Li-ion Pil ile Rc Helikopter ?

Ali Haydar GÖK

Kıdemli Uye
Katılım
2 Ağu 2017
Mesajlar
2,204
Tepkime puanı
4,109
Yaş
28
Konum
Sakarya
İlgi Alanı
Hepsi
Malum güzide ülkemizde sağlam lipo bulmak sıkıntı. Bulsan istediğin ölçülerde olmuyor. Veya parası yüksek oluyor vs vs. İşin bir boyutu buyken diğer boyutu kaşıntı.

Direk konuya gireyim. Yurt dışında lion pillerle EDF uçuran insanlar var. Edfler malum ciddi amper çeken aletler aslında. Ve lipolardan daha fazla tutuluyor lion bataryalar. Uçakları lion bataryalar ile uçurma noktasında bir sorun yok. Çünkü helilere kıyasla güç ihtiyaçları daha az ve aralarda dinlenme imkanı var. Bu yüzden sorunsuz bir şekilde kullanılıyor. Peki helikopterlerde lion batarya kullanabilir miyiz?

Ben bayadır araştırıyorum bu konuyu. Eğer sadece hover vs yapacaksak sorunsuz kullanmak mümkün. Ama biraz 3d uçuş yapmak istediğimizde durumlar ne olur diye araştırıyorum. Bir sonuca varmış değilim :) Tabi pratik anlamda bir sonuca varmış değilim. Teoride olur diyorum :coolxf:

Şimdi 18650 lion piller ile 21700 lion piller var. Bizim konumuz 21700 lion piller. Türkiyede erişimimiz olan 2 pil var. İlki EVE 40pl ve ikicisi Molicell P45b. İkisi de 4000-5000 bandında kapasiteye sahip.

EVE 40pl pil şuan dünyadaki en iyi lion pillerden bir tanesi. 70a akım verebileceği yazıyor. Fakat bu akımı sürekli çektiğimizde 1 dk sonra falan sıcaklık 80 dereceleri aştığı için sağlıklı değil. Anlık 150 amper vs verebiliyor. Fiyat 270 liralarda ve baya uygun. Hatta 200 liraya bile gördüm şuan :D

Molicell P45b yine en iyi pillerden sayılabilir fakat EVE 40pl kadar başarılı değil. 45a sürekli verebiliyor kapasitesi bitene kadar ısınmadan. Ama 60-70 hatta 90 amperlere kadar sürekli verebiliyor. Tabi ısındığı için kapasitesi bitmeden akımı kesmek gerekiyor. Anlık olarak 166a akım veriyor. EVE 40pl den bir tık daha sıcak çalışıyor. Ve fiyatı 450 500 liralarda. Yani garip bir şekilde daha pahalı.

Şimdi birde lipo vs lion yapalım.

6s 5000 mah lipolar 800-850g civarlarında.
7s 4000-5000 mah lionlar ise 525g civarlarında. (Neden 7s derseniz ileride açıklayacam.) Şimdi tabi 7s 5000 lional 6s 5000 lipoyu bu şekilde kıyaslarsak helilerimiz anca hover yapabilir. Fakat bir paralel daha eklediğimizde işler değişiyor.

7s2p 8000-10000 mah lion 1050g Sürekli olarak 100a çekmek mümkün ve anlık 300 leri görebilir. Arada 200-250g fark var. Ağırlıklara pili yaparken gereken ıvır zıvır ekipmanlar da dahil.

Şimdi şöyle bir sorun var. Lionlarda voltaj sarkması lipolara kıyasla 0,5v daha fazla. 6s bir hücrede 3 volt hatta yüke bindiğinde 4v daha fazla bir sarkma söz konusu. Bu yüzden 6s lipo yerine 7s liondan bahsettim. Böylece sarkma telafi ediliyor.

Ağırlık olarak baktığımızda 250g lion aleyhinde,
boyut olarak baktığımızda lion aleyhinde,
kapasite olarak baktığımızda tam hesap etmek mümkün olmasa da hatrı sayılır şekilde lion lehinde,
fiyat olarak baktığımızda da 3500 liralara bir 7s2p lion yapmak mümkün. Yani ciddi şekilde lion lehinde,
bulunabilirlik dediğimizde yine ciddi şekilde lion lehinde durum oluşuyor.
Aynı zamanda lionun lipoya kıyasla diğer tüm avantajlarını da kullanmak mümkün. Mesela daha fazla döngü sayısı, uçuş süresi, şişmeme ve daha uzun yaşam süresi vs gibi.

Hesap ettiğimizde bir kişi 5000 mah pili 6 dk da bitiriyorsa uçuşta 50 amper ortalama çekmiş oluyor. Anlık 100-150 görebilir. Eğer 4:30 dk da bitiriyorsa 75a ortalama çekmiş oluyor. Bizim uçuşlarımız da genelde sağlam pillerle 5 dakika civarlarında oluyor. Yani ortalama 50a çekiyoruz diyebiliriz. 7s2p lion 100 amper sürekli verebiliyor kağıt üzerinde. İş pratiğe dönmediği için henüz ne olacağını bilemiyoruz :D Tabi hart hurt tictoc yapacağını düşünmüyorum. Belki 3 sn civarı yapsa da bayılacaktır muhtemelen. Ama bayılmayadabilir :lol::lol: Sağlam kollektifle tictoc bile yapılabilir. Yine de her halükarda lion pili lipo gibi kırbaçladığımızda verim alamayacağımız aşikar. Fakat eldeki imkanlar bunu gerektirdiğinde bir seçenek olabileceğini düşünüyorum.

Birkaç çözülmesi gereken sorun var. 21700 lionlar 70mm uzunlukta ve 21mm çapındaki silindirik hücreler. Bu hücreleri 700 helilere yerleştirmek belki zor olmasada 550lere yerleştirmek ek bir iş gerektirebilir. Ve esclerimizin çoğu 6 ve 12s. Yani lipodaki voltajı alamayacağız. Haliyle pinyon değiştirmek veya daha düşük devirlerde uçmamız gerekecek. Eğer zaten %70ler bana yetiyordu diye düşünüyorsanız sorun olmaz.

Her türlü fikire açığım. Normalde m4 max da deneyecektim ama 6 tane 21700 lionun sığması imkansız. 18650 lionlar var. 30-40 amper sürekli ve anlık 70a görüyor. Onlardan 6s yapabilirim ama acaba yeterli gelir mi bu amperler onu tam olarak bilemedim. Benim escden logları almaya çalışacam ilerleyen zamanlarda.
 
Öncelikle kolay gelsin Ali Haydar, Lion kullanan biri olarak birkaçşey karalamak isterim pillerin üretici verilerine çokta güvenmemek lazım benim gördüğüm kadarıyla 18650 pillerin sürekli 30A vermesi zor zaten voltaj düşüşü ciddi oluyor youtubede test videoları var ben pillerin nekadar dayanabileceğini şöyle kıyaslıyorum örneğin test videosunda sürekli 20A- 30A çekiyorlar voltaj düşüş hızını takip ediyorum birde şöyle bi durum var test cihazları ayarlanan akımı sürekli çekiyor voltaj umurunda değil 2,5V a düşene kadar sömürüyor ancak sahada iş böyle olmuyor voltaj düştükçe esc nin çektiği akımda düşüyor zaten bu piller yüke bildimi 3,5V civarı çalılıyor kapasite azaldıkça bu düşüyor.

Yine sahadan örnek verecek olursam benim motor 30A çekiyor 13x6,5 pervane takıyorum tek batarya ilk 2 dk sonra zayıflığı hissettiriyor ancak paralel iki batarya takınca uzun süre performans alıyorum tek bataryada aspilsan 25A lik pillerim daha zayıf kalıyor tad vermiyor oda 12x6 pervaneyle iadare ediyor 30A orion piller arasında baya fark var onlar tek kullanımdada 13x6,5 pervanede başarılı ama kapasite azalınca zayıflıyor paralel kullanımda çok güçlü ve anladığım kadarıyla 18650 pillerin piyasada farklı marka çeşitleri olsada verebildikleri güç 20-30A aralığı ve 30A sürekli sağlıklı veremiyorlar.

Youtubede eve 40pl videolarına bakarsan bizimkilerden biri elektrikli araç bataryası için kullanıyormuş sürekli 25A çekebilirsiniz diye tavsiye ediyor tabi bu adam en sağlıklı şekilde kullanılacak gibi hesab ediyordur, benim test videolarından yaptığım kıyaslamalara dayanarak tabi pratikte bi dayanağım yok ancak ben olasam sürekli 30A civarı üzerinden hesap yapardım 2P bataryada 60A arada 70 e asılırsın he anlık 80-100 de verir elbette stabil olarak 60 çok rahat 80A lerde arada yüklenmeyle kullanım sıkıntısız olur diye tahmin ediyorum.

Eve 21700 40pl sürekli 40A çekiş videosunda voltaş düşüşü gayet stabil geldi bana molicel den daha başarılı ancak sahada 6-7 dk boyunca 40A verebileceğini sanmıyorum. Bende bu ara 4s bataryaya geçip hız arttırmak istedim 18650 yapsam amper zayıf kalacak bu Eve pillerden aldım setapower sitesinde fiyat çok uygun 195 tl 3 adet 4s batarya yapacak şekilde aldım dün akşam ikisini paketledim.

Puntolarken elimden bi parça nikel düştü üzerine kibrit gibi tutuşturdu nikeli yaktı bi panik yaptım patlayacak diye :) yapıştı bide atamıyorum pilin üzerinden neyse bişe olmadı emniyet valfi bile kapatmadı kendini bakalım bu gin Cuma dan sonra uçuşa gitmeye niyetim var 4s deneyimlemek istiyorum.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Öncelikle kolay gelsin Ali Haydar, Lion kullanan biri olarak birkaçşey karalamak isterim
Teşekkür ediyorum. Bende öncelikle bir kaç bir şey karalamak isterim. Bu konuyu açmadan önce bir iki sayfa yazı okumadım. Yaklaşık 2 haftadır araştırıyorum. Ve aslında bu konunun amacı sadece rc helikopter tutkunlarının biraz olsun umutlanmaları, pil noktasında başka bir alternatifi olduklarını düşünmeleriydi. Fakat konuya olan ilgi alaka müthiş. Göz kamaştırıcı oldu. Üzerine konuşmanın ne kadar değeri var bilemiyorum ama dediklerini detaylıca okudum ve cevaplamaya çalışacağım :)

pillerin üretici verilerine çokta güvenmemek lazım benim gördüğüm kadarıyla 18650 pillerin sürekli 30A vermesi zor zaten voltaj düşüşü ciddi oluyor youtubede test videoları var ben pillerin nekadar dayanabileceğini şöyle kıyaslıyorum örneğin test videosunda sürekli 20A- 30A çekiyorlar voltaj düşüş hızını takip ediyorum birde şöyle bi durum var test cihazları ayarlanan akımı sürekli çekiyor voltaj umurunda değil 2,5V a düşene kadar sömürüyor ancak sahada iş böyle olmuyor voltaj düştükçe esc nin çektiği akımda düşüyor zaten bu piller yüke bildimi 3,5V civarı çalılıyor kapasite azaldıkça bu düşüyor.
Lionlar yüke bindikleri anda 3.5v gösteriyorlar. Yani hücre başına 0.7v düşüş gösteriyorlar. Ve kapasite azaldıkça bu düşüyor. Burada hemfikiriz. Hemen aşağıdaki verilere bakalım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ortalama bir 12s lipo pil 50,4v ile başlıyor ve yüke bindiğinde 47lere kadar düşüyor. Fark 3.4v. Yanlış görme ihtimaline karşı 3v olarak düşünelim. Yani hücre başına 0,25v düşüyor diyebiliriz. Yani lipoda yüke bindiğinde 4,2v dan 3,95v lara düşüyor. Lion ile arada 0.45v fark var. Yine lipo 40v lara kadar inmiş. Hücre başına 3.3v civarları. Yük boşaldığında 3.7v lara çıkmış. 0,4v civarı bir sarkma kabaca. Farkettiysen yukarıda 6s yerine 7sden bahsettik bu voltaj sarkmasını telafi etmek için.

Şimdi ne kadar amper verdikleri ile alakalı bir kaç veri paylaşayım. Sen 18650lerden bahsetmişsin. Onunla alakalı şu videoyu paylaşayım. 16:30 larda vatandaş p30bden 70a çekiyor. Birkaç saniyeliğine. p30b üzerinden gitmek istemiyorum ama bir çok video var 30-40 amper sürekli verdiğine dair. Tabi bu amperi 5mm enindeki 0,15 veya 0,20 nikel şerit ile taşımak mümkün değil. Sen nasıl yapıyorsun? Ayrıca aspilsan yerli marka güzel diyorlar ama net bilgim yok. Yine de elimde 15 tane sıfır aspilsan a28 var matkaplara takmak için :)
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

21700 lionlardan bahsetmiştim. Ne kadar amper verdiklerine dair birkaç veri paylaşayım.
Aşağıdaki resimlerde 7s2p 9000 mah molicell p45b ile 6s2p 7200mah 75c smc marka lipo ile kıyaslaması. Şimdi baya detaylı bir şekilde anlatmayacam. 2 fotoğrafta 75a de test ediliyor. Eşit bir mücadele de denebilir. Daha uzun uçuş süresi verdiği için lion kazanmıştır da denebilir. Lion 100g daha ağır burada.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bakmak isteyen için postun bu.

Başka bir veri paylaşalım.

Molicell p45b tek hücre olarak 50a sürekli olarak deşarj ediliyor. Kırmızı çizgi durgun hava yeşil olan fan soğutmalı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Durgun havada 3 dk boyunca sürekli 50a veriyor ve 80 derece sıcaklık sınırına ulaşıyor. Soğutmalı şekilde 4dk boyunca veriyor ve kapasitesi bitiyor.

Bir başka veri
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Tek hücre p45b 100a'de test ediliyor. 45sn 100 amper çekiliyor ve 80 dereceye ulaşıyor. Daha sonra akım kesiliyor ve sıcaklık 92 derecelere çıkıyor.

Bir başka veri
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
dk 8:53de anlık 166a akım çekiyor 8s1p molicel p45b den.

Ve son olarak bir çok pilin karşılaştırmalarını yapıyor bir vatandaş. Araştırmak isteyenler için video. Ve excell tablosu da var video açıklamalarında. Ben sadece eve 40pl ile p45b yi 60a deşarjdaki kıyaslamasını ele alacağım burada.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

60a sürekli deşarjda molicel p45b (alt taraftaki satır) EVE 40pl (Üst taraftaki satır)
Yüke bindiklerinde
EVE 3.49v ile başlıyor 30sn sonra 3.36v'a düşüyor ve 7 derece ısınıyor ve 1dk sonunda 3.28v'a düşüyor ve 17 derece ısınıyor.
Molicell p45b 3.3v ile başlıyor 30sn sonra 3.17v'a düşüyor ve 11 derece ısınıyor ve 1dk sonunda 3.12v'a düşüyor ve 26 derece ısınıyor.

Toparlarsak 50a vermek konuştuğumuz lionlar için oldukça normal. Voltaj meselesini zaten 1 hücre fazla koyarak çözmüştük.
Yine sahadan örnek verecek olursam benim motor 30A çekiyor 13x6,5 pervane takıyorum tek batarya ilk 2 dk sonra zayıflığı hissettiriyor ancak paralel iki batarya takınca uzun süre performans alıyorum tek bataryada aspilsan 25A lik pillerim daha zayıf kalıyor tad vermiyor oda 12x6 pervaneyle iadare ediyor 30A orion piller arasında baya fark var onlar tek kullanımdada 13x6,5 pervanede başarılı ama kapasite azalınca zayıflıyor paralel kullanımda çok güçlü ve anladığım kadarıyla 18650 pillerin piyasada farklı marka çeşitleri olsada verebildikleri güç 20-30A aralığı ve 30A sürekli sağlıklı veremiyorlar.
Pili yaparken amperi taşıyacak şekilde yapmak önemli. Bir başka durum voltaj düşmesine göre bir pervane takmak da önemli. Mesela 4s lipo ile 13*6 kullanıyorsak 5s lion ile de aynı pervaneyi veya 13*5 gibi bir tık düşüğünü kullanarak aynı gücü alabilirsin.

Bir de tam olarak emin olamadığım bir durum var. Mesela lionlardan adam 100 amper çekiyor test ederken ama sahada veremeyebilir diyoruz ya. Sonuçta bu piller normalde 100a vermek için fırsat kollamıyorlar. Test aletleriyle adam 100 amperi çekiyor. Acaba bizim esclerimiz amper çekme noktasında yeterince güçlü değil mi? Tabi bu tamamen benim aklıma gelen bir durum. Belki saçmadır bilemiyorum :d

Youtubede eve 40pl videolarına bakarsan bizimkilerden biri elektrikli araç bataryası için kullanıyormuş sürekli 25A çekebilirsiniz diye tavsiye ediyor
Kim bilmiyorum ama bir yerde hata var. Malum yukarıda detaylı bir şekilde anlattım... Ve bilerek verilerle anlattım. Pratikte de verilerle aynı şekilde davrandığını kanıtlayacak baya postlar var. Mesela durgun havada 3dk boyunca sürekli 50 amper veren molicell p45b den bahsettik. Ve heliler aslında soğutma açısından da iyi olabilir. Haliyle soğutma ile rahatlıkla 50 amperle pili bitirmek mümkün olacaktır. Eve 40plnin molicel p45b den daha soğuk çalıştığını da yukarıdaki 60a testinde görüyoruz. Yani dediğim gibi bir yerlerde hata var..
Eve 21700 40pl sürekli 40A çekiş videosunda voltaş düşüşü gayet stabil geldi bana molicel den daha başarılı ancak sahada 6-7 dk boyunca 40A verebileceğini sanmıyorum.
Zaten 6-7 dk stabil vermesi mümkün değil. Çünkü yüksek amperlerde söylediği 5000 mah kapasite düşmeye başlıyor. Heli uçuşları da zaten 6-7dk sürmez genelde. Paralel kullanımlar hariç.

Şimdi bir tane de castle escden alınan logları paylaşayım. 2016dan bir post.

"Helikopter 850MX motorlu bir Trex 700L Dominator Premium. ESC PHoenix Edge HV160."

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hangi rpm aralığında uçtu ve nasıl uçtu bilmiyorum. Ama hoverde 40a çekmiş ve genelde 80a lere vurmuş. Ara ara 100 leri görmüş ve max 155 görmüş. 14s 2p lion ile sürekli 100a vermek yukarıdaki verilere göre gayet mümkün. Sürekli 100a veren bir pil anlık olarak en kötü 200a verecektir ki adam 8s 1pden 166a çekmişti. Yani 300 bile verebilir en iyi durumda. Biz yine 200 den hesap edelim. Ve 12 yerine 14s kullandığımızı düşündüğümüzde voltaj ile alakalı bir sorunumuz olmayacak. Haliyle teorik olarak yukarıdaki uçuşu lionlarla yapmak mümkün olmalı diye düşünüyorum. Farklı logları olan varsa 550 veya 700 boyut heliler için paylaşabilir. Ve tartışmayı devam ettirebilir. Ben teorik ile pratiğin aynı olmayacağını problemler olabileceğini kabul ediyorum. Ama ortadaki veriler teoriyi rahatlıkla karşılıyor. Pratikte ciddi sorun yaşamamak da mümkün.

Tabi benim şuan için elimde 2 model var ve birinin 4 tane 6s 4tane 4s olmak üzere 8 pili var. Diğerinin ise 6 tane pili var. Haliyle şuan için bunu denemeyi düşünmüyorum. Eğer EVE 40pl ler benim m4 max sığsaydı denemek için yapmayı düşünüyordum. İlerleyen zamanlarda belki bir şekilde yine yapabilirim. Ben araştırıp derleyip topladığım bilgiyi paylaştım. Gerisi okuyuculara kalmış :)
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Benim anladığım, helikopter fena bi şey, uzak durmak lazım. Ne öyle 100 Amper falan... :lol:
100 amper en uslularından abi :D

Bir de tam olarak emin olamadığım bir durum var. Mesela lionlardan adam 100 amper çekiyor test ederken ama sahada veremeyebilir diyoruz ya. Sonuçta bu piller normalde 100a vermek için fırsat kollamıyorlar. Test aletleriyle adam 100 amperi çekiyor. Acaba bizim esclerimiz amper çekme noktasında yeterince güçlü değil mi? Tabi bu tamamen benim aklıma gelen bir durum. Belki saçmadır bilemiyorum :d
Yorumun var mı abi :) Sen mantığını biliyorsundur :)
 
Gerçekten muazzam araştırma yapmışsın eline sağlık, ancak şu molicel in pahalı modellerini ben pek kıyaslamadım çünki çok fiyat farkı var aynı katagoride değerlendirmiyorum molicel in o üst modelleri çok pahalı.

Gelelim saha deneyimine bu gün uçuşa gittim açıkçası pek keyif alamadım rüzgarla boğuşmaktan. 4s bataryamı takıp üreticinin önerdiği 11x55 pervanemi taktım gerçekten performans farkı hissedilir oldu ve bu eve 21700 40pl pil gerçekten harika ben 18650 lerde çekiş düşmesini hissediyordum bunda bitene kadar nerdeyse hissetmedim diyebilirim ve rüzgardan dolayı hep yüksek gazda uçtum heli olayında tecrübem yok bişe diyemem ancak uçak için bu pil çok güzel 4s 4000 mah batarya bitmiş ağırlığı 280 gr civarı oldu. Uçuş süreside oldukça uzun oldu 16-18 dk civarı gitti bi batarya bu arada motor 4s 11x5,5 pervane kullanımındada 30A civarı çektiği yazıyor üretici verilerinde. 18650 pili uçuş sonu sakin uçmadıysam oldukça sıcak olarak çıkarıyordum uçaktan bu piller doğrudüzgün ısınmamıştı bile.

Şimdi ne kadar amper verdikleri ile alakalı bir kaç veri paylaşayım. Sen 18650lerden bahsetmişsin. Onunla alakalı şu videoyu paylaşayım. 16:30 larda vatandaş p30bden 70a çekiyor. Birkaç saniyeliğine. p30b üzerinden gitmek istemiyorum ama bir çok video var 30-40 amper sürekli verdiğine dair. Tabi bu amperi 5mm enindeki 0,15 veya 0,20 nikel şerit ile taşımak mümkün değil. Sen nasıl yapıyorsun? Ayrıca aspilsan yerli marka güzel diyorlar ama net bilgim yok. Yine de elimde 15 tane sıfır aspilsan a28 var matkaplara takmak için :)


Nikel olayını bilmiyordum şimdi içime kurt düşürdün :) benim kullandığım nikellerde 0,20 mm olabilir geçen sene almıştım hatırlamıyorum kumpas okumayı becerebildiysem sanki 0,25 mm gibi ancak bukadar hassasiyet zor anlaşılıyor genişliği 7mm kalınlıkta muhtemelen 0,2 mm dir ancak bataryanın çok rahat 30A verdiğini söyleyebilirim zaten benim kullanımımda 30A üzerine ihtiyaç yok onu versin yetiyor bana.

Aspilsan olayına gelince elimdeki orionlarla kıyaslayabilirim başka tecrübem yok aspilsan şuan daha yüksek voltaj tutuyor piller 1 yıllık oldu orionlar daha çabuk yıpranmış anlaşılan. Farklı alanlarda verimli kullanılan bi pil olabilir ancak bizim rc olayında 2212 1000 kv motorla 12-15 Amper civarı çekilecekse kullanılabilir onun haricinde tavsiye etmem. İki bataryayı paralel bağlayıp kullanımda bile aspilsan oriona kıyasla daha zayıf kalıyor ortalama %70 lik kullanımdan sonra düşüş daha hissedilir oluyor.

Şöylede bi gerçek var molicell p30b fiyatı aspilsanın tam 4,5 katı açıkçası lipo fiyatına lion batarya yapılacaksa ben tercih etmezdim hazır lipo algeç hiç uğaraşma derdim kendime.

Son olarak şu sürekli amper çekiş test videoları daha öncede belirttiğim gibi sahadaki kullanımla alakası yok mesela örnek şu videoya baksanız sanırsınızki aspilsan 5-6 dk 30A verir :)
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Gelelim saha deneyimine bu gün uçuşa gittim açıkçası pek keyif alamadım rüzgarla boğuşmaktan. 4s bataryamı takıp üreticinin önerdiği 11x55 pervanemi taktım gerçekten performans farkı hissedilir oldu ve bu eve 21700 40pl pil gerçekten harika ben 18650 lerde çekiş düşmesini hissediyordum bunda bitene kadar nerdeyse hissetmedim diyebilirim ve rüzgardan dolayı hep yüksek gazda uçtum heli olayında tecrübem yok bişe diyemem ancak uçak için bu pil çok güzel 4s 4000 mah batarya bitmiş ağırlığı 280 gr civarı oldu. Uçuş süreside oldukça uzun oldu 16-18 dk civarı gitti bi batarya bu arada motor 4s 11x5,5 pervane kullanımındada 30A civarı çektiği yazıyor üretici verilerinde. 18650 pili uçuş sonu sakin uçmadıysam oldukça sıcak olarak çıkarıyordum uçaktan bu piller doğrudüzgün ısınmamıştı bile.
Mantıklı olmuş. 18 dk uçuş süresi de mükemmel. Maliyet desen aslında oldukça düşük. Voltaj düşüşünü hesaba katarak daha büyük pervane kullanman da mümkün. Tabi uçuş sonu motorun ısısını da takip etmek lazım. Eğer ısınıyorsa daha büyük pervane sorun olacaktır. Çünkü 18dk ciddi bir zaman. Motor sürekli çalışıyor.

Nikel olayını bilmiyordum şimdi içime kurt düşürdün :) benim kullandığım nikellerde 0,20 mm olabilir geçen sene almıştım hatırlamıyorum kumpas okumayı becerebildiysem sanki 0,25 mm gibi ancak bukadar hassasiyet zor anlaşılıyor genişliği 7mm kalınlıkta muhtemelen 0,2 mm dir ancak bataryanın çok rahat 30A verdiğini söyleyebilirim zaten benim kullanımımda 30A üzerine ihtiyaç yok onu versin yetiyor bana.
En azından kesit alanını artırmak için 7mm eninde değil de 1cm enindeki şeritleri kullanabilirsin. Ayrıca 2 çift punto gayet yeterli. Herhangi bir hücre arızasında sökmek daha kolay olur.

Aspilsan olayına gelince elimdeki orionlarla kıyaslayabilirim başka tecrübem yok aspilsan şuan daha yüksek voltaj tutuyor piller 1 yıllık oldu orionlar daha çabuk yıpranmış anlaşılan. Farklı alanlarda verimli kullanılan bi pil olabilir ancak bizim rc olayında 2212 1000 kv motorla 12-15 Amper civarı çekilecekse kullanılabilir onun haricinde tavsiye etmem. İki bataryayı paralel bağlayıp kullanımda bile aspilsan oriona kıyasla daha zayıf kalıyor ortalama %70 lik kullanımdan sonra düşüş daha hissedilir oluyor.

Şöylede bi gerçek var molicell p30b fiyatı aspilsanın tam 4,5 katı açıkçası lipo fiyatına lion batarya yapılacaksa ben tercih etmezdim hazır lipo algeç hiç uğaraşma derdim kendime.
Uçaklar için 18650 bence gereksiz. Çünkü 50-100g ağırlığı umursamayabiliyor. Hele de uygun fiyatlı ve kaliteli EVE 40pl varken. O yüzden Aspilsanın pilleri pek dikkatimi çekmiyor. 18650 leri benim modele 21700 sığmadığı için araştırmıştım. Ama genel anlamda yetersiz kalıyor güçleri. 2p 21700 yerine 3p 18650 durumları karşılaştırılabilir seviyelerde oluyor.

Ufaktan hesap edelim.
7s2p 21700 Eve 40pl 1050g. 100a sürekli verebiliyor. 120-140 amperleri de 10-20snlik süreçlerde verebilir.
7s3p 18650 molicel p30b yine 1050g Benzer şekilde 100 amper 120a sürekli verebiliyor. Ama fiyat olarak ciddi pahalı. Ama ben daha iyi verim vereceğini düşünüyorum 18650 3 paralel şekilde. Ama her birini denemek lazım tabi.

Son olarak şu sürekli amper çekiş test videoları daha öncede belirttiğim gibi sahadaki kullanımla alakası yok mesela örnek şu videoya baksanız sanırsınızki aspilsan 5-6 dk 30A verir :)
Aslında video başındaki voltaj düşüşü az çok pilin üst limitlerde çalıştığını gösteriyor. 30a'de 3.2v hatta farklı bir cihaza göre 3.07v lara çökmüş durumda. Haliyle 30a sürekli verse de kapasite ciddi anlamda düşer ve uzun vadede sağlıklı olmayacağı açık. Ve kapasite bitene kadar 30a vermeye devam edecektir ama 3000 mah yerine 1000 mah civarı çıkar gibi geliyor bana :D


Sormayı unuttum. Seta powerden aldığın EVE40pl pillerin iç dirençlerine bakabiliyor musun? Elindeki diğer pillerle vs karşılaştırma yaparak paylaşabilirsen sevinirim. 9 (+-5) civarlarında okuman lazım ama merak ediyorum acaba 2. sınıf olabilir mi bu piller diye. Çünkü baya ucuz :)
 
Son düzenleme:
Youtubede eve 40pl videolarına bakarsan bizimkilerden biri elektrikli araç bataryası için kullanıyormuş sürekli 25A çekebilirsiniz diye tavsiye ediyor tabi bu adam en sağlıklı şekilde kullanılacak gibi hesab ediyordur,
Buradaki sıkıntı muhtemelen şu. Elektrikli araç bataryası kapalı bir alanda. Ayrıca tek başında değil yanında da benzer şekilde yük altında ısınan lion piller var. Haliyle soğutma pek mümkün değil hatta yanındaki lionlar sebebiyle ısıtma durumu söz konusu. Haliyle 25a sürekli çekebilirsiniz demiş. Fakat tek hücre olarak 50 amper çekmek mümkün. Hele havada uçan yani aslında sürekli olarak hava akışı olan bir pil daha az ısınacak. Helikopterler uçaklara kıyasla daha avantajlı soğutma noktasında. Çünkü piller genelde helinin altında oluyor ve uçuş esnasında genel anlamda soğuma imkanı var. Velhasıl adam kendi kullandığı sistem üzerinden 25a olarak bilgi vermiş.
 
Ben bu hobiye başlarken pek bilgim yoktu 21700 pilden belkide haberim bile yokta yada ağır oldukları için kullanmaktan çekinmiş olabilirim ancak işin içine girince sahada tecrübe edince herşey yerine oturuyor, 18650 pilleri paralel bağlayıp uçurduğumda ağırlığın çokta olumsuz etkilemediğini gördüm ha hiçmi etkilemiyor tabiki farkediyor ancak bu kapasite ve verimdeki lipo pillere baktığımda onlarda en az aynı ağırlıkta hatta daha fazlası. Eve 18650 2500 mah 12C pili var onlardan 2p yapmayı düşündüm önce ancak 4s yapmak çok ağır olacaktı.

Şarj aletim imax b6 mini onun tool kits menüsünden ölçüp baktım şimdi iç dirençler 4-6 arasında bitane 7 var içlerinde, eski bataryalarada baktım aspilsanlar 17-21 arası orionlar 11-12 civarı gösteriyor. Bu konu hakkında pek bilgim yok kaç ohm a kadar bu iç direnç idare eder yani kullanılmış bataryada?
 
Şarj aletim imax b6 mini onun tool kits menüsünden ölçüp baktım şimdi iç dirençler 4-6 arasında bitane 7 var içlerinde, eski bataryalarada baktım aspilsanlar 17-21 arası orionlar 11-12 civarı gösteriyor. Bu konu hakkında pek bilgim yok kaç ohm a kadar bu iç direnç idare eder yani kullanılmış bataryada?
İç direnç durumlarını bende pek anlamıyorum. Her şarj aleti farklı ölçüyor. Mesela ISDT şarj aletleri iç dirençleri baya yüksek okuyor. Diğer taraftan power lab 6/8 iç dirençleri aşırı düşük okuyor bence. Yani dikkate almıyorum ben power labın iç direnç okumasını. İmax nasıl okuyor bilmiyorum ama EVE 40pl lionların iç dirençleri en kötü 13 lerde ve en iyi 5 lerde falan oluyordu. Isındıkça bu sayılar düşüyor. Senin pillerin gerçekten güzel ve fabrika verilerini yansıtıyor. En beğenmediğin aspilsanları 17-21 arası okuyup daha iyi dediğin orionları 11 civarı okuduğuna göre demek ki tutarlı okuma yapıyor diyebiliriz. EVE 40pl'ler de 4-5-7 civarıysa demek ki 2. sınıf vs değiller. Ve fiyatlar oldukça güzel. Birkaç set uçaklarım için yapmak lazım ama uçuracak yer olmayınca anlamı olmuyor :)

Sümer abi bu noktada şunu söylüyor. Ölçümleri aynı cihazla yapıp zaman ilerledikçe iç dirençlerdeki değişime bakarak pilin durumu hakkında fikir sahibi olabiliriz. Ben de bu mantıkla devam ediyorum. Ama bende pl6 olduğu için pek bir şey değişmiyor. 2 sene önce aldığım pillerin iç dirençleri 2ye yakındı. Bol bol uçtuğum hatta hafiften şişmiş pillerim şuan 2.5 iç dirençlerine sahip. Hani kullanımı kötü değil pillerin. Hala gayet güzel iş görüyorlar ama bu kadar az iç direnç değişikliği pek mantıklı gelmiyor bana.
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar