500 Sınıfı Helilerde Yaşanan Kuyruk Hub Problemleri ve Olası Çözümler
Merhaba, konuyu daha önceden görmeme karşın forum ortamında değil de özel mesaj yoluyla Mehmet ağabeyle bilgi paylaşımında bulunmuştum. Fakat konu hakkında hala yanlış bilgi paylaşımının devam etmesi neticesinde açık olarak yazmak gereksinimi hissettim. Öncelikle Arda beyin yaptığı modifikasyona değinirsek ilk başta mantıklı gelmesine karşın şahsen problemi azaltmak yerine daha da arttıran bir modifikasyon olduğunu düşünüyorum, en azından benim yaşadığım tecrübeler bunu göstermektedir.
Bu modifikasyonun yanlış olduğunu etki eden kuvvetler ve onlarca deneme sonrası doğrusunun mantığını burada paylaşarak bilgi paylaşımında bulunmak gerekirse uzun olacak ama zamanınız varsa okuyun çünkü modellerde bir imalat hatası yok.
Çözüme gelmeden önce etki eden kuvvetleri biraz irdelemek gerekir.
(Konuyu daha önce mail yoluyla paylaştığım için mailden kopyalayıp yapıştırarak paylaşımda bulunuyorum bu yüzden bazı cümleler kişiye hitap şeklinde olabilir uzunca bir maili tekrar yazmak yerine böylesi daha kolay olacaktır.)
Şimdi öncelikle şuna eminim ki modifiye yaptığınız kuyruk daha kalın vida olmasına karşın ince olandan daha erken koptu hatta uçarken sağa sola kuyruğu fazla hareket ettirdiyseniz misal 3 tur sola 3 tur sağa tekrar 3 3 olmadan kopmuştur
Arda Beyin yaptığı modifikasyonu ben de denedim. Aslında çok mantıklı geldi. Fakat 4-5 kere yapmama karşın ince vidaya göre daha kötü olması biryerlerde bir yanlışlık olduğunu düşündürdü ve bu yüzden üzerine oldukça düşünmeme sebep oldu. Hatta benim deneyimim Japonla yapıştırsak daha iyi. Belki 3-5 uçuş kurtarır (Espri yapmıyorum) mantığını anlatınca hak vereceksin
(Bundan sonra yazıda Modifiye diye bahsettiğim şey tornayla açıp m3 takmak olacaktır)
Bu arada orijinal yan sanayi 550 kuyruğu vs her şeyi denedim sonuçta hepsinde ortak yapılan bir tek hata dikkatimi çekti.
Aşağıdaki resim orijinal hub
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Dikkat edersen pal tutucuya iki kademeli bir yapı giriyor.
Burada yanılgıya düştüğümüz konu kuvvetin merkezkaçtan kaynaklanıp vidayı kırdığı. Aslında böyle bir kuvvet var ama metrik 2 de olsa orijinali, bu vida bu kuvvete yeterince yeterli muhtemelen kopan orijinal kuyruktaki pal tutucuları kırımdan önce söküp taktın yada ilk takışta çok sıktığın için pal holderlar sıkıştı ve yarım çeyrek vs tur açtın ki pal tutucular rahatlasın. İşte problem bu.
Vidayı biraz açınca şöyle oldu
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Olması gereken ise bu
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Modifiye yaptıktan sonra ise bu
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Buradaki merkezkaçtan kırılacak vida çok zor genelde hepsi dayanır
Şimdi bizim önemsemediğimiz ama çok çok daha etkili bir kuvvet daha var. Kuyruğu sağa sola çevirirken merkezkaç kuvvetine 90 derece de etki eden kuvvet. Aşağıdaki gibi etki ediyor
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İlk resimde ikili bir kısım var ya orası çok sert ve bu kuvveti karşılamak için yapılmış pal holderin içini boylu boyunca dolduruyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sen vidayı biraz açınca bu kuvvet vidanın başını her seferinde bir o tarafa bir bu tarafa az da olsa büküyor sonunda bir o yana bir bu yana bükülen vida kopuyor.
Yapılan modifikasyon sonrası ise bu koruma tamamen kalktığı için daha kalın vida olmasına karşın artık daha uzun olduğu için bu kuvvet daha çok etki ediyor ve daha çabuk ve kolay kırılıyor.
Çözüm. TR58 0000 0000 0000 0000
Şimdi bu vidayı orijinal haliyle tam sıkmak gerekiyor ama çok fazla abanınca da vida esneme eşiğini kaybediyor ve aradaki o minimal boşluğu da eziyor ki genelde pal tutucular sökülüp takılırken oluyor ya gevşek bırakacağız kopacak yada çok sıkacağız dönmeyecek. Aslında yaptığımız bir yanlış daha var ki o da sıkılıp sökülen vida esneme oranını ilk sıkışta kullandığı için yerine yenisinin takılması gerekir fakat malum bu bizim için oldukça pratik dışı olacaktır. Çünkü sadece vida değil bütün parçalar bu özelliklerini kaybederler. Sonuçta her şeyi değiştiremeyiz.
Pal tutucunun içindeki rulmanlar şu şekilde En içte normal büyüklükte uygun ölçüde klasik rulman sonrasında pal holdere yapışık birer separatör sonrasında 1-2 adet pul sonra iki tarafı pul olan içinde metal bilyalı-ayrılabilen rulman sonrasında bir pul ve vida. Amacımız vidayı tam sıkmak ama mekanizmayı sıkıştırmamak çözüm iki rulman arasındaki pullardan birini çıkarmak eğer pul yoksa ki bazı modellerde olmayabilir aradaki separatörü biraz tıraşlayabiliriz.
Püf nokta: bazen bu rulmanlar eşit kalınlıkta olmayabilir dikkatle bakıp eşit olanları çıkarmalıyız. Sonra sistemi sırasıyla takıp vidanın esneme oranı göz önüne alınarak sıkıca vidalamalıyız ama abanmamalıyız. Fakat gevşek bırakmayacağız. Vida kesinlikle tam sıkılacak.ve kökü huba temas edecek sonra bir miktar daha sıkacağız. Burada vida döner ama ilerlemez. İşte bu normalde olması gereken vida adımlarının esnemesidir. Fakat tek kullanımlık sayılabilir. Bu yüzden vidaları sökme işleminden sonra değiştirirsek artı olur ben değiştirmedim onu belirteyim.
Sonuç pal holderlarda bir miktar boşluk ama sorun yok merkezkaç her ikisini de sona dayayacak zaten kafa devrine göre ortalama 10 000 ile 15 000 devir var ve titreşim olmadan hizalanıyorlar. ama çıkartılan pullar bir taraftaki daha kalın olursa ki deneme amaçlı öyle de kullandım beklediğim kadar titreşim olmadı ama yine de ne kadar eşit o kar az titreşim.
Benim mevcut 500 ün devri 14500 ve kopma yok. Kullandığım pal holder hk vidalar hk yani öyle 50-100 dolar değil maliyet 5-10 dolar ama AR-GE si 200 belki 300 dolar artı uçulamayan saatler.
Hatta hk pal tutucuda o iki tarafı pullu ortası bilyalı ayrılabilen rulmandan yok onun yerine de uygun çapta normal rulman var. Ve bence daha sağlıklı ve ayarlaması kolay.
Not: Burada HK kuyruk paline Thunder Tiger vida kullandım. Ama belki kuvvetler tam sınırdadır diye ki biz ona korku diyoruz. Thunder Tigerları söküp Hobbyking in vidasını kullandım ki kopacak mı yine diye 10 pil uçuş sorun yok sonra tekrar hk yı söküp TT vida taktım tabi. Bu arada modifiye de de neredeyse her çeşit ve marka denedim Thunder Tiger de ama sonuç Hüsran ilk pilin ilk dakikası puff.
Align firmasının teknik hatası yok hata bizim vidaları çok sıkıp sistemi deforme etmemiz ve ikinci takışta artık deforme oldukları için tam sıkınca kilitlenmesi az sıkınca kopması ama elimiz de tork anahtarı değil bu yüzden Tüm 500 cülere bu ayar için kolay gelsin… Daha önce de Ana al tutucular için benzer bir sorun ve çözümünü paylaşmıştım ama genelde hadi len bizde öyle bir şey olmuyor denilince fazla üstelememiştim. Bu parçaların tümümde tek kullanımlık olma sorunu var Hoş vidanın kullanım mantığının da doğrusu odur yani sıkılan bir vida sökülünce esneme payı sıfıra yakın olduğu için değiştirilir ama ucuza çözüm minimum maliyet
Burada esneyen sadece vidalar değildir. Pal hoderların uçları ve rulman arası pullarda esner bunlar ilk montajda biraz olması gerekli olarak deforme olurlar ve sıfıra yakın hizalanırlar. İkinci üçüncü sök tak da bu deformasyon sıkışmaya neden olur ve bu sıkışıklığı almak için yanlış olarak vidayı gevşetiriz. Modifiyeli kuyrukta bu koruma kalktığı için etki eden sağ sol kuvvetin vidayı bir o yana bir bu yana çevirip kırması kolaylaşır. Modifiye etmeden bu etki yine m2 vidayı sağ sol oynatır ama kafa kısmı huba dayandığı için bu esneme daha azdır ve daha uzun dayanır. Yukarıda anlattığım şekilde sıkılır ise bu esneme zaten sıkılırken alınmıştır ve neredeyse hiç yoktur sağa sola esneme olmaz ve vida da kırılmaz.
Biz Arda beyden aldığımız model de ise söyle bir çözüm yoluna gitmiştik.
Bu gelen şekli
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu da yaptığımız.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Burada görüldüğü gibi boşta kalan kısmı vidanın yivli kısmıdır ve bir akordion gibi sağa sola kıvrılması ve tüm esneme yükünü vida adımları arasında toplaması sonucu kopma meydana gelir. Oysa bizim yaptığımızda bu yarısı düz olan vidalardan kullandık ve dışarıda hiç adım bırakmadık. Zayıf noktalar hub içinde korumada kaldı. Dolayısı ile esneme yükünün toplandığı noktalar oluşturmadık. Yani tüm yük vida adımları arasındaki noktalara toplanmadı tüm yapıya yayıldı. (Elinize bir vida alıp penseyle zorlarsanız bu zayıf kısımlardan kırıldığını göreceksiniz zaten) Ve defalarca denedik. Sorun yok. Sorun olmadığına kanaat getirdikten sonra sattık. Fakat elimizde o zaman orijinal hub yoktu olsaydı bi sorun olmamasına karşın yine değiştirirdik. Fakat yine de bence en mantıklısı ilk anlattığım orijinal ekipmanla yapılan şekli. Sonuçta fabrika bunu bizim yerimize test ediyor. Ekstra torna işine gerek yok. Anlattığım haliyle onlarca uçuş yaptım. Sorun yok. Aslında bir çözüm yolu daha var fakat onu daha denemedim. O yüzden paylaşmıyorum. Zaten amaç çözümden ziyade deneyip deneyimimizi arttırmak olduğu için şimdilik paylaşmaya gerek yok. Herkese kırımsız uçuşlar. Kolay gelsin.
Vidanın tam sıkılması oranı ise kabaca şöyle önceden verdiğim örnekten devam edersek 10 tur sıktın vida sona dayandı sonra kuvvet uygulayarak sıkıyorsun ve bir miktar daha gidiyor sonra birden bu kuvvet de vidayı sıkmıyor daha çok kuvvet uygulaman gerekiyor işte burada bu kuvveti uygulamayıp duruyoruz. Bu esnemeyi hissediyorsun aslında hani vida sıkarken kolay geçer sonra birden durur ya aynı öyle oluyor fazla abanmadan sıkmaya devam böyle macun içinde gidermiş gibi esneme bitince birden daha da sert. Anlatmak zor ama bikaç kez yapınca alışıyorsun. Şafttan tek vida çıkması normal çünkü orada eski vida da kullansan sorun olmaz. Zaten vidaların %99 da bu oran önemsizdir. Esnese de esnemese de sorun olmaz.
--------------------
Sonuçta kopan yapılar için vida uygun şekilde esnetilerek tam sıkılacak ve pal holderlar sıkışmayacak. orijinal halde iken sıkışma olmamasının nedeni pal holder vs vs yapılarda da rulmanların tam ortasına oturan dışına temas etmeyen yapılar vardır. bunlar yüzük görevi görürler. kötü kısmı bunları ilk sıkışta tam değmekle değmemek arasında tutuyoruz ikinci sıkışta biraz daha esneyip sürtünmeye ve sıkışmaya neden oluyorlar. dolayısı ile içerisinden bir pul çıkartıp sürtünmeyi kaldırırsak sorun olmaz gibime geliyor..