Pervane Dönüş Yönünün Önemi?

Katılım
30 Eyl 2022
Mesajlar
178
Tepkime puanı
116
Yaş
23
Konum
DENİZLİ
İlgi Alanı
Uçak
Merhaba, bildiğiniz gibi pervaneler CW ve CCW olarak iki farklı şekilde var. Ben tek motorlu bir uçak yapıyorum ve taktığım pervane eğer aksi yönde itiş sağlıyorsa ESC'den kabloları değiştirerek motorun diğer tarafa dönmesini sağlıyorum. Fakat merak ettiğim bir konu var.

Pervaneyi motora sabitlerken ucuna bir aparat takıyoruz. Genelde saat yönüne doğru vida gibi çevirerek sıkıştırıyoruz. Ayrıca pervane dönerken aksi yöne bir kuvvet de uyguluyor. Peki pervanenin dönüşüyle, pervanenin ucuna taktığımız aparatın havada gevşeme ihtimali var mıdır?

CW/CCW pervaneyi neye göre kullanıyoruz?
 
Bu CW ve CCW olayı çok karışık. Örneğin Aliexpresss'teki satıcılar bu konuda ortak bir fikre sahip değiller. CW ve CCW, pervaneye nereden baktığına göre değişiklik gösteriyor. Uçağa karşıdan baktığında normal pervane CCW olur ama kokpitten bakınca CW olur.
Bir pervaneyi tasarım yönünün tersine çevirmek ise ciddi bir çekiş ve verim kaybına yol açar.
Somun konusundaki kaygın çok yerinde. Ters dönen pervaneye ters dişli somun ve şaft gerekir ama piston darbesinin olmadığı elektrikli motorlar ve nispeten küçük pervanelerde pratikte bir sorun yaşanmaz.
 
Benim aldığım pervanelerde pervaneye karşıdan bakınca çalışma yönünü belirliyor tersine denk gelmedim.
Biz uçakta uçağa arkadan bakınca sağa dönen pervane kullanıyoruz, yada çoğunluk böyle kullanıyor yani karşıdan baktığınızda o pervane sola dönüş yapıyor ccw diye tabir ediliyor. (Cw saat yönüne ccw tersine)
Fiyatı uygun görünce sağ-sol takım pervaneler almıştım bunların ters yön olanları motora sola açı vererek kullandım bi sıkıntı yaşamadım, bu arada bendeki motor somunlu iki somun takarak kontra sıkmada yapılabiliyor ancak ucunda sivri aparat olan motorlarda bu imkan yok, zaten o tip motorlarda 700-800 gr çekişli küçük motorlar oluyor güzelce sıkıldığında sıkıntı olacağını sanmıyorum.
Uçak üzerinde değil ancak test amaçlı 2212 turuncu motorları sola dönüş olarak çok çalıştırdım bi gevşeme görmedim.
Bu arada ben motor açısını montajla sabitleyerek vermiyorum bir tarafa pul koyuyorum açıyı sağa veya sola değiştirmek çok pratik oluyor.
 
Benim aldığım pervanelerde pervaneye karşıdan bakınca çalışma yönünü belirliyor tersine denk gelmedim.
Biz uçakta uçağa arkadan bakınca sağa dönen pervane kullanıyoruz, yada çoğunluk böyle kullanıyor yani karşıdan baktığınızda o pervane sola dönüş yapıyor ccw diye tabir ediliyor. (Cw saat yönüne ccw tersine)
Fiyatı uygun görünce sağ-sol takım pervaneler almıştım bunların ters yön olanları motora sola açı vererek kullandım bi sıkıntı yaşamadım, bu arada bendeki motor somunlu iki somun takarak kontra sıkmada yapılabiliyor ancak ucunda sivri aparat olan motorlarda bu imkan yok, zaten o tip motorlarda 700-800 gr çekişli küçük motorlar oluyor güzelce sıkıldığında sıkıntı olacağını sanmıyorum.
Uçak üzerinde değil ancak test amaçlı 2212 turuncu motorları sola dönüş olarak çok çalıştırdım bi gevşeme görmedim.
Bu arada ben motor açısını montajla sabitleyerek vermiyorum bir tarafa pul koyuyorum açıyı sağa veya sola değiştirmek çok pratik oluyor.
Merhaba, yine bir konu yine bir öğrenim.

motor mounting i açı vermeden yapıp pul ile açılandırmak benim çok hoşuma giden bir fikir oldu. ve bunu aldım cebime koydum teşekkürler.

birde pervane CW ile CCW dönüş arasında bende kalmıştım. cw-ccw olarak pakette satın aldığım 8045 perveneler güzelce incelemiştim. ccw yazanı kırdık. cw yazanı da aynı motor dönüş yönünde ters takmak için uygun gibi gördüm. ama @Sumer Yamaner 'in yazısından da olmayacakmış izlenimini aldım bunu da deneyip sonucu yazarım inşaallah.
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Benim aldığım pervanelerde pervaneye karşıdan bakınca çalışma yönünü belirliyor tersine denk gelmedim.

Merhaba, yine bir konu yine bir öğrenim.

motor mounting i açı vermeden yapıp pul ile açılandırmak benim çok hoşuma giden bir fikir oldu. ve bunu aldım cebime koydum teşekkürler.

birde pervane CW ile CCW dönüş arasında bende kalmıştım. cw-ccw olarak pakette satın aldığım 8045 perveneler güzelce incelemiştim. ccw yazanı kırdık. cw yazanı da aynı motor dönüş yönünde ters takmak için uygun gibi gördüm. ama @Sumer Yamaner 'in yazısından da olmayacakmış izlenimini aldım bunu da deneyip sonucu yazarım inşaallah.
Aynı dönş yönünde ters taksanızda pervane aynı tarafa hava üfleyecektir ancak verimi çok düşecek daha az kuvvet üretecek. Yani motor dönş yönünü pervane tipine göre (cw-cww) değiştirmeden pervaneyi kullanamıyoruz.
Motor dönş yönü pervaneye göre olmalı, pervanede düz takılmalı. Şöyle ki pervanenin bıçaklarına baktığınızda bir tarafı diğerine nispeten daha düz diğer tarafı kavislidir düz taraf rüzgarı kesecek kavisli tarafından dışarı atacak şekilde çalışır yani bıçağın düz tarafı dönş yönü oluyor.
Örneğin cww bir pervaneyi ft explorer tarzı arkadan motorlu bir uçağa takacaksak motora arkadan baktığımız varsayalım sola dönmeli ve pervane motora ters takılmalıdır. Oysaki aynı sistemi klasik uçakta kullanırken motora arkadan baktığımızda motor sağa dönyor pervane ön yüzü uçağın önne bakacak şekilde düz takıyoruz.

Kusura bakmayın uzattım biraz, ben bu hobiye başlarken forumdan çok şey öğrendim bunlarıda benden sonraki arkadaşlara bilgi aktarımı olsun diye yazıyorum.
 
Aynı dönş yönünde ters taksanızda pervane aynı tarafa hava üfleyecektir ancak verimi çok düşecek daha az kuvvet üretecek. Yani motor dönş yönünü pervane tipine göre (cw-cww) değiştirmeden pervaneyi kullanamıyoruz.
Motor dönş yönü pervaneye göre olmalı, pervanede düz takılmalı. Şöyle ki pervanenin bıçaklarına baktığınızda bir tarafı diğerine nispeten daha düz diğer tarafı kavislidir düz taraf rüzgarı kesecek kavisli tarafından dışarı atacak şekilde çalışır yani bıçağın düz tarafı dönş yönü oluyor.
Örneğin cww bir pervaneyi ft explorer tarzı arkadan motorlu bir uçağa takacaksak motora arkadan baktığımız varsayalım sola dönmeli ve pervane motora ters takılmalıdır. Oysaki aynı sistemi klasik uçakta kullanırken motora arkadan baktığımızda motor sağa dönyor pervane ön yüzü uçağın önne bakacak şekilde düz takıyoruz.

Kusura bakmayın uzattım biraz, ben bu hobiye başlarken forumdan çok şey öğrendim bunlarıda benden sonraki arkadaşlara bilgi aktarımı olsun diye yazıyorum.
Ben de tam olarak FT Explorer gibi ortadan motorlu bir uçak yaptım. Verdiğiniz bilgiler çok değerli teşekkür ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Ben de tam olarak FT Explorer gibi ortadan motorlu bir uçak yaptım. Verdiğiniz bilgiler çok değerli teşekkür ederim.
Modelin hayırlı olsun kardeşim, fotoğraf paylaşabilirsen sevinirim, bende pervane kırmaktan bıktığım için ft xplorer yapmaya karar verdim ve başladım şöyle 150 cm açıklığında 29 cm chord ölçlerinde bi kanat kesmyi düşünyorum havada süzülsün.
 
Modelin hayırlı olsun kardeşim, fotoğraf paylaşabilirsen sevinirim, bende pervane kırmaktan bıktığım için ft xplorer yapmaya karar verdim ve başladım şöyle 150 cm açıklığında 29 cm chord ölçlerinde bi kanat kesmyi düşünyorum havada süzülsün.
Ben plana bakarak yapmadım göz kararı kafama göre yaptım biraz. O yüzden çok da güzel olduğu söylenemez tabiki ama zaten amacım fazla zaman ayırmadan yapmaktı.

Aşağıdaki gördüğünüz gibi 2 adet yaptım soldaki 140cm kanat açıklığında sağdaki de 200cm kanat.
1400kv 2212 motor kullandım. Toplam ağırlığa bakmadım fakat uçar diye düşünüyorum inşallah.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Tekrardan hayırlı olsun, teorik olarak 1/3 oranında güç yeterli oluyor ancak önerilen 1/1 oran. Ağırlık güç oranı kendeini en iyi rüzgarlı havada hissettiriyor. 2212 1400 kv motor ft bushwacker modelimde deenedim ancak eski foamcup 140 cm lik modelimde hiç denemedim, byk kanat hertürlü daha rahat uçuyor, büyük kanat çalışmakla iyi yapmışsınız.