Merhaba arkadaşlar,
Bir zamanlar aşağıdaki gibi bir uygulamadan bahsetmiştim Mikado Vbar Control Uygulamaları arasında... Şimdi bunu pratikte inceleyeceğiz. Uzun çevirisi aşağıda var uygulamanın, ben şimdilik sadece lipo pillerimin gerçek kapasitesini merak edip sıradan şu adımları uyguladım.
(Pilim Thunder Power Magna 5000mah ... Bununla yaklaşık 20 gerçek uçuş yaptım, ayar için bağlamalarım dışında... İlk zamanlar koruyucu davranıp %60 tüketim (3000mah), %40 kalan şeklinde kullandım. Sonraları yine korumacı ama biraz daha makul kullanım olan %70-%30 a geçtim... Genelde 75-25 veya 80-20 kullanıyorlar. Ben yine de %30 bırakma taraftarıyım pile uzun süre iyi bakmak açısından. Ayrıca her uçuş gününden sonra storage'a alıp, serin kuru yerde lipo safe içinde saklarım. 1C den de hızlı şarj etmem evde, sahada da 1.5C yi geçmem.)
1- Storage'da bekleyen pilin voltajını 3.60V a düşürmeye çalıştım ama bu aşamada balanslı indirme seçeneğini aktive etmemişim, o yüzden son hücreyi 3.60V yapınca işlemi durdurdu. Yine de revolectrix kaç voltta pilin yüzde kaçı dolu söylediği için fotodan görüldüğü gibi %9 u dolu... Mikado da aşağıda bu voltajda pilin %90-95 inin boş olduğunu söylüyor, yani tam hücreler arası eşitlik sağlayamasak da, hedeflenen aralıktayız.
2- Pili tamamen şarj ettim, 4.20V. Şarj aletinde Capacity In satırından gördüğümüz, 4.75Ah pile verilmiş, %9 dan %100 e kadar...
3- Bu 4750mAh değerini de aşağıda tarif edildiği şekilde 1.05 katsayısı ile çarpınca, pilin gerçek kapasitesini 4987.5mah olarak buluyoruz. Gerek şarj aletinin virgülden sonra fazla detay verememesi (4.75), gerek benim hücre başı 3.60 yakalamak için balans kısmını atlamam, gerekse de katsayının kabaca bir sonuç vermesini de hesaba katarsak, pil yeni gibi diyebiliriz.
Eğer nispeten eski bir pil olsa; şarj aleti pile 4.30Ah verecekti ve pil tamam ben daha fazla alamıyorum %100 doluyum diyecekti. Bunu da 1.05 ile çarptığımızda 4515mah gibi bir değer yakalayacaktık, yani pilimizin yaklaşık 500mah kapasite alacak kısmı ölmüş diyecektik.
4- Pili tekrar storage voltaja aldım.
Yeni bir pille, olayı görmek ve paylaşmak için böyle bir çalışma yaptım. Eski, kapasitesinden şüphe duyduğunuz pillerle bunu yapıp paylaşırsanız, konumuz zenginleşir
Battery Saver
Kullanıcı tecrübelerine ve Mikado'nun kendi araştırmalarına göre, Battery Logbook içine "batarya yıpranması"nı hesaplayan bir takım parametreler yerleştirilmiştir. (Bataryalar kullanım ömürleri boyunca kapasitelerinin bir kısmını kaybederler, yıpranırlar.)
Bataryalar kullanımda (şarj-deşarj döngüsü) ve saklama voltajında beklerken kapasitelerinden kaybederler. Yani, "tank" küçüldükçe küçülür. Eğer birisi Mikado'nun sunduğu gibi bir kapasite sayım sistemi kullanırsa ve örneğin 5000mah lık bir bataryanın %70 ini uçuşta kullanacak şekilde ayarlarsa (3500mah), bu ilk uçuşlar için doğrudur. Fakat uçuş sayısıyla ve zamanla -bataryalar kapasitelerini kaybeder- ve eğer biz şu anda "gerçekte" 4000mah'a sahipsek ve hala %70 kullanıma ayarlıysa (tabii uygulama bataryanın hala 5000mah verebildiğini düşünüyor çünkü ona ayarlı), 4000mah verebilen bir bataryanın %90 ına yakınını kullanmış oluruz (3500mah). Bu da bataryaya ciddi zarar verir. En azından ESC miz uçuşun bittiğini belirten uyarıyı VBC kumanda daha vermeden enerji kesmeye başlar.
Şimdi bahsedeceğimiz ayarlarla bataryanın "kullanılabilir kapasitesi"ni storageda bekleme süresinden ve kullanılan kapasitesinden yola çıkarak hesaplamak mümkün olacaktır. Böylece yukarıda bahsedilen olumsuzluklardan etkilenmeyecek ve bataryaya olağan eskimesinden daha fazla zarar vermeyeceğiz. Batarya daha uzun süre kullanılmak üzere şarj-deşarj edilebilecek.
Mikado bazı bataryalar üzerinde testler yapmıştır ve "30" değerini her iki kısım için de güzel bir başlangıç noktası olarak belirlemiştir.
Eğer bataryanın uçuş başına %70'inden fazlasını kullanmamaya özen gösteriyorsanız, soğuk bataryalar kullanmıyorsanız ve bataryadan çekilen akım konusunda bataryanın özelliklerinde belirtilen sınırlar içinde kalıyorsanız; başlangıç noktası olarak "25" ayarlayabilirsiniz.
"Storage value" için "20" ayarlayabilirsiniz, eğer saklama koşulu olarak tam kapasitesinin %30-%70 aralığında bir yerde kalıyorsanız, serin ve kuru bir yerde saklıyorsanız...
Ama, her bataryanın tipi ve markası değişik olduğundan bu değerler sadece bir ipucu olarak kabul edilmelidir. Gerçek kullanım kapasitesini tahmin edebilmek için 20-30 uçuştan sonra şöyle bir hesaplama yapabilirsiniz. Uçuştan sonra bataryayı 3,6V/hücre değerine deşarj edin ve ardından full kapasitesine şarj edin. Şarj edilen kapasite, bataryanın toplam kapasitesinin %90-%95 ine karşılık gelir. Haliyle bu değeri 1.05 katsayısı ile çarparsanız bataryanın kullanılabilir kapasitesi hakkında bir fikir edinmiş olacaksınız. Uygulama içindeki ayarları buna göre kontrol edip değişiklik yapabilirsiniz.
Uygulama içindeki değerleri sıfırlamak, hesaplamaları devreden çıkarmak anlamına gelir.
Storage esnasında kaybedilen kapasite, uçuş bataryasını bağladığınızda hesaplanacaktır. Ve uçuş kapasitesi bu miktardan düşecektir. Uçuş döngüsünden kaynaklı kapasite düşümü uçuş sonunda hesaplanacak ve uçuş kapasitesinden çıkarılacaktır. Dolayısıyla sonraki uçuşlara bir etkisi olmayacaktır.
Ek olarak Mikado voltage monitor da yapmıştır. Burada voltaj alarmı ve örnekleme zamanı ayarlanabilir. Alarm ayarları batarya bildirimleri gibidir.
Tüm bu veriler, Vbar Control içindeki batarya klasöründe, her bir batarya için ayrı ayrı tutulur.
Bir zamanlar aşağıdaki gibi bir uygulamadan bahsetmiştim Mikado Vbar Control Uygulamaları arasında... Şimdi bunu pratikte inceleyeceğiz. Uzun çevirisi aşağıda var uygulamanın, ben şimdilik sadece lipo pillerimin gerçek kapasitesini merak edip sıradan şu adımları uyguladım.
(Pilim Thunder Power Magna 5000mah ... Bununla yaklaşık 20 gerçek uçuş yaptım, ayar için bağlamalarım dışında... İlk zamanlar koruyucu davranıp %60 tüketim (3000mah), %40 kalan şeklinde kullandım. Sonraları yine korumacı ama biraz daha makul kullanım olan %70-%30 a geçtim... Genelde 75-25 veya 80-20 kullanıyorlar. Ben yine de %30 bırakma taraftarıyım pile uzun süre iyi bakmak açısından. Ayrıca her uçuş gününden sonra storage'a alıp, serin kuru yerde lipo safe içinde saklarım. 1C den de hızlı şarj etmem evde, sahada da 1.5C yi geçmem.)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
1- Storage'da bekleyen pilin voltajını 3.60V a düşürmeye çalıştım ama bu aşamada balanslı indirme seçeneğini aktive etmemişim, o yüzden son hücreyi 3.60V yapınca işlemi durdurdu. Yine de revolectrix kaç voltta pilin yüzde kaçı dolu söylediği için fotodan görüldüğü gibi %9 u dolu... Mikado da aşağıda bu voltajda pilin %90-95 inin boş olduğunu söylüyor, yani tam hücreler arası eşitlik sağlayamasak da, hedeflenen aralıktayız.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
2- Pili tamamen şarj ettim, 4.20V. Şarj aletinde Capacity In satırından gördüğümüz, 4.75Ah pile verilmiş, %9 dan %100 e kadar...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
3- Bu 4750mAh değerini de aşağıda tarif edildiği şekilde 1.05 katsayısı ile çarpınca, pilin gerçek kapasitesini 4987.5mah olarak buluyoruz. Gerek şarj aletinin virgülden sonra fazla detay verememesi (4.75), gerek benim hücre başı 3.60 yakalamak için balans kısmını atlamam, gerekse de katsayının kabaca bir sonuç vermesini de hesaba katarsak, pil yeni gibi diyebiliriz.
Eğer nispeten eski bir pil olsa; şarj aleti pile 4.30Ah verecekti ve pil tamam ben daha fazla alamıyorum %100 doluyum diyecekti. Bunu da 1.05 ile çarptığımızda 4515mah gibi bir değer yakalayacaktık, yani pilimizin yaklaşık 500mah kapasite alacak kısmı ölmüş diyecektik.
4- Pili tekrar storage voltaja aldım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Yeni bir pille, olayı görmek ve paylaşmak için böyle bir çalışma yaptım. Eski, kapasitesinden şüphe duyduğunuz pillerle bunu yapıp paylaşırsanız, konumuz zenginleşir
Battery Saver
Kullanıcı tecrübelerine ve Mikado'nun kendi araştırmalarına göre, Battery Logbook içine "batarya yıpranması"nı hesaplayan bir takım parametreler yerleştirilmiştir. (Bataryalar kullanım ömürleri boyunca kapasitelerinin bir kısmını kaybederler, yıpranırlar.)
Bataryalar kullanımda (şarj-deşarj döngüsü) ve saklama voltajında beklerken kapasitelerinden kaybederler. Yani, "tank" küçüldükçe küçülür. Eğer birisi Mikado'nun sunduğu gibi bir kapasite sayım sistemi kullanırsa ve örneğin 5000mah lık bir bataryanın %70 ini uçuşta kullanacak şekilde ayarlarsa (3500mah), bu ilk uçuşlar için doğrudur. Fakat uçuş sayısıyla ve zamanla -bataryalar kapasitelerini kaybeder- ve eğer biz şu anda "gerçekte" 4000mah'a sahipsek ve hala %70 kullanıma ayarlıysa (tabii uygulama bataryanın hala 5000mah verebildiğini düşünüyor çünkü ona ayarlı), 4000mah verebilen bir bataryanın %90 ına yakınını kullanmış oluruz (3500mah). Bu da bataryaya ciddi zarar verir. En azından ESC miz uçuşun bittiğini belirten uyarıyı VBC kumanda daha vermeden enerji kesmeye başlar.
Şimdi bahsedeceğimiz ayarlarla bataryanın "kullanılabilir kapasitesi"ni storageda bekleme süresinden ve kullanılan kapasitesinden yola çıkarak hesaplamak mümkün olacaktır. Böylece yukarıda bahsedilen olumsuzluklardan etkilenmeyecek ve bataryaya olağan eskimesinden daha fazla zarar vermeyeceğiz. Batarya daha uzun süre kullanılmak üzere şarj-deşarj edilebilecek.
Mikado bazı bataryalar üzerinde testler yapmıştır ve "30" değerini her iki kısım için de güzel bir başlangıç noktası olarak belirlemiştir.
Eğer bataryanın uçuş başına %70'inden fazlasını kullanmamaya özen gösteriyorsanız, soğuk bataryalar kullanmıyorsanız ve bataryadan çekilen akım konusunda bataryanın özelliklerinde belirtilen sınırlar içinde kalıyorsanız; başlangıç noktası olarak "25" ayarlayabilirsiniz.
"Storage value" için "20" ayarlayabilirsiniz, eğer saklama koşulu olarak tam kapasitesinin %30-%70 aralığında bir yerde kalıyorsanız, serin ve kuru bir yerde saklıyorsanız...
Ama, her bataryanın tipi ve markası değişik olduğundan bu değerler sadece bir ipucu olarak kabul edilmelidir. Gerçek kullanım kapasitesini tahmin edebilmek için 20-30 uçuştan sonra şöyle bir hesaplama yapabilirsiniz. Uçuştan sonra bataryayı 3,6V/hücre değerine deşarj edin ve ardından full kapasitesine şarj edin. Şarj edilen kapasite, bataryanın toplam kapasitesinin %90-%95 ine karşılık gelir. Haliyle bu değeri 1.05 katsayısı ile çarparsanız bataryanın kullanılabilir kapasitesi hakkında bir fikir edinmiş olacaksınız. Uygulama içindeki ayarları buna göre kontrol edip değişiklik yapabilirsiniz.
Uygulama içindeki değerleri sıfırlamak, hesaplamaları devreden çıkarmak anlamına gelir.
Storage esnasında kaybedilen kapasite, uçuş bataryasını bağladığınızda hesaplanacaktır. Ve uçuş kapasitesi bu miktardan düşecektir. Uçuş döngüsünden kaynaklı kapasite düşümü uçuş sonunda hesaplanacak ve uçuş kapasitesinden çıkarılacaktır. Dolayısıyla sonraki uçuşlara bir etkisi olmayacaktır.
Ek olarak Mikado voltage monitor da yapmıştır. Burada voltaj alarmı ve örnekleme zamanı ayarlanabilir. Alarm ayarları batarya bildirimleri gibidir.
Tüm bu veriler, Vbar Control içindeki batarya klasöründe, her bir batarya için ayrı ayrı tutulur.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol