İlk uçuş öncesi son kontrolleri yaptım. Uçağın ağırlık merkezini kontrol edebilmek için kartondan bir platform yapacaktım. Çizimleri de yaptım sonra üretime gelince planlardan vazgeçerek çocuğun Legoları ile çok pratik ve güzel bir şey yaptım. Tam mühendis vs usta ikilemi oldu.
Ağırlık merkezi picth ekseninde veter (chord) hattının başından 1/4'ünde getirdim.
Roll ekseninde de dengede görünüyor
Uçuş öncesi yapılan kontroller;
1- Ağırlık merkezinin x ve y eksende (roll ve pitch) kontrollerini yaptım olması gereken yerlere çektim.
2- Uçağı yer testine aldım, karada az gaz vererek hareketlendirdim ve sola doğru çektiğini gördüm. Motor pervane dönüş yönününe 3 derece açı verdim.
3- Yer testinde arka kuyruğun yerle temasını sağlayan yapının zayıf olduğunu gördüm ve kuvvetlendirdim.
4- Servoları iyice yerine sabitledim, kablolarını kontrol ettim.
5- Konuştuğumuz gibi iniş takımını tekrar yaptım. 3mm tel ile daha yüksek olacak şekilde yaptım. Tekerleri de 40mm'den 75mm'e büyüttüm.
6- Aileron atımını 15 derece diğerlerini 12 derece olarak ayarladım. Kumanda üzerinden trim vererek daha da kıssam mı acaba diye düşündüm ama yapmadım. Büyük bir hata olduğunu ileride anladım.
7- Kumanda OpenTX kökenli olduğu otomatil frekans kalibrasyonu yapmıyordu onu ayarladım.
8- Kumanda da BAT üzerinden pilin şarj durumunu görebilmek için gerekli kablolamayı yaptım
9- Motor yatağının önünü 6mm huş ağacından geri kalanını fotobloktan yapmıştım. Zayıf kaldığını düşünerek ön tarafı 3mm kontrplak geri kalanın 5mm huş ağacından yaparak yeniledim.
Bütün bu kontrollerden sonra iş çıkışı yakınlarda en az 200m çap içinde hiç bina araç olmayan bir yer aradım. Uygun yer olarak
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
seçtim ve atladım arabaya gittim. Video istemeyin çünkü hava kararmaya yüz tuttuğu için hızlıca uçurmaya koyuldum. Uçak motora verdiğim açı sayesinde düz bir şekilde hızlıca hareketlendi ve elevatörü kumandada aşağı çekmem ile hızlıca Mehmet Bey'in de önceden dediği gibi kalktı. 30m kadar uçtum ki, dönüş yapayım dedim, ailerona azcık dokunmam ile uçak tam ters döndü ve hızlıca irtifa kaybedip çakıldı. Sonuç aşağıda göründüğü gibi oldu
Kendime en çok kızdığım şey aslında ailerona expo verecek ve hatta dual rate ile iyice sınırlandıracaktım. Hatta ilk birkaç uçuşta servo bağlantılarını kesip, kanatta da sabitleyip sadece rudder ile kontrol edeyim diye düşünüyordum. Neden yapmadım diye kızdım kendime, eğer bunu yapsaydım uçak çok dengeli uçuyordu hiç sapma vs yoktu. Sadece benim gibi acemi bir pilot için çok aerobik oldu. En başta 4 kanallı yapmam bile hataymış keşke 3 kanallı yapsaydım diye düşünüyorum bir de. Neyse vazgeçmek yok uçağı hızlıca toparlayıp tekrar deneyeceğim.