Arkadaşlar merhabalar,
Naze32, varsayılan ayarları ile bile, rahatlıkla konforlu bir uçuş yapabileceğiniz bir kart olmasına rağmen, özellikle Baseflight ve Cleanflight yazılımlarının gelişmesine bağlı olarak, eklenti(bluetooth, osd, gps, telemetry v.b.) kullanmak istediğimizde, uğraştırıcı olabilmektedir. Ben de kart ile ilgili yaşadığım sorunları, bulabildiğim çözümleri, çözümünü bulamadıklarımı bu konu altından paylaşmak istiyorum. Naze32, Cleanflight ya da Baseflight'ın dokümanında açıkça belirtilmiş şeyleri burada tekrar etmeyeceğim. Ama anlaşılması zor ve sıkıntılı konuları elimden geldiğince belirtiyor olacağım.
- Giriş, Temel ve gelişmiş elektronik yerleşim.
- Cleanflight ve Baseflight hakkında...
- Telemetri kullanımı ve seri portlar.
Naze32'de firmware olarak en başta Baseflight kullandım. Baseflight, kolay anlaşılan ve kolay konfigüre edilebilen bir arayüze sahip. Fakat pilotaj konusunda hiç bir iddiam olmamasından dolayı, özellikle OneShot gibi, daha seri uçuşlara olanak sağlayan özelliklere ihtiyacım olmasa da, Cleanflight yazılımını incelemeye başladım ve öncelikli olarak tek bir sebepten dolayı Cleanflight yazılımını kullanmaya başladım. Cleanflight'ın desteklediği "Adressable LED Strip" özelliği sayesinde, görsel olarak uçuş modları ve modelinizin durumu hakkında geri bildirim alabiliyorsunuz. Özellikle kartın "ARM" olup olmadığının ledler vasıtası ile bildirilebiliyor olması, kendi adıma güvenlik açısından faydalı bir özellik. Çünkü her kartın varsayılan, "ARM" etme yönergesi birbirinden farklı olabiliyor ve benim gibi az uçuş yapıp çok kart deneyen biri iseniz, komutları karıştırabiliyorsunuz .
Tablet üzerinden PID ayarı yapmak için'de BLUETOOTH modülü ekledim.
Ayrıca Pil voltajını görmek için ise Naze32'nin desteklediği FrSky telemetry özelliğini kullandım.
Bir çok farklı uyarıyı destekleyen buzzer de olmazsa olmazlardan zaten .
Yukarıdakilerin ışığında 250 quadımdaki elektriksel kablolamayı nasıl yaptığımı paylaşayım. Aşağıdaki çizim bana ait ve şu anda quadımdaki(suya düştüğü için yanmış olan VTX dışında ) aktif elektriksel yapıyı gösteriyor.
Elektriksel yükü dengeli olarak dağıtabilmek için ise her ESC'nin BEC'ini farklı bir bileşeni beslemek için kullandım. (-) hattı tüm bileşenlerde ortak olsa bile, dönen akımın gereğinden fazla devre üzerinde dolaşmasını engellemek için, mümkün olan her bileşeni tekrar (-) hattına bağladım.
Çizimde de görülebileceği üzere, D4R alıcının bağlantısını yapmak için 2 kablo(toprak ve RC1 sinyal ucu) kullanmış durumdayım. PPM ya da CPPM bağlantısı kullandığım için bu iki kablo yeterli oluyor. Ama aşağıdaki mesajlardan göreceğiniz üzere, FrSky alıcılarda frame rate ile ilgili bir sorundan dolayı dikkatli olmak gerekiyor. CPPM modda kullanılacaksa, ya maksimum 6 kanal kullanılması ya da 27ms firmware yüklenmesi gerekiyor.
Gelenksel olarak tüm kanallara ayrı kablo yani PWM olarak kullanmanın özellikle ufak quadlarda hiç bir gerekçesi ya da faydası yok. Dolayısı ile yazı boyunca, aksi bri durum olmadıkça hep CPPM olarak bağlantı üzerinden gideceğim.
WS2812 LED'ler için RC5 sinyal ucunu kullandım. Ve de 2.motora ait ESC'nin BEC devresinden beslemeyi aldım. Her bir WS2812 LED, 3 adet RGB LED'den oluşuyor. 4 adet WS2812 kullandığım için teorik olarak 12 tane LED'i beslemeye yetecek kadar akıma ihtiyacım vardı. Ve ayrı BEC, bence en sağlıklı çözüm.
Buzzer olarak 5V'luk aktif (kendinden devreli) buzzer kullanmak gerekiyor. Pasif (devresiz) buzzer kullanırsanız, "tık" sesinden başka bir ses alamazsınız.
LC filtre olarak kendi yaptığım ve aşağıdaki mesajımda bahsettiğim filtreyi kullanıyorum. Filtresiz olarak test henüz yapmadım ama şu hali ile gayet temiz görüntü aldım.
Bluetooth modülü olmazsa olmaz bir modül değil. Hatta Cleanflight'ın "In Flight Adjustment" özelliği sayesinde artık gereksiz bile sayılabilir. Ama Baseflight kullanmaktan gelme bir alışkanlıkla hala orada duruyor . Fakat artık gitmesi lazım, devri kapandı onun .
FrSky telemetri özelliğini varsayılan hali ile rahatlıkla kullanabiliyorsunuz. Ama ... Ama kısmı biraz uzun. O konuya sonraki mesajlarda değineceğim.
Ama alıcımı takayım ve hemen uçayım diyorsanız yapmanız gereken aşağıdakinden ibaret. Tabii Cleanflight arayüzünde(ya da Baseflight) PPM olarak seçmeyi de unutmayın.
Naze32, varsayılan ayarları ile bile, rahatlıkla konforlu bir uçuş yapabileceğiniz bir kart olmasına rağmen, özellikle Baseflight ve Cleanflight yazılımlarının gelişmesine bağlı olarak, eklenti(bluetooth, osd, gps, telemetry v.b.) kullanmak istediğimizde, uğraştırıcı olabilmektedir. Ben de kart ile ilgili yaşadığım sorunları, bulabildiğim çözümleri, çözümünü bulamadıklarımı bu konu altından paylaşmak istiyorum. Naze32, Cleanflight ya da Baseflight'ın dokümanında açıkça belirtilmiş şeyleri burada tekrar etmeyeceğim. Ama anlaşılması zor ve sıkıntılı konuları elimden geldiğince belirtiyor olacağım.
- Giriş, Temel ve gelişmiş elektronik yerleşim.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
- Cleanflight ve Baseflight hakkında...
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
- Telemetri kullanımı ve seri portlar.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Naze32'de firmware olarak en başta Baseflight kullandım. Baseflight, kolay anlaşılan ve kolay konfigüre edilebilen bir arayüze sahip. Fakat pilotaj konusunda hiç bir iddiam olmamasından dolayı, özellikle OneShot gibi, daha seri uçuşlara olanak sağlayan özelliklere ihtiyacım olmasa da, Cleanflight yazılımını incelemeye başladım ve öncelikli olarak tek bir sebepten dolayı Cleanflight yazılımını kullanmaya başladım. Cleanflight'ın desteklediği "Adressable LED Strip" özelliği sayesinde, görsel olarak uçuş modları ve modelinizin durumu hakkında geri bildirim alabiliyorsunuz. Özellikle kartın "ARM" olup olmadığının ledler vasıtası ile bildirilebiliyor olması, kendi adıma güvenlik açısından faydalı bir özellik. Çünkü her kartın varsayılan, "ARM" etme yönergesi birbirinden farklı olabiliyor ve benim gibi az uçuş yapıp çok kart deneyen biri iseniz, komutları karıştırabiliyorsunuz .
Tablet üzerinden PID ayarı yapmak için'de BLUETOOTH modülü ekledim.
Ayrıca Pil voltajını görmek için ise Naze32'nin desteklediği FrSky telemetry özelliğini kullandım.
Bir çok farklı uyarıyı destekleyen buzzer de olmazsa olmazlardan zaten .
Yukarıdakilerin ışığında 250 quadımdaki elektriksel kablolamayı nasıl yaptığımı paylaşayım. Aşağıdaki çizim bana ait ve şu anda quadımdaki(suya düştüğü için yanmış olan VTX dışında ) aktif elektriksel yapıyı gösteriyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Elektriksel yükü dengeli olarak dağıtabilmek için ise her ESC'nin BEC'ini farklı bir bileşeni beslemek için kullandım. (-) hattı tüm bileşenlerde ortak olsa bile, dönen akımın gereğinden fazla devre üzerinde dolaşmasını engellemek için, mümkün olan her bileşeni tekrar (-) hattına bağladım.
Çizimde de görülebileceği üzere, D4R alıcının bağlantısını yapmak için 2 kablo(toprak ve RC1 sinyal ucu) kullanmış durumdayım. PPM ya da CPPM bağlantısı kullandığım için bu iki kablo yeterli oluyor. Ama aşağıdaki mesajlardan göreceğiniz üzere, FrSky alıcılarda frame rate ile ilgili bir sorundan dolayı dikkatli olmak gerekiyor. CPPM modda kullanılacaksa, ya maksimum 6 kanal kullanılması ya da 27ms firmware yüklenmesi gerekiyor.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Gelenksel olarak tüm kanallara ayrı kablo yani PWM olarak kullanmanın özellikle ufak quadlarda hiç bir gerekçesi ya da faydası yok. Dolayısı ile yazı boyunca, aksi bri durum olmadıkça hep CPPM olarak bağlantı üzerinden gideceğim.
WS2812 LED'ler için RC5 sinyal ucunu kullandım. Ve de 2.motora ait ESC'nin BEC devresinden beslemeyi aldım. Her bir WS2812 LED, 3 adet RGB LED'den oluşuyor. 4 adet WS2812 kullandığım için teorik olarak 12 tane LED'i beslemeye yetecek kadar akıma ihtiyacım vardı. Ve ayrı BEC, bence en sağlıklı çözüm.
Buzzer olarak 5V'luk aktif (kendinden devreli) buzzer kullanmak gerekiyor. Pasif (devresiz) buzzer kullanırsanız, "tık" sesinden başka bir ses alamazsınız.
LC filtre olarak kendi yaptığım ve aşağıdaki mesajımda bahsettiğim filtreyi kullanıyorum. Filtresiz olarak test henüz yapmadım ama şu hali ile gayet temiz görüntü aldım.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bluetooth modülü olmazsa olmaz bir modül değil. Hatta Cleanflight'ın "In Flight Adjustment" özelliği sayesinde artık gereksiz bile sayılabilir. Ama Baseflight kullanmaktan gelme bir alışkanlıkla hala orada duruyor . Fakat artık gitmesi lazım, devri kapandı onun .
FrSky telemetri özelliğini varsayılan hali ile rahatlıkla kullanabiliyorsunuz. Ama ... Ama kısmı biraz uzun. O konuya sonraki mesajlarda değineceğim.
Ama alıcımı takayım ve hemen uçayım diyorsanız yapmanız gereken aşağıdakinden ibaret. Tabii Cleanflight arayüzünde(ya da Baseflight) PPM olarak seçmeyi de unutmayın.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol