- Katılım
- 17 Eyl 2013
- Mesajlar
- 9,042
- Tepkime puanı
- 23,662
- Yaş
- 62
- Konum
- İstanbul
- Web sitesi
- www.sumeryamaner.com
- İlgi Alanı
- Uçak
Hezarfen ekibi olarak aklımızda olan bu projenin ilk adımlarını atınca sizlerle de paylaşmak istedim.
Nihai hedefimiz uygun bir sandalye ya da koltuk, önünde bir lövye, aşağıda rudder pedalları ve yanda da throttle kolu olacak bir sistemi trainer porttan bir kumandaya bağlayıp uçak uçurmak. Bunu yaparken bir opsiyon da önümüze bir ekran koyup FPV uçağı uçurmak.
Mekanik tasarım konusu genelde elimizi kolumuzu bağlıyordu. Sonra bir arkadaşımız kullanım dışı kalmış olan şu joystick setini organ nakli için bağışladı.
[attachimg=1]
Throttle kolu da joystick de bildiğimiz analog potansiyometreler kullanıyor. Ben sistemin elektroniğini söktüm. Joystick’in tepesine bir aluminyum boru adapte ettim ve stick boyunu uzattım. Orijinal joystick'in elceğini de o aluminyum çubuğun tepesine adapte edeceğim.
Yazılımı hazırladım. Minik bir Arduino Nano kartı ana joystick tabanı içine monte edilecek. Throttle kutusu ile ve rudder sistemi ile birer kablo bağlantısı olacak.
Lövyenin elceğinde iki adet switch bulunacak. Bunlardan birisi aileron trimi (sağ sol istikametinde çalışacak) diğeri de elevatör trimi (ileri geri istikametinde çalışacak). Throttle kolu zerinde de ileri geri hareketli bir buton olacak. Bu da throttle trim için kullanılacak. Bir de throttle kutusu üzerinde bir butonumuz olacak.
Rudder trimi için de bir buton düşünüyorum ama henüz tam karar veremedim. Belki rudder trimi için analog bir düğme de planlayabilirim.
Çıkış 3.5 mm mikrofon jack’ı ile alınacak ve hedef kumandanın trainer portuna bağlanacak.
Trainer portuna bağlantı, sistemin farklı kumanda ve uçaklarla kullanılabilmesini sağlayacak. Ayrıca özellikle başlangıçta bir "safety pilot" ana kumandayı kontrol edecek ve sistem saçmaladığında kontrolü devralabilecek.
Lövye seti bir modelle ilk kez kullanılacaksa sisteme enerji verildiğinde throttle up trim ile elevatör down trim butonları birlikte basılı tutulacaklar ve iki saniye beklenecek. Bu şekilde tüm trimler sıfırlanmış olacak. Bunun için sisteme bir de buzzer ekleyeceğim ki sistemden bir onay tonu duyulabilsin.
Trimler sıfırlandığında throttle endpointleri de sıfırlanmış olacak. Bu aşamadan sonra modeli de enerjilendirip öncelikle throttle endpointleri set etmek gerekecek. Burada işlem şöyle yapılacak: Throttle kutusu üzerindeki butona basıp basılı tutacağız ve throttle kolunu önce alt konumda uygun pozisyona getirip bekleyeceğiz. Üç saniye içinde alt EPA set edilmiş olacak. Aynısını bu kez üst uç için yapıp üst EPA’yı set edeceğiz. Endpointi test edeceğiz. Uygun değil ise tekrar set edeceğiz. Üst uç ve alt uç için birer kez yaptıktan sonra throttle ayarı tamam demektir.
Sonra yönleri kontrol edeceğiz. Eğer yönlerde reverse edilmesi gereken varsa bunu sistem içindeki jumperler aracılığı ile yapacağız.
Tüm bu işlevleri içeren yazılımı hazırladım. Testlerini yapıyorum. Aklımda bir tek şey daha var. O da gerektiğinde kanal reverse işlemini de yazılım üzerinden yapabilmek. Ama onu yapabilmek için sisteme bir şekilde bir LCD gösterge entegre etmek gerekecek ki işler iyice karışacak. O nedenle ilk versiyonda reverse olayını mekanik olarak çözerim diye düşünüyorum. Sistem kullanılabilir olduğunu kanıtlarsa yazılımı daha da geliştiririm hatta gerekirse daha güçlü bir işlemci ile devam edebilirim.
Gelişmeleri görsellerle birlikte paylaşacağım. Umarım birkaç haftaya güzel de bir video paylaşma şansı bulurum.
Nihai hedefimiz uygun bir sandalye ya da koltuk, önünde bir lövye, aşağıda rudder pedalları ve yanda da throttle kolu olacak bir sistemi trainer porttan bir kumandaya bağlayıp uçak uçurmak. Bunu yaparken bir opsiyon da önümüze bir ekran koyup FPV uçağı uçurmak.
Mekanik tasarım konusu genelde elimizi kolumuzu bağlıyordu. Sonra bir arkadaşımız kullanım dışı kalmış olan şu joystick setini organ nakli için bağışladı.
[attachimg=1]
Throttle kolu da joystick de bildiğimiz analog potansiyometreler kullanıyor. Ben sistemin elektroniğini söktüm. Joystick’in tepesine bir aluminyum boru adapte ettim ve stick boyunu uzattım. Orijinal joystick'in elceğini de o aluminyum çubuğun tepesine adapte edeceğim.
Yazılımı hazırladım. Minik bir Arduino Nano kartı ana joystick tabanı içine monte edilecek. Throttle kutusu ile ve rudder sistemi ile birer kablo bağlantısı olacak.
Lövyenin elceğinde iki adet switch bulunacak. Bunlardan birisi aileron trimi (sağ sol istikametinde çalışacak) diğeri de elevatör trimi (ileri geri istikametinde çalışacak). Throttle kolu zerinde de ileri geri hareketli bir buton olacak. Bu da throttle trim için kullanılacak. Bir de throttle kutusu üzerinde bir butonumuz olacak.
Rudder trimi için de bir buton düşünüyorum ama henüz tam karar veremedim. Belki rudder trimi için analog bir düğme de planlayabilirim.
Çıkış 3.5 mm mikrofon jack’ı ile alınacak ve hedef kumandanın trainer portuna bağlanacak.
Trainer portuna bağlantı, sistemin farklı kumanda ve uçaklarla kullanılabilmesini sağlayacak. Ayrıca özellikle başlangıçta bir "safety pilot" ana kumandayı kontrol edecek ve sistem saçmaladığında kontrolü devralabilecek.
Lövye seti bir modelle ilk kez kullanılacaksa sisteme enerji verildiğinde throttle up trim ile elevatör down trim butonları birlikte basılı tutulacaklar ve iki saniye beklenecek. Bu şekilde tüm trimler sıfırlanmış olacak. Bunun için sisteme bir de buzzer ekleyeceğim ki sistemden bir onay tonu duyulabilsin.
Trimler sıfırlandığında throttle endpointleri de sıfırlanmış olacak. Bu aşamadan sonra modeli de enerjilendirip öncelikle throttle endpointleri set etmek gerekecek. Burada işlem şöyle yapılacak: Throttle kutusu üzerindeki butona basıp basılı tutacağız ve throttle kolunu önce alt konumda uygun pozisyona getirip bekleyeceğiz. Üç saniye içinde alt EPA set edilmiş olacak. Aynısını bu kez üst uç için yapıp üst EPA’yı set edeceğiz. Endpointi test edeceğiz. Uygun değil ise tekrar set edeceğiz. Üst uç ve alt uç için birer kez yaptıktan sonra throttle ayarı tamam demektir.
Sonra yönleri kontrol edeceğiz. Eğer yönlerde reverse edilmesi gereken varsa bunu sistem içindeki jumperler aracılığı ile yapacağız.
Tüm bu işlevleri içeren yazılımı hazırladım. Testlerini yapıyorum. Aklımda bir tek şey daha var. O da gerektiğinde kanal reverse işlemini de yazılım üzerinden yapabilmek. Ama onu yapabilmek için sisteme bir şekilde bir LCD gösterge entegre etmek gerekecek ki işler iyice karışacak. O nedenle ilk versiyonda reverse olayını mekanik olarak çözerim diye düşünüyorum. Sistem kullanılabilir olduğunu kanıtlarsa yazılımı daha da geliştiririm hatta gerekirse daha güçlü bir işlemci ile devam edebilirim.
Gelişmeleri görsellerle birlikte paylaşacağım. Umarım birkaç haftaya güzel de bir video paylaşma şansı bulurum.