- Katılım
- 1 Eki 2014
- Mesajlar
- 3,081
- Tepkime puanı
- 5,882
- Yaş
- 53
- İlgi Alanı
- Uçak
Bir kaç hafta önce, 35 cc'lik IMAC uçağım ile antrenman maksadıyla uçtuğum program sonunda iniş için hazırlanmaya başladım, O ana kadar herhangi bir anormallik yoktu. Rüzgar arkadan estiği halde pist üzerinden hızlı bir alçak geçiş yapıp, pist sonundan itibaren yükselişe geçip "split-s" manevrasıyla pisti hizalayarak iniş yapmaya niyetlendim. Ama pistin sonu civarında motor aniden stop etti! Alçak irtifa, yüksek sürat ve arkadan esen rüzgar, uçağın ağırlığı da 5 kg civarı. Kabus gibi bir durum! Uçağı bir süre tuttum, ancak belli bir mesafeden sonra bir set üzerinden geçtikten sonra gözden kaybettim, ama hissiyat ile tutmaya devam ettim. Uzun lafın kısası: uçakta hafif hasar var. Gövde bütünlüğü ve kanatlarda sıkıntı yok, uçak düşük bir süratle alçak bir ağacın dallarına takılmış ve ters bir şekilde yere düşmüş.
İlk kez benzinli bir motorum stop etti ve sebebini öğrenemeseydim epey zor zamanlar geçirirdim. Ancak uçağın Cowling'i ve Canopy'si dışında hasar olmayınca sebebini bulmak kolay oldu: Gaz servosu arıza yapmış!
Ama ben bu tip bir arızayı ilk kez görüyorum. Bir servonun belli bir çalışma limiti vardır, örneğin; merkez noktasından itibaren her iki yöne 45 derece kadar (kabaca, örnek olarak).
Özellikle gaz servosu olduğu için eksi (-) ve artı (+) limitlerini (endpointleri) de kısarız. Benim servonun kolu rölanti ile tam gaz aralığında yaklaşık 50-55 derecelik bir açıyla çalışıyordu ki, her iki yöndeki Endpoint'ler de epey kısılmıştı. Ancak enerji verince, alıcı/servo tester ayarı/konumu ne olursa olsun servo mekanik olarak bile aklın sınırlarını zorlayacak kadar (-) eksi tarafına geliyor. Enerji yokken servoyu hareket ettiririz ve her iki tarafa sadece bir noktaya kadar gelir ya, servo kolunu manuel olarak en açık tarafa getirip, bu namussuza enerjiyi verince en düşük pozisyondan bile geriye düşüp sabit olarak kalıyor, hiç bir şekilde kumanda almıyor. Biraz bekletince de ısınmaya başlıyor. Henüz servonun için açmadım, ama bir yanık kokusu yok, enerji varken hareket ettirmek de mümkün değil, enerji yokken de el ile çevirince de hareketinde herhangi bir anormallik yok.
Şimdiye kadar hep ucuz servo kullandım. Sadece bir kez kargodan çıkan servolardan bir tanesi hiç çalışmadı, bir kez de bir servo kalkış öncesi "öldü", yani çalışmayı reddetti. Ama çevremdeki arkadaşların her türlü markadan servolar ile arızalar yaşadıklarını gördüm, çoğu mekanik arızalardı veya sadece "ölmüşlerdi". Benim bu servo sadece kendini olabilecek en düşük konuma getirip çalışmayacağım diye inat yapıyor...
Buna benzer bir arıza yaşayan var mı? Sizce arıza sebebi ne olabilir?
İlk kez benzinli bir motorum stop etti ve sebebini öğrenemeseydim epey zor zamanlar geçirirdim. Ancak uçağın Cowling'i ve Canopy'si dışında hasar olmayınca sebebini bulmak kolay oldu: Gaz servosu arıza yapmış!
Ama ben bu tip bir arızayı ilk kez görüyorum. Bir servonun belli bir çalışma limiti vardır, örneğin; merkez noktasından itibaren her iki yöne 45 derece kadar (kabaca, örnek olarak).
Özellikle gaz servosu olduğu için eksi (-) ve artı (+) limitlerini (endpointleri) de kısarız. Benim servonun kolu rölanti ile tam gaz aralığında yaklaşık 50-55 derecelik bir açıyla çalışıyordu ki, her iki yöndeki Endpoint'ler de epey kısılmıştı. Ancak enerji verince, alıcı/servo tester ayarı/konumu ne olursa olsun servo mekanik olarak bile aklın sınırlarını zorlayacak kadar (-) eksi tarafına geliyor. Enerji yokken servoyu hareket ettiririz ve her iki tarafa sadece bir noktaya kadar gelir ya, servo kolunu manuel olarak en açık tarafa getirip, bu namussuza enerjiyi verince en düşük pozisyondan bile geriye düşüp sabit olarak kalıyor, hiç bir şekilde kumanda almıyor. Biraz bekletince de ısınmaya başlıyor. Henüz servonun için açmadım, ama bir yanık kokusu yok, enerji varken hareket ettirmek de mümkün değil, enerji yokken de el ile çevirince de hareketinde herhangi bir anormallik yok.
Şimdiye kadar hep ucuz servo kullandım. Sadece bir kez kargodan çıkan servolardan bir tanesi hiç çalışmadı, bir kez de bir servo kalkış öncesi "öldü", yani çalışmayı reddetti. Ama çevremdeki arkadaşların her türlü markadan servolar ile arızalar yaşadıklarını gördüm, çoğu mekanik arızalardı veya sadece "ölmüşlerdi". Benim bu servo sadece kendini olabilecek en düşük konuma getirip çalışmayacağım diye inat yapıyor...
Buna benzer bir arıza yaşayan var mı? Sizce arıza sebebi ne olabilir?