- Katılım
- 30 Kas 2014
- Mesajlar
- 4,656
- Tepkime puanı
- 20,078
- Yaş
- 47
- Konum
- Wallingford / İngiltere
- İlgi Alanı
- Uçak
Neyse, ikramları dert etmeye gerek kalmadı, zira tek pil ile uçmamın imkansız olduğu belgelendi
Tek pil/çift pil kararında önemli olan bir diğer şey de tek bir pilin iki motora yetecek akımı sağlıklı bir şekilde verip veremeyeceğiydi. Bunun için ne yapmak gerek, pilin üzerindeki C değerine bakmak gerek. Elimdeki pillerin hepsi 60C, ikisi 5000mAh birisi 5200mAh kapasiteli. Yani bu C verisine göre 5000lik pilden 300A, 5200lük pilden ise 312A akımı “güvenle” çekebilmem lazım, harika, demekki tek pille uçabilirim
Peki ya üretici beni kandırdıysa? Ya paket üzerindeki C değeri doğru değilse? Malesef çok üst seviye pil üreticileri hariç bu paketlere yazılan C değerleri pek doğru olmuyor.
Sanırım onların kastettiği C “bu akıma kadar pil patlamadan çekebilirsin” gibisinden bir anlayış olabilir, yani pil şişmiş, ömrü kısalmış falan umurları değil. Gerçek anlamda bir pilden ne kadar akım çekileceği hakkında yabancı forumlarda gayet faydalı bilgiler içeren tartışmalar var, ve temelde bunu belirleyen en önemli faktör pilin iç direnci. Bu aynı zamanda pilin kalitesini de gösteren bir değer. Yeni nesil şarj cihazlarında pil iç direncini ölçme özelliği de var (bu iç direnç sıradan bir direnç elemanı gibi ohmmetreyle ölçülebilen bir şey değil, sabit bir “elektriksel yük” altındaki gerilim düşmesiyle belirlenebilen bir kavram). RCgroupstaki tartışmalardan birisinde pillerin iç dirençlerini kullanarak gerçek C değerlerini belirleyen bir online hesaplama aracı paylaşmışlar.
Online Hesaplama aracı için :
NOT: Aynı hesaplama aracının Excel versiyonu ve örnek pillere ait Datasheet Indirmek için:
Bu araçta pillerinizin iç direncini ve kapasitesini girerek güvenle çekebileceğiniz maksimum akımları görebiliyorsunuz. Ayrıca pilinizin kalitesi hakkında fikir veren bir de katsayı (FOM) eklemişler. Pilin direnci ve kapasitesinin bir oranı olan bu değer 1’e ne kader yakınsa o pil o kadar kalitelidir, iyidir gibisinden bir gösterge.
Ben de elimdeki pilleri şarj cihazına bağlayıp iç dirençlerini ölçtüm.
5000 mAh kapasiteli pillerim pek kaliteli olmayan, yoklukta burda bulabildiğim tek pil olduğu için zamanında aldığım piller. Haliyle iç dirençleri de epey yüksek:
Ayrıca yine bu ölçüm sonucu da açıkça görüldüğü gibi hücreler bir araya getirilirken de eşleştirme yapmak gibi bir zahmete girmemişler, aynı paketteki hücrelerin farklı iç dirençleri var, ve bir paketin C kapasitesini en yüksek dirence sahip hücre belirliyor. Yani, bu iki pakette iç direnci 6 ohm olan hücreler olmasına rağmen birisinin C değerini hesaplarken 7 diğeri için de 8 ohm kullanmak gerekecek.
Buna göre de bu pillerden pile zarar vermeden çekebileceğim en yüksek değerler de 65 ve 61 A olarak hesaplanıyor. Yani aslında 60C olarak satılan piller gerçekte 12-13C !!! Bu iki pilden herhangi birisini airbus (veya me-262) üzerinde tek başına kullanmam demek çok kısa bir süre içinde pile ciddi zarar vermem demek. Motorların her birinin maksimumda 75 amper çektiklerini düşünürsek bu iki pil birlikteyken bile tam gazda pillerin limitlerinin zorlanacağı anlamına gelir. Neyse ki tam gaz kullanımı çok sınırlı olacak diye tahmin ediyorum.
Elimdeki 3. pil biraz daha kaliteli, Align marka ve yine 60 C olarak etiketlenmiş 5200mAh lik bir pil. Bunun iç dirençleri şöyle:
En azından hücre eşlemesi yapılmış diyelim
Bu iç dirençler için hesap yapıldığında maksimum akım 102 A çıkıyor. Daha iyi bir değer ama halen tek başına beslemeye yetmeyebilir. Sorun şu ki bu pilden elimde ikinci bir tane yok. Bu durumda şimdilik sadece diğer iki pille uçuş yapacağım demektir, bir uçuş gününde tek bir uçuş... ama bu ilk uçuşlarda topladığım güç verilerine göre eğer 100 amperin çok geçilmediğini görürsem eğer o zaman bu pille tek pilli (gaz kontrolüne de daha fazla dikkat ederek) uçuşlar yapabilirim. Her durumda ilk fırsatta elimdeki bu boyuttaki pil adedini arttırmam gerekeceği kesin. Bir diğer alternatif de bir çift 30luk türbin alıp bu modele takarak dünyanın ilk türbin motorlu (hatta çift) 3D baskı uçağını uçurmak olabilir
Tek pil/çift pil kararında önemli olan bir diğer şey de tek bir pilin iki motora yetecek akımı sağlıklı bir şekilde verip veremeyeceğiydi. Bunun için ne yapmak gerek, pilin üzerindeki C değerine bakmak gerek. Elimdeki pillerin hepsi 60C, ikisi 5000mAh birisi 5200mAh kapasiteli. Yani bu C verisine göre 5000lik pilden 300A, 5200lük pilden ise 312A akımı “güvenle” çekebilmem lazım, harika, demekki tek pille uçabilirim
Peki ya üretici beni kandırdıysa? Ya paket üzerindeki C değeri doğru değilse? Malesef çok üst seviye pil üreticileri hariç bu paketlere yazılan C değerleri pek doğru olmuyor.
Sanırım onların kastettiği C “bu akıma kadar pil patlamadan çekebilirsin” gibisinden bir anlayış olabilir, yani pil şişmiş, ömrü kısalmış falan umurları değil. Gerçek anlamda bir pilden ne kadar akım çekileceği hakkında yabancı forumlarda gayet faydalı bilgiler içeren tartışmalar var, ve temelde bunu belirleyen en önemli faktör pilin iç direnci. Bu aynı zamanda pilin kalitesini de gösteren bir değer. Yeni nesil şarj cihazlarında pil iç direncini ölçme özelliği de var (bu iç direnç sıradan bir direnç elemanı gibi ohmmetreyle ölçülebilen bir şey değil, sabit bir “elektriksel yük” altındaki gerilim düşmesiyle belirlenebilen bir kavram). RCgroupstaki tartışmalardan birisinde pillerin iç dirençlerini kullanarak gerçek C değerlerini belirleyen bir online hesaplama aracı paylaşmışlar.
Online Hesaplama aracı için :
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
NOT: Aynı hesaplama aracının Excel versiyonu ve örnek pillere ait Datasheet Indirmek için:
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu araçta pillerinizin iç direncini ve kapasitesini girerek güvenle çekebileceğiniz maksimum akımları görebiliyorsunuz. Ayrıca pilinizin kalitesi hakkında fikir veren bir de katsayı (FOM) eklemişler. Pilin direnci ve kapasitesinin bir oranı olan bu değer 1’e ne kader yakınsa o pil o kadar kalitelidir, iyidir gibisinden bir gösterge.
Ben de elimdeki pilleri şarj cihazına bağlayıp iç dirençlerini ölçtüm.
5000 mAh kapasiteli pillerim pek kaliteli olmayan, yoklukta burda bulabildiğim tek pil olduğu için zamanında aldığım piller. Haliyle iç dirençleri de epey yüksek:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ayrıca yine bu ölçüm sonucu da açıkça görüldüğü gibi hücreler bir araya getirilirken de eşleştirme yapmak gibi bir zahmete girmemişler, aynı paketteki hücrelerin farklı iç dirençleri var, ve bir paketin C kapasitesini en yüksek dirence sahip hücre belirliyor. Yani, bu iki pakette iç direnci 6 ohm olan hücreler olmasına rağmen birisinin C değerini hesaplarken 7 diğeri için de 8 ohm kullanmak gerekecek.
Buna göre de bu pillerden pile zarar vermeden çekebileceğim en yüksek değerler de 65 ve 61 A olarak hesaplanıyor. Yani aslında 60C olarak satılan piller gerçekte 12-13C !!! Bu iki pilden herhangi birisini airbus (veya me-262) üzerinde tek başına kullanmam demek çok kısa bir süre içinde pile ciddi zarar vermem demek. Motorların her birinin maksimumda 75 amper çektiklerini düşünürsek bu iki pil birlikteyken bile tam gazda pillerin limitlerinin zorlanacağı anlamına gelir. Neyse ki tam gaz kullanımı çok sınırlı olacak diye tahmin ediyorum.
Elimdeki 3. pil biraz daha kaliteli, Align marka ve yine 60 C olarak etiketlenmiş 5200mAh lik bir pil. Bunun iç dirençleri şöyle:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
En azından hücre eşlemesi yapılmış diyelim
Bu iç dirençler için hesap yapıldığında maksimum akım 102 A çıkıyor. Daha iyi bir değer ama halen tek başına beslemeye yetmeyebilir. Sorun şu ki bu pilden elimde ikinci bir tane yok. Bu durumda şimdilik sadece diğer iki pille uçuş yapacağım demektir, bir uçuş gününde tek bir uçuş... ama bu ilk uçuşlarda topladığım güç verilerine göre eğer 100 amperin çok geçilmediğini görürsem eğer o zaman bu pille tek pilli (gaz kontrolüne de daha fazla dikkat ederek) uçuşlar yapabilirim. Her durumda ilk fırsatta elimdeki bu boyuttaki pil adedini arttırmam gerekeceği kesin. Bir diğer alternatif de bir çift 30luk türbin alıp bu modele takarak dünyanın ilk türbin motorlu (hatta çift) 3D baskı uçağını uçurmak olabilir
YÖNETİM tarafından açılan Konu Bilgilendirmesi
Bu konu YÖNETİM tarafından aşağıdaki mesaj taşınarak açılmıştır.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol