3D Printer ile Cessna 152 basımı
Sarp Kopal' Alıntı:
İş nedeniyle uzun süredir modelcilikle ilgilenemedim. 3D modelleri araştırırken Cessna'yı gördüm ve iştahım kabardı. Evdeki 3D yazıcı ile fotoğraflardaki Cessna'yı basmayı düşünüyorum. Modeli satın aldım, şimdilik baskı ayarlarını yapıyorum. (Uçuş videosu en altta)
Daha önce uçağı tamamen 3D yazıcı ile basan oldu mu hiç? Nelere dikkat etmem gerekiyor? Ne kadar sağlam oluyor? Ağırlığı problem yaratır mı? Aklımda deli sorular...
Belki biraz geç olacak ama bu tasarımcıların 3 modelini basmış ve ikisi ile pek çok uçuş yapmış birisi olarak bilgi paylaşayım.
Herşeyden önce cessna 152 modelinin başlangıç için uygun olmadığını ben de tekrarlayayım.
Yakın zamanda satışa çıkardıkları qt trainer bir eğitim uçağı olarak daha uygun olabilir...
Malzeme konusuna gelirsek, birkaç özel parça haricinde bence modeli tamamen PLA dan basmakta hiçbir sakınca yok. Ben burada (Umman) PLA için olabilecek en kötü koşullarda (35-40 derece hava sıcaklığı) uçuş yapıyorum ve gayet güzel performans gösteriyor. Evet PLA daha kırılgan bir malzeme ama uçak sert zemine düşmediği sürece havadaki uçuşunda hatta çok sert manevralarda bile sorun çıkarmıyor. Tabi bu da uçakların yapısal tasarımının başarısı da önemli.
Herhangi bir kaza kırım anında modelin kırılması zaten çok doğal birşey ve bence hangi malzemeyle basarsanız basın bu kırımı engelleyemezsiniz. Bu modeller balsa yada köpük modeller gibi darbeyi tolere edemiyorlar, o yüzden de başlangıç modeli olarak dezavantajlılar. Öte yandan kırdıkça yenisini basabiliyor olmak ve malzeme maliyetinin fazla olmayışı da bir avantaj.
Farklı malzemeler konusuna gelirsek, ABS teoride iyi bir seçenek, daha esnek, sıcaklık dayanımı daha fazla ve daha hafif. Ama pratikte bu uçakların ABS ile basılması eziyetli olacaktır, bol miktarma çarpılma, montaj sırasında birleşmeyen uçlar başınızı ağrıtacaktır. Öte yandan bu uçakları ABS kullanarak basabilenler de oldu, onlara şapka çıkartıyorum.
Karbon takviyeli filamentler bence israftan öte bişey olmaz, zira bu malzemeler mekanik aşınmalara yada yüke karşı daha dayanıklı olmalarına rağmen bu uçakların yüzeylerindeki gibi 0.45mm kalınlıkta basıldığında hala gayet kırılgan olacaklardır. Ayrıca PLA ve ABS ye göre daha ağır olacaklarını da düşünmek gerekli.
Bence illa daha esnek bir malzeme kullanmak istenirse PETG en iyi seçenek, hem basımı kolay hem dayanımı yüksek, ama daha ağır olduğunu unutmamk gerekir. Ayrıca tekrar edeyim, tasarımcının tavsiye ettiği gibi tamamen PLA kullanmak benim tecrübeme göre de gayet yeterli.
Ben kendi uçaklarımda sadece motor yataklarında ve kendim tasarlayıp bastığım spinnerlarda PLA-plus adli sıcaklık dayanımı daha yüksek ayrıca pla dan biraz daha esnek bir malzeme kullandim, onun dışında uçaklarımın her yerinde sadece PLA kullandım.
Baskı konusunda söyleyebileceğim fazla birşey yok, manuelin tavsiyelerine uymanızı öneririm. Benim printerim tasarımcının g-code dosyalarını doğrudan basabildiği için açıkçası işin kolayına kaçıp direk g-code dosyalarını verip bastım uçakları. Birkaç ufak kozmetik sorun dışında da sıkıntı olmadı...
Benim uçaklarımın fotoğraflarını aşağıda paylaşıyorum.
Spitfire (bu model iniş takımı olmadığı için hiç uçmadı, sadece tasarımları satın almadan önce görüp denemek için basmıştım):
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
P-38 (retractlı) ve arka planda şeffaf PLA ile bastığım Edge 540 ( bu iki uçakla birhayli uçuş yaptım):
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu da Edge540 boyama sonrasında (boyama halen devam ediyor):
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Selamlar,
Evren
Sent from my iPhone using Tapatalk