Malum güzide ülkemizde sağlam lipo bulmak sıkıntı. Bulsan istediğin ölçülerde olmuyor. Veya parası yüksek oluyor vs vs. İşin bir boyutu buyken diğer boyutu kaşıntı.
Direk konuya gireyim. Yurt dışında lion pillerle EDF uçuran insanlar var. Edfler malum ciddi amper çeken aletler aslında. Ve lipolardan daha fazla tutuluyor lion bataryalar. Uçakları lion bataryalar ile uçurma noktasında bir sorun yok. Çünkü helilere kıyasla güç ihtiyaçları daha az ve aralarda dinlenme imkanı var. Bu yüzden sorunsuz bir şekilde kullanılıyor. Peki helikopterlerde lion batarya kullanabilir miyiz?
Ben bayadır araştırıyorum bu konuyu. Eğer sadece hover vs yapacaksak sorunsuz kullanmak mümkün. Ama biraz 3d uçuş yapmak istediğimizde durumlar ne olur diye araştırıyorum. Bir sonuca varmış değilim Tabi pratik anlamda bir sonuca varmış değilim. Teoride olur diyorum
Şimdi 18650 lion piller ile 21700 lion piller var. Bizim konumuz 21700 lion piller. Türkiyede erişimimiz olan 2 pil var. İlki EVE 40pl ve ikicisi Molicell P45b. İkisi de 4000-5000 bandında kapasiteye sahip.
EVE 40pl pil şuan dünyadaki en iyi lion pillerden bir tanesi. 70a akım verebileceği yazıyor. Fakat bu akımı sürekli çektiğimizde 1 dk sonra falan sıcaklık 80 dereceleri aştığı için sağlıklı değil. Anlık 150 amper vs verebiliyor. Fiyat 270 liralarda ve baya uygun. Hatta 200 liraya bile gördüm şuan
Molicell P45b yine en iyi pillerden sayılabilir fakat EVE 40pl kadar başarılı değil. 45a sürekli verebiliyor kapasitesi bitene kadar ısınmadan. Ama 60-70 hatta 90 amperlere kadar sürekli verebiliyor. Tabi ısındığı için kapasitesi bitmeden akımı kesmek gerekiyor. Anlık olarak 166a akım veriyor. EVE 40pl den bir tık daha sıcak çalışıyor. Ve fiyatı 450 500 liralarda. Yani garip bir şekilde daha pahalı.
Şimdi birde lipo vs lion yapalım.
6s 5000 mah lipolar 800-850g civarlarında.
7s 4000-5000 mah lionlar ise 525g civarlarında. (Neden 7s derseniz ileride açıklayacam.) Şimdi tabi 7s 5000 lional 6s 5000 lipoyu bu şekilde kıyaslarsak helilerimiz anca hover yapabilir. Fakat bir paralel daha eklediğimizde işler değişiyor.
7s2p 8000-10000 mah lion 1050g Sürekli olarak 100a çekmek mümkün ve anlık 300 leri görebilir. Arada 200-250g fark var. Ağırlıklara pili yaparken gereken ıvır zıvır ekipmanlar da dahil.
Şimdi şöyle bir sorun var. Lionlarda voltaj sarkması lipolara kıyasla 0,5v daha fazla. 6s bir hücrede 3 volt hatta yüke bindiğinde 4v daha fazla bir sarkma söz konusu. Bu yüzden 6s lipo yerine 7s liondan bahsettim. Böylece sarkma telafi ediliyor.
Ağırlık olarak baktığımızda 250g lion aleyhinde,
boyut olarak baktığımızda lion aleyhinde,
kapasite olarak baktığımızda tam hesap etmek mümkün olmasa da hatrı sayılır şekilde lion lehinde,
fiyat olarak baktığımızda da 3500 liralara bir 7s2p lion yapmak mümkün. Yani ciddi şekilde lion lehinde,
bulunabilirlik dediğimizde yine ciddi şekilde lion lehinde durum oluşuyor.
Aynı zamanda lionun lipoya kıyasla diğer tüm avantajlarını da kullanmak mümkün. Mesela daha fazla döngü sayısı, uçuş süresi, şişmeme ve daha uzun yaşam süresi vs gibi.
Hesap ettiğimizde bir kişi 5000 mah pili 6 dk da bitiriyorsa uçuşta 50 amper ortalama çekmiş oluyor. Anlık 100-150 görebilir. Eğer 4:30 dk da bitiriyorsa 75a ortalama çekmiş oluyor. Bizim uçuşlarımız da genelde sağlam pillerle 5 dakika civarlarında oluyor. Yani ortalama 50a çekiyoruz diyebiliriz. 7s2p lion 100 amper sürekli verebiliyor kağıt üzerinde. İş pratiğe dönmediği için henüz ne olacağını bilemiyoruz Tabi hart hurt tictoc yapacağını düşünmüyorum. Belki 3 sn civarı yapsa da bayılacaktır muhtemelen. Ama bayılmayadabilir Sağlam kollektifle tictoc bile yapılabilir. Yine de her halükarda lion pili lipo gibi kırbaçladığımızda verim alamayacağımız aşikar. Fakat eldeki imkanlar bunu gerektirdiğinde bir seçenek olabileceğini düşünüyorum.
Birkaç çözülmesi gereken sorun var. 21700 lionlar 70mm uzunlukta ve 21mm çapındaki silindirik hücreler. Bu hücreleri 700 helilere yerleştirmek belki zor olmasada 550lere yerleştirmek ek bir iş gerektirebilir. Ve esclerimizin çoğu 6 ve 12s. Yani lipodaki voltajı alamayacağız. Haliyle pinyon değiştirmek veya daha düşük devirlerde uçmamız gerekecek. Eğer zaten %70ler bana yetiyordu diye düşünüyorsanız sorun olmaz.
Her türlü fikire açığım. Normalde m4 max da deneyecektim ama 6 tane 21700 lionun sığması imkansız. 18650 lionlar var. 30-40 amper sürekli ve anlık 70a görüyor. Onlardan 6s yapabilirim ama acaba yeterli gelir mi bu amperler onu tam olarak bilemedim. Benim escden logları almaya çalışacam ilerleyen zamanlarda.
Direk konuya gireyim. Yurt dışında lion pillerle EDF uçuran insanlar var. Edfler malum ciddi amper çeken aletler aslında. Ve lipolardan daha fazla tutuluyor lion bataryalar. Uçakları lion bataryalar ile uçurma noktasında bir sorun yok. Çünkü helilere kıyasla güç ihtiyaçları daha az ve aralarda dinlenme imkanı var. Bu yüzden sorunsuz bir şekilde kullanılıyor. Peki helikopterlerde lion batarya kullanabilir miyiz?
Ben bayadır araştırıyorum bu konuyu. Eğer sadece hover vs yapacaksak sorunsuz kullanmak mümkün. Ama biraz 3d uçuş yapmak istediğimizde durumlar ne olur diye araştırıyorum. Bir sonuca varmış değilim Tabi pratik anlamda bir sonuca varmış değilim. Teoride olur diyorum
Şimdi 18650 lion piller ile 21700 lion piller var. Bizim konumuz 21700 lion piller. Türkiyede erişimimiz olan 2 pil var. İlki EVE 40pl ve ikicisi Molicell P45b. İkisi de 4000-5000 bandında kapasiteye sahip.
EVE 40pl pil şuan dünyadaki en iyi lion pillerden bir tanesi. 70a akım verebileceği yazıyor. Fakat bu akımı sürekli çektiğimizde 1 dk sonra falan sıcaklık 80 dereceleri aştığı için sağlıklı değil. Anlık 150 amper vs verebiliyor. Fiyat 270 liralarda ve baya uygun. Hatta 200 liraya bile gördüm şuan
Molicell P45b yine en iyi pillerden sayılabilir fakat EVE 40pl kadar başarılı değil. 45a sürekli verebiliyor kapasitesi bitene kadar ısınmadan. Ama 60-70 hatta 90 amperlere kadar sürekli verebiliyor. Tabi ısındığı için kapasitesi bitmeden akımı kesmek gerekiyor. Anlık olarak 166a akım veriyor. EVE 40pl den bir tık daha sıcak çalışıyor. Ve fiyatı 450 500 liralarda. Yani garip bir şekilde daha pahalı.
Şimdi birde lipo vs lion yapalım.
6s 5000 mah lipolar 800-850g civarlarında.
7s 4000-5000 mah lionlar ise 525g civarlarında. (Neden 7s derseniz ileride açıklayacam.) Şimdi tabi 7s 5000 lional 6s 5000 lipoyu bu şekilde kıyaslarsak helilerimiz anca hover yapabilir. Fakat bir paralel daha eklediğimizde işler değişiyor.
7s2p 8000-10000 mah lion 1050g Sürekli olarak 100a çekmek mümkün ve anlık 300 leri görebilir. Arada 200-250g fark var. Ağırlıklara pili yaparken gereken ıvır zıvır ekipmanlar da dahil.
Şimdi şöyle bir sorun var. Lionlarda voltaj sarkması lipolara kıyasla 0,5v daha fazla. 6s bir hücrede 3 volt hatta yüke bindiğinde 4v daha fazla bir sarkma söz konusu. Bu yüzden 6s lipo yerine 7s liondan bahsettim. Böylece sarkma telafi ediliyor.
Ağırlık olarak baktığımızda 250g lion aleyhinde,
boyut olarak baktığımızda lion aleyhinde,
kapasite olarak baktığımızda tam hesap etmek mümkün olmasa da hatrı sayılır şekilde lion lehinde,
fiyat olarak baktığımızda da 3500 liralara bir 7s2p lion yapmak mümkün. Yani ciddi şekilde lion lehinde,
bulunabilirlik dediğimizde yine ciddi şekilde lion lehinde durum oluşuyor.
Aynı zamanda lionun lipoya kıyasla diğer tüm avantajlarını da kullanmak mümkün. Mesela daha fazla döngü sayısı, uçuş süresi, şişmeme ve daha uzun yaşam süresi vs gibi.
Hesap ettiğimizde bir kişi 5000 mah pili 6 dk da bitiriyorsa uçuşta 50 amper ortalama çekmiş oluyor. Anlık 100-150 görebilir. Eğer 4:30 dk da bitiriyorsa 75a ortalama çekmiş oluyor. Bizim uçuşlarımız da genelde sağlam pillerle 5 dakika civarlarında oluyor. Yani ortalama 50a çekiyoruz diyebiliriz. 7s2p lion 100 amper sürekli verebiliyor kağıt üzerinde. İş pratiğe dönmediği için henüz ne olacağını bilemiyoruz Tabi hart hurt tictoc yapacağını düşünmüyorum. Belki 3 sn civarı yapsa da bayılacaktır muhtemelen. Ama bayılmayadabilir Sağlam kollektifle tictoc bile yapılabilir. Yine de her halükarda lion pili lipo gibi kırbaçladığımızda verim alamayacağımız aşikar. Fakat eldeki imkanlar bunu gerektirdiğinde bir seçenek olabileceğini düşünüyorum.
Birkaç çözülmesi gereken sorun var. 21700 lionlar 70mm uzunlukta ve 21mm çapındaki silindirik hücreler. Bu hücreleri 700 helilere yerleştirmek belki zor olmasada 550lere yerleştirmek ek bir iş gerektirebilir. Ve esclerimizin çoğu 6 ve 12s. Yani lipodaki voltajı alamayacağız. Haliyle pinyon değiştirmek veya daha düşük devirlerde uçmamız gerekecek. Eğer zaten %70ler bana yetiyordu diye düşünüyorsanız sorun olmaz.
Her türlü fikire açığım. Normalde m4 max da deneyecektim ama 6 tane 21700 lionun sığması imkansız. 18650 lionlar var. 30-40 amper sürekli ve anlık 70a görüyor. Onlardan 6s yapabilirim ama acaba yeterli gelir mi bu amperler onu tam olarak bilemedim. Benim escden logları almaya çalışacam ilerleyen zamanlarda.