HV Li vs Lipo

ediz dumankaya

Çalışkan Uye
Katılım
6 Ocak 2014
Mesajlar
405
Tepkime puanı
423
İlgi Alanı
Heli
herkese selamlar , yeni modelci arkadaşlar olabilir diye ufaktan modelcilik geçmişimden bahsediyim , yaklaşık 15 yıldır 2009-2010 dan beri RC model helikopter modelciliği ile ilgileniyorum , son 6-7 yıldır aktif olarak vakit ayıramıyordum .

Hobiye geri dödükden sonra daha doğrusu sahalara döndükten sonra demek daha dogru olur çünkü kopamadım hiç , özellike elektrikli modeller için yurt dışında bakındıgımda lipo teknolojisinde farklılıklar oldugunu fark ettim.

kısaca HV lipolar ile Normal Lipo ların piyasada satışda oldugunu fark ettim.HV lipolar eskiden de vardı ama şuan fiyat olarak daha makul seviyelerde ve ulaşmak daha kolay ( bizim ülkedeki sistemden bahsetmiyorum).

Öncelikle geçmişdeki tecrübelerimden yola cıkarak , aplus , haiyin , pulse , gens , turnigy nano , opti power , thuder power , align kendi liposu gibi farklı lipo markaları kullandım.

bu süreçde elimde eski lipoların bir çoğunu saklama voltajında 3.85-87Volt ve gölgelde serin bir şekilde sakladım.Genelde 6 ayda full doldurup - deşarj yaptım ve tekrar storage voltajına getirdim.pilleri sende 1 kere de olsa doldurup boşaltıp tekrar saklama modunda şarj ettim.
Modelsiz kaldıgım ara verdiğim süre 5-6 yıl yaklaşık.

bu süreçde edindigim tecrübelerden özellikle karşılaştıgım , 6s seklinde olan 1 paket liponun , 6s pack kendi içinde 1 veya 2 hücresinin bozuldugu , bozulan hücrelerin kanser gibi diger komşu hücreleride bozduğu, yada 1 veya 2 hücrenin voltajlarının komple okunmadıgı sıfırlandıgı.
Tehlikelide olsa Nimh veya NiCd modda ufak akım vererek denedigimde belli bir volt seviyesine cıktıgı 2.5 volt gibi , sonrasında tekrardan lipo balansli ile şarj ettigimde şarj aldıgını gördüm. Lipo yu kurtardım desenizde malesef uzun süre yattıgından dolayı o hasta hücrelerin kurtuluşu olmadıgnı tecrübe ettim.

Bir digeri ise , saglıklı gözüken pillerin iç dirençleri çok düşük de olsa ( 5 yili geçmiş ) uçuşta performans vermedigi oldu.
Beni şaşırtan birkaç marka vardı bu sürecte , Haiyin Lipolar Pulse lipolar ve optipower. Resmen direnmişler son damlasına kadar.

haiyin 6s 5000 40-50C , Pulse 5000 60C lipolar , genelde hem 6s setup hemde 12s kullandım her ikisini ( pulse ve haiyini aynı anda 12 set edip degil ama )
Bu pillerin yaklaşık ömürleri pulse 5000 60c 10 yıl + ve minimum 180+ döngüsü
Haiyin lipoların ise yaklaşık 7 yıl ve minimum döngüsü 150 + civaridir.
optipower lipolar bir arkadasımdan aldıgım 4500 50c lipolar , döngüsünü bilmiyorum ama 100 den azdır yaklasık 3-4 yıllık bekleyen yatan pillerdi , saklama koşulları nedir bilmiyorum.Performansları çok iyi olmasada cidden iyi.


Bu iki pilden haiyin lipolar , pulse lipoya göre daha performanslı oldugu , hücreler arası voltaj dengesizliği ufakta olsa var buna dikkat ederek şarj edip ona göre ucuyorum, lipoyu şarj ederken 1C yi geçmiyorum eski oldugundan her ikisinde de.
Pulse daha düşük performanslıydı haiyene göre daha eski olmasının da etkisi var.2012 yada 13 de almıştım o pilleri artık hover veya soft 3D anca.

Pulse ler hover seviyesinden soft 3D ye kadar kontrollu ucuş performansı verirken , Haiyin lipolar soft 3D den aşırı agresif olmayan 3D uçuşlarda performans veriyordu.Hatta haiyin lipolar da ciddi agresif tictoc performanslarıda aldım. Özellikle 6s setup lı raw 580 uçuşlarımda.

Her iki marka pilde de indikden sonra ısınma mevcuttu , artık ıkısıde son demlerindeydi sinyalleri veriyordu.

Lipolar hakkında bu sürecde anladıgım , marka nın bilinir veya reklamının iyi olması , uzun ömürlü oldugu anlamına gelmiyor.
Bir digeride C degeri yüksek olan Lipoların belirli bir süre gectikten sonra da performans veriyor yada vermeye çalışıyor olması.

Doğal olarak lipolarım bir çoğunu öldüğünden yada artık ömrünün son baharlarında oldugundan dolayı , yeni lipo arayışına geçtim.

avrupada özellikle bir cok pilot tarafından kullanılan maniax lipolari tercih ettim birde Pulse kullandıgım en ıyı lipo oldugundan Pulse lipo.

şuan envanterimde olan lipo marka ve modelleri;

ManiaX 6s 5800mAH 100C HV ( yani normal lipo degil HV Lipo )
Maniax 6s 5000mAH 60C Advanced ( normal LiPo )
Pulse 6s 5600mAH 80C ( normal Lipo )



Şidmi de LİHV ile LiPO piller arasında yaptıgım ufak araştırmalardan bahsediyim


---- Lipo batarya ----

Avantaj :

- Nomimal voltaj : Hücre başına 3.7V ( dolu 4.2V )
- Özellikler : sabit enerji çıkışları , yüksek akım çekme kapasitesi( C oranı ) ve genel kullanımda daha uzun ömürlü
- Avantajlari : Cogunlukla daha ekonomiktir , şarj cihazlari daha yaygındır.
- Daha yaygın kullanım alanı olması , kolay ulaşım.

Dez avantajlari :

- Maksimum gerilim ( volt ) LiHV ye göre daha düşüktür.
- Performans gerektiren manevralarda daha fazla voltaj dalgalanması
- Uçuşun sonlarina göre belirgin performans düşüsleri ve voltaj dalgalanmasi

---- LİHV Bataryalar ----

- Nomimal Voltaj : Hücre başına 3.8V ( Dolu 4.35Volt )
Daha yüksek maximum gerilim saglar ( volt ) dolayısı ile batarya başına daha yüksek enerji depolanır.

Avantajlar :

- Daha yüksek başlangıç voltajı sayesinde motor gücü ve Heli tepkileri daha kararlı ve agresif olur , sert hareketlerde voltaj dalgalanması daha az olur burda örnegin tictoc gibi hareketlerde pilota cok daha uzun performans verir hareket esnasında daha az dalgalanma oldugundan maxmimum performans alırsınız.

- Aynı kapasitedeki Lipo ya göre biraz daha uzun uçuş süreleri ( %10-15 daha fazla enerji depolamasi )
- Lipo ya göre uçuşun ilk yarısında cok daha fark edilir agresif performans farkı
- Lipo ya göre , daha az voltaj düşüşleri ve dalgalanmalari dolayısı ile daha tutarlı güç çıkışı ve daha tutarlı motor performansı
- Motor başlangıc voltaj değeri daha yüksek oldugunda daha yuksek performans ve tork çıkışı. Tork ve RPM avantajı.
- Ani Güç ihtiyaçlarinda daha etkili
- Voltaj lipo ya göre daha uzun süre sabit kaldıgından , uçuş süresince daha az voltaj dalgalanmasi

Dez Avantajlari :

- Tam dolu kapasitesi Yüksek Voltaj 4.35V oldugundan güncel olmayan şarj cihazlari tarafından desteklenmeyebilir , yani güncel sarj cihazi ihtiyacı dogabilir.
- Aynı kapasite ve C degerine sahip LiPo dan , daha pahalidir genelde.
-HV lipolar , teknolojisi ( kimyasal olarak ) daha farklı oldugundan , saklama ve şarj koşullarina lipoya göre daha hassas ve dikkat gerektirmesi.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Genel olarak HV- Lipo ile normal LİPO arasında ki en büyük kriter performans gerektiren agresif 3D hareketlerde , Tepki Gücü ve Performans sürekliliği , Dez avantajı ise Pahali olması ve nispeten kısa ömürlü olması.

Bu arada kendi şahsi tecrübelerim ve fikrim, ortalama veya orta üst bir pilotun kaliteli lipo ile ( kendim ortalama olarak farz ederek söylüyorum ), güzel şarj aleti ve saklama koşullarina dikkat edildiginde , uçuş süresinde pili %20-25 altına düşürmediyse , kaliteli bir lipo veya HV Lipo nun rahatlıkla ortalama 250 - 300 uçuş döngüsü yapabilecegini düşünüyorum.
 
Son düzenleme:
Ben şu konuya takıldım 4s bir cihazım var daha yüksek performans istedim 4s HV kullanmak yerine eğer esc ve diğer elektronikler destekliyorsa 5s kullanırsam her konuda daha avantajlı oluyorum sanırım. Peki neden HV lipo kullanmalıyım
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Ben şu konuya takıldım 4s bir cihazım var daha yüksek performans istedim 4s HV kullanmak yerine eğer esc ve diğer elektronikler destekliyorsa 5s kullanırsam her konuda daha avantajlı oluyorum sanırım. Peki neden HV lipo kullanmalıyım
Sordugunuz soruda aslinda kendinize cevabi vermissiniz .
Sanirim konuyu okudugunuzda yeterince açiklayici yazamamışım, hamlik ve yorgunluk diyelim benim hatam kusura bakmayin , bu rapor gibi yazma olayi bende hep sikinti 😂

Siz 4s setupdan 5s setup gecis yapmaktan bahsediyorsunuz.
HV lipo olayi teknik de biraz daha farkli sizin soylediginiz ile Ayni sey degil aslinda.

örneklendirirsem ;

Ben yüksek oktanli benzinden bahsederken siz ise yükksek motor hacimli arabanin performansi kasit ederek daha avantajli demissiniz yada enjektör hacmini büyütmek diyelim herneyse. Ayni şeyleri yakalayabilirim demissiniz anladıgım kadari ile ama esas olay oyle degil aslinda.

En basiti ben o yuksek hacimli araca yada enjektör hacmini büyüttügünüz araca, daha yuksek oktanli benzin koyarsam ,
sizin kullandiginiz 80 oktanli( normal lipo )benim kullandigim 110 oktanli ( HV Lipo ) diyelim , ben ayni sartlarda aynı araçtan birim zamanda lineer şekilde daha fazla güç ve tork cikisi alirim daha uzun bir süre boyunca. Umarim iyice karistirmaz örneklendirme canlandirirken. HVli ile Lipo farkıda bunun gibi desem yalnış olmaz sanırım.

Teknik olarak Hvlipo ile lipo ayni urun degiller bire bir benzeselerde , dolayisi ile 5s lipo ile 5s HVLi ayni degiller , aynı olmaz( 5s setup yukselttiğinizi frz ediyorum).
Burda ki esas olan sey , pilotun ucus esnasinda sert ve guc istenilen anlarda , Arabaya nos basmiscasina aracin guc performansini olabildigince lineer sekilde uzun ve stabil şekilde ust seviyede tutmak gibi diye orneklendirmek sanirim dogru olucaktir HV lipo yu.
Daha az voltaj dalgalanmasi daha duzgun daha pürüzsüz ve ust seviye guc akisi.

Siz 5s lipoda kullansaniz , guc akisindaki voltaj dengesizlikleri veya dalgalanmasinda anlık daha fazla degisiklik olucaktır HVLipo ya göre.
Cunku kullanilan enerji kaynagi 5s Lipo , 5s HVLi degil.
 
Son düzenleme:
Bir digeri ise , saglıklı gözüken pillerin iç dirençleri çok düşük de olsa ( 5 yili geçmiş ) uçuşta performans vermedigi oldu.
Beni şaşırtan birkaç marka vardı bu sürecte , Haiyin Lipolar Pulse lipolar ve optipower. Resmen direnmişler son damlasına kadar.
Detaylı paylaşım icin teşekkürler @ediz dumankaya :bravo:%p

Benzer durumu yıllar önce ben de Pulse pillerde yaşamıştım. Yaklaşık 3 yıl sonra İç direnç değerleri hala gayet normal gözükse de ne yazık ki benim uçuş stilimde bile :laugh: performans sorunu yaşamıştım.
 
  • Beğen
Tepkiler: ediz dumankaya