Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Rasim Öztürk

RcFanatik
Katılım
9 Mar 2013
Mesajlar
7,034
Tepkime puanı
12,261
Yaş
38
Konum
Eskişehir
İlgi Alanı
Heli
Merhaba arkadaşlar,

Bir zamanlar aşağıdaki gibi bir uygulamadan bahsetmiştim Mikado Vbar Control Uygulamaları arasında... Şimdi bunu pratikte inceleyeceğiz. Uzun çevirisi aşağıda var uygulamanın, ben şimdilik sadece lipo pillerimin gerçek kapasitesini merak edip sıradan şu adımları uyguladım.

(Pilim Thunder Power Magna 5000mah ... Bununla yaklaşık 20 gerçek uçuş yaptım, ayar için bağlamalarım dışında... İlk zamanlar koruyucu davranıp %60 tüketim (3000mah), %40 kalan şeklinde kullandım. Sonraları yine korumacı ama biraz daha makul kullanım olan %70-%30 a geçtim... Genelde 75-25 veya 80-20 kullanıyorlar. Ben yine de %30 bırakma taraftarıyım pile uzun süre iyi bakmak açısından. Ayrıca her uçuş gününden sonra storage'a alıp, serin kuru yerde lipo safe içinde saklarım. 1C den de hızlı şarj etmem evde, sahada da 1.5C yi geçmem.)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




1- Storage'da bekleyen pilin voltajını 3.60V a düşürmeye çalıştım ama bu aşamada balanslı indirme seçeneğini aktive etmemişim, o yüzden son hücreyi 3.60V yapınca işlemi durdurdu. Yine de revolectrix kaç voltta pilin yüzde kaçı dolu söylediği için fotodan görüldüğü gibi %9 u dolu... Mikado da aşağıda bu voltajda pilin %90-95 inin boş olduğunu söylüyor, yani tam hücreler arası eşitlik sağlayamasak da, hedeflenen aralıktayız.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol




2- Pili tamamen şarj ettim, 4.20V. Şarj aletinde Capacity In satırından gördüğümüz, 4.75Ah pile verilmiş, %9 dan %100 e kadar...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol





3- Bu 4750mAh değerini de aşağıda tarif edildiği şekilde 1.05 katsayısı ile çarpınca, pilin gerçek kapasitesini 4987.5mah olarak buluyoruz. Gerek şarj aletinin virgülden sonra fazla detay verememesi (4.75), gerek benim hücre başı 3.60 yakalamak için balans kısmını atlamam, gerekse de katsayının kabaca bir sonuç vermesini de hesaba katarsak, pil yeni gibi diyebiliriz.

Eğer nispeten eski bir pil olsa; şarj aleti pile 4.30Ah verecekti ve pil tamam ben daha fazla alamıyorum %100 doluyum diyecekti. Bunu da 1.05 ile çarptığımızda 4515mah gibi bir değer yakalayacaktık, yani pilimizin yaklaşık 500mah kapasite alacak kısmı ölmüş diyecektik.




4- Pili tekrar storage voltaja aldım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol





Yeni bir pille, olayı görmek ve paylaşmak için böyle bir çalışma yaptım. Eski, kapasitesinden şüphe duyduğunuz pillerle bunu yapıp paylaşırsanız, konumuz zenginleşir :)






Battery Saver

Kullanıcı tecrübelerine ve Mikado'nun kendi araştırmalarına göre, Battery Logbook içine "batarya yıpranması"nı hesaplayan bir takım parametreler yerleştirilmiştir. (Bataryalar kullanım ömürleri boyunca kapasitelerinin bir kısmını kaybederler, yıpranırlar.)

Bataryalar kullanımda (şarj-deşarj döngüsü) ve saklama voltajında beklerken kapasitelerinden kaybederler. Yani, "tank" küçüldükçe küçülür. Eğer birisi Mikado'nun sunduğu gibi bir kapasite sayım sistemi kullanırsa ve örneğin 5000mah lık bir bataryanın %70 ini uçuşta kullanacak şekilde ayarlarsa (3500mah), bu ilk uçuşlar için doğrudur. Fakat uçuş sayısıyla ve zamanla -bataryalar kapasitelerini kaybeder- ve eğer biz şu anda "gerçekte" 4000mah'a sahipsek ve hala %70 kullanıma ayarlıysa (tabii uygulama bataryanın hala 5000mah verebildiğini düşünüyor çünkü ona ayarlı), 4000mah verebilen bir bataryanın %90 ına yakınını kullanmış oluruz (3500mah). Bu da bataryaya ciddi zarar verir. En azından ESC miz uçuşun bittiğini belirten uyarıyı VBC kumanda daha vermeden enerji kesmeye başlar.

Şimdi bahsedeceğimiz ayarlarla bataryanın "kullanılabilir kapasitesi"ni storageda bekleme süresinden ve kullanılan kapasitesinden yola çıkarak hesaplamak mümkün olacaktır. Böylece yukarıda bahsedilen olumsuzluklardan etkilenmeyecek ve bataryaya olağan eskimesinden daha fazla zarar vermeyeceğiz. Batarya daha uzun süre kullanılmak üzere şarj-deşarj edilebilecek.

Mikado bazı bataryalar üzerinde testler yapmıştır ve "30" değerini her iki kısım için de güzel bir başlangıç noktası olarak belirlemiştir.

Eğer bataryanın uçuş başına %70'inden fazlasını kullanmamaya özen gösteriyorsanız, soğuk bataryalar kullanmıyorsanız ve bataryadan çekilen akım konusunda bataryanın özelliklerinde belirtilen sınırlar içinde kalıyorsanız; başlangıç noktası olarak "25" ayarlayabilirsiniz.

"Storage value" için "20" ayarlayabilirsiniz, eğer saklama koşulu olarak tam kapasitesinin %30-%70 aralığında bir yerde kalıyorsanız, serin ve kuru bir yerde saklıyorsanız...


Ama, her bataryanın tipi ve markası değişik olduğundan bu değerler sadece bir ipucu olarak kabul edilmelidir. Gerçek kullanım kapasitesini tahmin edebilmek için 20-30 uçuştan sonra şöyle bir hesaplama yapabilirsiniz. Uçuştan sonra bataryayı 3,6V/hücre değerine deşarj edin ve ardından full kapasitesine şarj edin. Şarj edilen kapasite, bataryanın toplam kapasitesinin %90-%95 ine karşılık gelir. Haliyle bu değeri 1.05 katsayısı ile çarparsanız bataryanın kullanılabilir kapasitesi hakkında bir fikir edinmiş olacaksınız. Uygulama içindeki ayarları buna göre kontrol edip değişiklik yapabilirsiniz.

Uygulama içindeki değerleri sıfırlamak, hesaplamaları devreden çıkarmak anlamına gelir.

Storage esnasında kaybedilen kapasite, uçuş bataryasını bağladığınızda hesaplanacaktır. Ve uçuş kapasitesi bu miktardan düşecektir. Uçuş döngüsünden kaynaklı kapasite düşümü uçuş sonunda hesaplanacak ve uçuş kapasitesinden çıkarılacaktır. Dolayısıyla sonraki uçuşlara bir etkisi olmayacaktır.

Ek olarak Mikado voltage monitor da yapmıştır. Burada voltaj alarmı ve örnekleme zamanı ayarlanabilir. Alarm ayarları batarya bildirimleri gibidir.

Tüm bu veriler, Vbar Control içindeki batarya klasöründe, her bir batarya için ayrı ayrı tutulur.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


 
Teşekkürler :)

Deşarj sırasında bir hücre hariç diğerlerinin 3.65V seviyelerinde kaldığını (Toplam 21.85V, hücre başı ortalama 3.64V) yukarıdaki fotolardan gördük. Revolectrix karşılık olarak pilin doluluk seviyesini %9 olarak vermişti. Başka bir konuda paylaştığım bir tablo da bunu doğruluyor. Eğer balanslı bir şekilde 3.60V a inebilseydim de doluluk %7 olacaktı. Yani pilin dibine doğru 0.05V luk değişim çok farketmiyor. Daha yüksek voltajlarda bu kadarlık bir değişim yaklaşık %10 etkilerken, dip noktalarda anca %2 farkediyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Ayrıca bu tablodan gördüğümüz, minimum low seviyesi %15 gibilerde... Optimum %34... Yani benim şu anda uyguladığım 70-30 kullanım, optimuma yakın, hala yeterince korumacı... 75-25 veya 80-20 kullanan arkadaşlar da çok öldürmüyorlar fakat heli işi belli olmaz, 80-20 ayarlarsın, ineceğin yeri beğenmedim, hava rüzgarlıydı, öyleydi böyleydi derken %20 altına da inerse o arada, pil kritik sınıra yaklaşmaya başlar.
 
Rasim gene döktürmüşsün. Eline sağlık :bravo:

Ben şimdilik çok detaya girmiyorum evde de sahada 1C ile şarj ediyorum, 3,8v civarlarında uçuşu sonlandırıyorum. Tekrar storage moda almam falan da gerekmiyor. :D


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Rasim eline sağlık. :bravo:

Sadece teoride değil uygulamalı olarak çok güzel bir konu paylaşmışsın, teşekkürler. :yuppi:

Özellikle belli bir sınıfı geçtikten sonra modellerimizde kullandığımız bataryalar bir servet değerinde malesef. :'( Onlara iyi bakmamız lazım. :laugh:

Ayrıca model kurgularken; ağırlık / uçuş süresi gibi parametrelerin tutarlı öngörülebilmesi için paylaşımındaki hesaplama ve bilgiler gerçekten çok faydalı olacak hepimze. :RCKolik:
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Gerçekten güzel bir konu olmuş, ellerine sağlık Rasim :thumbup:

Şahsen ben yaşlanmış pilleri hiç kapasite olarak takip etmedim ki zaten Vbar Control harici bu durum biraz zahmetli :) Genelde insanlar pil yaşını iç direnç değerlerine göre bakıyorlar gördüğüm kadarı ile. Bana göre ise en iyi gösterge performans. Piller gerçekten yaşlanınca benim pilotaj seviyem bile fark ediyor performans kaybını :laugh:
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Konuyu hemen takip listeme ekliyorum, ellerine sağlık Rasim. :) İlk fırsata yeni ve eski pillerimi deneyip karşılaştıracağım.
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Yahu LiPo kullanmak için lisansüstü falan gerekiyor anlaşılan. O nedenle hep uzak durdum. :)
 
Yok abi, acemilik pillerini uc ayda balon gibi yapinca, sonraki pillerle beraber otomatik yukleniyor bu ozellikler [emoji1]
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Emre Kaman' Alıntı:
Yok abi, acemilik pillerini uc ayda balon gibi yapinca, sonraki pillerle beraber otomatik yukleniyor bu ozellikler [emoji1]

Ama her yeni güncelleme daha çok pil tüketiyormuş. Öyle diyorlar. :D
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Konu faydalı olduysa ne mutlu :) Ben teşekkür ederim hepinize.

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Şahsen ben yaşlanmış pilleri hiç kapasite olarak takip etmedim ki zaten Vbar Control harici bu durum biraz zahmetli :) Genelde insanlar pil yaşını iç direnç değerlerine göre bakıyorlar gördüğüm kadarı ile. Bana göre ise en iyi gösterge performans.

Abi aslında bu konuda lipo pillerimiz ve şarj aleti yardımıyla yapılabilecek küçük bir kontrolü anlatmak istedim. Zamanında bu testi vbc uygulaması (battery saver) vasıtasıyla kağıt üzerinde yazıp geçmiştik, burada uygulamada nasıl oluyor merak edip denedim ve paylaştım.

Uçuş sonrası 3.70V a düştük mesela, şarj aletinin discharge fonksiyonu ile kısa sürede 3.60V a düşürürüz hücre başı (%7 doluluk)... Ordan full şarja çıkarır (4.20V), buna ulaşmak için ne kadar kapasite yükledik (örneğin 4.75Ah), bunu da 1.05 ile çarpıp gerçekte ne kadar kapasitemiz var bunu görmek için faydalı bir test. Eski, kapasitesinden kaybetmiş pillerde muhtemelen bu 4.75Ah seviyelerini göremeyecektir.

Bir arkadaş pili ilk aldığında 5dk uçuyordur, 3.75V ta kalıyordur... Zaman geçer pil yıpranır, hala 5dk uçuyordur, pil 3.65V a düşüyordur. Tamam pilotaj gelişiyor olabilir ama bir yandan da pil ölüyordur. Yıprandıkça uçuş süresini de ona göre revize ederse, yani mesela 4.30dk veya 4dk uçarsa, elindeki "yaşlı" pilden daha uzun süre faydalanabilir. Ne kadar yaşlı olduğunu da ara ara böyle küçük testlerle kontrol edebilir. VBC gerekmez yani bu takip için ve çok da zahmetli değil be abi, bi şarj deşarj sadece :)
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Rasim Öztürk' Alıntı:
...... Ne kadar yaşlı olduğunu da ara ara böyle küçük testlerle kontrol edebilir. VBC gerekmez yani bu takip için ve çok da zahmetli değil be abi, bi şarj deşarj sadece :)

Evet aslında haklısın Rasim %p :thumbup: Üşenmeyip 3 aylık dönemlerde 1 kere kontrol etmek hayli hayli yetecektir aslında ;)
 
Lipo Bataryalarımızın Gerçek Kapasitesi Ne Kadar?

Bu durumda en basit şarj aletiyle bile bu kontrol yapmak mümkün oluyor. Çok teşekkürler Rasim abi, çok faydalı bir konu olmuş. :saygilar:
 
En basit olan cevap verir mi bilmiyorum. Bataryaya verilen kapasiteyi iyi şekilde ölçmeli ve bu bilgiyi ekranda vermeli şarj sırasında/sonunda... (capacity in)

Aynı testi daha eski olan optipower 2700mah 6s pil ile de yapayım.