500 Sınıfı Helilerde Yaşanan Kuyruk Hub Problemleri ve Olası Çözümler

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,806
Tepkime puanı
43,722
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Aslında uzun süredir yurtdışında yaşanan ve paylaşılan 500 sınıfı helilerdeki kuyruk hub / vidası kırılma problemi, son zamanlarda ben dahil olmak üzere, bir kaç üyemizin de başına geldi.

Bu durumla ilgili paylaşılan konuların orjinal linkleri ektedir.

Trex 500 Kuyruk Hub Modifiyesi - Arda Erkan
Align TREX 500 ESP Kuyruk Hub Vida Kırılması ve Hasarsız Kırım - MKucuksari
Gaui Nx4 İncelemesi ve Tail Hub Kırılma Sebebi- Erhan Yılmaz

Bu konuyu açmamızdaki amaç ise :

1- Problemle ilgili değişik çözümleri derli toplu olarak sizlerle paylaşmaktır
2- Mesajlardan da görüleceği üzere, bu işin %100 çözümü ne yazık ki bulunmamaktadır. Hatta bazı çözümler birbiri ile çelişebilmektedir. Fakat paylaşımda bulunan tüm arkadaşlarımız bunları birebir test edip, kendi tecrübelerini bizlere aktarmıştır
3- Amacımız bu farklı görüşleri sizlere sunmak ve sizin mantığınıza yatan çözümü uygulama imkanı vermektir.

Şimdi yukarıdaki konularda arkadaşlarımızın paylaştıkları çözümleri ve yorumları özetlemeye çalışalım.

TREX 500 Hub Modifikasyon Çözümü - Arda Erkan
TREX 500 Hub Çözümü - Serkan Sinan
TREX 500 Hub Çözümü - Mehmet Küçüksarı
GAUI NX4 Hub Çözümü - Erhan Yılmaz
SAB Goblin Kuyruk Çözümü


Bu konu Yönetim tarafında, ilgili konulardaki kullanıcı mesajları derlenerek hazırlanmıştır
 
500 Sınıfı Helilerde Yaşanan Kuyruk Hub Problemleri ve Olası Çözümler

Trex 500 e gartt 500 pilastik hub alarak olayı kökten çözmüştüm, toplanmış geliyor takıp devam ediyorsun


(from AliExpress Android)

Trex 500 sattığım eleman halen kullanıyor sorunsuz [emoji106]
 
1 senedir Klon Trex 500 modele sahibim.Her 4-5 uçuşdan sonra kuyruk pal tutucum yerinden fırlıyor ve heli dönerek ciddi bir kırım sebebi oluşturuyordu. Bunun nedeni ise hub içinde kırılan ve bu model için oldukça zayıf kalan m2 vidamız olduğunu düşünüyorum.

Bu durum başıma tam 5 kere geldi ve tek tesellim çıkan pal tutucusunun bana ve çevremde başka bir kişiye gelmemesi. Artık bu konuda kesin olarak bir şeyler yapmamın gerektiğini, parça değişikliğinin ise sadece bir geçici çözüm olduğunu anladım.

Yaptığım araştırmalar doğrultusunda ,

-Daha az kafa turu,
-Orjinal malzeme ,
-M2/12*9 daha dayanaklı vida ,
-Mavi loctite ile beraber civatayı daha az sıkmak


gibi vs. nedenler buldum. Ama bunların hepsini denediğim için beni tatmin etmedi :(


Mantıklı gelen çözümler ise ,


-Custom olarak hub'da modifiye işlemi yapmak. Yani civata deliğini büyütüp daha büyük civata kullanmak.

-Kasamanın kuyruk pal tutucu setini almak. Kargo hariç 50 dolar fiyatı var.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-Ben hub'u modifiye etmeye karar verdim :)

- Amacım , Hub'un m2 civata için tasarlanmış çıkıntıyı keserek daha fazla bir alan oluşturup , m3 civata için delik açmak. ( Yataklar m3 civata içinde sorunsuzca hareket etmekde )


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


- Bu işlemlerin daha düzgün olması için tornacıda yaptırmayı tercih ettim.

Çıkıntı tamamen alındı.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-m3 civata için uygun delik ve diş açıldı ,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



-Daha sonrasına kendim devam ettim ,

Elimdeki uygun uzunlukda olan m3 civataya biraz fazlaca loctite sürüp sıkıca sıktım. Vida başlarını dremel ile kesip saplama haline dönüştürdüm ve kilitli m3 somun kullandım.

Saplamanının uzunluğuna ise kuyruk palini takmaya engel olmayacak şekilde kalmasına dikkat etmeliyiz.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


**** Son durum ,

Ben , Align plastik kuyruk pal tutucuları kullandım.

10'a yakın test uçuşu yaptım.Faydasını gördüğümü ve artık bu sorundan kurtulduğumu düşünüyorum :)


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sabırla okuduğunuz için teşekkürler.Umarım yararlı olur:)
 
500 Sınıfı Helilerde Yaşanan Kuyruk Hub Problemleri ve Olası Çözümler

Merhaba, konuyu daha önceden görmeme karşın forum ortamında değil de özel mesaj yoluyla Mehmet ağabeyle bilgi paylaşımında bulunmuştum. Fakat konu hakkında hala yanlış bilgi paylaşımının devam etmesi neticesinde açık olarak yazmak gereksinimi hissettim. Öncelikle Arda beyin yaptığı modifikasyona değinirsek ilk başta mantıklı gelmesine karşın şahsen problemi azaltmak yerine daha da arttıran bir modifikasyon olduğunu düşünüyorum, en azından benim yaşadığım tecrübeler bunu göstermektedir.

Bu modifikasyonun yanlış olduğunu etki eden kuvvetler ve onlarca deneme sonrası doğrusunun mantığını burada paylaşarak bilgi paylaşımında bulunmak gerekirse uzun olacak ama zamanınız varsa okuyun çünkü modellerde bir imalat hatası yok.

Çözüme gelmeden önce etki eden kuvvetleri biraz irdelemek gerekir.

(Konuyu daha önce mail yoluyla paylaştığım için mailden kopyalayıp yapıştırarak paylaşımda bulunuyorum bu yüzden bazı cümleler kişiye hitap şeklinde olabilir uzunca bir maili tekrar yazmak yerine böylesi daha kolay olacaktır.)

Şimdi öncelikle şuna eminim ki modifiye yaptığınız kuyruk daha kalın vida olmasına karşın ince olandan daha erken koptu hatta uçarken sağa sola kuyruğu fazla hareket ettirdiyseniz misal 3 tur sola 3 tur sağa tekrar 3 3 olmadan kopmuştur 
Arda Beyin yaptığı modifikasyonu ben de denedim. Aslında çok mantıklı geldi. Fakat 4-5 kere yapmama karşın ince vidaya göre daha kötü olması biryerlerde bir yanlışlık olduğunu düşündürdü ve bu yüzden üzerine oldukça düşünmeme sebep oldu. Hatta benim deneyimim Japonla yapıştırsak daha iyi. Belki 3-5 uçuş kurtarır (Espri yapmıyorum) mantığını anlatınca hak vereceksin

(Bundan sonra yazıda Modifiye diye bahsettiğim şey tornayla açıp m3 takmak olacaktır)

Bu arada orijinal yan sanayi 550 kuyruğu vs her şeyi denedim sonuçta hepsinde ortak yapılan bir tek hata dikkatimi çekti.

Aşağıdaki resim orijinal hub

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Dikkat edersen pal tutucuya iki kademeli bir yapı giriyor.
Burada yanılgıya düştüğümüz konu kuvvetin merkezkaçtan kaynaklanıp vidayı kırdığı. Aslında böyle bir kuvvet var ama metrik 2 de olsa orijinali, bu vida bu kuvvete yeterince yeterli  muhtemelen kopan orijinal kuyruktaki pal tutucuları kırımdan önce söküp taktın yada ilk takışta çok sıktığın için pal holderlar sıkıştı ve yarım çeyrek vs tur açtın ki pal tutucular rahatlasın. İşte problem bu. :)

Vidayı biraz açınca şöyle oldu

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Olması gereken ise bu

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Modifiye yaptıktan sonra ise bu

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Buradaki merkezkaçtan kırılacak vida çok zor genelde hepsi dayanır


Şimdi bizim önemsemediğimiz ama çok çok daha etkili bir kuvvet daha var. Kuyruğu sağa sola çevirirken merkezkaç kuvvetine 90 derece de etki eden kuvvet. Aşağıdaki gibi etki ediyor

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk resimde ikili bir kısım var ya orası çok sert ve bu kuvveti karşılamak için yapılmış pal holderin içini boylu boyunca dolduruyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Sen vidayı biraz açınca bu kuvvet vidanın başını her seferinde bir o tarafa bir bu tarafa az da olsa büküyor sonunda bir o yana bir bu yana bükülen vida kopuyor.
Yapılan modifikasyon sonrası ise bu koruma tamamen kalktığı için daha kalın vida olmasına karşın artık daha uzun olduğu için bu kuvvet daha çok etki ediyor ve daha çabuk ve kolay kırılıyor.


Çözüm. TR58 0000 0000 0000 0000 :)

Şimdi bu vidayı orijinal haliyle tam sıkmak gerekiyor ama çok fazla abanınca da vida esneme eşiğini kaybediyor ve aradaki o minimal boşluğu da eziyor ki genelde pal tutucular sökülüp takılırken oluyor ya gevşek bırakacağız kopacak yada çok sıkacağız dönmeyecek. Aslında yaptığımız bir yanlış daha var ki o da sıkılıp sökülen vida esneme oranını ilk sıkışta kullandığı için yerine yenisinin takılması gerekir fakat malum bu bizim için oldukça pratik dışı olacaktır. Çünkü sadece vida değil bütün parçalar bu özelliklerini kaybederler. Sonuçta her şeyi değiştiremeyiz.

Pal tutucunun içindeki rulmanlar şu şekilde En içte normal büyüklükte uygun ölçüde klasik rulman sonrasında pal holdere yapışık birer separatör sonrasında 1-2 adet pul sonra iki tarafı pul olan içinde metal bilyalı-ayrılabilen rulman sonrasında bir pul ve vida. Amacımız vidayı tam sıkmak ama mekanizmayı sıkıştırmamak çözüm iki rulman arasındaki pullardan birini çıkarmak eğer pul yoksa ki bazı modellerde olmayabilir aradaki separatörü biraz tıraşlayabiliriz.

Püf nokta: bazen bu rulmanlar eşit kalınlıkta olmayabilir dikkatle bakıp eşit olanları çıkarmalıyız. Sonra sistemi sırasıyla takıp vidanın esneme oranı göz önüne alınarak sıkıca vidalamalıyız ama abanmamalıyız. Fakat gevşek bırakmayacağız. Vida kesinlikle tam sıkılacak.ve kökü huba temas edecek sonra bir miktar daha sıkacağız. Burada vida döner ama ilerlemez. İşte bu normalde olması gereken vida adımlarının esnemesidir. Fakat tek kullanımlık sayılabilir. Bu yüzden vidaları sökme işleminden sonra değiştirirsek artı olur ben değiştirmedim onu belirteyim.

Sonuç pal holderlarda bir miktar boşluk ama sorun yok merkezkaç her ikisini de sona dayayacak zaten kafa devrine göre ortalama 10 000 ile 15 000 devir var ve titreşim olmadan hizalanıyorlar. ama çıkartılan pullar bir taraftaki daha kalın olursa ki deneme amaçlı öyle de kullandım beklediğim kadar titreşim olmadı ama yine de ne kadar eşit o kar az titreşim.

Benim mevcut 500 ün devri 14500 ve kopma yok. Kullandığım pal holder hk vidalar hk yani öyle 50-100 dolar değil maliyet 5-10 dolar ama AR-GE si  200 belki 300 dolar artı uçulamayan saatler. 

Hatta hk pal tutucuda o iki tarafı pullu ortası bilyalı ayrılabilen rulmandan yok onun yerine de uygun çapta normal rulman var. Ve bence daha sağlıklı ve ayarlaması kolay.

Not: Burada HK kuyruk paline Thunder Tiger vida kullandım. Ama belki kuvvetler tam sınırdadır diye ki biz ona korku diyoruz. Thunder Tigerları söküp Hobbyking in vidasını kullandım ki kopacak mı yine diye 10 pil uçuş sorun yok sonra tekrar hk yı söküp TT vida taktım tabi. Bu arada modifiye de de neredeyse her çeşit ve marka denedim Thunder Tiger de ama sonuç Hüsran ilk pilin ilk dakikası puff.

Align firmasının teknik hatası yok hata bizim vidaları çok sıkıp sistemi deforme etmemiz ve ikinci takışta artık deforme oldukları için tam sıkınca kilitlenmesi az sıkınca kopması ama elimiz de tork anahtarı değil bu yüzden Tüm 500 cülere bu ayar için kolay gelsin… Daha önce de Ana al tutucular için benzer bir sorun ve çözümünü paylaşmıştım ama genelde hadi len bizde öyle bir şey olmuyor denilince fazla üstelememiştim. Bu parçaların tümümde tek kullanımlık olma sorunu var Hoş vidanın kullanım mantığının da doğrusu odur yani sıkılan bir vida sökülünce esneme payı sıfıra yakın olduğu için değiştirilir ama ucuza çözüm minimum maliyet :) Burada esneyen sadece vidalar değildir. Pal hoderların uçları ve rulman arası pullarda esner bunlar ilk montajda biraz olması gerekli olarak deforme olurlar ve sıfıra yakın hizalanırlar. İkinci üçüncü sök tak da bu deformasyon sıkışmaya neden olur ve bu sıkışıklığı almak için yanlış olarak vidayı gevşetiriz. Modifiyeli kuyrukta bu koruma kalktığı için etki eden sağ sol kuvvetin vidayı bir o yana bir bu yana çevirip kırması kolaylaşır. Modifiye etmeden bu etki yine m2 vidayı sağ sol oynatır ama kafa kısmı huba dayandığı için bu esneme daha azdır ve daha uzun dayanır. Yukarıda anlattığım şekilde sıkılır ise bu esneme zaten sıkılırken alınmıştır ve neredeyse hiç yoktur sağa sola esneme olmaz ve vida da kırılmaz.

Biz Arda beyden aldığımız model de ise söyle bir çözüm yoluna gitmiştik.

Bu gelen şekli

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da yaptığımız.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burada görüldüğü gibi boşta kalan kısmı vidanın yivli kısmıdır ve bir akordion gibi sağa sola kıvrılması ve tüm esneme yükünü vida adımları arasında toplaması sonucu kopma meydana gelir. Oysa bizim yaptığımızda bu yarısı düz olan vidalardan kullandık ve dışarıda hiç adım bırakmadık. Zayıf noktalar hub içinde korumada kaldı. Dolayısı ile esneme yükünün toplandığı noktalar oluşturmadık. Yani tüm yük vida adımları arasındaki noktalara toplanmadı tüm yapıya yayıldı. (Elinize bir vida alıp penseyle zorlarsanız bu zayıf kısımlardan kırıldığını göreceksiniz zaten) Ve defalarca denedik. Sorun yok. Sorun olmadığına kanaat getirdikten sonra sattık. Fakat elimizde o zaman orijinal hub yoktu olsaydı bi sorun olmamasına karşın yine değiştirirdik. Fakat yine de bence en mantıklısı ilk anlattığım orijinal ekipmanla yapılan şekli. Sonuçta fabrika bunu bizim yerimize test ediyor. Ekstra torna işine gerek yok. Anlattığım haliyle onlarca uçuş yaptım. Sorun yok. Aslında bir çözüm yolu daha var fakat onu daha denemedim. O yüzden paylaşmıyorum. Zaten amaç çözümden ziyade deneyip deneyimimizi arttırmak olduğu için şimdilik paylaşmaya gerek yok. Herkese kırımsız uçuşlar. Kolay gelsin.

Vidanın tam sıkılması oranı ise kabaca şöyle önceden verdiğim örnekten devam edersek 10 tur sıktın vida sona dayandı sonra kuvvet uygulayarak sıkıyorsun ve bir miktar daha gidiyor sonra birden bu kuvvet de vidayı sıkmıyor daha çok kuvvet uygulaman gerekiyor işte burada bu kuvveti uygulamayıp duruyoruz. Bu esnemeyi hissediyorsun aslında hani vida sıkarken kolay geçer sonra birden durur ya aynı öyle oluyor fazla abanmadan sıkmaya devam böyle macun içinde gidermiş gibi esneme bitince birden daha da sert. Anlatmak zor ama bikaç kez yapınca alışıyorsun. Şafttan tek vida çıkması normal çünkü orada eski vida da kullansan sorun olmaz. Zaten vidaların %99 da bu oran önemsizdir. Esnese de esnemese de sorun olmaz.

--------------------
Sonuçta kopan yapılar için vida uygun şekilde esnetilerek tam sıkılacak ve pal holderlar sıkışmayacak. orijinal halde iken sıkışma olmamasının nedeni pal holder vs vs yapılarda da rulmanların tam ortasına oturan dışına temas etmeyen yapılar vardır. bunlar yüzük görevi görürler. kötü kısmı bunları ilk sıkışta tam değmekle değmemek arasında tutuyoruz ikinci sıkışta biraz daha esneyip sürtünmeye ve sıkışmaya neden oluyorlar. dolayısı ile içerisinden bir pul çıkartıp sürtünmeyi kaldırırsak sorun olmaz gibime geliyor..
 
Arkadaşlar ne yazık ki Arda arkadaşımızın önerdiği modifikasyon ben de başarılı olmadı. 3. uçuş sonrası benzer sıkıntıyı yeniden yaşadım. Bu sefer kırılan modifikasyon ile taktığımız M3 vida da oldu :-\

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şimdi bu konuyu neden daha önce sizlerle paylaştım derseniz. Sebebi şu : Eğer hemen paylaşsaydım bazı arkadaşlarımızın kafasında ALIGN kitlerin kalitesi konusunda çok olumsuz fikirler oluşacaktı. Tamam ALIGN kitler 1.sınıf kitler değil, ama kullanılmayacak ve kötülenecek bir kalitesi de yok.

Benze sıkıntılar her model de yaşanabiliyor. Mesela aşağıdaki konuda Erhan kardeşimiz benzer bi sıkıntıyı yeni çıkan GAUI NX4'de yaşadı.



Şimdi gelelim olayın kök sebebine : Gerek Trex 500'de gerekse Gaui bu olayın kök sebebi kuyruk pallerin dönme yönündeki hız değil. Sebep kuyruk pal açısını değiştiren yatay kuvvet. Bu kuvvet Trex 500'de vida başı kırılmasına neden olurken, Gaui ise daha ilginc bir şekilde hubun kırılmasına neden oluyor.. :embarras:

Şimdi gelelim çözüme :
Her iki olayda da ortak çözüm, kuyruk vidasını (ki bu Gaui Somun oluyor) fazla sıkmayın... Şimdi işte bu noktada benim itirazım var, ne demek fazla sıkmayın.. Bu fazlalık ne ile ölçülüyor... Bence eleştirilmesi gereken Align veya Gaui buna kalıcı bir çözüm bulmaması. Tamam belki çok sık yaşanan bir sorun değil ama forumlarda raporlanan bir sıkıntı var demek ki. Burada üretici firmaların mutlaka mantıklı bir revizyon ile bu sıkıntının yaşanma ihtimalini kullanıcıya bırakmaması gerekiyor diye düşünüyorum..

Elimde yeterince Trex 500 yedek hala olduğu için son kez toplamaya karar verdim. Bu sefer hub olduğu gibi kullanacağım. Sadece M2x6 vida olarak aşağıdaki özel vidayı sipariş etmeyi ve tabii ki fazla sıkmamayı düşünüyorum

ProTek R/C 2x6mm "High Strength" Socket Head Cap Screws (10)


Son düşüncemi özetlemek gerekirse :

Konuyu az önce ayak üstü Türker kardeşim ile mütalaa ettik. Türker kendisi de yazacaktır ama hemen kısa bir özet geçelim.

1- Burada sıkıntı olan yatay kuvvettir.
2- Mümkünse bu kritik yerlerdeki vidalar tek kullanımlık olmalı
3- Vidalar doğru şekilde sıkılmalı. Yani vida esnemesi alınacak şekilde sıkılacak ama aşırı değil :)
4- Align kitlerde hata yok diyelim ama Align büyük bir bilgilendirme eksikliği var.
Eğer uygulama doğru yapılırsa kuyruk dizayn sıkıntı yok. Burası tamam. Fakat kritik nokta uygulama nasıl doğru yapılacak ???
Manual'de vidaların tek sefer kullanılması gerektiği, esneme payı bilgileri ve en önemlisi de sıkma sırasında uygulanması gereken Tork miktarı belirtilmemiş. Şimdi bunları manual belirtse ve dese ki bu vidaları mutlaka Tork anahtarı ile şu şekilde sıkacaksın, eyvallah. Ben eğer bunu uygulamıyorsam benim hatam. Ama tüm bu bilgiler yokken de kusura bakmasın Align ya da başka üretici bunu kullanıcı hatası olarak değerlendiremez.
 
500 Sınıfı Helilerde Yaşanan Kuyruk Hub Problemleri ve Olası Çözümler

Evet arkadaşlar biliyorsunuz bir gaui NX4 topladım. Ve yaklaşık ilk galon nu uçtum. Genel görüşüm iyi yönde. 8 dakikaya yakın Full performans uçuş süresi. Harekete denge olarak 700 Nitro ağırlık oranı ve hareket kabiliyeti. Nitro olduğu için Muadil elektirikli modellere göre daha oturaklı. Kullandığı MOTOR bi tık fazla olduğu içinde Nitro Heli lere göre biraz daha atik. MOTOR iğne ayar çok kolay ve basit. Malzeme Fiyatları Çok ucuz. Ayriyetten çoğu parçası x5 ile uyumlu olduğu için THK undan parça temini şansı. Frame yapısı çok sağlam. Kırım anında videolardan gördüğüm kadarıyla baya dayanıklı. Hatta daykın ters indirmişti.

Tek eksik yanı. Altta resimde gördüğünüz, tail hub ın Blade holder sıkıştırma oranını Size bırakması. Ve fazla sıkışık sa Esneme olmadığı için kırılması. Blade holder ları normalde tail hub à vida ile sabit lerken bu modelle tam tersi somun ile sabitliyoruz. Ve bu somunu çok sıkarsak belli bir uçuş sonrası tail hub kökünden Kırılıyor. Ben Fabrikasyon olduğu için hiç ellemeden direk taktım. Ama elden geçirmek lazımmış.

Bu olay ilk başıma geldiğinde Gaui test pilotu Alvin le yazıştık. Bana çok sıkmamam gerektiğini. Söyledi. Şimdi bende bu na ek olarak metal Blade holder yerine plastik versiyonunu aldım onla uçuşlarıma devam edicem.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
500 Sınıfı Helilerde Yaşanan Kuyruk Hub Problemleri ve Olası Çözümler

Bu resimde Goblin 570 kuyruk mekanizmasında DUMPER kullanımı görülebilir. Sanki bu dizaynda, vida başına gelen yatay kuvvet esnemesini daha iyi tolere edecektir diye düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


-----------------------------
Serkan Sinan
Kesinlikle haklısın. Ana rotordaki dumperler bu işe çok iyi çözüm oluyor. Çünkü zamanında bir kafa almıştım vidaları tam sıkılmamış. Ama problemsiz uçuyordu o kuvvete bile dayanmasının nedeninin ben de damper olduğunu düşünüyorum. Kuyrukta damper iyi fikir.
-----------------------------
Erhan Yılmaz
Tail hub uzunluğu nu dizayn ederken çok mu zor istenilen boşluğu bırakmak. Bunu kullanıcıya bırakmak hiç mantıklı değil. Goblin 700 dfc de kuyruk dizayn I da bu şekildeydi. Ama adamlar goblin 500 den itibaren kuyruk sisteminde kafa Rotoru seklinde dizayn etmeye başladılar. Zaten daha sonra çıkan tüm modelleri bu sistemi ni dahil ettiler. Gerçi eski sistemde de bi sıkıntı hiç duymadım ama bu yeni kuyruk tabiki daha iyi.