruz diye yazdı... Peki shop and ship ile kendime yollatırım diyince de size Exvat fatura kesemeyiz bu durumda, zira iç transfer olacak cevabı geldi... Hal böyle olunca, hem VAT ödeyip, hem üzerine çifte kargo ödeyip, hepsinin üzerine buraya geldikten sonra hem gümrük hem de tekrar VAT ödeyince fatura pavyon hesabına doğru evrilmeye başlayınca vazgeçtim bu işten...
Bir yandan Andrew Jesky, Jason Shulman, Joseph Tavora, Jacop Campbell gibi 4 silindirle IMAC uçan diğer pilot arkadaşlara danıştığımda onlar da 3 palın güzel tercih olacağını söylediler... Baktım ettim DA200'lerde çoğunluk Falcon 29x12x3 pal kullanıyorlar ve mutlular... Bu alet DA200'e göre biraz daha güçlü olduğundan, uçak da aslında 200cc için değil de 170cc için imal edildiğinden, hafifliğinin de avantajını kullanarak motoru biraz daha yükleyip, pervane sesini iyice bertaraf edip gaz kontrolüyle keyifli bir model olur yaklaşımıyla Falcon Almanya'dan 29.5x12x3 palli pervaneyi sipariş geçmeyi planladım... Ancak buna uygun bir spinnerım yoktu... Hemen Tony ile irtibata geçtim ve bana daha önce Skywing'te yaptırdığım gibi bir 3 pal spinner imal edip edemeyeceğini sordum. Hallederiz, 1 hafta sonra spinnerin hazır cevabı gelince pervaneyi Falcon'dan, spinner'ı Tony'den sipariş geçtim...
Birkaç gün sonra, arkadaş 'abi kargonuz geldi' diyince tamam posta kutusuna bırakiver dedim, abi pek sığacak gibi değil diyince, abartma canım dedim... Bir geldi, pervane değil baya sandıkla kargo etmişler!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Pizza tri-lama
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Spinner'i de oturttugumuza göre sıra artık cowling'i ikiye bölmeye geldi... Bu da yine riskli işlerden biriydi, hem boyaya zarar verme ihtimali, hem de eksenden kayık kesim ihtimali bunaltıcı olsa da bir hafta sonu oturup bu işe daldım... Önce kağıt bant ile dönüp, taslak çizimleri yapmaya başladım...
Amacımız nihayetinde üst ve alt parçalar olarak ikiye ayrılacak ve silindirlerin orta hizasından geçecek bir baffle'a imkan tanıyacak bir kesim olması... Örneği var mı? Maalesef yok... DLE 222 ile bu modelden daha önce montaj yapan olmamış
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kesim sonrası iç kısımlarına kontraplak bantlar dönüp, iğneli somunlu flanşlar ile birlikte montajlarını tamamladım... Çok can sıkıcı bir işti ancak güzel şekilde bitirebildim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Nihai görüntü bu şekilde oldu... Ancak alüminyum civataları sevmedim. Yerlerine titanyum olanlar geçtiler sonrasında
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Motor yerindeydi artık, üstte göreceğiniz ateşleme kutusunu yine 3 boyutlu yazıcıdan bastırıp onun da montajını yaptım üst kısma
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Artık sıra baffle imalatına gelmişti... Örnek mi ? YOK...
Valide ile konuştum, terzi kalıpları ile çalışabilirsin gibi bir yorum gelince, kartonlari alıp kes biç bantla şeklinde yap boz parçalar ile kalıpları çıkardım...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Daha sonra bu kalıpların fotoğraflarını çekip, Fusion'a kanvas olarak atıp çizimlerini yaptım... Oblik çekiyor olsa da kameralarımız, üç aşağı beş yukarı tutar diyip kesimlerini lazerde 1.5 mm'lik kontraplaktan yaptırdım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kesimden bu şekilde geldi malzemeler
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Tek tarafı, yerine alıştırma çalışmaları...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Diger taraf...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kafa girişlerini blokaj şeklinde değil, açılı şekilde ve akışa destek olacak şekilde yapayım dedim. Bu sefer baya bir kes-biç işim çıktı... Ancak sonuç fena olmadı gibi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu sırada spinner konusunda da gelişmeler oldu... Öncelikle Tony, 1 hafta sonra hazır dediği spinner'in fotoğrafını yolladı... Yahu bu 2 palli, diyince, pardon benim hatam, hemen düzeltip yenisini imal ettireceğim dedi... 1 hafta daha kaybettik... Neyse, sonrasında posta etti spinner'ı
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kargo geldi, açtım ve süprizzzzz... Spinner hatalı boyutta... Uçağa takınca muhtemelen kelebek konmuş gibi duracağı aşikar... Tabi bu sefer yine tansiyonu yüksek bir iletişim sonrası Tony'den özür mesajları gelmeye başladı yine...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Artık durma şansım yoktu... Baffle işi de hallolduğuna göre, artık cowling'in altına geçip egzoz vs. işlemlerini yapayım dedim
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Birkaç taslak çizim vs. yaptım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sonra dairesel form yerine daha uyumlu bir kesim yaptım, cowling ve egzoz çıkışlarıyla
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Uçağın kuyruk teker sistemi bulup bulabileceğimiz en saçma sistem, bir yay var, ne boyu tutuyor, ne sistemin çalışması sağlıklı ama vakit yok!!! Artık bunları düşünme zamanı değil! Tony efendi yine yapmış yapacağını !!!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Son düzenleme: